Poštovani predsedavajući, poštovani ministre, dame i gospodo narodni poslanici, nalazimo se pred usvajanjem jednog zakona koji je veoma važan za ustanovljavanje pravne države, pravne svesti i jačanja društvene discipline, s jedne strane, kroz zaštitu prava građana u postupku pred državnim organima. Radi se o potpuno novoj instituciji, koja će biti predmet ustavnog prava, potpuno sam siguran u to.
Radi se o jednom sistemu samokontrole rada državnih organa, koji je poznat u Evropi i koji u ovom našem pravnom sistemu predstavlja novinu. Da napomenem, na primer, Danska ga ima od 1954. godine. Sam pojam je definisan od strane Međunarodne advokatske komore 1974. godine. On insistira na instituciji koja će prevashodno biti ustanovljena Ustavom, zakonom ili odlukom parlamenta.
Sam značaj akta i organa koji ga bira, odnosno koji mu određuje ovlašćenja, pokazuje koliki je značaj ove ustanove. Tom ustanovom mora da rukovodi nezavisan činovnik visokog ranga, što se opet vidi iz njegovih nadležnosti, njegovog odnosa prema drugim državnim organima, iz njegovog nezavisnog, samostalnog i dovoljnog finansijskog statusa itd, što se manifestuje kroz ovaj zakon. Nadalje, njegov status se vidi i kroz odgovornost samo zakonu i parlamentu.
Njegov osnovni zadatak je da prima i razmatra žalbe građana koji su nezadovoljni radom državnih organa i državnih činovnika, sa ovlašćenjem da to proverava, preporučuje mere, javno se oglašava, traži razrešenje funkcionera i, na kraju, sve više u uporednom pravu inicira izmene određenih propisa i pred Ustavnim sudom pokreće postupak da se određeni propisi usklade sa Ustavom, odnosno da se utvrdi da li su ustavni ili nisu.
U tom pravcu je i naš zakon, on sadrži dovoljno odredbi, bez obzira na to što je ovo nova institucija, koje omogućavaju da ta institucija kasnije de lege ferenda dobije i neke druge elemente koje već ova institucija ima u drugim zemljama, gde ona pedesetak godina ili nešto manje postoji.
Koji bi bili drugi elementi koje možemo očekivati u budućnosti? Posebno je značajan zadatak zaštitnika građana da građanima daje obaveštenje i savet o određenim predmetima, da podnosi zahtev Ustavnom sudu. Zatim, interveniše u sudovima o određenim eklatantnim slučajevima povrede ljudskih prava. Da podnosi prijave protiv službenih lica i, naravno, različiti oblici zakonskih inicijativa.
Dosadašnja primena ovog instituta je veoma značajno – iako se kod nas na tu primenu ne možemo osloniti, sem u Pokrajini Vojvodini, gde postoji ombudsman, istina kraće vreme – i da, pored žalbi građana, po kojima ombudsman postupa, odnosno zaštitnik građana, veoma je značajna njegova funkcija po službenoj dužnosti, koja omogućuje da kada ima određenih saznanja o povredama prava građana sam interveniše, nezavisno od toga da li mu se građanin obratio.
Takođe, praksa u radu ovog organa pokazala je da nadležnost organa, s pravom, treba proširiti, sa upravnog postupka i postupka vršenja javnog ovlašćenja, i na sudske postupke. Mi smo, naravno, na početku ustanovljavanja te institucije i to se očekuje u budućnosti, gde bi se kontrolisalo izvršenje sudskih rokova. Znači, da li organi koji vrše pravosudnu vlast, u rokovima koje smo ovde propisali, rade taj svoj posao, to je tzv. pravosudna uprava. Zatim, da kontroliše postupke policije u određenim stvarima i postupke pred ustanovama za izdržavanje kazni zatvora, što delimično imamo propisano i našim zakonom.
Takođe se javlja potreba da se institucionalizuje obaveza stalnog obaveštavanja građana o toku postupka, a naročito njegovom završetku. Mislim da je do sada u zaštiti prava građana bila izuzetno naglašena mogućnost da se sa pravima građana ne postupa kako je propisano zakonom, a naročito ne u rokovima, upravo zato što nije postojao institucionalni oblik zaštite građana kada se rok za rešavanje o nekom pravu ne poštuje.
Tako da je građanin jednostavno mogao da kuca na vrata, da moli da se nešto uradi, ali to nije imalo nikakve posledice po to da se predmet okonča u roku. Sa druge strane, da onaj koji to ne radi, znači državni službenik, ne bude više u situaciji da se ponaša na taj način, što znači da bude razrešen funkcije koju vrši.
Takođe je neophodno, i to je ovaj zakon uradio, konstituisati obavezu da se podnosi izveštaj Skupštini, koji bi trebalo da bude po određenim standardima. Znači, da ova skupština bude obaveštena kako i na koji način se ostvaruje ova izuzetno značajna funkcija. Ovaj zakon je uvažio mogućnost zakonodavne inicijative, o čemu sam već govorio.
Veoma je značajno informisanje javnosti o povredama prava građana i merama koje su tom prilikom preduzete. To je jedan oblik preventive koju bi zaštitnik građana trebalo da ima. Na tome bih se zadržao. Mislim da je veoma značajno da o onome što zaštitnik građana utvrdi da je nepravo ne samo neko zbog toga bude odgovoran i bude pokrenuta inicijativa za razrešenje radnika ili funkcionera, nego da se o tome obavesti javnost kako se takav slučaj u budućnosti ne bi ponavljao. Ka tome, veoma je značajno i jačanje preventivne funkcije zaštitnika građana.
Osvrnuću se i na pojedina zakonska rešenja. Smatram da je zakon u dobroj meri ušao u neka pitanja koja se možda od akta koji predstavlja početak i ne bi očekivala, i to je dobro. U nekim stvarima je zakon mogao ući i nešto više u problematiku, međutim, novi je zakon i imaćemo vremena da proverimo njegovu primenljivost, i da u toku primene nešto od toga i izmenimo.
Zakon se bazira na kontroli rada organa uprave. Praktično, radi se o upravnom postupku i, naravno, o organima koji se bave zaštitom imovinskih prava i interesa Republike Srbije, mada u jednom delu nalazimo i mogućnost, što je veoma značajno i na to bih skrenuo pažnju, da zaštitnik građana može da interveniše i u ustanovama za izvršenje krivičnih sankcija, što uključuje i pravo da se razgovara nasamo sa licem koje se nalazi na izdržavanju kazne, pa čak i sa onim licem koje je lišeno slobode od strane drugih organa, znači od suda ili unutrašnjih poslova, što je veoma značajan institut i što omogućuje građanima daleko bolji nivo zaštite nego što je bio do sada, baš u situacijama kada je građanin lišen slobode bez mogućnosti da kontaktira. Dakle, na to treba skrenuti pažnju i to je veoma značajan korak napred.
Veoma je značajno reći da predlagač izbora jeste Odbor za ustavna pitanja, kao odbor koji jeste konstituanta za određene stvari, kao što su ustav, država i ključne stvari za konstituisanje pravne države.
Treba napomenuti da sednici odbora mogu da prisustvuju, nadam se da će to biti praksa, kandidati, kako bi mogli izneti svoj stav o tome šta i kako nameravaju da rade, što je veoma značajno za postupak izbora demokratičnosti i izbor najboljeg kandidata. Isto tako, značajno je ograničenje da isto lice ne može biti izabrano više od dva puta uzastopno.
Veoma je značajna i odredba koja traži izuzetnu stručnost od kandidata koji bi obavljao ovu funkciju, to je član 5. Predloga zakona, prema kome je neophodno 10 godina iskustva na pravnim poslovima i koji se odnose na zaštitu prava građana. Mislim da je ovaj rok primeren, bez obzira na neke amandmane koji su tražili skraćivanje tog roka. Smatram da sam rang zaštitnika građana mora da bude takav da on svojim stručnim autoritetom i, pre svega, svojom ubedljivošću argumentima utiče na zaštitu prava građana.
Veoma je značajna odredba člana 9, koja određuje nespojivost funkcije sa svakom drugom profesionalnom delatnošću ili funkcijom, tako da lice koje je kandidat ne može biti član političkih organizacija, znači, ne može biti ni član, i da mu momentom izbora prestaju sve ostale funkcije. Piše: "moraju prestati", možda bi bilo adekvatnije da se kaže da prestaju. Znači, tog momenta kada je izabran sve prestaje, od tih funkcija sa kojima je nespojivo, a nespojivo je sa svim funkcijama.
Veoma su značajne odredbe i o imunitetu, to je član 10. Na Odboru za pravosuđe i upravu intervenisali smo jednim konstruktivnim amandmanom na tu odredbu, da se imunitetska prava zaštitnika građana u celosti izraze srazmerno i u odnosu na funkciju koju vrše, znači ni više ni manje.
Imunitet zaštitnika građana je neophodan. U samom Predlogu zakona on je nešto sumarnije izražen, pa je bilo neophodno intervenisati amandmanom, koji je prihvaćen od predstavnika predlagača.
Hoću takođe da pozdravim odredbu člana 18. Predloga zakona, koja omogućuje zakonsku inicijativu zaštitnika građana kada se radi o odredbama zakona na koje je zaštitnik građana naišao u primeni, koje nisu saglasne sa domaćim pravom, pre svega Ustavom, i sa međunarodnim pravom, koji je prihvaćeno u državi Srbiji.
Veoma je značajno i to da, kada zaštitnik građana podnese zakonsku inicijativu Vladi, da se to samo ne završi na odluci Vlade, već da o tome, u svakom slučaju, bude obaveštena Skupština, te amandmanima intervenisano na Predlog zakona, da ta inicijativa završi u Skupštini. Znači, da Skupština bude obaveštena o stavu Vlade, a povodom inicijative zaštitnika građana da se određeni propis menja.
Takođe, članom 19. imamo veoma značajno ovlašćenje koje će biti ugrađeno i u Ustav, jer tamo mu je i mesto, da zaštitnik građana pokreće postupak pred Ustavnim sudom radi utvrđivanja i usklađivanja zakonitosti i ustavnosti zakona i drugih opštih akata.
Takođe, skrenuo bih pažnju na član 20. ovog zakona. Do sada nismo imali instituciju izvan konkretnog organa uprave, koja bi se mogla na ovaj način baviti onim funkcionerima i rukovodećim radnicima koji se u svom postupku ne drže zakona, rade nepravilno i krše prava građana.
Prema članu 20. Predloga zakona daje se ovlašćenje zaštitniku građana da javno, insistiram na toj reči "javno", to je jako dobro, preporuči razrešenje funkcionera. Nadam se da će to javno preporučivanje sadržati razloge i da će to uticati pozitivno, odnosno poučno na ostale službenike i državne funkcionere da takve povrede ne čine, kao generalna prevencija, i kao individualna prevencija, da će taj funkcioner od strane organa koji ga je postavio biti razrešen. To je, po meni, jedna od ključnih odredbi ovog zakona, koja jeste garancija protiv samovolje.
U ovom sazivu Skupštine doneli smo Zakon o dostupnosti informacija. Ovde imamo jednu značajnu odredbu, a to je član 21, koja obavezuje organe uprave da sarađuju sa zaštitnikom građana i da mu daju sve neophodne informacije. Bez te saradnje, koja čak, prema zakonu, ide toliko detaljno, što je dobro, da uključuje i dostupnost prostorija, nema mogućnosti da zaštitnik građana deluje u punoj meri i da zaista ostvari ono zbog čega kao institucija postoji.
Kao što sam već unapred pomenuo, članom 29. utvrđuje se pravo zaštitnika građana da pristupi u ustanove za izvršenje krivičnih sankcija, kao i u druge ustanove gde je neko priveden. Znači, gde se ne radi o pravosnažnoj osudi, gde je zadržan, odnosno lišen slobode, sa pravom da razgovara nasamo. To je veoma veliko ograničenje samovolje, koja se može desiti i dešava se, toga smo svedoci, i u takvim ustanovama, imajući pre svega u vidu to da one i služe ograničavanju slobode, ali se u tom ograničavanju slobode zaista ne bi smelo ići preko onoga što propisuje Zakon o izvršenju krivičnih sankcija, Krivični procesni zakon, Zakon o prekršajima itd.
Značajna je i odredba člana 24, gde se pravo na intervenciju zaštitnika građana ne rezerviše samo na žalbu građana, što bi bio jedan suženi koncept, jedan restriktivni koncept. On omogućuje zaštitniku građana, i po meni traži od njega, da prati ono što se dešava i da interveniše po sopstvenoj inicijativi. Nadam da će izveštaj našeg budućeg zaštitnika građana sadržati sve više onih inicijativa koje je on sam pokrenuo.
Moram da vam kažem da se u praksi Javnog tužioca veoma retko koristi ex officio. Znači, da sam, kada sazna da je nešto urađeno izvrši pokretanje postupka, pokrene postupak, odnosno podnese zahtev za sprovođenje istrage, što nije dobro i što pokazuje jednu tromost sistema, posebno u tom delu gde bi on mogao da bude mnogo efikasniji.
Nadam se da će ova kritika doći do naših javnih tužilaca, a sa druge strane da će uticati na kandidate, odnosno na ljude koji će se baviti funkcijom zaštitnika građana da zaista veliku pažnju posvete tome da sami pokrenu postupak tamo gde postoje zakonski uslovi.
Mislim da bi vrhunac ovakve institucije, pa i institucije tužilaštva, bio upravo u tome da se ne čeka prijava građana nego da se sami građani štite time što je odgovarajući funkcioner, koji je za to nadležan, to primetio. Moram da kažem da u principu ne možemo biti zadovoljni načinom zaštite prava građana ni u krivičnom postupku, jer oštećeni ima veoma sumarna prava.
Ovaj zakon bi trebalo da izađe u susret tome da se prava i takvih ljudi pojačaju. No, govorim o tome da će to biti de lege ferenda, jer još uvek nemamo intervencije u sudskim postupcima zaštitnika građana, i mislim da sledeća izmena zakona mora biti na tome, kada se ustanova postavi na noge. A ova skupština je donela niz takvih zakona – o porodičnim odnosima, parničnom postupku, izvršnom postupku – gde se sve više rokovima oročavaju radnje postupajućih službenika i sudija. Da bi se ti rokovi kontrolisali, upravo je potreban jedan ovakav zaštitnik građana.
Na kraju, smatram da je za rad ovakvog funkcionera visokog ranga, sa visokim odgovornostima, ovlašćenjima i pravima, veoma značajno da se obezbedi njegovo finansiranje, tako da on ne zavisi, ili bar ne zavisi isključivo od Vlade i od načina na koji Vlada gleda na njegov posao. Ako bi to učinili takvim, onda bi on zaista mogao biti prikraćen za niz svojih ovlašćenja i bojim se da bi mogao postati nepotreban.
Ovaj zakon je pošao od toga da će biti poseban deo budžeta u kome će biti obezbeđena i ova sredstva. Smatram da de lege ferenda znači da je za buduće pravo potrebno, kao i za pravosuđe, obezbediti poseban budžet, koji bi se onda mogao izraziti na drugačiji način, jer bi kroz njegovo usvajanje i izveštaj o načinu korišćenja sredstava Skupština mogla, između ostalog, da kontroliše rad jednog ovako odgovornog državnog službenika, kao što je zaštitnik građana.
Nadalje, podržavam inicijativu da se obezbedi odgovarajući nivo plate i da taj nivo plate bude obezbeđen zakonom, zato što smatram da se upravo radi o funkciji koja je izuzetno visokog ranga i koja će da omogući da se našim građanima, ne samo zbog toga što institucija postoji, nego u svakodnevnom delovanju te institucije, stvori utisak koji će zaista biti stvaran da država ne samo da pribira prihode nego i brine o tome kako se prava građana ostvaruju. Da država postane javni servis, koji će brinuti o pravima građana, gde bi primena prinude zaista dolazila tek na kraju i uz kontrolu ovako kompetentnog organa.
Poslanička grupa G17 plus će podržati ovaj zakon. Podneli smo određeni broj amandmana koje je predlagač prihvatio i mislim da smo imali do sada veoma korektnu saradnju i u drugim zakonima iz oblasti uprave. Tim amandmanima zakon će biti popravljen i mislim da postoje svi uslovi da se usvoji.