TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 27.06.2007.

7. dan rada

OBRAĆANJA

Radojko Obradović

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Trećeg vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika konstatujem da sednici prisustvuje 90 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 86 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Ivica Dačić, Borka Vučić, Dušan Bajatović, Nenad Čanak.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AKCIZAMA (nastavak u pojedinostima)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Goran Cvetanović.
Vlada predlaže da se amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Povredu Poslovnika reklamira narodni poslanik Žarko Obradović. Sada ćemo da čujemo. Izvolite, gospodine Obradoviću.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Hvala, gospodine predsedavajući, poštovane kolege narodni poslanici, ja sam se javio koristeći odredbe Poslovnika, član 225. Mene kao narodnog poslanika, a nadam se i većinu narodnih poslanika koji su juče učestvovali u skupštinskoj raspravi povodom PDV-a za opremu za bebe, interesuje i tražim obaveštenje zašto javni servis RTS smatra da je to tema o kojoj ne treba obavestiti javnost Srbije. Ta tema zaokuplja pažnju najmanje 35.000 ljudi koji su potpisali inicijativu za ukidanje PDV-a. Znači, najmanje toliko imamo, a ja se nadam da daleko veći broj građana Republike Srbije imamo za to.
Zanimljivo je da juče u glavnom Dnevniku javnog servisa, koji se propagira da je televizija koja daje mogućnosti građanima da znaju sve, nije dozvoljena mogućnost da saznaju šta je bio uzrok da Vlada ne prihvata predlog vezan za PDV. Da li je u pitanju loše napravljen amandman ili direktive Evropske unije, nepostojanje spiska proizvoda koji se oslobađaju ili nešto treće, to stvarno nije bitno.
Nije na čast RTS-u da ignoriše stav najmanje 35.000 ljudi, i poslanika koji su učestvovali u raspravi. Naime, juče smo imali priliku da čujemo informaciju o grupi građana koja je oštećena ili će biti putovanjem u Tursku, da čujemo o borbi, lečenju narkomana, što su takođe vrlo zanimljive teme. Ali, nismo mogli čuti nijedan stav o zahtevu za ukidanje PDV-a u Skupštini.
Javni servis RTS treba konačno da nam kaže da li je to servis građana Republike Srbije ili je to servis Vlade. Ako Vlada nema odgovor na neko pitanje u Skupštini, onda se ta informacija ne objavljuje, nije potrebna, jer nije korisna Vladi. Javni servis to treba da nam kaže, jer očigledno svi građani Republike Srbije nisu na isti način zastupljeni u programima javnog servisa. Da ne pominjemo da i sve poslaničke grupe nisu zastupljene, o tome posle. Ali, ako plaćamo pretplatu, a većina građana plaća, onda oprostite, mi socijalisti tražimo da budemo informisani i o onim stvarima koje se Vladi ne dopadaju ili na koje Vlada nema odgovore.
Ja moram da se zahvalim ostalim medijima koji su preneli juče informaciju o raspravi o PDV-u, kao i gospodinu ministru, jer smo konačno juče čuli šta je suština, zašto Vlada ne prihvata predlog vezan za PDV. Znači, odbijanje ovih amandmana nema blage veze sa direktivama Evropske unije, nema veze sa tim da li je amandman dobar ili ne, jer je Vlada mogla predložiti drugi da je htela prihvatiti; nema veze sa tim da li je napravljena lista proizvoda; nema veza sa socijalnom strukturom na koju bi se, kao, amandman odnosio. Ima veze sa tim što Vlada Republike Srbije nije napravila procenu učinka prihvatanja ovih amandmana ili jednog od ova dva amandmana u budžetu Republike Srbije. To je suština.
Znači, Vlada Republike Srbije ovo pitanje uopšte nije uzela u obzir prilikom razmatranja ovog seta zakona i nije bilo mogućnosti da ove amandmane prihvati. To je u redu, ne dopada mi se, ali je u redu. Ali, bilo bi pošteno da se to ovde reklo i da se poslanici, da kažem, ne zamlaćuju nekim drugim stvarima.
Radio-televizija Srbije, kao javni servis, mora da obaveštava građane Republike Srbije o svim stvarima koje se ovde dešavaju, bez obzira da li su one povoljne ili nepovoljne za skupštinsku većinu i politiku Vlade. Hvala.

Radojko Obradović

| Predsedava
Hvala, gospodine Obradoviću. Da li neko želi reč o amandmanu? (Ne.) Izvinite, gospodine Cvetanoviću, izvolite.

Goran Cvetanović

Ne znam, gospodo, o čemu vi pričate, jer očigledno niste iz ove priče.
Dame i gospodo narodni poslanici, Srpska radikalna stranka je insistirala na usvajanju nekoliko amandmana, pre svega na ukidanju poreza na dodatu vrednost na bebi opremu i na dečju garderobu za decu do 10 godina starosti. To je pre svega zbog toga što smatramo da je budućnost Srbije upravo u deci koja se rađaju i koja treba da se rode. Jer, ako se svi zalažemo kao narodni poslanici za budućnost Srbije, onda moramo i praktično da pokažemo na koji način tretiramo probleme, probleme bele kuge, negativne stope nataliteta. Da bi stopa nataliteta bila pozitivna, potrebno je, statistički posmatrano, da natalitet bude najmanje 2,1% da bismo mogli da računamo na perspektivu u našoj zemlji.
Drugi amandman na kome je insistirala Srpska radikalna stranka u toku jučerašnjeg zasedanja odnosi se na ukidanje akcize na uvozne sokove, pre svega zbog toga što na ovaj način Vlada Republike Srbije uništava domaću proizvodnju, pogotovo što je danas izražen spoljnotrgovinski deficit. Ako već imamo taj deficit, onda moramo da imamo radikalne mere da bismo jednostavno poboljšali ekonomsku politiku naše Srbije.
Treći amandman na kome smo insistirali odnosi se na sniženje akcize sa 40 na 30%, i dokazali smo da to neće doprineti sniženju cene kafe i da naši građani koji konzumiraju u velikim količinama kafu nemaju ekonomsku korist od svega toga. Najveću korist imaće uvoznici, a budžet će i dalje ostati uskraćen za veliki deo sredstava, a navodno je cilj Vlade Republike Srbije i nadležnog ministarstva da poveća sredstva u budžetu.
Četvrti stav i amandman koji je bio ispred ovog mog amandmana odnosi se na oslobađanje plaćanja akcize za gorivo za mlazne motore, odnosno radi se o kerozinu i petroleju. S jedne strane imamo veliki broj građana koji su na donjem pragu socijalne izdržljivosti, a s druge strane ukidamo akcize ljudima koji su očigledno bogati.
Oni predstavljaju manju populaciju u našoj Srbiji, ljude koje obično prepoznajemo u Srbiji da su tajkuni, jer su preuzeli primat u snabdevanju tržišta Srbije i na taj način im Vlada Republike Srbije omogućava još veći profit. Očigledno radi samo za tu manju, ali po njima bitniju populaciju.
Onda dolazimo do jednog od možda krucijalnih amandmana Srpske radikalne stranke na ovom zasedanju, a to je da se ovaj predlog Vlade Republike Srbije koji se odnosi na akcizu na tečni naftni gas ne usvoji. Zbog čega? Ima dosta razloga. Prvo ću definisati član 15. koji se odnosi na član 21b i 21v, gde kaže: "Obračunavanje akcize na tečni naftni gas vrši se prilikom prodaje tečnog naftnog gasa krajnjem potrošaču za pogon motornih vozila".
Amandmanom Srpske radikalne stranke je definisano da se član 15. menja i glasi: "Obračun akcize vrši carinski organ u momentu unosa u Republiku Srbiju". Obrazloženje je kratko i jasno – neprihvatljivo je da se uvodi akciza na tečni gas koji se koristi za pogon motornih vozila. Korisnici ovog energenta pripadaju ekonomski najugroženijoj populaciji građana Srbije. S druge strane, radi se o najčistijem energentu, koji ekološki najmanje ugrožava životnu sredinu, a svi se navodno zalažemo da nam životna sredina bude zdrava i treba da imamo takvu fiskalnu politiku koja će da stimuliše njegovo korišćenje u ove svrhe.
Podsetiću vas da su i poslanici vladajuće većine dali potpuno identične amandmane kao i predstavnici Srpske radikalne stranke. Radi se, pre svega, o uvaženom poslaniku G17 gospodinu Ivanu Živadinoviću. On je dao amandman da se apsolutno ne prihvati ovakav stav Vlade Republike Srbije da ova akciza na tečni naftni gas treba da se plaća 6 dinara po kilogramu do kraja tekuće godine, a od početka 2008. godine 10 dinara po kilogramu. Nije mi jasno, iako je gospodin Ivan Živadinović jasno i glasno, sa svim argumentima, izneo zbog čega treba svi poslanici da glasaju za ovakav amandman, nije prisutan u sali, i vidim da je promenio mišljenje u međuvremenu; verovatno je uticaj Vlade Republike Srbije potpuno neprihvatljiv i nekorektan.
Amandman gospodina Ivana Živadinovića bio je potpuno jasan. Definisano je da ima 150.000 vozila u Srbiji koja koriste tečni naftni gas i da na taj način treba i dalje da stimulišemo upravo upotrebu ovakvih vozila.
Podsetiću vas da je Vlada Republike Srbije za ovih mesec dana uspela da za taj isti tečni naftni gas poveća cenu sa 31 na 39 dinara. Pored toga, sada pokušava akcizom da poveća cenu tog goriva koje će uskoro, ako ovako nastave, sa ovakvom tendencijom, imati istu cenu kao i benzin, odnosno bezolovni. Zbog čega?
Morate da znate da je potrošnja tečnog naftnog gasa najmanje 20% veća nego potrošnja običnog goriva, odnosno benzina, a sa ovakvim akcizama i sa ovakvom tendencijom onda apsolutno nikakvu stimulaciju nemamo kada je u pitanju upotreba ovakvih vozila.
Obrazloženje Vlade Republike Srbije je potpuno neadekvatno. Kažu da je, prema podacima nadležnih institucija (ne kažu koje su nadležne, ali tako definišu), za period 2003 - 2005. godine ostvaren rast u visini od 197%. Podsetiću vas da ste 2002. godine u šest regiona, Jablanički, Pčinjski, Pirotski, Toplički, Nišavski, imali samo jednu gasnu stanicu - Energogas Niš, i šest regiona se snabdevalo samo na jednoj gasnoj stanici. Logično je da kada imate startnu poziciju 0,1, za 2003, 2004. i 2005. godinu rast bude 197%. Znači, statistika mnogo pokazuje, ali kada tu statistiku koriste predstavnici Vlade Republike Srbije pokazuju da znaju i da obmanjuju javnost, jer ako je potrošnja bila 2002. godine minimalna, normalno da u toku 2003, 2004. i 2005. očekujemo neznatan rast upotrebe.
Kažu da je u nekim zemljama u okolini, nabrajaju Italiju, Mađarsku, Bugarsku, Rumuniju, Makedoniju, cena 1,5 - 2,8 puta veća. Ne znam, očigledno koristimo drugačije podatke i neku potpuno drugačiju literaturu. Cena u okruženju je takva da je cena naftnog gasa otprilike 50% u odnosu na super, bezolovni benzin itd. Jedino je u Grčkoj cena 0,60 evra u odnosu na bezolovni ili običan benzin. To su cene u okruženju, znači i u zemljama EU i u nekim drugim zemljama koje nas okružuju, tako da ne znam na koji način su oni došli do ovih podataka, ali ja vam dajem precizne podatke.
Kažu da eventualni pad budžetskog prihoda od naftnih derivata u budućem periodu treba da se ublaži, eventualni pad. Upravo prihvatanjem ovih amandmana Srpske radikalne stranke, kada bi Vlada Republike Srbije, odnosno poslanici skupštinske većine imali sluha, sigurno da ne bi došlo do pada prihoda u budžetu.
Podsetiću vas da imamo 150.000 vozila koja se koriste u Srbiji sa tablicama Crne Gore. Da li je Vojislav Koštunica, kao bivši i sadašnji premijer, obećao da će država Srbija i Crna Gora biti zajedno, da je on garant takve države? Jeste. Da li treba neko da ima političku odgovornost za 150.000 vozila koja su uvezena i koja imaju crnogorske tablice? Valjda treba da neko ima. Ako je neko bio garant, a pokazalo se da i nije neki garant, onda makar neka omogući da se 150.000 vozila sa crnogorskim tablicama registruje, neka plate takse, i evo ministru gospodinu Cvetkoviću 30 miliona evra profita. Na taj način povećavamo mogućnost da neke druge akcize smanjimo i da stimulativno delujemo, da smanjimo porez na dodatu vrednost kada je u pitanju bebi oprema, a i kada je u pitanju akciza na tečni naftni gas.
Očigledno da ni premijer ni Vlada Republike Srbije nemaju viziju, želju da se građanima Srbije izađe u susret, a još manje takvu nameru. U obrazloženju Vlade kažu da samo taksi vozila koriste, kao i laka dostavna vozila manje nosivosti. Tačno je, preko 90 posto tečnog naftnog gasa koriste taksisti, ali upravo ta Vlada Republike Srbije, poput advokata, najviše voli da komunicira sa ljudima koji zarađuju novac za svoju porodicu vozeći takva vozila. Jer, najlakše je blokirati Beograd, Vladu Republike Srbije, kada je potrebno - hajde da angažujemo taksiste. Ako znamo da je prosečna starost vozila 15 godina, ako znamo da je potrebno da bi adaptirali takva vozila od 290 do 1.100 evra, iako je gospodin Paja Momčilov rekao da nije 1.000 evra, zavisi od vozila, zavisi od izduvnih grana, od priključaka, ide i do 1.100 evra adaptacija, ako plaćate taksu na sve to, ako morate da preregistrujete vozilo, na ovaj način sigurno ne stimulišete potrošnju tečnog naftnog gasa.
Da ne pričam o političkoj dimenziji, ako uvozimo tečni naftni gas iz Rusije, a tražimo da nam Rusija pomogne sada kada je Kosovo i Metohija u pitanju, a želimo da ih blokiramo na ovaj način. Ako imamo cilj da imamo ekonomske parametre u Srbiji, ekonomski parametri su da i zapadna ekonomija i ruska ekonomija mogu da imaju pravo na ravnopravnu i fer utakmicu na našim prostorima. Tu možemo mi, kao građani Srbije, da imamo profit.
Da li samo taksi vozila upotrebljavaju tečni naftni gas? Mnoga domaćinstva ga koriste, naročito u Vojvodini, mnogi ugostiteljski objekti. Znači, ljudi koji zarađuju novac i koji plaćaju porez i obaveze prema državi.
Kada vam u poslednjoj rečenici obrazloženja zbog čega ne može da se prihvati amandman Srpske radikalne stranke definišu da to neće proizvesti direktan uticaj na inflaciju, nisam siguran da je baš to tako; ili su precizni - možda direktan uticaj na inflaciju neće biti prisutan, ali indirektno će sigurno na ovaj način dovesti do povećane inflacije.
Kao predstavnik SRS apelujem na poslanike pre svega vladajuće koalicije, zato što je kod predstavnika opozicije potpuno jasno izražena proteklog dana svest da žele da podrže ove amandmane, da razmisle šta su obećavali u kampanji, da li žele da ispoštuju građane Srbije koji su na donjem pragu socijalne izdržljivosti i da im omoguće kvalitetniji i bolji život u narednom periodu, ili ćemo i dalje da pričamo prazne priče, a to je uklapanje u evropske integracije, ali tek 2012. godine, pa onda 2014, odnosno najverovatnije 2020. godine, kada sve zemlje iz EU izađu iz te Evropske unije. Onda će samo Srbija da i dalje bude kandidat i da tek 2030. godine omogućimo građanima Srbije kvalitetan i bolji život.
Mislim da su statistički podaci jasni, precizni, argumenti su pred vama. Ministar finansija je sve vreme ovde, zahvaljujem mu na pažnji, ali je poprimio neke osobine kao i njegov premijer. Što se više druži sa premijerom, više liči na njega. Teško gleda govornike u oči, ne znam zbog čega sve vreme gleda lateralno levo ili desno. Verovatno zna da su poslanici SRS u pravu i na tome mu zahvaljujem.

Radojko Obradović

| Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Ljubenović.
Vlada predlaže da se amandman ne prihvati. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Tomislav Ljubenović.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Ljubenović

Dame i gospodo narodni poslanici, ispred SRS podneo sam amandman na član 18. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama. Prethodnih dana puno toga je rečeno, o amandmanima su dosta diskutovali predstavnici SRS i na najkvalitetniji način tretirali sva pitanja i sve probleme građana Srbije, upravo po ovoj osnovi, gde su i slojevi naših građana najtanji i gde će upravo oni po toj osnovi najviše i osetiti sve ove novine koje uvodi ova vlada po osnovu akciza. Smatram da je neprihvatljivo da se uvode akcize na tečni gas koji se koristi za pogon motornih vozila, jer korisnici ovog energenta pripadaju ekonomski najugroženijoj populaciji građana Srbije.
S druge strane, reč je o najčistijem energentu koji ekološki najmanje ugrožava životnu sredinu, pa bi država svojom fiskalnom politikom trebalo da stimuliše njegovo korišćenje u ove svrhe. I zbog cene koja je trenutno najpovoljnija i najpristupačnija građanima Srbije, smatram da je potrebno da tečni naftni gas ostane oslobođen akcize predviđene ovim zakonom.
Naglašavam da je i prethodno zakonsko rešenje bilo u korist zaštite životne sredine i zaštite finansijskih interesa građana Srbije. Ono je praćeno dodatnom stimulacijom kod registracije motornih vozila koja kao pogonsko gorivo koriste tečni naftni gas. Takve slučajeve imamo u nizu zemalja u okruženju, gde se upravo po ovoj osnovi stimuliše potrošnja tečnog naftnog gasa, zato što je i ekološki najprihvatljiviji, najmanje zagađuje sredinu, a sa druge strane zato što je i najpristupačniji građanima, potrošačima ovog energenta.
U prilog stavu da bi ovo trebalo ostati ovako i sa ovim cenama izneću i neke podatke koje bi, na kraju krajeva, trebalo da uzmu u obzir i gospodin ministar i Vlada, a to je da samo deset procenata od potrošnje goriva za automobile otpada na auto-gas. Mislim da ovaj podatak puno toga treba da vam kaže i da promenite svoj stav, svoje mišljenje, takođe i Vlada, pa da se uvaži ovaj amandman.
Još jedan podatak: 80.000 stanovnika Leskovca, opština sa 148.000 stanovnika, ima samo tri pumpe za točenje tečnog naftnog gasa. Upravo i ovaj podatak govori u prilog tome da treba da se na neki način stimulativnim merama poveća potrošnja ovog energenta. Najveći broj vozila sa pogonom na tečni plin u vlasništvu je taksista, ili su to laka dostavna vozila, pa možemo da konstatujemo da se posle 2000. godine najveći sloj stanovništva, najsiromašniji, orijentisao na to da na ovaj način zarađuje za egzistenciju, iz razloga što je do ovog trenutka, na neki način, to najprihvatljivije. Sada ih dovodimo u situaciju da se preorijentišu i da svoju egzistenciju dovode na ivicu rentabilnosti, tj. na ivicu opstanka.
Tu mogu da se dogode i sasvim drugačije stvari. Postoji opasnost da se vozači okrenu punjenju automobila plinom iz boce, što se dešavalo u kriznim godinama, jer je razlika u ceni po nekoliko dinara. Mi smo takvu scenu i ranije imali. Zamislite da u ovo vreme, kada se svi spremamo za ulazak u Evropu, stvaramo jednu krajnje nepopularnu situaciju – da se stanovništvo, da bi preživelo, da bi se izborilo da zaradi koji dinar više, ovakvim metodama koristi. A činjenica je da je kućni gas jeftiniji i ostaće jeftiniji u odnosu na ovaj gas koji se koristi za pogon automobila. Ovaj podatak je izuzetno važan. Na kraju krajeva, treba da ga prihvatite kao činjenicu i razlog da se ovaj amandman prizna.
Krajnje nepopularno ćemo doći u situaciju da će cena tečnog naftnog gasa, po svim ovim pokazateljima koji se kroz predlog Vlade prezentuju, biti oko 50 dinara. Onaj paritet, po kome treba 50 posto da bude jeftiniji tečni gas u odnosu na benzin, već se ruši i dovodimo u situaciju stanovništvo, građane da više nemaju interes za korišćenje tečnog gasa.
Sa druge strane, imamo smanjenje akciza na derivate nafte koji se koriste u avio-svrhe, za podsticaj avio-delatnosti. Mislim da je ovo obrazloženje koje ste dali krajnje nekorektno prema ovoj kategoriji stanovništva, iz razloga što su upravo u ovoj delatnosti plate velike. Direktor avio-transporta ima 400 hiljada dinara platu i sada vi pravite paralelu da jedan čovek sa tolikim primanjima, a da je prosek daleko veći u odnosu na građane Srbije, da se tu uvode određene beneficije na uštrb i na štetu najsiromašnijeg sloja građana Srbije. Hvala.

Radojko Obradović

| Predsedava
Po amandmanu, narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Dame i gospodo narodni poslanici, u ovom delu naftne industrije 28 godina sam radio u preduzeću koje se bavilo distribucijom tečnog i prirodnog naftnog gasa. Nisam se javljao juče povodom amandmana, jer su poslanici Srpske radikalne stranke vrlo stručno elaborirali ovu materiju. Javio sam se danas zbog toga što su me dve rečenice iz ministrovog izlaganja inicirale.
Prva je da se on baš ne razume u NIS, odnosno u naftne derivate, ali eto, brani zakon. Gospodine ministre, kada bi se ovi vaši ministri, zamenici, odnosno pomoćnici, odnosno državni sekretari, sada se tako zovu, bavili samo onim u šta se razumeju, teško bi Srbiji bilo, jer bi jedna desetina bila u Vladi Srbije.
Druga rečenica je da je ministar izračunao da će na ovaj način država na osnovu akciza uzeti tri milijarde dinara i tako kompenzovati neke gubitke u budžetu, odnosno neka davanja na drugoj strani.
Gospodine ministre, na tečni naftni gas se vozi više od 40 godina. Činjenica je da smo imali u Srbiji samo tri ili četiri pumpe za pretakanje tečnog gasa u vozila, pa su se ljudi snalazili tako što su u Italiji kupovali ručne pumpe za pretakanje gasa iz boca koje se koriste u domaćinstvu, vrlo jednostavno, ali ako se ne radi stručno, doći će do požara, do eksplozija, do katastrofa, do nesreća.
Ništa od ovih para, mislim na tri milijarde, nećete videti u budžetu, već će samo ljudi dati još pet, šest ili 10 hiljada dinara da kupe pumpu za pretakanje gasa i onda će iz boca (pošto nema akcize za tečni naftni gas za domaćinstva) pretakati i voziti dalje. Možda ćete doći u situaciju, a meni miriše na to, da onda, pošto će neke vaše inspekcije primetiti da ljudi to rade, uvedete akcizu i za tečni gas za domaćinstva.
Ono što se zaboravlja, bar u ovom slučaju, a inače je vrlo interesantno, jeste da kod sagorevanja tečnog naftnog gasa nema štetnih sastojaka, ostaje samo vodena para. Kod sagorevanja prirodnog gasa takođe nema štetnih sastojaka, ostaje samo vodena para. Danas se u svetu vozila preuređuju da voze na prirodni gas, na gas koji je daleko teže prevesti u tečno stanje, jer je potrebna niska temperatura, preko 180 stepeni ispod nule i potreban je veliki pritisak, ali da sada ne objašnjavam. Tečni naftni gas se upravo tako prevodi, pa i propan i butan, u tečno stanje, sa nižom temperaturom od tačke ključanja. Danas u Beogradu imamo dva ili tri autobusa gde pokušavamo da uvedemo prirodni gas u potrošnju za pogon vozila.
Ministre, od ovoga slaba vajda, samo ćete napraviti mnogo više problema građanima, osim ako ne očekujete da u sledećoj etapi uvedete akcizu na tečni gas za domaćinstva.

Radojko Obradović

| Predsedava
Po amandmanu, narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Celokupna intervencija oko uvođenja akcize za ovaj plin, odnosno gas može se okarakterisati sa nekoliko reči - ćorava posla. Zašto ćorava posla? Zato što ova vlada direktno radi protiv ekologije. Ovo vam je prvi razlog.
Drugi razlog, gospodin Marković je objasnio da se praktično potrošači teraju da na jedan drugi način zaobiđu šest i 10 dinara od 1. januara 2008. godine.
Zašto se ovo uvodi? Verovatno zbog toga što su neki ljudi u Demokratskoj stranci zaključili da treba da se smanji saobraćajna gužva u Beogradu. Analizom su došli do zaključka da se ljudi vozaju kolima kroz Beograd zato što je jeftino kada se voze na auto-gas, a oni vole da se samo oni vozaju kolima kroz grad, da niko drugi ne sme da se vozi; i onda kako da doskoče - dosetili se da uvedu akcizu.
Dakle, da znate, mi već nešto plaćamo kada je u pitanju voda, a ostao je na repertoaru za akcizu još samo vazduh, a verovatno ćete, kako je rekao gospodin predsednik Narodne skupštine, u novembru razmotriti i tu mogućnost da se uvede akciza na svež vazduh. Ko se ujutru zatekne na ulici, platiće akcizu, jer diše čist vazduh.
Šta želi Vlada na ovaj način? Dakle, da zgrabi pare. Kako da zgrabi pare? Neselektivno, bez odraza, bez vizije neke politike, bez mogućnosti da se razumno zaključi šta kroz fiskalnu politiku treba stimulisati, šta treba usmeravati, šta treba na neki način, ako mogu tako da kažem, a mogu, i poreskom politikom i akcizama sankcionisati, shodno materijalnim mogućnostima korisnika.
Osnovno pravilo u poreskoj politici jeste da su svi građani dužni da plaćaju poreze i da izmiruju obaveze prema državi, shodno svojoj ekonomskoj snazi i materijalnom položaju.
Mi sada imamo situaciju da će verovatno poskupeti prevoz, a to mora da se odrazi na rast cena na malo, neminovno, jer je nemoguće izbeći uticaj povećanja cena energenata na rast troškova cena na malo. To je nemoguće izbeći, a ako bi se to anuliralo na neki način, onda bi to morao Jelašić na neki drugi način da radi i onda bi se ugrozila i ta makroekonomska stabilnost ili bi se jednostavno dunulo u jedra ovima na finansijskom tržištu da prave još neke novotarije.
U svakoj varijanti ovo košta. Mnogo više košta nego što će da se dobije. Znači, ovo je dokaz da ne postoji politika Vlade Republike Srbije, ona nije jedinstvena, nego, gde god se pojavi neki poreski agregat, mazni to, jer je to demokratska tekovina.
Samo da vas podsetim, juče smo pričali o tome, pa je rečeno da ne treba da se vrši diskriminacija prema poreklu proizvoda. Sećate se, bilo je govora o onim sokovima, pa je rečeno da je neprimereno da postoji akciza na uvozne sokove, a da istovremeno ne postoji na domaće.
Ali, vi u sledećim članovima imate još veću diskriminaciju, kod cigareta. Kako tu niste skinuli diskriminaciju? Ne, tu je podstičete. Zašto? Zato što je vezani posao bila privatizacija 2003. godine, kada su se omrsili oni što su pali sa vlasti, a sada puni para kupuju svašta po Srbiji. Zna se tačno ko je kupio koju fabriku; jednu je, čini mi se, i Cane Žabac. To bolje zna gospodin Korać, pošto je on bio zadužen za cigarete.
On je najavljivao izgradnju nove fabrike u Kragujevcu - tamo će da se napravi fabrika cigareta i da se dignu ruke od namenske proizvodnje i od vozila. Samo da vas podsetim, 2001. godine i 2002. godine, kada je gospodin Cane bio, ne ovaj što ga vi proganjate, nego tada je bio gospodin Cane. Znači, diskriminacija postoji i niste vi gadljivi kada je u pitanju diskriminacija, već vodite računa samo o sopstvenim interesima.
Građani Republike Srbije, demokratski blok ne dozvoljava da vozite kola. Mi smo juče konstatovali da vam ne dozvoljavaju da imate decu, a danas vam ne dozvoljavaju da vozite kola.