Dame i gospodo, pre nego što počnem da govorim o ovom amandmanu i ovom zakonu, hoću da podsetim kolege koje sinoć nisu bile na kraju ove sednice, jer je bilo zaista malo prisutnih narodnih poslanika i kada je jedan od kolega to stavio kao primedbu na Poslovnik onda je predsednik Skupštine rekao – da, tačno je da poslanici nisu u sali, u skladu sa Poslovnikom, jer je u sali mnogo više poslanika nego što treba da ih bude. Ovo jednostavno ponavljam zato što nisam mogla sopstvenim ušima da verujem da je predsednik parlamenta to sinoć rekao. Ali, šta je tu je, Poslovnik je takav kakav je. Nama srpskim radikalima naravno ne smeta da radimo poslanički posao upravo onako kako građani Srbije od nas očekuju.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje je jedan od predloga, kako stoji u obrazloženju, datih u okviru daljih aktivnosti na sprovođenju fiskalne reforme, a u skladu sa ekonomskom i socijalnom politikom Vlade Republike Srbije. Naravno, mi srpski radikali imamo svoj stav i iznosimo uporno i redovno svoj stav o pogubnoj ekonomskoj i socijalnoj politici Vlade Republike Srbije. Uostalom, to građani Srbije znaju najbolje, znaju mnogo bolje nego mi sami, zato što mi poslanici ipak živimo bolje nego građani Srbije koje ovde predstavljamo.
U Predlogu ovog zakona (tačka koja govori o efektima predloženih mera) kaže se da se očekuje od ovog zakona da će imati pozitivne efekte na prihode organizacija za obavezno socijalno osiguranje, kao i za privredu. To možda jeste bila želja predlagača, ali ovo što je predloženo u ovom zakonu niti će imati te efekte, niti je dobro za građane, a čuli ste već od kolega koji su govorili o prethodnim amandmanima poseban osvrt na poljoprivrednike, i to zaista jeste problem o kojem bi Vlada Srbije morala da povede računa.
Ali, uopšte, koncept ovog zakona nije dobar, govorili smo to, mada je bilo malo vremena kada smo govorili u načelu, jer je ovo bio jedan od 12 zakona iz paketa Mlađana Dinkića, da je kaznena politika predviđena u ovom zakonu veoma rogobatno postavljena, zakon ne pravi razliku između poreskih obveznika koji svoje obaveze uopšte ne ispunjavaju i ne dostavljaju poreske prijave od onih koji zbog trenutne situacije ne plaćaju poreze.
Tako se stvara zaista jedno dodatno nezadovoljstvo među poreskim obveznicima i među građanima uopšte, a Vlada se ponaša kao da joj je upravo to cilj. Svaka normalna vlada čini poteze kojima će građani biti zadovoljni, a ova vlada, sadašnja Vlada Republike Srbije kao da svesno radi sve da se poveća nezadovoljstvo građana Srbije.
Ovi efekti koje predviđa Vlada u ovom zakonu nisu mogući, pre svega zbog člana 2, na koji smo takođe imali amandman, gde je predviđena osnovica za dobrovoljno penziono osiguranje od 3.000 dinara.
Naravno, nije prihvaćen naš predlog da to bude 5.000 dinara, jer se ta sredstva vraćaju u privredu i na taj način bi zaista ovaj zakon imao nekakav efekat. Zašto se olako prelazi preko toga i zašto se ne prihvataju amandmani Srpske radikalne stranke, kada su zaista smisleni, opravdani, ostaje nejasno, ali shvatićemo to za mesec ili dva dana kada se budu donosile izmene i dopune ovog zakona; evo, ja vas pozivam da zapamtite ovo, videćete da će to biti predloženo u novom zakonu.
Juče je neko govorio kako se predstavnici Vlade, a i skupštinske većine hvale velikim brojem donetih zakona u ovom parlamentu. Bilo bi dobro zaista u tim hvalospevima da se napravi jedna analiza, da se kaže koliko je doneto novih zakona, kompletnih zakona, a koliko smo ovde vremena proveli raspravljajući po šesti, sedmi, dvanaesti put o izmenama i dopunama nekih zakona. To govori o stručnosti, o kvalitetu i o namerama Vlade.
Znate, znamo mi, bar mi pravnici dobro znamo, da je zakon živa materija i da su zakoni podložni promenama, da treba da se menjaju kad god se primeti da je u zakonu izostavljeno nešto sa čim se u primeni zakona susrećemo, ipak, ozbiljan predlagač mora da vodi računa da napravi zakon koji će da traje bar onoliko koliko traje mandat predlagača. Mi do sada nismo ovde doneli takav zakon. Nijedan zakon nije takav, a da nije već promenjen, da može da se računa koliko traje predlagač da će da traje i zakon.
To je neozbiljno i to je neodgovorno prema građanima, prema ovom parlamentu. Znate, ako mi o izmenama jednog zakona raspravljamo 10 puta, to košta građane Srbije. Vi volite često da govorite o tome kako mi koji ovde govorimo trošimo pare građana Srbije, ali ja kažem da to nije tako. Mi ovde radimo, ali onaj ko nam podmeće škart zakone, loše prevode, taj je odgovoran za potrošeno vreme. Nikad ne kažem "izgubljeno vreme", kao što vi kažete, jer naravno, nije naše vreme izgubljeno, samo je potrošeno. U ovom slučaju i u ovakvim slučajevima, nažalost, uzalud potrošeno.
Član 8, na koji sam podnela amandman u ime poslaničke grupe SRS, odnosi se na član 39. osnovnog zakona, a taj član 39. glasi: "Kada je period za koji se obračunava doprinos kraći od mesec dana, a ispunjeni su uslovi za primenu najniže mesečne osnovice doprinosa, obračun doprinosa se vrši na srazmerni iznos najniže mesečne osnovice doprinosa."
Tu je dodat jedan novi stav: "Kada zaposleni radi sa skraćenim radnim vremenom po osnovu invalidnosti u skladu sa rešenjem nadležne organizacije za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje, a ispunjeni su uslovi za primenu najniže mesečne osnovice doprinosa po osnovu zarade i drugih primanja iz člana 13. ovog zakona, obračun doprinosa vrši se na srazmeran iznos najniže mesečne osnovice doprinosa."
U poslednjem stavu imate predlog jedne izmene: "Srazmerni iznos najniže mesečne osnovice doprinosa utvrđuje se od najniže mesečne osnovice doprinosa srazmerno broju dana, odnosno broju časova rada u mesecu za koji postoji obaveza obračuna doprinosa."
Pošto se ovaj član odnosi na invalide, na ljude koji rade sa skraćenim radnim vremenom zbog invalidnosti, najčešće se radi o tome da su ti ljudi invalidi postali kod poslodavca kod koga verovatno i danas rade, jer je veoma teško da neko ko je postao invalid kod nekog drugog poslodavca dobije posao kod novog poslodavca. Rekla bi čak da je to, s obzirom na naše zakonodavstvo, faktički nemoguće. I o tome smo govorili kada je to bilo na dnevnom redu.
Mi srpski radikali se uvek trudimo i pokušavamo da svojim predlozima zaštitimo te socijalno i ekonomski najugroženije slojeve stanovništva. Ako je neko postao invalid kod poslodavca kod kojeg sada radi, čak i kod nekog drugog poslodavca, smatramo da je mnogo humanije ovo što smo predložili u amandmanu na član 8, a to je: "Kada zaposleni sa skraćenim radnim vremenom po osnovu invalidnosti u skladu sa rešenjem nadležne organizacije za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje, a ispunjeni su uslovi za primenu najniže mesečne osnovice doprinosa po osnovu zarade i drugih primanja iz člana 13. ovog zakona, obračun doprinosa vrši se na iznos najniže mesečne osnovice doprinosa."
Dakle, Vlada je, kao predlagač, rekla: "srazmeran iznos najniže mesečne osnovice doprinosa", a naš amandman je da nema nikakvog srazmernog iznosa, nego da se odnosi na najniži mesečni iznos osnovice doprinosa. Zaista smatramo da je to humanije, da to neće mnogo koštati ni poslodavca, državu pogotovu, i da poslodavac mora da vodi računa o ljudima koji su zaposleni a invalidi su, pogotovo ako su invalidi postali kod tog poslodavca.
Kada smo govorili o Zakonu o radu i još nekim zakonima pričali smo o poslodavcima, o odnosu poslodavaca i zaposlenih, i zaista ne možemo očekivati da poslodavac, ako ga zakon na to ne obaveže, bude iole human prema zaposlenom invalidu u svom preduzeću.
Naravno, ovo se ne odnosi apsolutno na sve poslodavce, ali svi mi dobro znamo kako se ponašaju poslodavci tajkuni, dobro znamo da, recimo, zaposleni u BK kompaniji kod Karića ne primaju ni zdravi i pravi redovno platu, a zamislite kakav je odnos prema invalidima. Takvih, nažalost, ima popriličan broj u Srbiji.
Mi moramo, kao parlament, da poučimo Vladu, da ubedimo Vladu, da nateramo Vladu da nam daje takve predloge da zakoni koji se donose u ovom parlamentu, pored toga što treba da vode računa i o budžetu, to je osnovno za Vladu Srbije, moraju da vode računa i o građanima Srbije.
Moraju da vode računa o svim kategorijama građana, a o invalidima na jedan poseban i human način, jer to kao ljudi moramo da obezbedimo, pre svega, a kao parlament svakako.
Pošto opet ovde nema ministra Dinkića, uz sve uvažavanje koleginica, one nisu ravnopravni sagovornici narodnim poslanicima, jer niti mogu da odgovore na naše pitanje, niti da daju neko objašnjenje. Pretpostavljam, čak sam ubeđena da uglavnom dele naše mišljenje, ali šta će, tu su drugim povodom. Zato i dalje mi insistiramo da kada se raspravlja o predlozima zakona, pogotovo kada se govori o pojedinostima, kada konkretno predlažemo određene izmene kroz amandmane, da je neophodno, da moramo da insistiramo, to očekujem od svih vas, da ovde sedi resorni ministar.
Ako je tu resorni ministar, onda zaista možemo da očekujemo da kada mu objasnimo neki naš amandman... Jer, kad podnosimo amandmane mi zaista dajemo vrlo kratka obrazloženja, ne zato što nećemo da napišemo sve što bismo ovde rekli, nego zato što je to prosto nemoguće. Setite se kako je ova sednica zakazana: tri dana pred početak, 45 tačaka dnevnog reda. Naravno da je bilo nemoguće da u obrazloženju amandmana posvetimo više pažnje našim argumentima, pa smo uglavnom pisali (to se odnosi na sve poslaničke grupe koje su eventualno imale amandmane) vrlo kratka obrazloženja, ubeđeni da će, kada govorimo o amandmanima, ovde sedeti ministar, pa ćemo da mu objasnimo.
Ako bi ministru došlo do svesti da izmena člana 8. na način kako smo mi predložili ne košta ništa državu, vrlo malo košta poslodavca, a mnogo čini jednoj kategoriji ljudi, a to su zaposleni invalidi – valjda je to kategorija ljudi kojima zaista treba pomoći, ne treba ih sažaljevati, nema potrebe, ali im pomoći onoliko koliko je u nadležnosti parlamenta i Vlade Republike Srbije – dakle, da je slučajno ministar Dinkić tu, ubeđena sam da bih ga uverila da su argumenti koje sam iznela ispravni i da bi u ime Vlade ovde prihvatio amandman.
Zato očekujem i od poslanika skupštinske većine da skrenu pažnju ministrima da je njihov opstanak u direktnoj vezi sa stavom ovog parlamenta, pa bi bilo lepo da to poštuju i da nas bar saslušaju i eventualno prihvate ono što im se učini da mogu da prihvate.
(Predsedavajući: Prekoračili ste vreme.)
Završavam. Konkretno ovaj amandman niti koncepcijski nešto remeti Predlog zakona, niti koncepcijski remeti fiskalnu politiku Mlađana Dinkića. Jednostavno, jedan human gest. Očekujem da će kolege narodni poslanici, u odsustvu ministra, u danu za glasanje prihvatiti ovaj amandman.