Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, danas je na dnevnom redu Skupštine Republike Srbije nekoliko važnih zakona koji uređuju oblast zdravstvene zaštite građana Republike Srbije.
Razlozi za donošenje ovih nekoliko zakona, među kojima su tri - zakon o zdravstvenom osiguranju, zakon o zdravstvenoj zaštiti i zakon o komorama zaposlenih u zdravstvu, zapravo tri sistemska zakona koji bitno menjaju organizaciju rada zdravstvene službe u Srbiji.
Pored toga, zakon o Crvenom krstu Srbije popunjava jedan prazan prostor. Pokušaću danas da obrazložim na početku rasprave u načelu koliki je značaj ovog propisa. Peti zakon je zakon o supstancama koje se mogu koristiti u proizvodnji opojnih droga i psihotropnih supstanci, ili, kraće rečeno, zakon o prekursorima, koji je takođe značajan.
Razlozi za donošenje novog zakona o zdravstvenom osiguranju su: pre svega potreba da se usaglase stalno rastuće potrebe stanovništva za korišćenjem zdravstvene zaštite i da se obezbedi održivost zdravstvenog sistema - institucionalna i finansijska; da se obezbeđivanje zdravstvenih potreba uskladi sa našim realnim mogućnostima, da se pri tome uskladi javna potrošnja u oblasti zdravstvene zaštite sa realnim mogućnostima društva u celini.
Zatim, da se sve vreme očuva međugeneracijska uzajamnost i solidarnost svih građana Srbije u oblasti obezbeđivanja zdravstvenih potreba, bez obzira na pol, starosnu dob, materijalne mogućnosti i da se obuhvati što veći broj građana u obaveznom zdravstvenom osiguranju, kao instituciji koju smo razvijali nekoliko decenija unazad.
Zatim, potreba da se iz budžeta Republike Srbije, ali i sredstava poslodavca, odnosno osiguranika obezbede sredstva za zaštitu i druga prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, da bi se sistem učinio održivim, u kome participiranje države (za lica koja nemaju sopstvene prihode), ali i pojedinca i poslodavca, čini osnov za obezbeđenje solidarnosti.
Naravno, neophodno je da naša legislativa, posle nekoliko godina upornog rada na popravljanju stanja i uslova za lečenje, i za one koji koriste zdravstvene usluge i za one koji ih pružaju, bude usklađena sa visokim standardima razvijenog sveta, pre svega evropskog okruženja.
Moram da kažem u toku ovog početnog izlaganja da je iz budžeta Republike Srbije, ukoliko posmatramo programe koje finansira budžet, a to su programi od opšteg interesa, opremanje zdravstvenih ustanova, zdravstvena zaštita najosetljivijih lica koja nemaju sopstveni prihod, recimo, za opremanje zdravstvenih ustanova, ukoliko se posmatra 2001, u 2005. bilo obezbeđeno deset puta više sredstava. Međutim, sredstva, naporni i konkretni potezi nisu sve što je neophodno; 2005. godina jeste godina u kojoj se moraju sumirati dosadašnja iskustva i popraviti pravila, doneti neka nova, naravno na temelju našeg višedecenijskog iskustva.
Stvaranje konkurencije u uvođenju i organizovanju dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja koje može da obavlja ne samo Republički zavod za zdravstveno osiguranje, već i druga osiguravajuća društva koja se bave osiguranjem. Takođe, postepena dekoncentracija ovlašćenja sa nivoa Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje na filijale, prenošenje određenih ovlašćenja u sprovođenju sistema obaveznog zdravstvenog osiguranja na filijale, kako bi u daljem sprovođenju reforme sistema obaveznog osiguranja, kada se za to stvore realne finansijske mogućnosti, počela i decentralizacija u organizaciji i obezbeđivanju obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Predložena su nova rešenja u obezbeđivanju, ostvarivanju, organizaciji i sprovođenju zdravstvenog osiguranja, od kojih su najvažnija: preciziranje načela na kojima se organizuje obavezno zdravstveno osiguranje, pre svega da bi obezbedilo solidarnost i podjednaku dostupnost, bez obzira koliko novca u džepu čovek ima. Krug osiguranika uređen je na precizniji način, odnosno uspostavljen je sistem osiguranja samo po jednom osnovu, kao i utvrđivanje prečeg osnova obaveznog osiguranja, a stvoren je osnov i da se licima starijim od 65 godina, koja su nesposobna za samostalni rad i ostvarivanje prihoda, obezbedi obavezno zdravstveno osiguranje iz sredstava budžeta Republike Srbije.
Dosadašnji status neosiguranih lica zapravo novim zakonom ne postoji. Osiguranici su svi građani Srbije za koje se doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje obezbeđuje, bilo po osnovu zaposlenja, bilo po osnovu niza drugih načina, uključujući i dosadašnja neosigurana lica, izbegla i prognana, za koje Republika Srbija obezbeđuje sveobuhvatno obavezno zdravstveno osiguranje za sve građane.
Takođe, data je mogućnost i licima koja nisu obuhvaćena obaveznim osiguranjem da se uključe u ovo osiguranje.
Izjednačeni su osiguranici u pogledu vrste prava koja im se u okviru obaveznog osiguranja obezbeđuju. Takođe, uveden je prethodni staž zdravstvenog osiguranja. Preciznije je uređeno pravo na zdravstvenu zaštitu osiguranih lica koja se obezbeđuje iz sredstava obaveznog osiguranja. Precizno su utvrđena ona prava koja se osiguranim licima garantuju iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Stvorena je obaveza da Republički zavod za zdravstveno osiguranje donosi godišnji plan zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja koji će se obezbeđivati osiguranim licima u toku jedne godine, sa cenama zdravstvenih usluga za usluge iz tzv. paketa obaveznog osiguranja.
Kako bi se zastupao princip ravnopravnosti i jednake dostupnosti za visokospecijalizovane i najskuplje zdravstvene usluge uvedene su liste čekanja, koje nisu samo po redu dolaska nego i po kompleksnim kriterijumima.
Stvoren je osnov da Vlada može doneti akt kojim se u posebnim okolnostima ostvaruju prava iz obaveznog osiguranja koja se kao prioritet u odnosu na druga prava obezbeđuju osiguranim licima, a takođe i državna garancija za izvršavanje obaveza Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje u pogledu hitne medicinske pomoći i zdravstvene zaštite koja se pruža u stacionarnim ustanovama, koja je kao prioritet utvrđena u skladu sa ovim zakonom.
Korišćenje zaštite u inostranstvu utvrđeno je za slučajeve hitne medicinske pomoći, ali je utvrđena mogućnost da se ta lica dobrovoljno osiguraju da bi sebi i članovima svoje porodice obezbedili pravo na veći obim i sadržaj za vreme boravka u inostranstvu.
Pravo na naknadu zarade iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja usklađeno je sa izmenama u radnom pravu. Jedan od glavnih prostora za uštedu u javnoj potrošnji upravo je redukcija troška za nedopustivo veliki nivo sredstava koji se inače daje za isplatu tokom bolovanja.
Zadržano je pravo na naknadu troškova prevoza za osiguranike i članove porodice kada koriste zaštitu van filijale. Ukida se pravo na naknadu troškova u slučaju smrti osiguranika za lice koje je izvršilo sahranu, s obzirom da ovo pravo po svom karakteru ne predstavlja pravo iz zdravstvenog osiguranja, odnosno u uporednom zakonodavstvu ne obezbeđuje se iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, ali je to pravo zadržano iz budžeta i iz sredstava lokalne samouprave za osobe koje primaju socijalnu pomoć.
Utvrđivanje svojstva osiguranika, kao i osiguranih lica, sprovodi se na osnovu podataka koji se uvode, po ovom zakonu, u matičnu evidenciju.
Izabrani lekar je osnovni stručno-medicinski organ u postupku ostvarivanja prava iz osiguranja, koji upravlja postupkom korišćenja tih prava, čime se uvode novine u korišćenju zdravstvene zaštite sa krajnjim ciljem što kvalitetnijeg pružanja zdravstvene zaštite, odnosno potpune brige o zdravstvenom stanju osiguranih lica. Time se smanjuju troškovi, odnosno popravlja se upravljanje troškovima zdravstvene zaštite.
Preciznije su uređena ovlašćenja lekarskih komisija. Ugovaranje zdravstvenih usluga iz sredstava obaveznog osiguranja sa davaocima usluga postavljeno je na principu ravnopravnosti, kako sa zdravstvenim ustanovama čiji je osnivač Republika, odnosno autonomna pokrajina, odnosno opština ili grad, tako i sa osnivačima privatnih ordinacija i drugih oblika zdravstvene delatnosti, s tim da prednost u zaključivanju ugovora između RZZO i zdravstvenih ustanova imaju zdravstvene ustanove koje su akreditovane od strane nadležnog organa.
Uređena je arbitraža u rešavanju sporova, koje ranije bilo. Kontrola zaključivanja ugovora vrši se putem uvođenja ovlašćenih nadzornika osiguranja.
U finansiranju obaveznog osiguranja uvedene su značajne novine. Odluku o iznosu sredstava koja se prenose filijalama za obavljanje zakonom utvrđenih funkcija Republički zavod donosi za svaku budžetsku godinu, u zavisnosti od finansijskih mogućnosti Zavoda, odnosno u skladu sa finansijskim planom Republičkog zavoda za određenu budžetsku godinu, a Vlada daje saglasnost na ovaj akt. Budžet obezbeđuje sredstva za lica koja nemaju sopstvene prihode, čime stiču svojstvo obavezno osiguranih lica.
Stvoren je uslov da se za lica koja se uključuju u obavezno osiguranje iz sopstvenih sredstava obezbedi doprinos u skladu sa zakonom kojim se uređuje doprinos za obavezno socijalno osiguranje.
Filijale dobijaju veća ovlašćenja; propisan je nadzor nad radom Republičkog zavoda od strane ministarstva nadležnog za poslove zdravlja. Dobrovoljno zdravstveno osiguranje uvodi se na principu ravnopravne mogućnosti pružanja ove vrste osiguranja, kako od Republičkog zavoda, tako i od drugih osiguravajućih društava.
Dakle, zakon o zdravstvenom osiguranju predstavlja niz novih rešenja koja se baziraju na dosadašnjem iskustvu i sistemski se oslanja na druga dva zakona iz ovog, uslovno rečeno, paketa zakona danas.
Zakon o zdravstvenoj zaštiti predstavlja važan sistemski propis. Razlozi za donošenje novog zakona, pošto je poslednji donet marta 1992. godine, sa puno izmena u prethodnim godinama, jesu: u međuvremenu stalno rastuće potrebe stanovništva uslovljene porastom opšte i zdravstvene kulture, produženjem životnog veka i povećanjem broja starijih osoba (koje obolevaju i koriste zdravstvenu zaštitu češće od ostalih grupacija), nepovoljnim kretanjima u životnoj i radnoj sredini.
Zatim, troškovi za zdravstvenu zaštitu i za finansiranje zdravstvene zaštite u stalnom su porastu u čitavom svetu i uglavnom su u neskladu sa materijalnim mogućnostima svih društava, i bogatih i siromašnih. Da bi se prevazilazio ovakav nesklad skoro da nema zemlje u Evropi koja zapravo ne vrši kontinuirani proces reformisanja zdravstvenog sistema.
Teškoće u funkcionisanju sistema bile su potencirane i slabostima unutar sistema koje se naročito odnose na: centralizaciju, izvršenu prethodnih godina, u osnivanju i vršenju osnivačkih prava u javnom zdravstvenom sektoru, u državnom sektoru zdravstva i centralizaciju sredstava i odlučivanja; prevelik broj propisanih vrsta specijalizacija i odsustvo planskog pristupa u njihovom odobravanju, što je dovelo do povećanja broja specijalnosti u svim ustanovama i prodora mnogih specijalnosti u različite nivoe organizacije, ponekad bez socijalno-medicinskog i ekonomskog opravdanja; često netolerantne razlike u kadrovskoj obezbeđenosti stanovništva i pojedinih zdravstvenih ustanova.
Da bi se prevazišli mnogi problemi u organizaciji, ovim zakonom predlažu se nova rešenja. Bliže se uređuje podela odgovornosti u ostvarivanju zdravstvene zaštite; definišu se prava pacijenata u skoro četvrtini do trećine zakonskih rešenja, saglasno evropski prihvaćenim dokumentima o zaštiti prava pacijenata. Izvršena je izmena u organizaciji zdravstvene službe – predlaže se razdvajanje zdravstvenih centara na domove zdravlja i opšte bolnice, odnosno organizacija apotekarske ustanove kao apoteke koja u svom sastavu može imati više organizacionih jedinca.
Predloženi su novi oblici privatne prakse čime se racionalizuju sada postojeći pojavni oblici u organizaciji. Predložena je organizacija delatnosti na primarnom, sekundarnom i tercijarnom nivou. Izvršena je decentralizacija u organizaciji prenošenjem osnivačkih prava nad određenim vrstama zdravstvenih ustanova na lokalne samouprave (opštine, grad) i autonomne pokrajine.
Preciznije se uređuje delatnost zdravstvenih ustanova i privatne prakse. Zastupljen je koncept jednakih uslova u pogledu osnivanja ustanova, bez obzira na osnivača, pravno ili fizičko lice.
Predlaže se uvođenje koncepta stalnog unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite, kao i kontrole kvaliteta zdravstvene zaštite i akreditacija ustanova i programa kontinuirane edukacije. Bliže se uređuje način rada zdravstvenih radnika, kao i postupak izdavanja, obnavljanja i oduzimanja licence za samostalni rad zdravstvenih radnika.
Ovim zakonom predloženo je osnivanje stručnih tela na nivou Republike Srbije: zdravstvenog saveta Srbije, etičkog odbora Srbije i republičkih stručnih komisija.
U zakonu je jasno dat osnov da posle stupanja na snagu zakona o zdravstvenoj zaštiti budu doneti sektorski zakoni: o transfuziji krvi, o zaštiti prava mentalno obolelih osoba, o uzimanju i presađivanju delova ljudskog tela, o biomedicinski potpomognutom oplođenju, o medicinskoj evidenciji, o javnom zdravlju. Predlažu se rešenja koja se odnose na delatnost tradicionalne medicine kojima će se ova oblast regulisati na način koji obezbeđuje zaštitu pacijenata u primeni metoda tradicionalne medicine.
Predloženo je da Narodna skupština Republike Srbije donosi strategiju zdravstvene zaštite Srbije, kao osnov za planiranje, razvoj i organizaciju u ovoj oblasti.
Predložen je i niz drugih rešenja koja će poboljšati organizaciju i funkcionisanje službe, odnosno rad zdravstvenih ustanova i privatne prakse, kao i rad zdravstvenih radnika, odnosno saradnika.
Kao jedan od osnovnih razloga za donošenje ovog zakona, decentralizacija u organizaciji i upravljanju zdravstvenom službom, a posebno na primarnom nivou, predstavlja jedan od najbitnijih aspekata reformisanja sistema.
Smatra se opravdanom zbog poboljšanja u obezbeđivanju zaštite stanovništva, u obezbeđivanju bolje raspodele sredstava prema potrebama, a posebno na primarnom nivou zdravstvene zaštite, uključivanja šire zajednice - lokalne samouprave u donošenju odluka o prioritetima u sistemu i smanjivanja nejednakosti u obezbeđivanju zdravstvenih potreba.
Međutim, decentralizacija u sistemu zdravstvene zaštite u svim zemljama koje su pristupile decentralizaciji predstavlja veoma kompleksan poduhvat, teži nego u društvenim sektorima druge vrste, s obzirom na osetljivost i zavisnost sistema zdravstvene zaštite od svih drugih elemenata i faktora u društvu: od regionalnog razvoja, finansija, zdravstvenog stanja stanovništva.
Ne postoji jedan jedinstveni model decentralizacije koji bi bio primenljiv svuda, već se decentralizacija prilagođava specifičnim uslovima svake zemlje, kao i zatečenom stanju u organizaciji zdravstvene službe, navikama stanovništva.
Predloženim rešenjima prihvaćen je model osmišljene decentralizacije koji polazi od toga da i u teoriji organizacije i u praksi najvećeg broja zemalja postoje elementi sistema zdravstvene zaštite koji se ne mogu decentralizovati, koji predstavljaju odgovornost nacionalnog, centralnog, republičkog nivoa.
To je utvrđivanje osnovnog okvira zdravstvene politike sa ciljevima koje bi trebalo dostići u odgovarajućim rokovima. To je praćenje, procena i analiza zdravstvenog stanja stanovništva i obezbeđenosti stanovništva zdravstvenom zaštitom.
To je, takođe, donošenje strateških odluka o razvoju potrebnih resursa u zdravstvenom sistemu, posebno resursa koji se odnose na zdravstvenu infrastrukturu (plan mreže zdravstvenih ustanova), kao i na humane resurse: broj i vrstu zaposlenih, broj i vrstu specijalizacija i užih specijalizacija.
Pored toga, izdavanje sertifikata od značaja za obavljanje zdravstvene delatnosti, kako zdravstvenih radnika i saradnika, tako i zdravstvenih ustanova i privatne prakse na čitavoj teritoriji Republike, a to je izdavanje dozvole za samostalno obavljanje delatnosti, odnosno izdavanje, obnavljanje ili oduzimanje licence, takođe, akreditacija zdravstvenih ustanova, inspekcijski nadzor.
Na nacionalnom nivou se moraju obezbeđivati finansijska sredstva za sprovođenje programa od opšteg interesa u zdravstvenoj zaštiti. Takođe, na nacionalnom, republičkom nivou se mora obezbediti finansijski nadzor nad sprovođenjem zdravstvene zaštite, odnosno farmaceutske zdravstvene zaštite.
Predložena rešenja u ovom zakonu, u delu koji se odnosi na decentralizaciju, počivaju na napred iznetim ciljevima, odnosno funkcijama koje zbog svoje specifičnosti ne mogu i ne treba da se decentralizuju. Međutim, pored toga, predložena rešenja u ovom zakonu u potpunosti su usklađena sa rešenjima koja je već Narodna skupština prihvatila Zakonom o lokalnoj samoupravi, kao i Zakonom o utvrđivanju određenih nadležnosti autonomne pokrajine.
Zakon o komorama zdravstvenih radnika izraz je potrebe da se na celovit način stvori zakonski osnov za osnivanje komora kao nezavisnih profesionalnih organizacija doktora medicine, stomatologije, diplomiranih farmaceuta, diplomiranih farmaceuta medicinske biohemije i doktora medicine specijalista kliničke biohemije, kao i medicinskih sestara i zdravstvenih tehničara.
Osnivanjem komore stvaraju se uslovi za uspostavljanje viših profesionalnih standarda u vršenju profesije, zatim uslovi za zaštitu prava pacijenata od nesavesnog postupanja, uslovi za veću disciplinsku odgovornost zdravstvenih radnika, uslovi za bolju i kontinuiranu edukaciju. Komora zapravo dobija značajno javno ovlašćenje, a to je samostalno i nezavisno funkcionisanje u procesu izdavanja, obnavljanja ili oduzimanja licence za samostalni rad.
Zakon o prekursorima opijata i psihotropnih supstanci značajan je propis i glavna svrha je sprečavanje zloupotrebe ili korišćenje supstanci koje se smatraju prekursorima radi dobijanja opojnih droga i psihotropnih supstanci. Postoji više međunarodnih konvencija koje našu državu obavezuju na veoma precizno regulisanje ove oblasti. Propis je sačinjen u tesnoj saradnji sa organima MUP-a, Interpolom, međunarodnim asocijacijama.
Donošenjem ovog zakona stvoriće se uslovi za kontinuiranu saradnju sa Međunarodnim biroom za kontrolu opojnih droga i međunarodnim programom za kontrolu opojnih droga, što bi trebalo i moralo da doprinese efikasnom suzbijanju nedozvoljene trgovine opojnim drogama i psihotropnim supstancama. Ovo je početak važnog zakonskog uređivanja ove oblasti.
Zakon o Crvenom krstu Srbije predlaže se zbog osnovnog razloga da se položaj i ovlašćenja Crvenog krsta Srbije usklade sa promenama koje su nastale u razvoju Međunarodnog pokreta Crvenog krsta i Crvenog polumeseca, kome pripada Crveni krst Srbije, i sa društvenim promenama nastalim u Srbiji i Crnoj Gori.
S jedne strane, dvostruki položaj Crvenog krsta kao nezavisne, dobrovoljne i humanitarne organizacije i dela nacionalnog društva Crvenog krsta Srbije i Crne Gore, a sa druge strane zakonom se jasno utvrđuju položaj, prava i obaveze Crvenog krsta kao pomoćnog organa vlasti u humanitarnoj oblasti.
To je, takođe, jedan od zahteva koji proizilazi iz međunarodnog položaja Crvenog krsta Srbije. Kako bi on bio međunarodno priznat, neophodno je da ga njegova država prizna i prihvati kao pomoćnog organa vlasti u humanitarnoj oblasti, kao jedinu organizaciju Crvenog krsta u državi.
Ovaj zakon predstavlja jasan i precizan pravni osnov za delovanje Crvenog krsta Srbije, obezbeđujući mu položaj nezavisne i humanitarne organizacije, koja je istovremeno i pomoćni organ vlasti u humanitarnoj oblasti, s obzirom da ima važna javna ovlašćenja koja se odnose na programe pružanja prve pomoći i na programe popularizacije i dobrovoljnog davalaštva krvi. U vršenju svojih delatnosti, Crveni krst Srbije pomaže svim ljudima bez ikakve diskriminacije po bilo kom osnovu.
Dame i gospodo narodni poslanici, uveren sam da smo svi zajedno svesni značaja donošenja ovih zakonskih rešenja u Skupštini Republike Srbije i da Vlada Republike Srbije i Ministarstvo zdravlja, posle perioda koji još nije navršio dve pune godine, ima dovoljno argumenata za sve vas da podržite donošenje ovakvih rešenja i da aktivno učestvujete u njihovom popravljanju, što se već događalo kroz amandmansku raspravu.
Zapravo, da ovo bude pravi završetak, s jedne strane, velikog napora zdravstvenih radnika da što bolje definišu propise i što više postave lestvicu koju moraju da preskoče u svim propisima da bi organizacija zdravstvene službe imala bolje efekte za svakog od nas kao građanina Republike Srbije, jer mi to jesmo zaslužili.
Sistem zdravstvene zaštite počiva na iskustvima koja su brojna, bogata, koja nas obavezuju.
Ne počinjemo od nule i nemamo pravo da gradimo kule u vazduhu. Ova zakonska rešenja polaze od toga da svaka reforma zdravstvenog sistema, ako želi da bude uspešna, osmišljena i ozbiljna, mora da počne od onoga što imate i da pravi bolje na toj osnovi, uključujući napore svih. Kada kažem napore svih, to nije fraza, jer zdravstvena zaštita nije izolovani sistem, nije ostrvo i nije jedina odgovorna za zdravlje građana Srbije.
Pre nego što završim ovu uvodnu raspravu želim da vam se zahvalim na izglasavanju Zakona o duvanu, kojim ste jasno pokazali smer u kome će zemlja u narednim godinama da se kreće. Mi moramo prestati da ovoliko pušimo, jer dve trećine ljudi umire od bolesti povezanih sa pušenjem duvana.
Jedan dinar od paklice, obeležavanje i strogi propisi koje ste doneli pokazuju upravo da su poslanici Skupštine Republike Srbije svesni da zdravstveni sistem i Ministarstvo zdravlja i ministar ne smeju da budu ostrvo i deo koji jedini brine, kao fioka u državnoj upravi, o zdravlju građana. Postoji odgovornost svih. Vi ste do sada to pokazali na najbolji mogući način. Hvala.