ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 26.05.2009.

10. dan rada

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima ministar. Izvolite.

Saša Dragin

Radi još jednog pojašnjenja. Ono o čemu pričate to su strip-trake. I opet, strip-trakama se ne utvrđuje prisustvo totalnog herbicida nego se utvrđuje genetska modifikacija. Treći put objašnjavam. Znači, ne pojava herbicida, nego genetska modifikacija.
Još jedna bitna stvar, genetski modifikovana soja se ne koristi zato što ima veće prinose nego zato što ne treba toliko mnogo da se prska. Znači, jednom poprskaš i završio si, totalnim herbicidom, zato je l' je otporna na njega. Da li je sad jasno? Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala ministre. Bila je ovo lepa kolokvijalna rasprava. Mislim da smo nešto naučili.
Na član 25. amandman je podneo poslanik Radiša Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 25. amandman je podneo poslanik Vladimir Jeremić.
Za reč se ne javlja niko.
Na član 25. amandman je podnela poslanik Nataša Jovanović.
Za reč se ne javlja niko.
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podnela poslanik Radica Jocić.
Niko ne želi reč.
Na član 26. amandman je podneo poslanik Ljubomir Kragović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo poslanik Zoran Krasić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 27. amandman je podneo poslanik Milan Lapčević.
Da li neko želi reč? (Da.) Gospodin Milan Lapčević ima reč.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Milan Lapčević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Poštovani predsedavajući, gospodine ministre, na član 27. koji govori o upotrebi neregistrovanih sredstava za zaštitu bilja podneo sam amandman koji otprilike ovako glasi – u slučaju nepredvidivih opasnosti koje mogu prouzrokovati štetni organizmi, a koje nije moguće suzbiti ili ograničiti na odgovarajući način primenom registrovanih sredstava za zaštitu bilja i drugim merama, ili usled nestašice registrovanih sredstava za zaštitu bilja na tržištu, ministar rešenjem može odobriti ograničenu i kontrolisanu primenu neregistrovanih sredstava za zaštitu bilja.
Rešenje iz ovog stava donosi se po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke i stranka je dužna da uz zahtev za primenu neregistrovnaih sredstava za zaštitu bilja Ministarstvu dostavi podatke, odnosno dokumentaciju na osnovu koje se može utvrditi da su sredstva za zaštitu bilja registrovana u nekoj drugoj zemlji. Moj dodatak je – kao i mišljenje referentne laboratorije ili naučnog instituta za zaštitu bilja.
Zašto smatram da nije loše i možda i neophodno da se dostavi i stručno mišljenje referentne laboratorije ili naučnog instituta za zaštitu bilja? Vi ste u obrazloženju za odbijanje amandmana rekli da se amandman ne prihvata iz razloga što mišljenje referentne laboratorije ili naučnog instituta za zaštitu bilja nije potrebno za ograničenu i kontrolisanu primenu sredstava u hitnim slučajevima, obzirom da se radi o sredstvima za zaštitu bilja koja su registrovana, a to znači i ispitana u nekoj drugoj zemlji za namene za koje postoji potreba za hitnom primenom itd. Upravo je to cilj ovog što sam predložio, dodatka u amandmanu, da pored toga što su ta sredstva registrovana u nekoj drugoj zemlji, a naravno i naučno ispitana, nije uopšte loše da i naše stručne laboratorije daju mišljenje o tom pesticidu ili sredstvu za zaštitu.
Može se desiti da stranka koja aplicira da dobije posao za zaštitu određenog područja može da uveze neki preparat iz zemlje koja nije u naučnom ili tehnološkom smislu na visokom nivou i da dostavi mišljenje određene laboratorije ili potvrdu registracije u toj zemlji, a da to nije odgovarajući preparat ili da ima drugačija svojstva, ili toksičniji nego što bi bio nekakav standardni preparat, i na taj način može da ugrozi životnu sredinu tamo gde se primenjuje.
Mislim da bi bilo neophodno i da bi se zloupotrebe u tom smislu smanjile na minimalnu meru, ukoliko bi naši instituti ili stručne laboratorije, referentne laboratorije davali mišljenje na određene preparate koji bi eventualno mogli da dođu u obzir za primenu u ovakvim slučajevima.
Takođe, osvrnuću se kratko i na amandman koji sam podneo na član 7, gde se govori o obavljanju poslova od javnog interesa u oblasti sredstava za zaštitu bilja koji se dodeljuju na konkursima i koji se raspisuju u Službenom glasniku Republike Srbije. Predložio sam da se to dopuni i rečenicom da se ti konkursi objavljuju na internet strani ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, jer se nalazimo pobogu u 21. veku, u veku komunikacija, i zašto bi bilo suvišno ili višak da se taj konkurs objavljuje i na zvaničnom sajtu Ministarstva poljoprivrede. Šta će to štetiti?
Koliko znam, danas u ovom vremenu se svi ljudi, iole tehnički obrazovani, informišu uglavnom preko elektronski pošta ili preko zvaničnih sajtova određenih institucija. To bi bio ovaj amandman, dakle, stavljen i na zvanični sajt konkursa za poslove u oblasti od javnog interesa bio od pomoći onima koji bi radili i koji bi želeli da učestvuju na tom konkursu.
Ne vidim razlog zbog čega ste odbili amandman i rekli da se konkursi objavljuju u Službenom glasniku i da je on javno glasilo, a da na sajtu Ministarstva poljoprivrede se objavljuju informacije koje se odnose na celokupan rad Ministarstva. Pa, između ostalog, rad ministarstva je i objavljivanje ovih konkursa. Mislim da neće štetiti ako se objavi konkurs i na zvaničnom sajtu Ministarstva poljoprivrede.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 27. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Krstin. Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima gospodin Milorad Krstin.

Milorad Krstin

Srpska radikalna stranka
Kolege poslanici, iskoristiću samo dva minuta, s obzirom da mi je malo ostalo kao ovlašćenom predstavniku. Pred nama je ovo tek peti zakon i fali nam još 10 zakona, trudiću se da govorim u okviru dva minuta.
Samo da iznesem one činjenice, a to jeste, potrošnja sredstava za zaštitu bilja u permanentnom je smanjenju od 1985. godine. Naime, u 2003. godini ona je za više od pet puta manja od potrošnje u 1985. godini, tj. sa 15.390 tona smanjena je na svega 3.167 tona.
Apsolutno i relativno niska potrošnja sredstava za zaštitu bilja, a posebno na privatnom posedu, svakako je jedan od osnovnih agrotehničkih razloga i smanjenja prinosa poslednjih godina, a posebno ako se ima u vidu da biljne bolesti i zakorovljeno zemljište smanjuje prinos za oko 40%.
Rekao sam kada sam pričao o sredstvima za ishranu bilja i oplemenjivačima zemljišta svoje mišljenje, šta uraditi i kako iskontrolisati proizvodnju i prodaju veštačkih đubriva. Isto tako vas molim, gospodine ministre, da obratite pažnju na ove silne privatnike, koji su registrovani tobože kao proizvođači zaštite bilja, neki su registrovani kao uvoznici aktivnih supstanci.
Kada paor ispoštuje sve ono što stoji u uputstvu kod hemijskog sredstva za zaštitu bilja, i vremenske uslove do 25 stepeni, posle 25 stepeni je već pod znakom pitanja da li će uspeti zaštita od korova recimo u kukuruzu, ako ispoštuje koliko je potrebno po hektaru litara vode u cisterni, desi mu se jednostavno da to njegovo prskanje ne uspe.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima ministar Saša Dragin.

Saša Dragin

Ove godine Generalni inspektorat Ministarstva poljoprivrede je uradio proveru 122 sredstva za zaštitu, što je dobar i respektabilan broj.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 27. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Mašić. Da li neko želi reč? (Da.) Dr Zoran Mašić.

Zoran Mašić

Napred Srbijo
Gospodine potpredsedniče, gospodine ministre i saradnici u Ministarstvu, dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 27. i to na dva stava.
Međutim, predlagač je odbio, sa obrazloženjem da je prihvaćen gotovo identičan amandman gospodina Miletića Mihajlovića. To je samo delimično istina, jer jedan deo amandmana koji je podneo gospodin Miletić Mihajlović je gotovo identičan sa onim što sam podneo, međutim, drugi deo amandmana je dopuna u stavu 3.
Radi se o obavezi da sredstvo koje je odobreno za uvoz, u smislu suzbijanja štetnih organizama, ti organizmi su se pojavili neplanirano, da u zemlji ne postoje adekvatna sredstva registrovana za suzbijanje tih organizama i da u cilju suzbijanja tih štetnih organizama na biljkama je neophodno uvesti sredstvo koje nije registrovano u našoj zemlji. Oročava se rok upotrebe na nekih 120 dana, i to je identičnost amandmana koji sam podneo i gospodin Miletić Mihajlović.
U stavu 3. se takođe nalaže da sredstvo koja se uvozi za zaštitu bilja treba da budu registrovano u nekoj drugoj zemlji, to stoji, međutim, dopuna onoga što sam amandmanom želeo ispraviti je da stoji još da, pored toga što je to sredstvo registrovano u nekoj drugoj zemlji, da je ono registrovano upravo za suzbijanje štetnih organizama iz stava 1. ovog člana, znači da to sredstvo ima registraciju u toj zemlji upravo za te organizme.
Pravim analogiju u odnosu na slične situacije u humanoj veterinarskoj medicini, gde pojedini lekovi mogu biti u nekoj zemlji registrovano za primenu kod određenih mikroorganizama, ali u nekim drugim zemljama mogu biti produžene te indikacije.
Mislim da je ova dopuna potpunija u odnosu na amandman koji je podneo gospodin Miletić Mihajlović, jer jasnije precizira da pored registracije u toj domicijalnoj zemlji iz koje je uvezen taj preparat ili to sredstvo, da je u postupku registracije upravo registrovano to sredstvo za suzbijanje tih konkretnih štetnih mikroorganizama koji su se pojavili na našem prostoru.
Ne samo da je formalno registrovan, nego da je u tom registracionom fajlu navedeno i da to sredstvo deluje upravo na te organizme, i da je time sigurnost veća, da odobrena dozvola za uvoz takvog sredstva će stvarno pokazati efikasne rezultate u primeni. Mislim da je predlagač pogrešio što nije prihvatio ovaj amandman.