Šesta sednica, Drugog redovnog zasedanja, 12.12.2009.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Šesta sednica, Drugog redovnog zasedanja

2. dan rada

12.12.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 11:05 do 21:05

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslanik Kenan Hajdarević traži repliku.
Uz primenu člana 27, zamoliću ministra Milutina Mrkonjića da pojasni, javnosti radi i strukture zakona čijim se predlogom trenutno bavimo, šta je to sakriven novac.
(Narodni poslanik Zoran Krasić, s mesta: Na osnovu kog člana?)
Na osnovu člana 27, starajući se o primeni Ustava, zakona i propisa, dakle, da objasni šta je mislio kada kaže da su pare sakrivene u budžetu i kakvih problema ima kada kaže da ima problema sa javnim nabavkama, pretpostavljajući da mnogi od nas razumeju šta je ministar hteo da kaže, ali, stenograma radi i javnosti radi, molila bih da to precizira i ministar Mrkonjić i Diana Dragutinović.
Kasnije ćete imati prava na replike.
Ministar Milutin Mrkonjić ima reč.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Siguran sam da gospodin Popović sve to shvata. Njemu sam se obratio. Nema skrivenih para, to su razvojne pare, to hoću da kažem, ali su u kreditima. Uopšte to nije termin koji je sad važan. Da li me shvatate, gospodine Popoviću? Te pare idu u razvoj! I krediti idu u razvoj! To je suština.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč je tražila ministarka Diana Dragutinović. Izvolite.

Diana Dragutinović

Dakle, nema skrivenih para, ko dobro poznaje budžetsku klasifikaciju lako će pronaći sve pare koje su namenjene na primer putnoj infrastrukturi. Gde se sve nalaze pare? Ministar Mrkonjić kada je govorio ''skrivene'' to znači nisu vidljive u Ministarstvu za infrastrukturu, prosto nisu sve pare tamo.
Pare za eksproprijaciju namenjene Koridoru 10 nalaze se u razdelu Ministarstva finansija. Novac koji je obezbeđen za sprovođenje eksproprijacije za čitav Koridor 10 nalazi se u Ministarstvu finansija, ne u razdelu Ministarstva infrastrukture.
I konačno, sve one pare koje su kreditne i garancije za javna preduzeća, koja će, takođe, biti finansirana praktično iz kreditnih izvora, jasno se vide u članovima ovog zakona koji opisuju kredite koje možemo da povučemo i garancije koje smo dali javnim preduzećima da bi povukli kredite za izgradnju saobraćajne infrastrukture.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Pravo na replike radi razjašnjenja i na osnovu direktnih pominjanja, narodni poslanici Kenan Hajdarević i Čedomir Jovanović.
Reč ima narodni poslanik Kenan Hajdarević.
...
Liberalno demokratska partija

Kenan Hajdarević

Liberalno demokratska partija
Gospodine ministre Mrkonjiću, kada govorimo o ''Železnici Srbije'' i kada sam danas uputio kritike na povećanje subvencije za tri milijarde dinara u Predlogu budžeta za 2010. godinu, vi ste morali prevashodno da date odgovore građanima Srbije – hoće li će krajem 2010. godine građani Srbije koji putuju na primer od Beograda do Priboja, do Prijepolja, kada izađu iz voza da ne liče na rudare koji izlaze iz rudnika? Da li će građani Srbije koji putuju železnicom konačno moći da planiraju svoja putovanja po voznom redu?
Ono što vi pričate o ''Železnici Srbije'' pričali ste nam i prošle godine, pričao je i ministar pre vas. Svake godine mi govorimo o reformi ''Železnice Srbije'' u sledećoj godini, a mi ovde od vas nismo dobili odgovor šta je urađeno sa 11 milijardi dinara koje je ''Železnica Srbije'' dobila u 2009. godini. Nemoguće je da svih 13 milijardi dinara subvencija, koje idu u ''Železnicu Srbije'', idu za plate zaposlenih. Da li će krajem 2010. godine putnički vozovi da imaju više od dva vagona kada putuje po 500 građana? Da li ćemo sada za Novu godinu, za praznike koji dolaze, konačno imati pristojne vozove? To su odgovori koje vi morate da date, ne meni, nego, građanima Srbije.
O restrukturiranju ''Železnice Srbije'' slušamo već 10 godina, a ništa nije urađeno po tom pitanju, i izgradnji novih pruga, čvorišta i već ne znam sve.
Ono što se tiče običnih građana mi nemamo odgovor, nego iz godine u godinu putujemo sve prljavijim vagonima, sve lošijim lokomotivama i, što je nagore od svega, imamo sve manje i manje putničkih vagona.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Čedomir Jovanović.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Gospođo Čomić, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Mrkonjiću, mislim da ste vi zaobišli suštinu problema na koju sam ukazao. Mi smo se suočili sa problemom koji proizilazi iz konstatacije da je budžet socijalno odgovoran, dakle, i socijalni i razvojni, ali razvojni budžet ne može biti budžet koji proizilazi iz ambicije države da se ona bavi biznisom. Onda smo ukazali na nekoliko problema koje je država proizvela, koji su direktno suprotni nastojanjima Vlade da se zemlja razvije.
Na primer, mi smo usvojili Zakon o planiranju i izgradi, to je u okviru vašeg resora veoma važan zakon, koji je uništio našu građevinsku industriju i koji je razjurio potencijalne investitore. Pa, nijedna građevinska dozvola u Beogradu nije izdata, 700 kompanija je propalo. Naravno, efekti krize su tu prisutni i izraženi, ali smo mi na pogrešan način reagovali.
Demagoški, govorimo sada o železnici, a danas je ''Železnica Srbije'' saopštila da ne preuzima vozove iz Evrope, nego da ih preusmerava izvan Srbije. Zbog čega, gospodine Mrkonjiću? Zbog toga što su radnici jednog preduzeća koje je propalo odlučili da zauzmu prugu. Pa, na takav način, ne ulazim u to da li su oni u pravu ili ne, rešavanjem svojih problema oni proizvode mnogo veće na drugoj strani, a država to posmatra, jer nije popularno svakome pokazati gde mu je mesto.
Tu je i ministar Obradović, pa, šta on da radi sa studentima koji demonstriraju po Beogradu? Nema novca? A da li je nekada napravljen dogovor, recimo, sa onom strankom koja se zalaže za penziona prava. Evo, jedne godine da podržimo penzionere, a da vidimo šta ćemo da radimo sa mladima. Neko treba da zaradi budžet za narednu godinu i za buduće godine. Uslovi studiranja su katastrofalni, uslovi u kojima rade profesori su katastrofalni, mogućnost usavršavanja ne postoji, putovanja, susreta, to država mora da plati. Razvojna politika nije politika da vi pravite puteve.
Znate li vi šta je bilo kada ste otvorili tender za Dimitrovgrad? Prva firma je austrijska, druge dve slovenačke, četvrta hrvatska, peta firma iz Srbije. Neće se naša privreda razviti u tim poslovima jer nije konkurentna, znamo zbog čega nije konkurentna. Znači, mi moramo mnogo ozbiljnije da definišemo politiku razvoja, pa da onda kažemo – evo ga budžet za nešto tako. Štitimo socijalno ugrožene, ali šaljemo poruku da ne može država biti ta koja će im obezbediti život, oni sami moraju da ga obezbede u uslovima koje će im država stvoriti. Štitimo mlade, pružimo im mogućnost da uče, a mi nemamo pravo na njih da se ljutimo ako im je obrazovanje najnefunkcionalnije po standardima koje nudimo.
Može danas da bude ministar iz SPS, sutra će biti iz LDP, prekosutra ko zna koji, ali ti uslovi, kontekst u kojem se to radi mora biti stalan. Mi smo imali 50 godina stabilnog sistema ako govorimo o obrazovanju, ako govorimo o toj vrsti razvoja koja bi podrazumevala infrastrukturu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Tri minuta, zahvaljujem. Reč ima ministar Milutin Mrkonjić. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Odgovaram gospodinu Hajdareviću, naravno da danas niko ne može da kaže da li će vozovi biti iduće godine u ovo doba čisti, uredni itd, to jeste problem naše železnice. Mi pedeset godina nismo ulagali u železnicu. Sada, prvi put, znamo da je Komisija za reforme, koja radi, napravila već početne elemente i da ćemo do kraja iduće godine početi reformu železnice, a da ne ugrozimo, malopre je gospodin Jovanović lepo rekao, socijalnu kategoriju, da ne otpuštamo radnike, nego da ih prekvalifikujemo. To su procesi koji traju.
Dakle, mi sada znamo, slažem se sa vama, ja sam pet puta bio u komisijama za reformu, ranijih godina, danas imamo radnu grupu koja to ozbiljno radi, priprema program koji se već delom i realizuje, to sam rekao što se tiče železnice.
Što se tiče ovoga što je malopre govorio gospodin Jovanović, naravno, da, bilo je glasova, nemojte me sada terati ovde da se ja konfrontiram ljudima iz Vlade koje ovde sada zastupam, sa mojim kolegama i koleginicama, oko primene zakona i štrajkova radnika. Naravno, poštujući sve štrajkove radnika kao pozitivne, pruga je zaštićen objekat, i to sam ja prvi rekao pre mesec dana, isto je kao i aerodrom, tamo ne sme niko da bude. Zašto? Zato što voz ne možemo zaustaviti kao auto na dva ili tri metra, nego se voz zaustavlja dva, tri, četiri kilometara, i može da pogine 100 ljudi dok se mi objasnimo ko je za šta kriv. To je moj stav i on je vrlo jasan.
Nažalost, i mi u Vladi imamo tu drukčija shvatanja i to je rezultat toga. Ja se za to nikada neću zalagati, tražim da se poštuje red, bez obzira što radnici sada smatraju, evo, sada kada me gledaju, oni će reći – pazi ga ovaj ponovo mrzi radnike, još ako vi iz opozicije to zloupotrebite, onda ja bolje da idem sa funkcije. Prema tome, red mora da bude. I zbog toga što nemamo snage da poštujemo neku vrstu reda, zbog toga je šteta države ogromna, vozovi sada moraju da idu okolo, što se nikada nije desilo, nigde u Evropi, i kod nas. A ti radnici sigurno da imaju prava ako traže ono što traže i ja sam se sa time već upoznao. To je suština ovoga o čemu govorim.
E, sada, kada govorimo o razvoju, slažem se, zakon o kome vi govorite nije u mojoj nadležnosti, ali je važno, ja sam građevinac i to poštujem. Naravno da je i građevinska operativa razbijena. Mi danas imamo ponudu iz Rusije, ali nemamo snage da napravimo kompletan tim naših građevinara da odu tamo. Naravno, i to se slažem. Ali, ovo što vi govorite, Zakon o gradnji mora da definiše osnovne uslove na osnovu kojih ćemo da gradimo, bez obzira, strani, domaći partneri itd.
Naravno, izvukli ste tender, drago mi je da to znate. I to je problem, nije samo taj tender, imamo na železnici na Koridoru 10 tender od kojih je 10 preduzeća stranih, a nijedno naše, jer su uslovi svetskih banaka takvi da naše firme, recimo, „Mostogradnja“, koja je 70% državna firma, nema posao, a zna da radi taj posao. Ne može, nije ušlo u konkurenciju među 10 na železničkom mostu kod Ćuprije, a deset miliona je otprilike vrednost posla.
To su oni problemi kada sam pomenuo Zakon o javnim nabavkama. Moramo na Vladi prvo to da raščistimo i da imamo stav. Predložiću jasan stav – kako da našu privredu zaštitimo i tamo što znamo da radimo, gospodine Jovanoviću, molim vas, vrlo je važno, naša preduzeća, oba ''lota'', koja su sada na tenderu, znaju da rade i te kako.
To je sedam mostova i osam kilometara trase, znaju, ali nismo hteli da utičemo na njih kao država da spuštaju cenu. Nismo ni znali kolika je cena. Tako je došlo da, recimo, preduzeće koje mi, ovde u Srbiji, tretiramo kao problem bude najjeftinije. I to je problem koji stoji pred nama.
Zato tražim vašu pomoć da u tim poslovima i taj novac koji dobijemo plasiramo tamo gde su naša preduzeća, kad sam govorio o Zakonu o javnim nabavkama na to sam mislio, da po najjeftinijoj ceni dobiju posao. Lepo kažete – zašto bi se država mešala? Pa, mora da se meša. Što se mene tiče, mora da se meša, barem do nivoa dok naša preduzeća ne budu u stanju to da rade, a znaju da rade, oba ove tendera o kojima sam sad govorio. U tom smislu sam tražio i molio da pomognete, ako budemo o tome razgovarali ponovo u Skupštini.
Da ne zamaram više, hvala.

Whoops, looks like something went wrong.