ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE, 10.02.2009.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE

1. dan rada

10.02.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 18:00

OBRAĆANJA

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zahvaljujem gospođo Čomić. Već danas sam reklamirao i, ponavljam, ukazivali smo na povredu člana 147.
Dakle, 129 narodnih poslanika je predložilo akt u proceduru, i to nije sporno, to je njihovo pravo. Dakle, 129 narodnih poslanika je tražilo vanredno zasedanje i vi ste zakazali sednicu u Poslovnikom predviđenom roku, i tu nije ništa sporno. Pošto je predlog akta po hitnom postupku, rok za podnošenje amandmana je do početka sednice, odnosno do jutros u 10. Tu nije ništa sporno. Predloženi su amandmani.
Što se DSS-a tiče, rekli smo da se ne slažemo s procedurom, da je, dok postoji radna grupa koja radi na sveobuhvatnoj reformi Parlamenta, predlagati izmenu od tri člana Poslovnika kao jedini problem koji u ovom trenutku postoji u Parlamentu i u Srbiji, za nas apsolutno neprihvatljivo i neće rešiti nijedan problem. Vi ste to uradili i to nije sporno.
Ovde se ne radi, gospođo Kolundžija, o dobroj volji. Radi se o poštovanju Poslovnika koji, upravo, menjamo. Član 147. je vrlo jasan i on kaže – pre sednice Skupštine, predstavnik predlagača mora da se izjasni, a to ste vi. Ne vidim da je bilo šta sporno da napravite pauzu i da se u roku od 10 minuta dogovorite, pre svega, o vašim amandmanima. Kao što je gospodin Batić ukazao, najviše amandmana je stiglo baš od potpisnika akta koji je u proceduri. Napravite dogovor. Obavestite nas šta je prihvatljivo. Ti amandmani suštinski menjaju predložene akte.
Nije u redu da, ukazujući na povrede Poslovnika, na zloupotrebu Poslovnika, kršimo Poslovnik, pokušavajući da ga promenimo. Član 147. ne ostavlja nikakav prostor, jer kaže da predlagač zakona i odbor moraju da se izjasne pre sednice Skupštine. Sada vodimo jedinstven pretres za sve one koji ovu skupštinu još uvek gledaju u direktnom prenosu. To znači da u okviru tih pet sati raspravljamo i u načelu i o amandmanima i nema nekog drugog vremena kada ćemo raspravljati.
U suprotnom, ne znamo o čemu ovde govorimo, ako predloženi amandmani, od kojih ćete vi neke, verovatno, prihvatiti, menjaju postojeće odredbe. Ne vidimo da je tu bilo šta sporno da bismo oko toga trošili vreme. Izjasnite se i da nastavimo da radimo.
DSS ovaj akt neće podržati. Mi nismo predložili amandmane, jer ovo nije način da se problem reši. Hajde da otvorimo raspravu i da vidimo šta prihvatate, a šta ne. Uvek smo do sada to radili i ne vidim bilo šta sporno. To nije pitanje dobre volje, nego striktnog poštovanja Poslovnika, na koje se svi pozivamo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Nema povrede člana 147, pošto se predlagač o amandmanima izjašnjava i tokom rasprave u načelu i u pojedinostima, kada rasprave u načelu i u pojedinostima ima, a ovo je jedinstven pretres.
Amandmani se dostavljaju na informisanje. Razlika između ta dva akta je poznata svima nama koji smo donosili akte koji su imali raspravu u načelu i u pojedinostima i akte u jedinstvenom pretresu. U svakom trenutku, uključujući i dan za glasanje, predlagač može odlučiti da neki od amandmana prihvati, samoinicijativno, u ime grupe predlagača ili na predlog nadležnog odbora.
Narodni poslanik Miloš Aligrudić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Ja sam sad saslušao vaše obrazloženje, međutim, moraću ponovo da citiram član 147, ne da bih ponovio ono što je maločas rečeno, nego da ukažem na povredu koju ste upravo učinili u odnosu na član 104. Poslovnika. Dakle, u članu 104, u stavu 2, stoji – narodni poslanici su dužni da se jedni drugima obraćaju s uvažavanjem.
U nekim mojim pređašnjim izlaganjima sam istakao da dužnost obraćanja s uvažavanjem ne znači samo suzdržavanje od ružnih reči ili vređanja, nego jedan aktivan odnos prema narodnim poslanicima, koji podrazumeva uvažavanje. Ako vas narodni poslanik obavesti da dolazi do prekršaja člana 147, prosto, nije uvažavanje narodnih poslanika, vi ste nam kolega ovde, kao i svi što smo, bez obzira na to što predsedavate, da date objašnjenje koje potpuno negira eksplicitno jasnu odredbu člana 147, koji ću pročitati još jednom.
Član 147 – predlagač zakona, a ovde se misli na odluku, jer postoji druga odredba Poslovnika koja upodobljava proceduru, nadležni odbori i Vlada, a pre svega predlagač zakona, dužni su da pre sednice Narodne skupštine razmotre amandmane koji su podneti na predlog zakona i da Narodnu skupštinu obaveste za koje amandmane predlažu da ih Narodna skupština prihvati, a za koje da ih odbije.
Mi uvažavamo činjenicu da je sednica po hitnom postupku, da je rok za podnošenje amandmana bio do 10 sati jutros i da obaveštenja o tome koji amandman je prihvaćen a koji nije nismo mogli da dobijemo u 10. To je jasno. Jednako je tako jasno da odredba koja ovo obezbeđuje u članu 147, zapravo, pokriva i situaciju hitnih sednica, pa bi bilo logično da onog trenutka kada sednica formalno započne i stvore se uslovi prema Poslovniku, na osnovu člana Poslovnika koji reguliše način počinjanja sednice, dobijemo izveštaj o ovome što piše u članu 147.
Zbog čega? Zato što je, verujte mi, nemoguće voditi raspravu o datom predlogu ukoliko sam predlagač podnese amandmane, ne predlagač, nego delovi predlagača, jer predlagač je celina i ovlašćeni predstavnik predlagača je Nada Kolundžija. Pojedini poslanici koji su potpisali predlog samoinicijativno i samostalno podnose amandmane koji menjaju suštinu datog predloga. Mi sada treba da krenemo u raspravu i u načelu i u pojedinostima, jer je rasprava jedinstvena, to ne smete zaboraviti, tako da sve vreme dok raspravljamo ne znamo šta je stav predlagača o podnetim amandmanima. To je potpuno suprotno duhu Poslovnika, izričito, odredbi člana 147.
Nema ''izuzetno'' u ovom pogledu. On se ne može pronaći u drugim odredbama Poslovnika. Možete, gospođo Kolundžija, izaći i pročitati nam ga, ali ne menja suštinu stvari, jer je ova odredba data da zaštiti Narodnu skupštinu i narodne poslanike upravo od ovakve situacije.
Trebalo je da se da pauza, da u toj kratkoj pauzi predstavnik predlagača kaže koji su od amandmana koji su podneti prihvatljivi, a koji nisu, i da na osnovu toga, kao članovi Parlamenta, možemo da damo neko svoje mišljenje o svemu tome. To je ono što je osnovni red.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, nema povrede člana 147. Predlagač ne predlaže Skupštini da prihvati amandman, ukoliko predlagač prihvata amandman, on postaje sastavni deo predloga akta, ako su ispunjeni i drugi uslovi. Rasprava se vodi, tome smo ovde često bili svedoci, kada predlagači amandmana, tokom načelne rasprave, bila objedinjena ili ne, ili rasprave u jedinstvenom pretresu, ubeđuju predlagača akta da treba da prihvati amandman.
Dakle, vi se pozivate da vam je neophodan izveštaj odbora koji bi predložio Skupštini da prihvati neki amandman ili ne, a ja vas podsećam da Skupština ima mogućnost da radi i bez mišljenja nadležnog odbora. Predlagač, ponavljam, ne predlaže Skupštini da bilo koji amandman prihvata ili ne; ako predlagač prihvata amandman, on postaje sastavni deo zakona i to su informacije koje znamo svi mi u Skupštini.
Narodni poslanik Ivan Andrić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.
...
Liberalno demokratska partija

Ivan Andrić

Liberalno demokratska partija
Poštovana potpredsednice, dopustite da se ne složimo s ovim tumačenjem, ali u potpunosti. Dakle, ukazujem na član 147. Poslovnika i na njegovo kršenje, ali moram da vam kažem da je ovde reč o dve vrste problema.
Vi se pozivate na to da Narodna skupština može raditi i bez mišljenja odbora, ali je ta odredba ostavljena kada su stvari nesporne. U ovom slučaju su stvari sporne, i to po dva pitanja. Prvo je pitanje koje se tiče amandmana koje je podnela vladajuća većina, kojih je, kao što su rekli, više nego članova zakona, ili Poslovnika, koji se menjaju. Dakle, mi ne znamo šta je krajnji predlog, uopšte, izmena i dopuna Poslovnika.
Dalje, mi ne znamo da li je neki od tih delova protiv Ustava i zbog toga insistiramo. Nama nije jasno šta radi u ovom trenutku Administrativni odbor. Pošto o amandmanima, kao što su svi tražili od početka, moraju da se izjasne predlagač i Zakonodavni odbor, mi tvrdimo da je deo vašeg predloga protiv Ustava. Dakle, toliko sada, da ne branim ja vladajuću koaliciju, to je jedan nivo problema.
Drugi problem, oko koga se sporimo sa gospođom Kolundžijom, za nas je važniji. Moramo da konkretizujemo. LDP je podnela osam ili devet amandmana. Ti amandmani, tj. njihova svrha je da se ubrza donošenje evropskih zakona u Skupštini, ali da se u isto vreme ne osporavaju prava poslanika da na te zakone utiču. To je drugi način kako predlažemo efikasniji rad Skupštine. Sada, pošto vladajuća većina ne želi da ovde glasa protiv tih amandmana, vi preko nekakvog Administrativnog odbora dokazujete da nije moguće da se ti amandmani donesu. To nije tačno.
Dakle, gospođo potpredsednice, mi vas molimo, zakažite sednicu Zakonodavnog odbora. Ako postoje sumnje u to da li je te amandmane moguće podneti ili ne, mi i svi s ove strane tvrdimo da je moguće, dopustite onda da Skupština o njima raspravlja. Nemojte na tajni način odbijati amandmane koji štite prava poslanika, a omogućavaju ono što, navodno, hoće DS, brži rad Parlamenta. Vreme je da se ovo ovde konkretizuje. O tome se radi.
Boško Ristić, narodni poslanik, i Nenad Konstantinović, narodni poslanik, ne daju da naši amandmani uđu u proceduru. To je suština. Mi tražimo da ti amandmani uđu u proceduru. Jedinu odluku može doneti Zakonodavni odbor. Nemojte nas terati da se ovde sukobljavamo, zakažite Zakonodavni odbor i neka se rasprava o ovome vodi tamo. Naravno da je nemoguće voditi jedinstvenu raspravu bez prethodnog mišljenja o amandmanima, pošto neke druge rasprave nema. Ovo je jedna jedina. Mi imamo 13 minuta. Tih 13 minuta će da prođe dok se Administrativni odbor sastane. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Nema povrede člana 147. Jedinstveni pretres podrazumeva da bi bila povreda procedure da nema predlagača, ili da ne znate ko je ovlašćeni predlagač. Predlagač je prisutan. Trenutno, predstavnica predlagača, narodna poslanica Nada Kolundžija nije u sali, biće u sali.
Član 147. podrazumeva obavezu predlagača akta da se izjasni o amandmanima. Dakle, onog trenutka kada predlagač u bilo kom delu rasprave donese odluku o prihvatanju amandmana, a uz prethodno prihvatanje na odborima, u ovom slučaju, u Administrativnom i Zakonodavnom, on postaje sastavni deo akta. Ukoliko se odbori ne izjasne, tada se u danu za glasanje, voljom većine, ako je ima za amandman, a nakon izjave predlagača da prihvata određeni amandman, donosi konačna odluka.
To što govorite da vaši amandmani nisu u proceduri, nije tačno. Onog trenutka kada ste podneli amandman, on je u proceduri. On mora biti deo jedinstvenog pretresa i dostavljen na informaciju svim narodnim poslanicima, a prestaje da bude predmet rasprave, bez obzira na to da li je načelni pretres objedinjen ili jedinstven, ako je odbačen po pravilima članova Poslovnika koji to podrazumevaju. Amandman je u proceduri. Dakle, to nije tačno.
Deo vaše primedbe odnosi se na pravo poslanika da podnose amandmane. Molim vas da razumemo da odricanje prava bilo kome da podnosi amandman predstavlja odricanje osnovnog prava koje imamo svi kao poslanici i molim vas da to više ne iznosite za govornicom, jer će biti tretirano kao omalovažavanje narodnih poslanika koji se bave svojim poslom i koji podnose amandmane, iz koje god da su poslaničke grupe. Ko god da je podneo osnovni predlog zakona, narodni poslanici imaju prava da podnose amandmane.
Nema povrede člana 147. i molim vas da pažljivije obrazlažete povredu procedure kada je član 147. u pitanju.
Narodni poslanik Čedomir Jovanović ima reč. Želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Gospođo potpredsednice, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, s najboljom voljom i s najiskrenijom namerom smo ušli u ovu sednicu, da pokušamo da doprinesemo prevazilaženju problema koji se ispoljavaju u Skupštini, a stvaraju se na svakom drugom mestu pre nego u samoj Skupštini.
Gospođo predsedavajuća, dovodite nas u poziciju da reagujemo, štiteći elementarni dignitet.
Zašto postoji ovaj poslovnik, da biste ga vi tumačili kako to vama trenutno odgovara, ili da bi se uredili naši međusobni odnosi na takav način da ova institucija počne, makar, da liči na Skupštinu?
U toku je sednica Administrativnog odbora na kojoj se vodi satima rasprava o tome da li, uopšte, LDP ima pravo da podnese amandmane koje je podneo ili ne. Treba da uđemo u raspravu ne znajući da li je raspravljano o amandmanima koji su prihvaćeni i da li su deo današnjeg zasedanja ili ne.
Član Poslovnika je jasan, predlagač zakona, nadležni odbori i Vlada dužni su da se pre početka sednice na kojoj se vodi objedinjena rasprava, jedinstven pretres, zato što nema pretresa u načelu i u pojedinostima, imamo samo tih pet sati i 13 minuta, izjasne.
Predlagač se ovde pojavio jedan sat i spreman je da se izjasni, za nas je to dovoljno. Ne treba nam pismeno obrazloženje predstavnika vladajuće koalicije, ali ne znamo šta se dešava s nadležnim odborima.
Zakonodavni odbor ne zaseda zato što vaš čovek nije tu, predsednik Zakonodavnog odbora danas nije na sednici Skupštine i zato ne zaseda Odbor. Ne možemo da radimo. Napisali smo amandmane da bismo ispravili greške vladajuće koalicije, koja je sama uvidela te greške, pa je sedam amandmana podnela na svoj predlog. Da je znala šta radi, ne bi pisala te amandmane.
Dajte da spasimo ovu skupštinu, ako je to moguće u ovom trenutku. Mislimo da još jeste. Moraju se izjasniti, pre svega, članovi Zakonodavnog odbora, reći da li su naši amandmani u skladu s Ustavom ili ne, a potom nam omogućiti ovde da razgovaramo, da obrazložimo i zatražimo podršku od vladajuće većine za te amandmane, kako bi se ostvarile makar ove deklarativne namere, ubrzala procedura usvajanja evropskih zakona i prevazišla blokada Parlamenta.
Ili imamo Poslovnik, ili ga nemamo, ali ne možemo više ovako da radimo. Možda neko drugi može, ali mi ne možemo. To više nema smisla.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Nema povrede člana 147, narodni poslaniče.
Predlagač akta može da prihvati amandman u bilo kom trenutku rasprave i u danu za glasanje, ako postoji većina, biće prihvaćen amandman.
Da bih ilustrovala da govorim istinu, podsetiću vas na amandmane koji su se ticali izmene i dopune Zakona o akcizama, kada ih nije prihvatio predlagač, nijedan nadležni odbor, ali ova skupština je napravila glasačku većinu. To je legalno i legitimno i to može da se desi s bilo kojim amandmanom koji je u proceduri.
Svi amandmani koje su podneli narodni poslanici su u proceduri i o njima mora da se vodi rasprava u okviru jedinstvenog pretresa.
Molim vas da se razumemo da će svako isticanje povrede člana 147. proizvesti identično objašnjenje, pošto ne smatrate da je dovoljno da objasnim jednom.
Narodni poslanik Vladan Batić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.

Vladan Batić

Gospođo predsedavajuća, povreda odredbe člana 161.
Vi, gospođo predsedavajuća, imate pravo da budete laik u tumačenju pravne norme, ali nemate pravo da to vaše laičko tumačenje podižete na nivo oficijelnog, ili zakonskog tumačenja. Vi to ne znate i zato se, molim vas, suzdržite od tumačenja.
Znate li šta ste malopre rekli? Rekli ste da se amandmani narodnim poslanicima dostavljaju na informisanje. Sve ste pomešali – vanredno zasedanje, hitan postupak, jedinstveno izjašnjavanje. Dakle, ako već pokušavate da kažete da nema povrede odredbe člana 147, objasnite kojim ste tumačenjem pravne norme do tog epohalnog zaključka došli – semantičkim, etimološkim, epistološkim, gramatičkim, jezičkim? Vi to ne znate i to ne morate da znate, ali zato nemojte da pokušavate da objašnjavate.
Ovde se nisu stekli uslovi za hitan postupak. Molim vas i molim sve narodne poslanike da pročitaju član 161. On jasno kaže kada se neki zakon može doneti po hitnom postupku – u tačno definisanim uslovima i slučajevima, i ovde nema analogije za podzakonske akte.
Ovo je leks specijalis, odnosio se isključivo i samo na zakon, a ne na odluke, ne na Poslovnik, ne na neke podzakonske akte. To, jednostavno, ne može. Čak i kad bi moglo, predlagač zakona, pokušavajući da se drži člana 161, jer je dužan da obrazloži kakve su to štetne posledice koje nastupaju u stavu 2, ne objašnjava koje su to štetne posledice, nego prepisuje stav 1.
Dakle, ne može da bude hitan postupak, to je prvo. Drugo, mora da se striktno poštuje član 147. Ništa od toga nije učinjeno i predlagač zakona se ponaša kao guska u magli.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Semantički, pravno ili sve ostalo, kao odgovorna, na vašu primedbu da ne mogu da izgovorim rečenicu, rečenica koju sam izgovorila je citat iz scenarija koji služba priprema predsedavajućem Narodne skupštine i ona se stavlja zbog toga što se radi o jedinstvenom pretresu i biće pročitana kada, ipak, uspešno, zajedno, završimo ovu raspravu.
Narodni poslanik Vladan Batić dobacuje da ne valja scenario.
Za govornicom ste rekli da ne valjam ja, a ne scenario. Dužna sam da vam objasnim da će u scenariju, u danu za glasanje, biti pročitano da su amandmani dostavljeni radi informisanja, jer se radi o jedinstvenom pretresu i nema posebnog izjašnjavanja, kao što je to kada je rasprava u pojedinostima.
Možete da proverite u scenariju za prethodnu tačku, kada smo imali jedinstven pretres o odlukama koje su se ticale izbora RIK-a i delegacija Narodne skupštine u parlamentarnim institucijama i organizacijama.
To je jedini razlog zašto sam s vama podelila tu rečenicu.
Što se tiče člana 147, nema povrede. Predlagač akta može u bilo kom trenutku da prihvati svaki od amandmana tokom rasprave i, ukoliko su ispunjeni i drugi uslovi, to je saglasnost drugih odbora, taj amandman postaje sastavni deo predloga zakona. Ukoliko nisu, većina od 126 poslanika, u danu za glasanje, odlučuje, saglasno predlogu predlagača, da se neki od amandmana predloži.
U skladu sa čl. 160. i 161, zakazana je ova sednica i o tome ste imali obaveštenje pri čitanju scenarija, prilikom otvaranja ove sednice koju je vodila predsednica Narodne skupštine, Slavica Đukić-Dejanović.
Narodni poslanik Miloš Aligrudić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.