Evo, mi nastavljamo drugi dan; "Maratonci trče počasni krug", moglo bi da se nazove ovo zasedanje, sa svim karakteristikama koje su i sadržane u tom delu.
Ono što smo mi kazali u načelnoj raspravi, za koju nismo imali dovoljno vremena, jeste da nećemo glasati za ovako zamišljen projekat zakona o Crvenom krstu. Nismo stigli možda da budemo dovoljno jasni i da obrazložimo, zbog nedostatka vremena, zbog čega to činimo.
Pošto je sad prilika, možemo neke stvari i da možda razjasnimo. Pored toga što radimo nepotrebno i subotom i nedeljom, kad donosimo paket od pet zakona iz zdravstvene oblasti, od kojih su tri sistemska, za koje je DOS-ovska vlast imala pet godina vremena da ih na vreme i u normalnom postupku donese, uz konsenzus struke, ne mogu da se otmem još jednom utisku, a to je od juče, da mi, ako usvojimo ono što smo čuli od predlagača zakona o zdravstvenom osiguranju, u današnjoj Srbiji uskraćujemo pravo građaninu da odabere svog lekara.
Srbija je zemlja za koju kažemo da je demokratska zemlja. U toj zemlji građanin može da bira političku stranku, može da bira banku, TV program, može da bira skoro sve, ali ne može da bira lekara za svoje rođene pare, jer je isključena mogućnost da se on opredeli za svog privatnog lekara, pa da onda taj privatni bude obeštećen.
Još jedna čudna stvar koja mi je ostala kao upečatljiv utisak, to je da koncept privatnog lekara koji je uključen u jedan dobar sistem ne ruši i taj sistem, pogotovo ako imate jasno definisan paket i ako imate regulisano kako osiguravajuća društva treba da rade.
No, da se vratim ovome. Nama je čudno zašto je došlo do promene ovog zakona. Naime, šta nam nije jasno principijelno? Prvo, čega je Crveni krst Srbije član? Jasno nam je da je član onog iznad, a to je zajednica Srbija i Crna Gora. Nije nam jasno čega je član zajednica Srbija i Crna Gora, Crveni krst Srbije i Crne Gore.
Poznata je stvar da postoje tri organizacije, koje se čudno mešaju. Nama sad nije jasno čega smo mi član. Postoji Internacionalni komitet Crvenog krsta, koji postoji od 1863. godine i tu su članice 80 zemalja. Postoji Internacionalna federacija Crvenog krsta, koja obuhvata 180 i nekoliko organizacija. Na kraju, postoji Pokret Crvenog krsta. Ovim vašim zakonom vi niste jasno razgraničili čiji ste vi član, preko onog organa iznad - Crvenog krsta Srbije i Crne Gore.
Da stvar nije sasvim bezazlena, potpuno je jasno već samim tim što su 80 zemalja članice Internacionalnog komiteta Crvenog krsta, koji ima potpuno drugo sedište, potpuno drugu namenu od Federacije Crvenog krsta. Znamo i koje su to namene. To su namene da se pomaže i interveniše u slučaju ratnih sukoba, da se pomaže kod pritvorenika, da se insistira na ljudskim pravima. Jasno nam je da postoji organizacija koja objedinjuje i ovo, pa sebe naziva pokretom, ali to u ovom vašem zakonskom projektu uopšte nije jasno.
Principijelni stav SRS-a, koji je izneo u prethodnom izlaganju moj uvaženi kolega Cvetanović, jeste da Crveni krst treba da postoji, treba da bude humanitarna organizacija, da pomaže i državi, nemamo ništa protiv, ali ne treba da dobije javna ovlašćenja, jer onda se na njega prebacuje odgovornost. Država mora biti odgovorna za ključne probleme kojima hoće da se bavi i Crveni krst.
U vašem odgovoru koji smo dobili kažete ovako: sedam osnovnih principa Crvenog krsta usvojenih '65. godine obavezuju nas da prebacujemo ovlašćenja. Mi smo onda otišli da vidimo tih sedam principa. Nije nam bilo teško da pročitamo i mi, da vidimo: 1. humanost; 2. impartitnost; 3. neutralnost; 4. independence - nezavisnost; 5. dobrovoljnost - voluntary service; 6. unity - jedinstvo; 7. universality.
Vi ste sigurno pošli od ovog independence - nezavisnost i uhvatili ste se za to.
Da vidimo šta kaže taj princip nezavisnosti. Kaže - the movement is independent. Znači, on je nezavisan. Nacionalna udruženja, pošto su auksilijarisi, humanitarni servisi, pošto su pomoćni organ, zna se šta je pomoćnik, nije upravni organ, znači pomažeš, nema javna ovlašćenja.
Kaže - pošto je to pomoćni organ za humanitarne aktivnosti Vlade, on potpada i pod zakonsku regulativu. To nije sporno. Imamo zakon, regulišemo njegovu aktivnost. Kaže - ali mora uvek ostati autonoman, ne nezavisan. Vojvodina je autonomna pokrajina, ali nije nezavisna. I ova ovde klauzula isto to govori - autonomna, ne nezavisna organizacija. Vi pogrešno prevodite ili ne znate te termine. Kaže i ovo, moramo biti sasvim načisto, da tu mora postojati jedan balans fini, izbalansiran, da ovo sve bude dovedeno u sklad i red.
Naravno, nisam se zadržao samo na ovome, ovo bi bilo jako šturo objašnjenje kada čitate, nego sam otišao i na dalje razjašnjenje, teorijsko, detaljno, ovog principa. Postoji i to, može se lepo naći. Govori se o autonomnosti, ne nezavisnosti. Zašto autonomnost? Da samostalno donosi svoje odluke, ali nije nezavisan.
Ovo što ste vi govorili kao finansijska nezavisnost, ne mislimo mi samo to. Hoću da vam kažem zašto mi smatramo da ne treba ovlašćenja za koje država mora odgovarati prebaciti na leđa Crvenog krsta. Nepotrebno je, neka rade oni svoju aktivnost, ništa nemamo protiv, neka budu i finansirani iz budžeta. Mi se ne bunimo nikada da budžet odvoji tu stavku i ne bunimo se protiv svih onih aktivnosti koje će on raditi, ali nećemo da on bude odgovoran.
Videćete u kasnijim stavovima i članovima gde to dolazi do jedne smešne situacije da prevelika ovlašćenja hoće zakonodavac da mu da. U jednom od kasnijih članova ćemo o tome govoriti. Čak su obavezni pravni subjekti ili pojedinci da daju podatke Crvenom krstu iz svoje delatnosti, a koji su od interesa za ostvarivanje aktivnosti iz javnih ovlašćenja. Postoji službena poslovna tajna. Zašto su ljudi dužni da otkrivaju šta rade i kako rade i čime raspolažu i koliki im je promet? Ne možete ih vi terati. Dajete sada nešto Crvenom krstu, a konto tih javnih ovlašćenja, što je isključiva nadležnost države. Država ne treba da ima tu nadležnost, sem u izuzetnim okolnostima, kao što su elementarne nepogode, kao što je ratni sukob.
Zašto od ovih 188 članica pokreta 80 nisu članice Internacionalnog komiteta Crvenog krsta? Nemaju poverenja mnogo u ovu organizaciju, jer uglavnom, gde se ta organizacija pojavila, nisu uvek bili građani zadovoljni aktivnostima. Predstavnik te organizacije... Ako se sećate onog kadra iz Vukovara, Šljivančanina i jednog gospodina, gde se vodi jedan vrlo neprijatan razgovor povišenim tonom, to su predstavnici tih organizacija.
Ne znam da li je potpuno jasno šta smo želeli, ne znam, možemo da otvorimo raspravu, zato je i ovde gospodin ministar. Ako već vodimo objedinjenu, i kako ja kažem oktroisanu, raspravu o veoma važnom setu zakona iz zdravstva, ovo je prilika da razmenimo mišljenja.
U članu 2, ja sam ukazao na to, dato je jedno literarno rešenje, pa je rečeno: "Crveni krst ima za cilj da olakšava ljudsku patnju"; znači, patite i dalje, ali biće vam lakše, mi smo uz vas. Moralna neka kategorija. Prvo, ne možete da merite patnju, ne možete da je kvantifikujete, možete samo opisnim terminima da se o njoj izražavate, a onda, kako ćete vi doći do toga da olakšavate ili da je ne ukinete. Valjda treba...
Ima tu još jedna stvar. U tom članu, koji je pun raznih stvari, kaže se, ono što nama smeta – obavlja svoje delatnosti, vezano za ostvarivanje ciljeva i zadataka Crvenog krsta, u skladu sa međunarodnim ugovorima i opšteprihvaćenim pravilima. Šta to znači? Mi ne znamo šta je to. Morate taksativno nabrojati: to, to i to, i onda mi kažemo - to je u redu, to treba zakon da ima. Vi ste, ja ne znam zbog čega je to, uzeli pa prepisivali neke principe.
Ako ste govorili o ciljevima, ako smo mi sada deo pokreta, hajde da se složimo. Znači, deo je pokreta i to je jasno definisati, ali pokret ima četiri strateška cilja iz 2002. godine. Ako je ovo vama savremen zakon... Neću da vam čitam koji su ciljevi. Neću da vam prevodim, evo ovde stoji preda mnom. Vi ste bili dužni četiri strateška cilja da ovde napišete, a ne ovako jedan galimatijas svega i svačega, u kome je jako teško snaći se i mislim da je puno verbalizma nepotrebnog. Gde su vam četiri strateška principa za koja se zalaže pokret i koja je usvojio 2001. godine? To vas pitam, a ovo ovako ne lični ni na šta.
Prema tome, ovo nije kritika radi kritike, ovo je razgovor o principijelnim stvarima. Ja cenim ono što je kolega Krstin pokušao da objasni, poštujem i njegov stav, on misli tako, a mi mislimo ovako.
Kolega Cvetanović je ukazao na jedan veliki problem. Mi ćemo o njemu možda govoriti malo više. Transfuzija krvi, dokle smo mi došli? Mi sada imamo opadanje davalaštva krvi, imamo pretnje davalaca krvi, koji prete da neće davati krv, ne iz oblasti Užica gde je krenulo kao plamen da se širi između davaoca, nego imate sada u Novom Sadu i čitajte štampu.
Kaže ministar - citira štampu. Koga ću da citiram? Nemam drugih informacija. Vi imate više informacija, vama je lakše, a mi se informišemo iz sredstava javnog informisanja. Ne bih ja osuđivao štampu da ona ne valja i da je ona loš izvor. Civilizovano društvo ne poznaje druge izvore, bolje. Ja ne kažem da su oni savršeni. Ta štampa se često i među nama deli na žutu štampu, sa pravom ili bez razloga, ali molim vas, mi nemamo drugih načina da se informišemo i nemojte nam zamerati.
Kada bi bilo transparentnije, kako vi volite da kažete, ono što vlast i Vlada radi, e onda mi verovatno ne bismo ni posezali za štampom. Opet znamo da vi držite konferencije za štampu, da vi koristite te medije, da je to vaš način komunikacije sa publikom, sa narodom. Ili možda hoćete da kažete da postoje podobni ili nepodobni. Tu već ja ne mogu ništa da vam pomognem.
Znači, Srpska radikalna stranka iz ovih razloga je protiv toga da se ovako definiše Crveni krst, a nije protiv Crvenog krsta, nije protiv finansiranja Crvenog krsta. Nećemo da snose odgovornost i nećemo smutnje da se kroz sve i svašta, pokret, federacija, komitet, ovde uvodi nešto što nam se ne dopada. Možda ću kasnije kazati šta je to što nam se ne dopada.