Gospodine predsedavajući, dame i gospodo poslanici, vi ste sigurno pročitali materijal o čemu se radi. Mi smo na Vladi Srbije doneli jednu odluku i dali Skupštini na razmatranje, "koncesiju za autoput Horgoš-Požega".
Autoput bi se radio u tri LOTA, potpuno nezavisna: LOT 1: Beograd-Požega, LOT 2: Novi Sad-Horgoš i LOT 3: Beograd-Novi Sad.
Vi znate da smo mi pre nekoliko meseci ponovo postali centar za saobraćaj jugoistočne Evrope i da smo dobili jedan uslov da, u naredne tri godine, moramo napraviti na Koridorima 10 autoputeve, da moramo rekonstruisati železnički koridor i da moramo uraditi određene radove na Dunavu i krak Koridora 7, a to je Sava kroz područje Srbije. Te obaveze moramo ispuniti.
Vi znate da smo mi izgubili deo Koridora 10 prema makedonskoj granici, zato što nismo završili radove koji su bili predviđeni – nismo napravili autoput i taj deo više nije sastavni deo Koridora 10, već je Koridor 10 otišao preko Niša za Dimitrovgrad, zatim u Bugarsku. U našem okruženju mnogi se bore da se neki novi evropski koridori naprave. Rumuni intenzivno rade na autoputu Budimpešta-Bukurešt, zatim, Bukurešt-Sofija, zajedno sa Bugarima, i taj koridor je u izgradnji. Hrvati žele da se uradi Budimpešta-Split, radovi su u toku.
Ako Srbija ne uradi autoputeve koji su predviđeni, izgubićemo nešto što je u ovom momentu najznačajnije kroz Srbiju, a to je Koridor 10.
Mi po sredstvima koja dobijamo – putem kreditnih linija, koliko smo kreditno sposobni za gradnju infrastrukture, posebno putne mreže – oko 80 miliona evra godišnje, to bi bilo dovoljno da za narednih 15 godina uradimo ove autoputeve. Međutim, Evropa ne želi da čeka i moramo nešto brže raditi.
Jedini način je, pošto imamo ograničenja od finansijskih institucija, svetskih i evropskih, da moramo ići na koncesije. Koncesije su jedini način da izgradimo autoputeve kroz područje Srbije, što se u svetu sada trenutno radi.
Mi moramo ubrzati proces i izgraditi autoputeve koncesijama, jer sa dinamikom kreditnih linija koju mi zadovoljavamo godišnje možemo raditi oko 20 kilometara autoputa, što je potpuno nedovoljno da bismo uradili infrastrukturu koju od nas Evropa traži.
Prema tome, već u utorak je sastanak ministara saobraćaja Evropske unije u Moskvi i razgovaraće se veoma ozbiljno o ovim koridorima, a Srbija mora dati garancije da će izgraditi autoputeve kroz svoju teritoriju.
Bilo je primedbi pokrajinskog rukovodstva i Skupštine Vojvodine, ali primedbe su nekorektne. Mi danas u 18,00 časova potpisujemo ugovor sa IBRD za 72 miliona evra kredita, kvota za ovu godinu. Svih 72 miliona evra uložiće se u Vojvodinu. Prošle godine kompletne kreditne linije na izgradnji autoputeva uložili smo u rekonstrukciju Beograd-hrvatska granica i u Vojvodini, i zbog evropskog prvenstva, u put Pančevo-rumunska granica.
Srbija se zadužila tim kreditom kao država, ali ulažemo tamo gde je najneophodnije da se uloži da bismo zadržali ove koridore o kojima sam govorio.
To politiziranje ne stoji i putna mreža Srbije je jedinstvena. Da bismo opravdali izgradnju autoputa (pošto država nema deo sredstava koja bi dala iz budžeta ili po kreditnim linijama), mi moramo uložiti i nešto u deo puta koji je urađen od Beograda ka Novom Sadu, ali to je pod kreditom i to se isto mora otplaćivati.
Prema tome, želim da razgovaramo veoma ozbiljno. Ovo je za Srbiju "biti ili ne biti", da zadržimo koridore koje imamo. Da bismo ih zadržali, moramo uložiti oko milion evra u dve godine, da bismo ove koridore osposobili da budu evropski koridori, jer magistralni put ne može biti evropski koridor. Mi smo imali sankcije, oni su nas razumeli, imali smo bombardovanja, rat, i dali su nam neke rokove do kada to moramo da završimo.
Molim vas, vi ste odgovorni ljudi, mi moramo napraviti autoputeve kroz Srbiju, moramo se uklopiti u novu koncepciju Evrope "kombinovani prevoz". To je veoma brz prevoz: sa rečnog saobraćaja na železnicu, na drum i na pomorske puteve. To je taj "kombinovani prevoz", u koga Evropa trenutno najviše ulaže. Samo Italija ulaže dve milijarde evra u ovaj projekat "kombinovanog prevoza".
Srednja Evropa je izuzetno zainteresovana za izlazak na Jadran, na morske puteve. Ako mi ne uradimo deo Koridora 10 prema "južnom Jadranu 2", kao krak Koridora 10, Hrvati će doći do Splita i mi nećemo imati interes, a niko neće finansirati naš deo autoputa.
Ovo je neophodno zbog čitave Srbije, zbog razvoja i moramo krenuti ka toj investiciji. Mislim da je interes svih narodnih poslanika da se urade dobri putevi kroz Srbiju, jer to je osnova za dalji razvoj države. Prvo, mora da se uradi infrastruktura, onda putna mreža. Mi ćemo na ovim putevima pratiti i izradu gasovoda, naftovoda i postavljanje optičkih kablova, gde god je to potrebno, (i ostalim instalacijama) što je neophodno i što se svuda u svetu koristi.
Prema tome, ovaj projekat je izuzetno dobar, ekonomski opravdan. Urađena je "studija opravdanosti" ovakvog projekta i nadam se da ćete ga vi podržati. Ne bih voleo da sada raspravljamo da li treba autoput ili ne treba, ali ovo je jedini način da ga napravimo u veoma kratkom roku.
Prema tome, da ne dužim priču, bilo je raznih kombinacija na ovom delu – da prolazi kroz zaštićenu zonu - Ovčarsko-kablarsku klisuru itd. Mi smo dali projektantima da izmeste taj deo. Po Prostornom planu, to je tako i bilo, ali ćemo ga izmestiti tako da nećemo ugroziti ni svetinje, ni zaštićena područja, već ćemo potpuno obići projektom i taj projekat će biti veoma brzo gotov.
Molim vas da podržite ovaj projekat kao najveću investiciju trenutno u Srbiji, jer velike investicije mogu pokrenuti državu, mogu biti injekcija srpskoj privredi i novim zapošljavanjima. Evropa želi najviše da ulaže u putnu mrežu, u železnicu i u energetiku. Iskoristimo ovu šansu koju nam pružaju.
Vi znate da je danas počeo najveći skup bankara IBRD, najjače finansijske institucije Evrope. Oni podržavaju ovaj projekat. Jutros je bila Svetska banka, dala je zeleno svetlo. Njeni savetnici će raditi na pripremi koncesionog akta, a kompletno su radili i predstavnici evropskih banaka, Svetske banke i MMF-a na ovoj koncesiji.
Ako želimo u Evropu, evo, uradimo autoputeve i postanimo deo Evrope. Molim vas da podržite ovaj projekat, ozbiljni smo ljudi. Ovo nije politika, ovde nisu u pitanju političke stranke i opcije. Svima nama su potrebni dobri putevi, autoputevi, kao podsticaj razvoja Srbije.
Gospodo narodni poslanici, pomozite da Srbija uđe u jedan ozbiljan projekat. Ovo je prvi veći projekat koji bi se radio i najveći projekat u poslednjih pedesetak godina. Podržimo ga i krenimo ka ovom projektu, koga čitav svet i Evropa podržava. Nadam se da ćete ga i vi podržati, da ćemo odmah raspisati tender i da ćemo imati priliku da na jesen započnemo radove na izgradnji autoputa.