Očigledno da je pobrkan redosled poteza i da ovaj predlog zakona ne ispunjava elementarne uslove da se nađe na dnevnom redu ovog zasedanja Narodne skupštine. Zašto ne ispunjava elementarne uslove? Zato što ovaj predlog zakona nema razloge, jer ovo sve što je navedeno u obrazloženju na prvoj strani odnosi se na lepe želje, ciljeve, nastojanja, trudove i nešto što bi možda ličilo na razloge, a sadržano je u niskom kvalitetu prevozne usluge, visokim troškovima poslovanja, ogromnim gubicima i neadekvatnoj organizaciji sistema.
Moram da kažem da ni jedno od ovih pitanja koja su ovde navedena, ništa se ne rešava Predlogom zakona. Nema tog zakona koji može da poveća produktivnost, da smanji gubitke, kao i lepe želje i pohvale na račun nekog zakona ne znače da čim se donese taj zakon da ćemo sutra imati 500 km brzinu na našim železnicama.
Drugo što je navedeno kao razlog, i verovatno je to glavni razlog, jeste što su obećani krediti, što su verovatno došle i neke pare, pa to treba nekako da se opravda. Ako je to jedini razlog, a tvrdim da je to jedini razlog, onda je ovaj zakon promašen. Pošto ste vi naveli nizak kvalitet prevoznih usluga, visoke troškove poslovanja i tako dalje, da vam navedem neke stvari koje ovaj zakon neće da reši.
Ovaj zakon neće da reši problem one zgrade u Nemanjinoj, a neko reče, zovu je "gumena". Kažu, prima 1.500 do 2.000, a neko kaže i 4.000 zaposlenih. Ljudi na železnici znaju, oni kažu, ne daj bože da svi dođu na posao, ta zgrada bi propala. Mene stvarno interesuje zašto ljudi iz Ministarstva za kapitalne investicije nisu doneli jednu naredbu, pa da narede svom članu, direktoru ovog preduzeća, da on prosledi naredbu da ni jedan direktor, šef, poslovođa ili bilo ko na nekoj funkciji u tom sistemu železnice ne može na službeni put da ide putničkim automobilom, nego mora da ide vozom.
Dakle, ako ide do Doljevca, neka direktor sedne u voz, pa do Doljevca, pa neka izmeri, da li ide 120, 20, 40, gde je lagana vožnja, gde je brza vožnja, gde je prilikom rekonstrukcije nabacano više kamenja pa je 20 santimetara podignuta pruga i tako dalje. Naravno, neka vidi i ovo što je profesor Simonović rekao, da li se peru prozori ili se ne peru prozori. Znači, to je jedan problem koji treba da se raščisti.
Drugi problem koji treba da se raščisti u našoj železnici, dakle, to je ovih 10%. Ako vi u Ministarstvu ne znate da se za svaku naplatu plaća provizija 10% nekom tamo, onda ne treba da sedite u ovim klupama. Dakle, 10% to je potpuno legalizovana taksa.
Dalje, železnica je sada obezbedila neke kamiončiće od 1.480.000, to je jeftino, ali je fabrička cena 1.300.000, i po hiljadu evra su uzeli; a ko; neko u ovoj zgradi. I nemojte vi ove iz ove zgrade koji su samo trošak, i to veliki trošak, da upoređujete sa pružnim radnicima i sa onim drugim koji rade na železnici.
Ako vi tvrdite da će ovaj zakon da donese dobre rezultate, onda vas molim da se prošetate do železničke stanice, kažite onom otpravniku poslova, kada se donese ovaj zakon, neće biti 10% kod "gumene zgrade", jer će "gumena zgrada" da se prepolovi i možete sve da preselite u onaj soliter kod Makiša, kompletnu železnicu možete tamo da prebacite.
Objasnite im ko ostaje bez posla, a ko dobija posao. Objasnite im šta će biti sa onim zarđalim vagonima na svakoj železničkoj stanici. Vaše razloge, smanjenje gubitaka, efikasnost, bolja organizacija posla i tako dalje. Vama je sada na relaciji Beograd - Mladenovac, ne znam, 40 ili 50 km ako ide, a to je skoro renovirano, teške pare su date.
Dalje, pričate o tome da ćete da razvijete našu industriju, to nije tačno. Neću da pominjem one vagone za Brazil što su otišli, što odlaze kobajagi. Nećete da pomognete. U vreme sankcija mi smo imali otprilike 100 elektrolokomotiva koje su bile u funkciji, a sada između 60 i 80 ako ih ima to je dobro. Proverite onaj posao sa Radetom Končarom, tu ste platili po 800.000, neka bude evra ili maraka, neku rekonstrukciju, a radili neki kompjuterski sistem, a malopre ste pričali ovde kako nova košta dva i po miliona.
Proverite ko je nabacio taj posao, proverite one poslove sa Rumunijom, one zbog kojih je DOS kritikovao prethodnu vlast. Da niste nasledili one pruge iz Kine, ni jednu prugu niste kupili, ni jednu šinu niste kupili. To da reši ovaj zakon neće, ovo je bacanje prašine u oči.
Formirate, navodno idete prema tržišnoj ekonomiji, pa sada jedno javno preduzeće ima da gazduje prugama, saobraćajnicama, da reguliše saobraćaj, a ovo drugo sve na tržište, pa neka svako ko ima lokomotivu ispunjava uslove, neka trči po našim prugama. Ne znam koji je to blistavi um mogao da smisli. U ovoj zemlji ne verujem da postoje tri privatne lokomotive. U kakvom su stanju, ne verujem da neko zna.
Vi ako donesete ovaj zakon, vi ćete pola vaše železnice da ugasite, vama nema Makiša u ovom zakonu, jer on nije ni infrastruktura, nije ni prevoz, nema ga, ne samo to, i on će verovatno na bazi one pretposlednje odredbe da bude neko zavisno preduzeće u okviru ovog novog što ga navodno pravite, mislim na javno preduzeće.
Verovatno ćete da stavite i njega, verovatno zbog nižih troškova rada, a lokomotive i vagoni će se servisirati u Rumuniji, Hrvatskoj, Makedoniji.
Ovi kapaciteti koji su namenski pravljeni zbog naše železnice, nema ih. Imate posebne sisteme što se tiče železnice, posebna preduzeća koja se bave problemima, a ti problemi su vezani za invalide rada, pa imate i grafičku delatnost, turističku delatnost, pa da ne ređam dalje, pošto je železnica jedan veliki sistem i njih ne sagledavate.
Mislim da ste izabrali pogrešan put. Ako vam je ideja bila da omogućite i privatnim prevoznicima da koriste našu infrastrukturu, da se nadmeću svojim kvalitetom i da utiču na postojeće železničko javno preduzeće, onda je ministarstvo trebalo da preuzme one nadležnosti i ona ovlašćenja, dakle, da spreči zloupotrebu monopola ŽTP-a prema tim prevoznicima. U ovoj prvoj fazi to bi bio revolucionarni poduhvat od strane Vlade. Vi niste izabrali taj put, vi ste izabrali put grlom u jagode.
Dva javna preduzeća ćete imati, možda i više, možda čak i više kada budete suočeni sa problemom koji će neminovno da se otvori posle ovoga. Ovaj zakon nema nikakvih investicija, ni direktnih ni posrednih, ovaj zakon znači da će da se ostvare samo parcijalni interesi i to jednog malog broja ljudi, pretežno iz ove "gumene zgrade" i možda nekih koji uđu u ovaj posao da obezbede lokomotivu, dakle, da se bave prevozom ovih stvari.
Ovo što pričate o nekim rampama, pretovarnim stvarima, pa kamion u voz, pa da ide, nemojte to da pričate, molim vas, to niko ozbiljan neće da shvati u ovoj zemlji. Naprosto, ekonomski i materijalni uslovi ne dozvoljavaju, to je za nas veliki luksuz.
Čuli ste iz diskusije naših poslanika, obezbedite taj pristojan prevoz, jer železnica jeste državna briga, mora da bude državna briga, mora država da priskače, ali mora država da obezbedi organizaciju da se sa što manje sredstava postigne što veća efikasnost. Železnica je veliki sistem i treba da omogući razvoj čitavog tog metalskog kompleksa. Uostalom, šta će vam i vaša železničarska škola kada tamo stipendirate ljude i ni jednog ne zapošljavate da radi na železnici.
Opet se primaju tu sa strane po rođačkoj vezi, a ne čak lica koja ste vi stipendirali da se školuju namenski, jer je železnica jedan specifičan sistem, ona ima svoje potpuno nezavisne propise, svoje standarde, svoje normative. Zna se do detalja, od šrafa do toga koliko jedna lokomotiva može biti u eksploataciji, a kada ide na rekonstrukciju. Ne otvaram tu temu jer imate puno lokomotiva kojima je istekao rok trajanja i svi normativi su prekoračeni, a danas se koriste.
Znači, spustite se na zemlju pa rešavajte problem železnice. Vlada je ovlašćena, imate Zakon o javnim preduzećima, imate mogućnost da u upravnom odboru ŽTP imate većinu i vaša je odgovornost u krajnjem slučaju, jer Vlada vrši svojinska prava. Organizujte tu železnicu postepeno, korak po korak, da je stavite u normalnu funkciju.
Ovako epohalnim zakonima koji ništa ne znače, verujte ovaj zakon ništa ne znači, jer železnica je pre ovog zakona krenula da reguliše neke svoje odnose i naravno došli su do zida gde je navodno potrebno medijskim zakonom nešto urediti, pa onda ima da se naplaše svi oni tamo, pa će da kažu - eto, zakon je donet, moramo da otpuštamo, moramo da smanjujemo.
To nemojte da radite jer je železnica komplikovan sistem, vodite računa o bezbednosti putnika. Dobro je što se ovaj zakon ne tiče bezbednosti putnika u onom tehničkom i profesionalnom delu, već je to regulisano drugim propisom.
Ako smatrate da pitanje železnice može da se reši na principima kako se rešavaju neke druge oblasti, formiranjem nezavisnog regulatornog tela, to je jedna floskula koja se već četiri godine sluša ovde, pa smo imali radiodifuzni savet i neke druge savete, kao stepenicu ka punoj tržišnoj ekonomiji, ravnopravnosti na tržištu itd. To na železnici ne može.
Vi u vašem predlogu zakona formirate posebnu direkciju, dajete nadležnosti ministarstvu, a dajete čak nadležnost i Vladi. Da pitate bilo koga ko je radio ovaj zakon zašto Vlada određuje kategorizaciju puteva, a ne radi nešto od onih poslova koje ste u članovima 79. i 78. naveli za Direkciju za železnicu. Zašto?
Vi niste hteli da obratite pažnju na dva amandmana koja smo vam podneli. Jedan se tiče člana 79. a drugi člana 80. Pokušali smo da vam pomognemo i da kažemo šta treba da bude nadležnost ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja, a šta treba da bude nadležnost železničkog preduzeća "Železnice Srbije". Da ste se usmerili malo da vidite šta je napisano videli biste da su ova dva amandmana u skladu sa nekim intencijama koje gurate u prethodnim članovima.
Vama će i sada to preduzeće koje vodite kao preduzeće za upravljanje, upravljač železničke infrastrukture, pošto je to javno preduzeće ono i sada i ubuduće ima da radi ove iste poslove, potpuno iste poslove. Vi ste samo izvukli prevoznika. Pošto želite preko prevoznika da obezbedite navodno konkurenciju, kao da na železnici imamo samo problem vagona, lokomotiva, a da nemamo problem sa infrastrukturom, kako vi to zovete donji i gornji stroj koji se koristi, bez koga nema železnice.
Taj deo ne možete da regulišete, za taj deo su potrebne pare. Osim toga, mnoge pruge su ovde građene dobrovoljnim radom i sada ako neko misli da izvlači neke poslove iz javnog preduzeća, da pravi neku novu organizaciju, moram da vas upozorim da ovaj zakon neće doneti ništa dobro našoj železnici. Ovaj zakon neće popraviti stanje na železnici. Ovaj zakon neće da opere prozore na vagonima.
Ovaj zakon biće još jedna maska za možda 500 ljudi u železnici, a to su oni nepromenljivi. Kako se menja vlast oni ostaju. Da li su sada u sektoru za bezbednost, da li su za nabavku, da li su za komercijalu, da li je ovaj glavni za održavanje, to su jedni isti ljudi koji se vrte. Svake godine promene po dve tri članske karte političkih stranaka. Dođe neko nov sa strane da uredi to stanje, oni ga salete sa svih strana pa mu kažu - ti si mlad, ti ne znaš, železnica je komplikovan sistem, pa vam se javi Stožinić, da ne ređam dalje. Mnogo bih mogao da ređam jer malo sam se interesovao za tu oblast. Tresla se gora rodio se miš, stanje nepromenjeno.
Vodite računa jer birate na pogrešan način. Ako ste hteli da idete u susret tržišnoj ekonomiji, onda je ministarstvo moralo da li preko upravnog odbora, da li preko odgovarajuće izmene postojećeg zakona, da utiče na onoga koji sada obavlja taj prevoz da omogući privatnicima i onima drugima koji ispunjavaju zakonom propisane uslove, tehničke, bezbednosne i druge uslove, da mogu da koriste tu infrastrukturu uz odgovarajuću naknadu. Sada ima takvih slučajeva i opet se javlja reket. Ovaj zakon će biti isti kao Zakon o javnim nabavkama. On će samo da legalizuje nešto što se već dešava, samo tada će to biti mnogo slobodnije.