TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 12.05.2005.

21. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

21. dan rada

12.05.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:20 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospođice Jovanović. Reč ima narodni poslanik Momir Marković, a zatim narodni poslanik Zoran Krasić, pa onda idemo dalje.
Moram samo da dam jednu napomenu, hvala vam što brinete o svima nama ovim amandmanom, ali moram da vam kažem da ja stvarno nemam nikakvih primedaba, jer nijedna agencija nije dala podatke, tako da moj saputnik nije bio poznat, a podaci koje su novine objavile su podaci koji su svima poznati i ne potiču iz putničke agencije. To su podaci da ja sve plaćam iz svog džepa, da često plaćam i pratnji i da se povremeno zaustavim da pomognem ljudima, kao što je, recimo... Obezbeđenje je pratnja, kao što znate, jer tri funkcije to moraju da imaju.
Hvala vam mnogo na ovoj podršci.
Izvolite, gospodine Markoviću, i izvinite što ste čekali.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, mi iz Srpske radikalne stranke ćemo uvek braniti vas i nećemo dozvoliti da pogotovu takve informacije izađu u javnost, bar ne od onih koji nisu nadležni za to.
(Predsednik: Hvala i vama.)
Dame i gospodo narodni poslanici, od kada ovaj parlament zaseda ovde doneli smo sijaset zakona koji su onog trenutka kada su usvojeni mogli komotno da idu u neku od fioka ili na neku od polica ministara koji su nadležni za to.
Ovaj zakon ne bi trebalo da doživi takvu sudbinu i poslanici SRS su podnošenjem amandmana pokušali da ovaj zakon maksimalno poboljšaju, da bude primenjiv, da bude korektan i trudimo se da naše amandmane obrazložimo tako da i poslanici vladajućeg dela parlamenta glasaju za ove amandmane i da ih ugradimo u zakon.
Narodni poslanik Milorad Mirčić je u ime SRS-a podneo amandman koji je apsolutno smislen i apsolutno potreban da se ugradi u ovaj zakon. Članom 54. je u Predlogu zakona objašnjeno čime se bavi agencija. Članom 54a, koji bi bio dopuna ovog člana, objašnjeno je šta agencija mora da radi u cilju zaštite integriteta ličnosti koja koristi njene usluge, u cilju zaštite turiste koga je odvela negde.
Dozvolićete, ali i sada u zakonu postoji da turistička agencija ne sme nikome čak ni spisak putnika dati , osim MUP-u. Dopunom ovog zakona članom 54a mi primoravamo one koji se bave ovom delatnošću, dakle, turističke agencije, da se pridržavaju i ovog dela zakona.
Mislim, ministre, da će ako usvojite amandmane na članove 51, 52, 53. i 54. ovaj zakon biti apsolutno kvalitetan i primenjiv i mnogo ćete manje glavobolje sutradan imati kao ministar; kažem sutradan, jer već prekosutra će Vlada pasti, naksutra su izbori, a u ponedeljak ili utorak, mislim na jesen već, doći će neki novi ministar i ne radimo mi ovo, ministre, zbog vas, nego zbog ministra iz Srpske radikalne stranke koji će sutradan sesti na vašu fotelju. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam na imaginaciji.
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, a potom narodni poslanik Nikola Lalić. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Sa gledišta Vlade problem ovog amandmana je taj što on zadire u uzanse i zadire delimično u neke propise kojima je ova materija regulisana. Poučeni nekim iskustvom, zašto ne pomenuti, radi se o članu 54a, koji praktično pokušava da propiše minimum standarda za poslove organizovanja turističkih putovanja, tu je dato šest tačaka gde je tačno navedeno šta je agencija dužna sve da obezbedi, naprosto, vreme je pokazalo da postoji potreba, a ja bih čak rekao da je ovo nužno da se uradi.
Samo da vas podsetim, kada je pre nekoliko meseci došlo do onog udesa, prevrtanja autobusa kod Lajkovca, onda se ispostavilo, a Ministarstvo prosvete je na neki način nadležno, jer su škole organizovale to putovanje preko nekih turističkih agencija, došlo se do zaključka da je postojao neki propust, manjkavost u pogledu uslova koje je agencija morala da obezbedi kao minimum usluge koju pruža.
Da li treba da pominjem one situacije kada građanin uredno uplati, kupi neku uslugu i tamo gde sleti ne čeka ga niko ispred agencije, niko ne posreduje u traženju paketa, već je sve formalno-pravno pokriveno nekim propisima, pa da li je to propis koji reguliše saobraćaj, da li je to Zakon o obligacionim odnosima, da li su u pitanju neke uzanse koje su takođe obavezujuće, ali ipak u odnosu na zakon na jednom nižem nivou, i onda se jednostavno građanin nađe u čudu, ne zna ni kome da se obrati i ne garantuje mu se zaštita.
Na ovaj način, poslanik Srpske radikalne stranke je predložio da se dopuni ovaj zakon novim članom 54a i navedeno je tih šest tačaka koje predstavljaju minimalne uslove koje mora da ispuni organizator turističkog putovanja. On garantuje onome ko koristi njegove usluge.
Nema potrebe da se građanin upućuje da neka svoja prava, nezadovoljan za sve vreme turističkog putovanja, ostvaruje prema prevozniku, prema hotelu ili prema nekom drugom. Njegova ugovorna strana je turistička agencija, onaj ko je organizovao turističko putovanje.
Ako sve ovo već postoji, kako stoji u odgovoru Vlade, i rasuto je u nekim propisima i nekim podzakonskim, čak ne mogu reći ni podzakonskim aktima, nego uzansama koje regulišu sam način obavljanja neke delatnosti, onda smo, poučeni ovim iskustvom, verovatno primorani da ovo kao minimum ugradimo u ovaj tekst zakona, upravo da bi se pružila garancija korisniku usluge, da bi svaka agencija morala da zna, ako ne da stekne to saznanje preko uzansi, onda preko zakonske norme, i da svi znaju šta je njihova obaveza kada se late jednog ovakvog posla. To je bila svrha ovog amandmana.
Kao što se čudim za onaj prethodni amandman, za ovaj se još više čudim, jer, vidite i sami, član 54a tretira samo ono iz člana 54. što je delimično regulisano u tački 1) – organizovanje putovanja i boravka. Ovde član 54a priča o organizovanju turističkog putovanja i minimalnim uslovima koje mora da ispuni taj organizator. Ukoliko te uslove ne ispunjava, onda to putovanje nije u skladu sa zakonom i svi koji su oštećeni i nezadovoljni imaju pravo na odgovarajuću satisfakciju. Ovaj amandman je dobar i za Vladu i za sve.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Nikola Lalić.

Nikola Lalić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, moramo uvažiti činjenicu da ovaj zakon ima 135 članova, a podneto je oko 50 amandmana, što znači jedna trećina. Kada uzmemo sve ovo u obzir, vidi se da zakon nema dobru koncepciju, odnosno da mora ići na popravni ispit, što znači – ako neko ne savlada gradivo, mora na popravni. U ovom slučaju kolega Milorad Mirčić opredelio se da podnese amandman na ovaj član 54. zakona i da ne ide na popravni ispit predlagač, nego da ide na popravni ispit, faktički, amandman.
Ovim amandmanom se obavezuje agencija da ispuni obaveze prema svom klijentu, odnosno da se ne desi kao što se prošle godine desio slučaj "Fantazija turista", gde su naši građani bili oštećeni na taj način što su izvršili uplatu za svoja putovanja, a na kraju su ostali na ulici. Nadam se da ćete u danu za glasanje smoći snage i pritisnuti zeleno dugme da se ovaj amandman usvoji.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 59. amandman je podneo narodni poslanik Darko Glišić.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Darko Glišić.

Darko Glišić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u poslednjem stavu člana 59, koji predviđa licenciranje, stoji da ministar propisuje bliže uslove i postupak za izdavanje i oduzimanje licence i utvrđuje visinu troškova postupka. Ovim amandmanom predviđa se da ministarstvo donosi te uslove, da propisuje postupak na osnovu koga će se obaviti ono što predviđa član 59.
Smatram da bi ministar trebalo da prihvati jedan ovakav amandman, iako je obrazloženje Vlade, koje je dala ne prihvatajući ovaj amandman, slično nekim obrazloženjima za prethodne amandmane koje su podneli poslanici SRS, a tiču se promene tog dela da ne donosi ministar već ministarstvo. Tačno je da je odredbom člana 71. stav 3. Zakona o državnoj upravi funkcioner koji rukovodi organom državne uprave ovlašćen za donošenje rešenja, ali ovde se ne misli ni na kakvo rešenje, već na uslove i postupak, dakle jedan propis na osnovu koga bi trebalo izdavati A i B licencu. Licenca A je predviđena za organizovanje putovanja u zemlji i inostranstvu a licenca B za organizovanje putovanja u zemlji.
Sa druge strane, vama bih lično savetovao, ministre – jer time nećete doći u eventualno iskušenje da izdate možda nekome licencu ko vam je blizak politički ili prijateljski, pa da onda "Kurir" o vama u nastavcima piše iz dana u dan, a obzirom da imamo loše iskustvo u vašoj vladi, ovo mi se čini kao kada bismo potpredsedniku Vlade dali nešto iz oblasti telekomunikacija da sam potpiše, bez konsultovanja drugih – da prihvatite ovaj amandman i da ministarstvo propiše uslove za izdavanje i eventualno oduzimanje A i B licence koje su predviđene ovim zakonom. Ubeđen sam da ćete dobronamerno shvatiti svaki savet poslanika Srpske radikalne stranke i da ćete neke amandmane prihvatiti, kako taj zakon posle sledećih izbora ministar iz naše stranke ne bi morao mnogo da menja.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Naravno, ovaj amandman ne treba shvatiti kao prigovor upućen Ministarstvu, već pre svega Republičkom sekretarijatu za zakonodavstvo. Skoro tri godine imamo praksu da kada treba da se definiše državni organ onda se pribegava nekonzistentnoj upotrebi različitih termina i izraza. Evo, ovih godinu dana se odomaćila reč ministar. Pravilno bi trebalo da glasi – ministarstvo nadležno za poslove.
To je pravilna formulacija, sa kojom se izbegava bilo kakva eventualna promena Zakona o Vladi i Zakona o ministarstvima, jer je moguće da se promeni naziv ministarstva, da se podele ministarstva, da se poslovi sele u neko drugo ministarstvo. Da bi se izbegla ta konfuzija obično se koristi termin – ministarstvo nadležno za poslove, pa u ovom slučaju u nastavku – turizma.
Na taj način se izbegava bilo kakva potreba da se u budućnosti menja zakon zbog toga što se promenio Zakon o ministarstvima i nadležnost nekog ministarstva ili naziv nekog ministarstva.
U tom smislu treba shvatiti ovaj amandman kao upozorenje da je u svim odredbama ovog zakona gde želite na neki način da definišete i odredite pravi naziv državnog organa, a organi državne uprave su kod nas ministarstva, onda mnogo ispravnije – ministarstvo nadležno za poslove, a u ovom konkretnom slučaju u nastavku da stoji – za poslove turizma. Na taj način se izbegava potreba da se dostavljaju ovi amandmani, a to da li će to potpisati ministar ili neko drugi, to je već stvar nekih drugih akata, ne tiče se ovog zakona. U tom smislu tumačite ovaj naš amandman.