JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 26.07.2009.

10. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

10. dan rada

26.07.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 16:20

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, sad zloupotrebljavate pravo da dobijete reč na osnovu člana 100. jer je članom 100. jasno propisano šta vam je obaveza, pa da dobijete pravo na reč.
Molim da to ne činimo, samo sam slušajući pažljivo šta govorite o radu odbora bila u obavezi da činjenicama i istinom obavestim javnost, a ne onim što ste izgovorili i time doveli javnost u zabludu i doveli u pitanje tok ove sednice tvrdeći da narodni poslanici, članovi Odbora za zaštitu životne sredine, nisu mogli da donose odluke i da se odbor nije sastajao.
Narodni poslanik Miloš Aligrudić. Izvolite.
Želite da govorite o amandmanu?
Vreme na raspolaganju poslaničke grupe DSS je sedam minuta, a vreme na raspolaganju predsednika poslaničke grupe tri minuta i 30 sekundi. Izvolite.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Pre nego što nešto kažem, da opovrgnem neke sumnje, često se dešavaju nesporazumi o onome o čemu govorimo, moguće da se neki put naša izlaganja ne odnose na sasvim istu stvar, pa na taj način i dođe do nekog nesporazuma.
Bolje bi bilo da to tako ostane nego da se služimo kvalifikacijama o govornicima da li su ili nisu hteli namerno da nekog dovode u zabludu onim što izgovore.
Na kraju krajeva, postoje i zapisi u ovom domu kojima se može proveriti svačija tvrdnja.
Kada je reč o ovom amandmanu, maločas je već o tome govoreno, ne mogu rešenja biti pola riba, pola devojka. Moramo se opredeliti za neka čista rešenja. Neki put čista rešenja nisu ni moguća, prosto zbog motivacije ili intencije zakonodavca da neke stvari dobro završi.
Kada smo se opredeli za to da imamo fond i o njemu donosimo zakon, tu se postavlja pitanje smislenosti toga da u upravljačkoj strukturi fonda budu po funkciji resorni ministar na čelu upravnog odbora i predstavnici Ministarstva kao članovi upravnog odbora. To nije nemoguće po našim propisima. U skladu je sa našim pravnim sistemom, da se takva odluka u ovom domu donese.
Problem je samo da li to odudara od neke fine niti koja treba da vodi usklađenosti našeg pravnog sistema ili se radi o jednoj rogobatnoj normi. Mislim da je ovo drugo u pitanju.
Dakle, neki poslovi, ne kažem svi, ali većina poslova koji su predviđeni za fond, u ovom slučaju izvršenja obaveze prema RS u ovom domenu, mogli bu se obaviti kroz upravu u sastavu Ministarstva, kažem ne svi, ali barem dobar deo ovih poslova.
Ako smo se već opredelili za fond, sistem praćenja rada fonda bio bi efikasan svakako s jedne strane ako bi tu sedeli ministar i predstavnici Vlade.
Ali, s druge strane, određene aktivnosti fonda, baš one zbog kojih se fond osniva, zbog čega ta uprava ne bi mogla lako da radi, kada je reč o ovim finansijskim aspektima, prihodima i svemu ostalom, čini ovo rešenje, u najmanju ruku, nekorektnim. To je u pitanju. Pitanje celishodnosti.
Kada dajete obrazloženje u kome kažete da ne postoji nikakav nesklad sa članom 9. Zakona o sukobu interesa, to jeste tačno, ali ne odgovara na pitanje - zašto baš ministar i zašto baš predstavnici Vlade moraju u konkretnom slučaju da budu akteri upravljačke strukture fonda. To je suština.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima ministar Oliver Dulić.

Oliver Dulić

Dame i gospodo narodni poslanici, da dam jedno obrazloženje, prosto mislim da se ovde radi o jednom velikom nesporazumu.
Fond za zaštitu životne sredine formiran je Zakonom o zaštiti životne sredine, koji je donet 2006. godine. Tada je imao potpuno drugačiju strukturu, koja je podrazumevala upravljačku i nadzornu strukturu, koja je imanentna svim institucijama sličnoga tipa i koja je podrazumevala upravni odbor od sedam članova i nadzorni odbor od pet članova.
Ne kažem da ti ljudi nisu čestito radili svoj posao, ali hoću da kažem da su ti ljudi imali pristojne naknade za taj posao i najveći rashod Fonda za zaštitu životne sredine je bio na naknade članova upravnog i nadzornog odbora. Godišnje oko 8 miliona dinara.
Kada smo došli u ovo ministarstvo, a u skladu sa politikom ove Vlade da napravi administraciju i napravi administriranje državnih poslova na najjeftiniji mogući način, bili smo stava da bi to trebalo na neki način ukinuti i da bi se podrazumevalo da oni ljudi koji stručno i profesionalno obavljaju svoj posao i plaćeni su za njega, pokušaju da obave stručno i profesionalno poslove upravnog i nadzornog odbora.
Fond je organ državne uprave koji se bavi prikupljanjem i raspoređivanjem sredstava, koja se prikupljaju i preraspoređuju u skladu sa politikom Ministarstva za životnu sredinu.
Fond je nerazdvojni deo Ministarstva za životnu sredinu, produžena ruka i glavni pokretač i sprovodilac ekonomskih instrumenata koje ovo ministarstvo propisuje.
Kao ministar koji će da bude na čelu upravnog odbora i predstavnici ministarstava u čijim nadležnostima se nalaze eventualni delokruzi rada fonda budućeg, a tu je pre svega ministar energetike, ministar za Nacionalni investicioni plan, tu su ministri koji bi trebalo da obavljaju one dužnosti koje podrazumevaju da ne dođe do preklapanja u finansiranju različitih vrsta projekata, ovaj posao će da rade bez naknade.
Ovim zakonom ćemo samo i ovim aktom uštedeti 8 miliona dinara državi Srbiji, odnosno prihodima koji se naplaćuju od strane zagađivača, i taj novac preusmeriti ka rešavanju nekih akutnih problema. To je prva dobit.
Druga stvar, na ovaj način ćemo napraviti jednu mnogo bolju vezu između sprovođenja politike ministarstava i nečega što je pisanje politike ministarstva i to je ono što je takođe bila namera. U Srbiji postoji već nekoliko konkretnih situacija, a svuda u Evropi je na čelu fonda ministar, zbog toga što je to evropska praksa. U Srbiji već sada imate nekoliko stvari.
Kada smo pisali ovu normu naravno da smo proverili da li je to sukob interesa i vi ste citirali Zakon o sprečavanju sukoba interesa, član 9, koji kaže da ne može da bude državni funkcioner direktor, zamenik direktora i član upravnog odbora, osim ako Zakonom nije drugačije određeno.
Ovim zakonom se određuje da je ministar predsednik upravnog odbora i na taj način smo postupili korektno i štedljivo. Nijedan od zakona nismo prekršili. Možemo da pričamo o tome da li je bilo bolje da neko drugi sa strane dođe i bude predsednik upravnog odbora. Mislim da je ovo najbolje, najefikasnije i najfunkcionalnije, i ne košta ništa. To je bila naša namera i iz tog razloga smo napravili ovakvo rešenje.
Budite sigurni da ćemo sve ovo što piše ovaj zakon i sve ono što jeste politika Ministarstva sprovoditi veo korektno. Hvala vam puno.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 13 amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, stiče se utisak da ste vozili slalom dok ste ovo sada obrazlagali. Podneo sam amandman na član 13. i predložio sam da se stav – članovi upravnog odbora su predstavnici Vlade – briše. Vas kao ministra i kao Vladu ne obavezuje nijedan dokument, zakon ili akt da predstavnici Vlade budu članovi upravnog odbora. Na to vas obavezuje jedino vaša politička volja i vaše političko opredeljenje.
Čak i da kažemo da ne govorimo o naknadama koje će primati članovi upravnog odbora, da uopšte to ne uzimamo kao osnovu i razlog za priču i osporavanje ovoga. Vi ćete tamo raspravljati o stotinama miliona koje treba da plasirate kroz neke projekte, ali da ostavimo tu priču po strani.
Vi ste u obrazloženju što ste mi odbili amandman rekli - Vlada kao osnivač imenuje svoje predstavnike u organ upravljanja pravnog lica; pa taj fond je osnovan od Vlade bio i do sada, pa nisu sedeli svi predstavnici Vlade u istom.
Svojim amandmanom ili amandmanom SRS nismo vas limitirali da u fondu vi budete predsednik ili da sede predstavnici Vlade. Čak nismo limitirali ni mogućnost da Vlada kroz svoje predstavnike ima većinu u tom fondu, ali smo na jedan liberalan način ostavili mogućnost da članovi upravnog odbora budu i predstavnici nauke, struke, a zašto ne i elektroprivrede.
Vi govorite o obnovljivim izvorima energije, govorite o energetskoj efikasnosti. Zašto neko iz nekog instituta ili univerziteta ne bi mogao da bude član ovog fonda? Smatramo da bi fond, ako zaista želite da se bavite održivim razvojem, kvalitet više imao sa predstavnicima nauke ili privrede, ili ne znam iz koje oblasti, a ne da se sve limitira na vas iz Vlade. To što ćete vi iz Vlade sedeti tu nije nikakva prednost, može samo da stvori (Predsedavajuća: Dva minuta.) prostor za sumnju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima ministar, Oliver Dulić.

Oliver Dulić

Slažem se s vama. Niko ne kaže da će članovi upravnog odbora biti ministri. Samo kažem da će oni biti predloženi od strane ministarstava čije aktivnosti su vezane za širi delokrug rada ovog fonda.
Ne znam ko će da bude predstavnik, na primer, Ministarstva rudarstva i energetike. Energetika je zbog obnovljivih izvora energije i zbog toga što energetika predstavlja većeg zagađivača svakako važan partner ovom ministarstvu u sprovođenju politike i važno je da njihovi predstavnici budu u fondu da bi pratili i preusmeravali sredstva, bar u onoj oblasti koja se tiče obnovljivih izvora energije i koja se tiču, hajde da kažem, rešavanja urgentnih ekoloških problema kada je u pitanju zagađenje životne sredine koje nastaje od proizvodnje i prometa električne energije.
Takođe, tu će da budu predstavnici poljoprivrede i vodoprivrede, zbog toga što je vodoprivreda zagađena poljoprivrednim aktivnostima. Niko nije tvrdio da će tu da budu ministri. Ne verujem da će biti ministri.
Ono što je sigurno ovim zakonom propisano jeste da će na čelu fonda biti ministar da bi se dala jedna ozbiljnost radu tog tela. Siguran sam da će oni predložiti stručne ljude, a da li će to biti državni sekretari, pomoćnici ili predstavnici institucija. Siguran sam da će taj fond da funkcioniše u skladu sa proklamovanim ciljevima.
Dakle, u pravu ste vi potpuno. Kada se kaže predstavnici Vlade, Vlada može da postavi za svog predstavnika koga god hoće i to je pitanje Vlade, a unutar Vlade same mi već imamo dogovor da zajednički pokušavamo da izgradimo fond koji će sutra biti fond za zaštitu životne sredine i za energetsku efikasnost. Unutra bi trebalo da sede i predstavnici Ministarstva rudarstva i energetike. To je naša namera.
Potpuno se slažemo oko toga, jedino što bi prihvatanjem ovog amandmana vi biste izbrisali jednu odredbu koja definiše ko su članovi upravnog odbora. Mislim da to nije pravno savršeno i ceo član bi bio neprimenjiv. To je razlog zbog čega smo odbili, jer u suštini se slažem oko onoga šta ste nameravali da predložite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Pravo na repliku, očigledno se ne razumeju podnosilac amandmana i ministar. Pravo na repliku, narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Uopšte nisam, gospodine ministre, insistirao da će članovi upravnog odbora ministri, ali postavljam jedno pitanje, da li možemo da očekujemo da će neko iz lokalne samouprave biti biran u ovaj fond i smatrati se predstavnikom Vlade?  Da li se neko iz lokalne samouprave može smatrati predstavnikom Vlade, s obzirom da zakonom predviđate da isključivo predstavnici Vlade budu tu.
Ovo što ste rekli sada, apsolutno je na strani argumenata koje iznosim, Vlada imenuje upravni odbor i Vlada apsolutno ima kontrolu nad činjenicom ko će biti članovi upravnog odbora. Zato ne morate da dodatno limitirate, odnosno da imperativno bude predstavnici Vlade.
Brisanjem ovog stava vi neće onemogućiti Vladu da imenuje sve predstavnike Vlade, ali ćete jednu senku i sumnju, koja se u postupku rasprave otvara i koja se javlja, zaista otkloniti, ako vam je namera pozitivna.