TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 24.11.2011.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
I nama je bilo zadovoljstvo, gospodine ministre, što ste danas učestvovali u radu po ovoj tački dnevnog reda.
Zaključujem načelni pretres o Predlogu zakona o tržišnom nadzoru.
Prelazimo na sledeću tačku dnevnog reda, zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodima i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine obaveštavam vas da sam povodom zajedničkog načelnog pretresa 7, 8. i 9. tačke dnevnog reda pozvala da današnjoj sednici pored predstavnika predlagača, prof. dr Zorana Stankovića, ministra zdravlja, prisustvuju i primarijus dr Elizabet Paunović, državni sekretar u Ministarstvu zdravlja i prof. dr Marija Jeftić, pomoćnik ministra zdravlja.
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni jedinstveni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda po tačkama 7, 8. i 9, a pre otvaranja zajedničkog načelnog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na sledeći način: poslaničkoj grupi Za evropsku Srbiju pripada jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslaničkoj grupi SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; poslaničkoj grupi Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslaničkoj grupi Napred Srbijo - 25 minuta i 12 sekundi; poslaničkoj grupi DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; poslaničkoj grupi SPS - JS - 18 minuta; poslaničkoj grupi LDP - 14 minuta i 24 sekunde; poslaničkoj grupi Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslaničkoj grupi Manjina - osam minuta i 24 sekunde i poslaničkoj grupi PUPS - šest minuta.
Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi ni jedne poslaničke grupe imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika, što je u skladu sa članom 96. stav 4. Poslovnika.
Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih po ovim tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Siniša Stamenković, poslaničku grupu PUPS; narodni poslanik Zoran Bortić, poslaničku grupu SPS - JS; narodni poslanik Dušanka Plećević, poslaničku grupu SRS.
Saglasno članu 157. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres o Predlogu zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodima i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama.
Da li predstavnik predlagača dr Zoran Stanković, ministar zdravlja, želi reč? (Da.)

Zoran Stanković

Gospodo poslanici, dozvolite mi da u najkraćim crtama iznesem Predlog zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe. Značaj donošenja zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe prvenstveno je u tome što se njime obezbeđuje visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi i zaštita interesa potrošača.
Zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe i njen racionalan i efikasan nadzor u sklopu usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa međunarodnim propisima i standardima predstavlja značajne prioritete Republike Srbije.
Predloženim zakonskim rešenjem omogućava se usklađivanje ove oblasti za zakonodavstvom EU, ali i povećava zdravstvena bezbednost pri korišćenju predmeta opšte upotrebe kod građana Republike Srbije.
Pod predmetima opšte upotrebe u smislu ovog zakona podrazumevaju se: posuđe, pribor, uređaji, ambalaže i drugi materijali koji dolaze u kontakt sa hranom, dečiji igračke, predmeti namenjeni deci i odojčadi, kozmetički proizvodi, kozmetički proizvodi sa posebnom namenom i ambalaže za pakovanje ovih proizvoda, predmeti koji pre upotrebe dolaze u neposredni kontakt sa kožom ili sluzokožom, predmeti za ukrašavanje lica i tela, za pirsing, imitacija nakita i drugo.
Donošenjem ovog zakona sveobuhvatno će se urediti odgovarajući aspekti uslova u pogledu zdravstvene ispravnosti koje moraju da ispunjavaju predmeti opšte upotrebe namenjeni za ljudsku upotrebu.
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u Nacionalnom programu integracija, Akcionom planu za ispunjavanje paraliteta iz godišnjeg izveštaja Evropske komisije za 2010. godinu, radi ubrzavanja sticanja statusa kandidata, kojim je predviđeno da Ministarstvo zdravlja utvrdi Predlog zakona o predmetima opšte upotrebe do kraja trećeg tromesečja 2011. godine.
Razlozi su i nova rešenja sadržana u Zakonu o bezbednosti hrane, "Službeni glasnik RS, broj 41/09", koji je stavio van snage Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe u delu koji se odnosi na životne namirnice.
U sadašnjem trenutku, oblast zdravstvene ispravnosti i predmeta opšte upotrebe uređena je na određeni način kroz više zakona i to: Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe "Službeni list SFRJ, broj 53/91, 24/91, 28/96 i 37/02", "Službeni glasnik RS, broj 79/05 i 101/05, koji prestaje da važi danom stupanja na snagu ovog zakona; Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe "Službeni glasnik SRS, broj 48/77, 29/78, "Službeni glasnik RS broj 44/91, 53/93, 67/93, 48/94 i 101/105, koji prestaje da važi danom stupanja na snagu ovog zakona; Zakon o sanitarnom nadzoru, Zakon o duvanu, Zakon o standardizaciji, Zakon o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti, Zakon o opštoj bezbednosti proizvoda i Zakon o zaštiti potrošača.
Zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe podrazumeva ispravnost u pogledu deklaracije, sastava, sezonskih svojstava, vrsti i sadržaja štetnih materija, mikrobiološka ispravnosti, a kao rezultat svega toga sprečavaju se štetni uticaji na zdravlje ljudi i posebno na životnu sredinu.
Naučna saznanja koja se odnose na oblast delovanja niza štetnih materija na ljudsko zdravlje, razvijaju se svakog dana. Svi savremeni pristupi koji omogućavaju primenu ovih saznanja primenjuju se u ovom zakonu, a biće i ugrađeni u niz podzakonskih akata koje će precizno odrediti granice dozvoljenih uticaja na takav način da se isključe ili svedu na najmanju moguću meru negativni uticaji na ljudsko zdravlje.
Treba posebno naglasiti da su postojeći Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i propisi za njegovo sprovođenje doneti još 1991. godine. I kao takvi, zahtevaju izmene u skladu sa novim saznanjima i potrebom da se usaglase sa novim naučnim saznanjima u međunarodnim normativima kao i sa pravnom regulativom EU.
Osnovni cilj donošenja ovog zakona sadržan je u obezbeđivanju visokog nivoa zaštite života i zdravlja ljudi, što često izražavamo kao sintagmu – zaštita interesa i pravo potrošača, uključujući pri tome, načelo poštenja i savesnosti u načinu na koji je regulisan promet predmeta opšte upotrebe, ali svakako, i kaznene odredbe za one koji ne budu poštovali odredbe ovih zakona.
Donošenjem zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe, stvoriće se uslovi za kvalitetnijem i efikasnijem pristupu kontroli i praćenju zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe i biće jasnije utvrđene odgovarajuće obaveze i odgovornosti subjekata u poslovanju predmetima opšte upotrebe.
Konceptom ovog zakona se uspostavlja sistem sledljivosti koji se ogleda kroz mogućnost praćenja predmeta opšte upotrebe kroz sve faze proizvodnje, prerade ili prometa. Zbog svega toga, ovaj zakon je kompatibilan sa zakonima koje sam naveo. Njegova izrada je zahtevala tesnu saradnju zdravstvenih stručnjaka sa stručnjacima iz
resora zaštite životne sredine, hemijske bezbednosti, bezbednosti hrane, trgovine i usluga.
Jedan od ciljeva donošenja i sledstvene primene ovog zakona će omogućiti uspostavljanje sistema brzog obaveštavanja i ispunjavanja kojom će se unaprediti razmena informacija o rizicima vezanim za predmete opšte upotrebe. Na taj način, kreiranje politike u ovoj oblasti biće usmereno na ključne probleme, a reagovanje u odnosu na pojavu opasnosti u zdravstvenoj ispravnosti predmeta za opštu upotrebu, biće znatno brža.
Rešenje predloženog u zakonu o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe će uticati na potrebe odgovornijeg rada i delovanja svih subjekata u poslovanju predmetima opšte upotrebe, upotrebe pravnog lica, preduzetnika ili fizičkog lica.
Važno je napomenuti da će se po usvajanju ovog zakona stvoriti uslovi za uspostavljanje sistema samokontrole, kojom se obezbeđuje zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe u svim fazama proizvodnje i prometa, primenom principa dobre proizvođačke i higijenske prakse, kao i analiza rizika i kontrole kritičnih kontrolnih tačaka.
Posebno je važno istaći da će ovakav način proizvodnje, pored garantovanja bezbednosti našim potrošačima, omogućiti konkurentnost robe proizvedene u Republici Srbiji i na međunarodnom tržištu.
Značajan cilj koji se želi postići ovim zakonom jeste stvaranje normativno-pravnih uslova za efikasnije vršenje nadzora nadležnih organa u sprovođenju zakona.
Zakonom o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe je predloženo donošenje odgovarajućih podzakonskih akata u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona i odnose se na zdravstvenu ispravnost posuđa, pribora, postrojenja, uređaja, ambalaže za hranu, dečijih igračaka, kozmetičkih proizvoda, kozmetičkih proizvoda sa posebnom namenom, ambalaže za pakovanje proizvoda, određenih predmeta koji pre upotrebe dolaze u neposredni kontakt sa kožom ili sluzokožom, predmeti za ukrašavanje lica i tela, za pirsing, imitacije nakita i slično.
Donošenjem zakona se stimuliše poboljšanje tehničkih uslova, kako postojećih objekata, tako i pojavu novih privrednih subjekata u poslovanju predmetima opšte upotrebe koji zadovoljavaju uslove propisane zakonom.
Kao što sam već istakao, tekst predloga ovog zakona koji se danas nalazi u Narodnoj skupštini Republike Srbije, rezultat je dobre među-sektorske saradnje, koja je bila uslov bez kojeg se ne može kada se uređuje ovako složena materija. Zbog toga su danas pred vama, poštovani narodni poslanici, predlozi još dva zakona iz resora zaštite životne sredine.
Naime, 2009. godine su usvojeni Zakon o hemikalijama i Zakon o biocidnim proizvodima kojima su stvoreni osnovi za potpuno novo uređenje oblasti i stavljanje u promet hemikalija i biocidnih proizvoda.
Osnovni cilj donošenja Zakona o hemikalijama i Zakona o biocidnim proizvodima, bilo je uspostavljanje održavanje i unapređenje jedinstvenog sistema u pravljenju hemikalija i biocidnih proizvoda na teritoriji Republike Srbije, osiguranje visokog nivoa zaštite zdravlja ljudi, životne sredine, kao i poboljšanja slobodnog prometa hemikalija, biocidnih proizvoda sa zemljama EU i drugim zemljama, osiguravajući konkurentnost privrede i podstičući razvoj bezbednijih alternativa.
Osnovni razlog donošenja izmena i dopuna ova dva zakona, u paketu sa zakonom o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe je poboljšanje efikasnosti inspekcijskog nadzora nad primeni Zakona o hemikalijama i Zakona o biocidnim proizvodima, kao i propisa donetih na osnovu njih, što se postiće potpisivanje ovlašćenja za vršenje inspekcijskog nadzora sanitarnih inspektora, kao i jasnijem definisanju ovlašćenja inspektora.
Predložene izmene i dopune Zakona su u skladu sa propisima EU, a takođe, suštinski ne menjaju politiku pravljenja hemikalija koja je definisana u Zakonu o hemikalijama, već ih samo dopunjuju.
Zakonom o hemikalijama i Zakonom o biocidnim proizvodima su uređeni, između ostalog, klasifikacija, pakovanje, obeležavanje hemikalija i biocidnih proizvoda, ograničenja i zabrane proizvodnje, stavljanje u promet i korišćenje hemikalija i biocidnih proizvoda, uvoz i izvoz određenih opasnih hemikalija, stavljanje u promet deterdženata.
Ovim zakonom su obuhvaćeni i deterdženti, određeni proizvodi namenjeni za opštu upotrebu i sredstva za održavanje opšte higijene, a na koje su se sada primenjivale odredbe Zakona o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe.
S obzirom da su sanitarni inspektori vršili nadzor nad primenom Zakona o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe, to je zbog njihovog znanja i iskustva u oblasti sredstava zadržavanja opšte higijene celishodno, da se uključuje u vršenje nadzora i nad primenom propisa kojima se određuje klasifikacija, pakovanje, obeležavanje, ograničenje i zabrana proizvodnje, stavljanje u promet i korišćenje hemikalija i biocidnih proizvoda, kao i nadzor nad primenom propisa kojima se uređuju biocidni proizvodi.
Dame i gospodo narodni poslanici i narodne poslanice, očekujem da nacrti ova tri zakona koja se nalaze danas u paketu pred vama, budu usvojeni. Spreman sam da slušam vašu konstruktivnu diskusiju u načelu, i kasnije u predlaganju amandmana, i da prihvatim sve konstruktivne sugestije koje će doprineti zdravstvenoj bezbednosti predmeta opšte upotrebe i unaprediti zdravlje naših građana. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine ministre.
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Da.)
Narodni poslanik Siniša Stamenković. Izvolite.

Siniša Stamenković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gospodine ministre, vaši saradnici, poštovana gospođo predsedavajuća, današnjom raspravom se definitivno približavamo kompletiranju zakonskih akata kojima se uređuje i obezbeđuje celovit sistem zaštite zdravlja u našoj državi.
Sigurni smo da će se ovim setom zakona sveobuhvatno urediti najvažniji aspekti svih uslova koji su osnova za zdravstvenu ispravnost koju moraju da ispunjavaju predmeti opšte namene predviđene za ljudsku upotrebu, ali i drugi predmeti, kao i hrana.
Jedan od najvažnijih zadataka Republike Srbije jeste da preko svih nadležnih organa uspostavi konačnu regulativu, upravo u veoma organizovanoj i efikasnoj zaštiti zdravlja svoga stanovništva, a pre svega kroz standarde o ispravnosti predmeta opšte upotrebe, kroz standarde zaštite upotrebe biocidnih proizvoda i kroz poseban standard zdravstvene zaštite upotrebom hemikalija.
Predlog zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe, sigurno da ima pre svega zadatak da objedini više zakona koji se bave pitanjem upotrebe raznih predmeta, ali i pitanjima racionalnog i efikasnog nadzora nad tim predmetima, kako bi se sprečilo bilo kakvo ugrožavanje zdravlja našeg stanovništva. Podsetimo se samo da je do sada osam zakona uređivalo pitanje zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe, što je svakako izazivalo različit pristup, kako standardizacije, tako i tehničkim zahtevima i postupcima nadzora nad predmetima opšte upotrebe.
Takođe, dužni smo da našu javnost podsetimo da se pitanja zdravstvene ispravnosti životnih namirnica i pitanja nadzora nad životnim namirnicama do sada uređivalo kroz opšta pitanja vezana za nacionalni program integracija, a sve saglasno akcionom planu za ispunjavanje prioriteta iz godišnjeg izveštaja Evropske komisije.
Ovim nacrtom zakona se još jednom izvodi dokaz, da se zakoni ne donose isključivo i samo radi ubrzavanja sticanja statusa kandidata za ulazak u EU, već, pre svega, radi uređivanja odnosa, odgovornosti i standarda i potreba naše zemlje i naših građana u ovoj tako važnoj materiji, kao što je zdravstvena zaštita građana. Prioritet usklađivanja našeg zakonodavstva u oblasti zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe, radi racionalnog i efikasnog nadzora, je zato da bi međunarodni propisi i standardi bili potpuno izjednačeni sa propisima i standardima naše zemlje koja je do sada u tehničkom, tehnološkom, naučnom i drugim standardima pokazivala ozbiljan i nedozvoljen stepen zaostajanja. Čini nam se da ćemo i ovim zakonom uticati na to da se taj stepen zaostajanja prevaziđe, odnosno poboljša naš odnos u tim standardima.
Ovim zakonom se uređuju uslovi koje u pogledu zdravstvene ispravnosti moraju da ispune predmeti opšte namene za ljudsku upotrebu koji se proizvedu u Srbiji, ali i za predmete koji se uvoze u Srbiju i izvoze drugim zemljama. Zakonom se bliže uređuju i utvrđuju uslovi za efikasno vršenje nadzora nad zdravstvenom ispravnošću predmeta opšte upotrebe, ali se i preciziraju i obaveze i odgovornosti svih subjekata u poslovanju sa predmetima opšte upotrebe i namene. Zakonom se u značajnoj meri utvrđuju i treba da se utvrde sve obaveze i odgovornosti i na sirovine i aditive za proizvodnju predmeta opšte upotrebe, kao i na sve predmete koje se privremeno uvoze radi prerade, dorade i obrade, kao polufabrikanti ili u gotov proizvod.
Podsećamo pre svega stručnu i privrednu strukturu iz oblasti proizvodnje i prometa predmeta opšte namene, da se ovim zakonom zaista obezbeđuje izuzetno visok nivo zaštite i odgovornosti za živote i zdravlje ljudi i zaštite interesa potrošača. Predmeti opšte namene i upotrebe kao što su posuđe, pribor, uređaji, ambalaža, materijali koji dolaze u kontakt sa hranom, dečije igračke, kozmetički proizvodi, ambalaža za hranu i kozmetiku, kao i svi materijali koji dolaze u kontakt sa kožom i sluzokožom, razne imitacije, ovim zakonom se stavljaju u visok
stepen kontrole sa jasnim radnjama nadzora u kojima ne može biti propusta i koje bi bilo kako mogle uticati na zdravlje dece i ostalih građana.
Naši građani i naša javnost treba da znaju da se ovim zakonom podiže stepen odgovornosti za sve predmete opšte upotrebe koji bi na bilo koji način mogli delovati na zdravlje svih građana. Svaki proizvod mora imati deklaraciju, a deklaracija pod krivičnom odgovornošću mora odgovarati onome što je deklarisano u njoj. Svaki proizvod ima svoj rok upotrebe i isti se mora poštovati, bez obzira na sva deklarisana sezonska svojstva koja ne smeju da se izmene zbog fizičkih, hemijskih, mikrobioloških ili bilo kakvih drugih procesa.
Poslanička grupa PUPS ocenjuje da je ovim zakonom učinjen veliki pomak, u tom smislu što on sada obavezuje proizvođače i prometnike da predmet opšte namene ne sme ni po svom obliku, načinu izrade ili prilikom korišćenja predstavljati bilo kakvu opasnost po zdravlje dece i ljudi. Posebno je važno što zakon eliminiše bilo kakvu mogućnost da predmeti sadrže materije ili sastojke koji nisu dopušteni, a koji mogu nepovoljno uticati na zdravlje ljudi. Važno nam je da novi zakon definiše sadržaj mikroorganizama u broju većem od dozvoljenog ili u broju štetnom po zdravlje ljudi. Posebno nam je važno da se ovim zakonom definiše kvalitet, materija, ambalaža koje su u kontaktu sa hranom, a koje više ne mogu oslobađati bilo kakve materije koje bi mogle uticati na zdravlje ljudi ili koje bi mogle menjati senzorska svojstva hrane i predmeta od opšte upotrebe.
Obavezujemo nadležno ministarstvo da pojedinačnim i nižim pravnim aktima vrlo strogo reguliše pitanje sadržaja radionukleotida u dozvoljenim granicama, kao i mere za sprečavanje zagađenja bilo kakvim fizičkim procesima koje bi mogle biti štetne po zdravlje ljudi ili koje bi u najmanjoj meri mogle izazvati odbojnost od proizvoda. Nama je posebno važno što se ovim zakonom striktno zabranjuje propisivanje lekovitih svojstava predmetima opšte upotrebe i posebno podržavamo apsolutnu zabranu neistinitog oglašavanja o predmetima opšte upotrebe na bilo koji reklamni način kojim se naši građani, potrošači mogu dovesti u zabludu u pogledu stvarnog sastava, stvarnog svojstva i stvarne namene tih proizvoda. Posebno podržavamo rešenje kojim se stepen odgovornosti ovlašćenih nacionalnih laboratorija podiže do krivične odgovornosti.
Poslanička grupa PUPS podržava ovaj zakon zato što obavezuje sve učesnike u sistemu proizvodnje, kontrole i prometa proizvoda opšte namene, a posebno u otklanjanju eventualnih rizika po zdravlje ljudi i životne sredine, time što se obavezuju da u slučaju ne ispravnosti preduzimaju hitne mere, kao što su privremena zabrana stavljanja u promet, određivanje posebnih uslova za postupanje sa predmetima opšte upotrebe, privremena mera zabrane uvoza opštih predmeta, kao i određivanje posebnih uslova za postupanje u slučaju potrebe.
Poslanička grupa PUPS će u danu za glasanje podržati ovaj zakon.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodima takođe je usvojen u maju 2009. godine. Tada smo iskazali zadovoljstvo naše poslaničke grupe što je tim zakonom uveden kvalitetan i nov način jedinstvenog sistema stavljanja u promet i korišćenja biocidnih proizvoda na teritoriji Republike Srbije.
Sigurni smo da je tada osiguran visok nivo zaštite zdravlja ljudi i životne sredine, ali i daleko kvalitetniji sistem slobodnog prometa biocidnih proizvoda sa svim zemljama sveta i EU, a posebno smo bili zadovoljni jer je obezbeđen odgovarajući stručni nadzor nad primenom ovog zakona. Ovaj zakon je tada bio važan i zbog prvog i osnovnog regulisanja pitanja proizvodnje, kontrole i prometa sredstava za održavanje opšte higijene.
Međutim, tada smo znali, a i sada se potvrdilo, da zakon mora proći kroz rigoroznu proceduru usklađivanja naših propisa sa propisima EU. SSP između nas i EU, kao i Prelazni sporazum o trgovini i trgovinskim pitanjima između nas i EU, podrazumeva usklađivanje svih propisa, pa i ovog. Poglavlje slobode kretanja robe, zatim količinska ograničenja između država članica, zajednički propisi o konkurenciji i striktno poštovanje direktiva kojima se reguliše pitanje proizvodnje, kontrole i prometa biocidnih sredstava, ukazali su samo na potrebu izmene i dopune zakona radi povećanja efikasnosti inspekcijskog nadzora nad primenom ovog zakona o biocidnim proizvodima, ali i o obaveznim kontrolama propisa donetih na osnovu njega, što se postiže novom legislativom u oblasti ovlašćenja za vršenje inspekcijskog nadzora i sa sanitarnim inspektoratom, pored drugih inspektora uz jasno definisanje ovlašćenog inspektora. Mnogo je dobro što se u celu ovu proceduru unosi obaveza sanitarnog inspektora.
Smatramo da je dobro što se, prilikom donošenja osnovnog zakona, napravio jedan mali broj propusta, pre svega u oblasti utvrđivanja liste jedan o aktivnim supstancama sadržanim u biocidnom proizvodu manjeg rizika i u eliminaciji negativnih lista, kao i tzv. pozitivnih lista, što će sada svakako pozitivno uticati na veću i temeljniju odgovornost u proizvodnji, kontroli i rukovanju sa biocidnim proizvodima.
Pravno tehničke redakcije prethodnog zakona su najmanji problem i one neće napraviti bilo kakvo finansijsko opterećenje pravnih lica i preduzetnika, već će ih naterati i zaštiti od eventualnih propusta samih uvoznika.
Poslanička grupa PUPS je svesna da se nadzor nad primenom propisa može urediti samo zakonom, pa će u danu za glasanje podržati njegovo donošenje.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama takođe je u postupku kontrole usklađenosti naših tehničkih propisa i standarda sa propisima i standardima EU, a time i celog sveta i on je ocenjen kao zakon koji smo nedavno usvojili da je sa dosta dobrim sadržajem i dosta dobrim rešenjima. Nažalost, mi tek sada možemo priznati da su u izradi propisa o hemikalijama u celom postupku bili bezuspešni u obezbeđivanju učešća svih potrebnih konsultanata, što će se sada izmenama i dopunama Zakona svakako ispraviti.
U postupku izrade zakona o hemikalijama ostvarena je saradnja sa ekspertima švedske agencije za hemikalije i od njih su dobijene preporuke šta bi Srbija trebala da koristi iz Pravilnika EZ 1907/2006. Možda tehnički i tehnološki potencijali Srbije u tom momentu nisu mogli punim kapacitetom da nose odgovornost koja proističe iz Pravilnika, a odnose se na registraciju, evaulaciju, autorizaciju i sva ograničenja u transportovanju hemikalija kroz Zakon o hemikalijama.
Upozoravamo ministarstvo da je odlukom Evropskog parlamenta propisana obaveza registracija supstanci sadržanih u preparatima koji se proizvode ili u većini slučajeva uvoze u našu zemlju, a u količinama većim od jedne tone godišnje. Jasno nam je da je registracija proizvoda veoma skupa, jer podrazumeva izradu skupog tehničkog dosijea i skupog izveštaja o bezbednosti hemikalija, jer se proizvod izlaže strogom laboratorijskom ispitivanju i kontroli stručnjaka eksperata koji su ovlašćeni da izrade izveštaj o bezbednosti hemikalija, a on je sam po sebi veoma skup.
Činjenica je da smo do sada imali sličnu obavezu tzv. notifikacije supstanci, a da se kroz taj postupak negde oko 4.000 supstanci hemikalija predstavlja kao rizik po ljude i životinje i po životnu sredinu, što je veoma veliki broj. Nova obavezna registracija supstanci hemikalija biće urađena fazno, najpre sa najopasnijim supstancijama koje su kancerogene, mutagene i toksične za dalju reprodukciju, a potom i na supstance koje će se na tržištu pojaviti u manjim količinama i sa daleko nižim stepenom rizika.
Poslanička grupa PUPS će podržavati sva vaša nastojanja da se ova kontrola uspostavi i ostvari. Mi kao poslanička grupa nismo previše zadovoljni što se i kod nas neće odmah sprovoditi nova propisana obaveza registracije supstanci, već samo prijavljivanje hemikalija sa osnovnim podacima o inventar hemikalijama. Dobro je što će se bar jednom u Srbiji mapirati domaći privredni subjekti koji se bave proizvodnjom i prometom hemikalija i mi predlažemo, a u interesu građana Srbije, zdravlja dece i odraslih, zaštite životne sredine, da se što pre omogući i sprovede postupak potpune registracije hemikalija, uz potpuno obezbeđenje obuke i budućih obaveza koje će imati registrovani preduzetnici.
Podržavamo nastojanje da se što pre otpočne sa autorizacijom i da se što pre otpočne sa izradom listi supstanci koje izazivaju zabrinutost, jer bi tako ova lista predstavljala adekvatno kontrolisan i bezbedno korišćen hemijski proizvod. Podržavamo nastojanje Srbije da se pravovremeno preduzmu mere stroge kontrole proizvodnje, pakovanja i prometa hemijskih proizvoda, ali i sve mere za pronalaženje adekvatnih metoda za zamenu hemijskih supstanci tzv. bezbednijim alternativnim sredstvima. Ministarstvo se mora obavezati na izradu plana zamene hemijskih supstanci koje izazivaju zabrinutost sa manje opasnim supstancama.
Kao i kod prethodnog zakona o biocidnim sredstvima, tako i kod ovog zakona, izmene i dopune imaju za cilj ozbiljno povećanje efikasnosti inspekcijskog nadzora nad primenom Zakona o hemikalijama ali i nad primenom novih propisa koji se moraju doneti na osnovu ovih izmena i dopuna. Pored postojećeg inspekcijskog nadzora, dobro je što se uvodi i sanitarni inspektor sa visokim stepenom ovlašćenja i jasnim definisanjem svih ovlašćenja i zadataka.
Poslanička grupa PUPS podržava uvođenje sanitarnog inspektora, kako zbog njihovog znanja i iskustva u celishodnom nadzoru nad ovom materijom, tako i zbog dobre primene propisa kojima se uređuje klasifikacija, pakovanje, obeležavanje, ograničenja i zabrana proizvodnje, zabrana stavljanja u promet pa i zabrana korišćenja određenih hemikalija.
Svesni smo činjenice da izmena i dopuna Zakona ne dira u kvalitetna i suštinska rešenja Zakona o hemikalijama, kao i činjenice da i dalje važe osnovni principi strogih evropskih propisa iz oblasti hemikalija i činjenice da se moraju regulisati svi uslovi za stavljanje u promet hemikalija kao neophodnih proizvoda uz pouzdano utvrđivanje uticaja hemikalija na zdravlje ljudi i životnu sredinu. U tom slučaju, u danu za glasanje podržaćemo i ovaj zakon. Hvala na pažnji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Dajem reč narodnom poslaniku Zoranu Bortiću.

Zoran Bortić

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Poštovana predsednice, uvaženo predsedništvo, poštovani ministre, predstavnici ministarstva, cenjene kolege narodni poslanici, set zakona o kojima danas raspravljamo predstavlja ne samo normativnu standardizaciju propisa koje Republika Srbija usklađuje sa propisima EU, već, što je po mom mišljenju mnogo važnije, otvara normativni prostor za obezbeđivanje zakonske regulative koja će građanima Republike Srbije omogućiti uslove za život po visokim standardima.
Drugim rečima, ovi zakoni obezbeđuju da se u tržišnim uslovima liberalnog kapitalizma uvedu standardi koji će, sa jedne strane sankcionisati prirodnu težnju preduzetnika da ostvare profit, a sa druge strane omogućiti građanima Republike Srbije uslove za normalan život u takvim društvenim okolnostima.
Ustavni osnov za donošenje Zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe sadržan je u članu 97. tačka 10. Ustava Republike Srbije, prema kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti zdravstva.
Predloženim zakonskim rešenjem nastoji se da se obezbedi visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi i da se zaštite interesi potrošača. Pored činjenice da se nacionalno zakonodavstvo uskladi sa međunarodnim propisima i standardima, suština i prioritet ovog zakonskog rešenja je da se zakonskim rešenjima reguliše ispravnost predmeta opšte upotrebe i da se obezbedi njihov efikasan nadzor. Time će se obezbediti sigurnost za građane Republike Srbije koji ove predmete koriste. Pored toga, zakonom će se sveobuhvatno urediti uslovi zdravstvene ispravnosti koje moraju da imaju predmeti iz oblasti opšte upotrebe a koje svakodnevno koriste građani Republike Srbije. Veoma je važno da se ovim zakonskim rešenjima urede uslovi zdravstvene ispravnosti koje moraju da ispune predmeti koji su namenjeni za ljudsku upotrebu a koji se proizvode u Republici Srbiji ili se uvozom ili izvozom stavljaju u promet.
Ponuđena zakonska rešenja obezbeđuju uslove za efikasno vršenje nadzora nad zdravstvenom ispravnošću predmeta opšte upotrebe. Pored toga, ovim rešenjima se bliže uređuju uslovi da se efikasnim nadzorom vrši zdravstvena ispravnost nad predmetima opšte upotrebe. Ujedno, a po mom mišljenju to je veoma važno, utvrđuje se i odgovornost subjekata koji stavljaju u promet odnosno proizvode i prodaju predmete opšte upotrebe. Ponuđena zakonska rešenja otklanjaju probleme koji su stvarali poteškoće u dosadašnjoj zakonskoj praksi.
Treba podsetiti da su propisi koji su regulisali ovu praksu doneti još daleke 1991. godine i da su u mnogim segmentima zastareli, a posebno zbog činjenice što ih je trebalo uskladiti sa pravnom regulativom EU. Drugim rečima, usvajanjem ovog zakona obezbeđuje se visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi, uključujući pri tom načelo poštenja i savesnosti u prometu predmeta opšte upotrebe.
Ukratko, donošenjem ovog zakona stvoriće se uslovi za kvalitetniji i efikasniji pristup u kontroli i praćenju zdravstvene ispravnosti i opšte upotrebe. Zakon će regulisati obaveze i odgovornost subjekata u poslovanju ovim predmetima i uspostavljanje sistema sledljivosti koji će omogućiti kompletno praćenje svih faza proizvodnje, prerade i prometa predmeta opšte upotrebe, kao i da će se obezbediti uslovi da građani Republike Srbije ali i drugi korisnici predmeta opšte upotrebe budu zaštićeni. Na taj način kreiranje politike u ovoj oblasti sankcionisaće sve potencijalne probleme i otkloniće opasnosti u zdravstvenoj ispravnosti predmeta za opštu upotrebu. Posebno značajan cilj koji će se postići ovim zakonom je stvaranje normativnih uslova za efikasno vršenje nadzora nadležnih organa u realizaciji ovih pitanja.
Poštovane kolege narodni poslanici, osnovni razlog za donošenje izmena i dopuna Zakona o biocidnim proizvodima je povećanje efikasnosti inspekcijskog nadzora nad primenom Zakona o biocidnim proizvodima. Pored toga, ovim izmenama se postiže efikasnija kontrola primene propisa donetih na osnovu ovoga zakona, što se postiže propisivanjem ovlašćenja za vršenje inspekcijskog nadzora. Ovaj nadzor vrši se definisanjem rada sanitarnih inspektora i jasnijim definisanjem ovlašćenja inspektora.
Ponuđenim izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodnim ne dira se u suštinu rešenja pomenutog zakona. Drugim rečima, predložene izmene i dopune bliže regulišu obaveze sanitarnih inspektora u postupku nadzora nad primenom propisa kojima se uređuju biocidni proizvodi.
Treba podsetiti da se ovim izmenama i dopunama ne odstupa od rešenja koja su za ovu oblast data u normativnoj regulativi EU. Osnovni problem koji predloženi zakon treba da reši je pitanje stručnog i kvalifikacionog znanja sanitarnih inspektora. Cilj ovog zakona je uspostavljanje, održavanje i unapređivanje jedinstvenog sistema upravljanja biocidnim proizvodima na teritoriji Republike Srbije. Cilj je osiguranje visokog nivoa zaštite zdravlja ljudi i životne sredine, kao i poboljšanje slobodnog prometa biocidnim proizvodima sa zemljama EU i drugim zemljama, ali želim posebno da naglasim, cilj ponuđenih zakonskih rešenja je i odgovarajući stručni nadzor nad primenom ovog zakona.
Poštovane kolege narodni poslanici, Zakon o hemikalijama, koji je donet 2009. godine, uneo je novi jedinstven način upravljanja hemikalijama u našoj zemlji. Ovaj način u skladu je sa propisima EU i osigurava visoki nivo zaštite zdravlja ljudi i životne sredine. On ujedno obezbeđuje i poboljšanje slobodnog prometa hemikalijama sa zemljama EU, ali i drugim zemljama. Zakonom se obezbeđuje i odgovarajući stručni nadzor nad primenom zakonskih normi, odnosno kontrola korišćenja i primene hemikalija na tržištu EU i drugim zemljama.
Ovim zakonom uređuju se, između ostalog, i svi proizvodi namenjeni za opštu upotrebu. Međutim, zbog efikasnosti, nametnula se potreba za donošenje izmena i dopuna Zakona o hemikalijama i propisa koji su doneti na osnovu njega. Ponuđene izmene i dopune zakonskih rešenja propisuju ovlašćenja za vršenje inspekcijskog nadzora i za rad sanitarnih inspektora, kao i preciziranje i definisanje njihovih ovlašćenja. Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama ne dovode se u pitanje rešenja data u Zakonu o hemikalijama.
Drugim rečima, ponuđenim izmenama i dopunama preciziraju se zakonski termini i uvode se sanitarni inspektori u postupak nadzora nad primenom propisa kojim se uređuju hemikalije. Dakle, i dalje važi osnovni princip evropskih propisa iz oblasti hemikalija. Tim propisima regulišu se uslovi za stavljanje u promet hemikalija kao proizvoda, odnosno utvrđuje se uticaj hemikalija na zdravlje ljudi i njihovu životnu sredinu.
Osnovni cilj ovih zakonskih izmena je uspostavljanje i održavanje, ali i unapređivanje jedinstvenog sistema upravljanja hemikalijama na teritoriji naše zemlje. Zakonske izmene imaju za cilj osiguranje visokog nivoa zaštite zdravlja ljudi i životne sredine. Posredan cilj izmena i dopuna Zakona je poboljšanje slobodnog prometa hemikalijama sa zemljama EU i drugim zemljama i, što je posebno važno, stručni nadzor nad primenom ponuđenih zakonskih rešenja.
Zbog tih ciljeva, koji će Republici Srbiji omogućiti bolje uslove za život i njenim građanima, poslanička grupa Socijalistička partija Srbije-Jedinstvena Srbija u danu za glasanje će održati sva tri pomenuta zakona. Hvala na pažnji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Bortiću.
Dajem reč narodnom poslaniku gospođi Dušanki Plećević.

Dušanka Plećević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, danas u objedinjenoj raspravi govorimo o tri zakona. Tu su dve izmene i dopune zakona, radi se o Zakonu o biocidnim proizvodima i Zakonu o hemikalijama i jednom novom zakonu, to je Predlog zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe.
Ovaj treće pomenuti zakon radilo je Ministarstvo zdravlja, jer zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe pripada sektoru javnog zdravlja. Iako je imperativ za donošenje ovog zakona zaštita zdravlja potrošača i usklađivanje sa postojećim zakonima koji tretiraju ovu oblast, kako smo čuli na Odboru za zdravlje i porodicu od članova Ministarstva zdravlja, mišljenja smo da je zakon predložen manje zbog toga da se stavi van snage Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe, a više zbog ispunjavanja prioriteta iz Izveštaja Evropske komisije radi ubrzavanja dobijanja statusa kandidata za prijem Srbije u EU. Ovo ste, uostalom, naveli u obrazloženju za donošenje ovog zakona.
To za poslaničku grupu SRS nikako ne može biti razlog za podršku ovom zakonu. Osim toga, postoje i drugi razlozi zbog kojih ne možemo glasati za ovaj predlog zakona. Prvo, zakon nije celovit, ne obuhvata celinu interesa građana i potrošača. Drugo, ne brine o kvalitetu predmeta opšte upotrebe, već posmatra samo jedan aspekt ispravnosti, a to je zdravstveni. Kvalitet nekog proizvoda je u tesnoj vezi sa njegovom zdravstvenom ispravnošću. Iako su neki drugi subjekti više odgovorni za kvalitet proizvoda, ovim aspektom bi trebalo da se bavi i ovaj zakon, jer loš kvalitet prouzrokuje i loše posledice po zdravlje ljudi.
Treće, ne obuhvata sve ili većinu predmeta sa kojima građani najčešće dolaze u kontakt. Četvrto, donosi se radi usklađivanja sa zakonodavstvom EU, a ne da bi se mogao odmah primenjivati, obzirom na rok koji se daje za doradu kroz zakonska akta i njegovo uvođenje u život u roku od dve godine.
Plan ovog predloga zakona, po mišljenju poslaničke grupe SRS, je davanje velikih ovlašćenja ministru. Čak na 13 mesta u zakonu, koji broju 54 člana, daju se ovlašćenja ministru da propisuje podzakonske akte kojima će se definisati procedure za njegovo sprovođenje, što može dovesti do promene suštine nekih zakonskih odredbi. Zakon, inače, ima 290 strana, od čega članovima samog zakona pripada 16 strana.
Ovo su suštinske zamerke na zakon, zbog kojih ne može dobiti podršku poslaničke grupe SRS. Ono što je, po našem mišljenju prioritet građanima, nije donošenje zakona koji će početi da se primenjuje u roku od tri godine, već reforma zdravstvenog sistema u Srbiji kroz donošenje reformskih zakona iz oblasti zdravstva, koji će doprineti boljem zdravlju ljudi i boljem položaju i tretmanu zaposlenih u zdravstvu, a čekamo ih od 2002. godine.
Od reforme u zdravstvu ostala su samo obećanja iako se jedna te ista stranka nalazi na čelu Ministarstva već deset godina skoro. To je stranka G17 plus i niko joj nije smetao da sprovede reformu. Izgovor da se sada ne mogu donositi sistemski zakoni zbog izbora koji nam predstoje, nema opravdanja kao ni izbegavanje odgovornosti za stanje u zdravstvu, makar se ta stranka kamuflirala novim imenom Udruženi regioni Srbije.
Veoma loše stanje u našem zdravstvu, opterećeno lošom organizacijom, još gorom opremljenošću, korupcijom, nepotizmom i posledično hroničnim nedostatkom pojedinih stručnih kadrova, ne može se popraviti prioritetnim donošenjem zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe.
Da li će ovaj zakon doprineti smanjenju gorućeg problema u Srbiji, povećanoj smrtnosti od hroničnih bolesti? Čak se povećala i smrtnost odojčadi od 2008. godine. Ne verujem da su tome uzrok kozmetički proizvodi, pirsing i drugi predmeti za ukrašavanje lica i tela ili plastične flašice, cucle, glodalice za zube za odojčad i malu decu.
Nedavno završen popis stanovništva, koji je, uzgred rečeno, bio nepotpun jer se nije obavio na 15% teritorija, a to je teritorija KiM, je na svetlost dana izneo poražavajuće podatke za desetogodišnji period vladavine DOS-a u raznim varijantama. Manje je 377.335 stanovnika po zvaničnoj statistici. Razlog tome nije samo starosna struktura stanovništva i iseljavanje najčešće mladih u druge zemlje, već u najvećoj meri i pomenute hronične nezarazne bolesti koje su u porastu.
Umesto zakona iz oblasti zdravstva koji će urediti ovu oblast u korist pacijenata i zaposlenih, Vlada nam šalje predloge zakona poput ovih ili vrši kozmetičke izmene postojećih zakona kroz česte izmene i dopune, stvarajući privid da se u našem zdravstvu dešavaju značajni pozitivni pomaci, naročito u pogledu proširivanja prava korisnika zdravstvenih usluga.
Raspravljamo o zakonu koji svakako nije prioritetan našim građanima, pa i zbog toga da se o njemu priča u javnosti, da se pažnja građana usmeri na razne afera, poput one o vakcinama protiv svinjskog gripa i ostalih, stave u drugi plan ili da se na njih zaboravi.
Donošenje ovog zakona, kako smo čuli od ministra na Odboru za zdravlje i porodicu, kada je bila rasprava o tromesečnom izveštaju o radu Ministarstva zdravlja, doneće korist i zbog novčanih sredstava koja će se sliti u budžet. Ta korist ne može biti veća od štete koja je naneta državnih zbog raznih afera. Da pomenem samo ovu aferu sa vakcinama protiv svinjskog gripa, a o eventualnim posledicama po zdravlje ljudi, zbog toga što nije bilo dovoljno vremena za testiranje te vakcine, da i ne govorim.
Zbog ovakvog stanja u zdravstvu i svojstvenim ekonomskim posledicama po budžet nemamo donošenje sistemskih zdravstvenih zakona. Ovaj zakon će teško moći biti sprovodljiv s obzirom na opremljenost laboratorije i hronični nedostatak supstanci koje se koriste pri ispitivanju uzoraka, i pored toga što će najveći deo troškova uzorkovanja materijala snositi subjekti u prometu predmeta opšte upotrebe.
U obrazloženju za donošenje ovog zakona ste naveli, citiram: "Donošenje ovog zakona neće izazvati povećanje troškova u budžetu Republike Srbije. Vršenje poslova radi primene ovog zakona neće uzrokovati povećanje broja zaposlenih i nabavku nove opreme". Da li to znači da se Srbija nalazi na takvom tehnološkom nivou razvoja da može laboratorijski ispitivati bez nove opreme i uzorke predmeta koje uvozimo u kojima se nalaze na primer nano čestice, opasne po zdravlje ljudi? Ne verujem da se nalazimo na takvom tehnološkom nivou razvoja, a ubacivanje tih čestica u predmete opšte upotrebe je sve učestalija pojava u nekim tehnološki razvijenim zemljama.
U proizvode opšte upotrebe koji će biti predmet kontrole njihove zdravstvene ispravnosti ubrajate i posuđe i ambalažu koja dolazi u dodir sa hranom, dečije igračke i predmete namenjene deci i odojčadi, kozmetičke preparate i njihove ambalaže i druge predmete za ukrašavanje lica i tela koji dolaze u kontakt sa kožom i sluzokožom. Javnosti nije poznato da su se u Srbiji do sada vršila ispitivanja dečijih igračaka i predmeta namenjenih odojčadi i deci iz uvoza, na primer njihovu toksičnost, kao što se to radilo u drugim zemljama. Iz testiranja predmeta opšte upotrebe namenjenih deci u tim zemljama saznajemo da su one u velikom procentu sadrže materije koje mogu biti štetne po zdravlje, kao na primer policiklični aromatični ugljovodonik, PAU, koji poboljšava ukus igračaka i predmeta koja deca stavljaju u usta ili druge opasne sastojke, kao što su metali, olovo, arsen, kadmijum.
Da li je moguće da se na tržištu razvijenih zapadnih zemalja nalazi toliko dečijih igračaka i proizvoda namenjenih bebama i maloj deci koji sadrže toksične materije, a u Srbiji ne? Radi se uglavnom ili isključivo o proizvodima iz uvoza. Donosimo nov, a ne znamo da li je i važeći zakon koji je dorađivan 2005. godine dosledno primenjivan kada je u pitanju ova vrsta testiranja. Navedeni sastojci su potencijalni izazivači kancerogenih oboljenja, oboljenja jetre, dijabetesa, usporenog rasta dece i drugo. Ambalaže u kojoj se prodaje hrana sadrži hemikaliju BPA koja se koristi za proizvodnju plastične ambalaže za hranu i piće, za oblaganje unutrašnjosti konzervi u kojima se nalazi hrana, za proizvodnju kompak diskova, DVD-a, plastičnih okvira za naočare i mnogih drugih proizvoda od plastike.
Neke zemlje Evrope i sveta, kao što su Danska, Francuska, Kanada, Australija, su zabranile prodaju flašica za bebe koje sadrže ovu hemijsku supstancu, jer se sumnja da ona može da utiče na razvoj deteta, imunološki sistem i nastanak tumora. Ova hemikalija se inače oslobađa prilikom zagrevanja hrane koja je zapakovana u plastičnim posudama za mikrotalasnu peć.
Tu su i drugi sintetički polimeri kao na primer polivinil hlorid, poznatiji kao PVC koji se nalazi u cuclama ili grickalicama za zube namenjen deci. On može dovesti do oštećenja jetre, bubrega, izazvati alergijske reakcije, astmu, auto-imune bolesti i kancer.
Kao što sam na početku rekla, ovim zakonom nisu obuhvaćeni ni predmeti sa kojima građani najčešće dolaze u kontakt. To su neki kućni aparati, nameštaj, audiovizuelni aparati. Primer je recimo mobilni telefon. Ovaj tehnološki izum bežične komunikacije, predmet opšte upotrebe koji dolazi u neposredan kontakt sa kožom i nije bezopasan po zdravlje ljudi. On je nametnut preko masovnih medija kao neophodna potreba savremenog čoveka u funkciji potrošačke ideologije. Svi oni imaju atest tehničke ispravnosti da bi se našli na tržištu, ali da li oni mogu imati atest zdravstvene ispravnosti? Verovatno da takav propis ne postoji, ali oni deluju štetno na zdravlje ljudi tako što emituju radio talase, ultra visoke ili ultra niske frekvencije kojima je čovek izložen kada ih koristi, pa čak i onda kada ih ne koristi direktno, a nalazi se u njegovoj blizini. Ovo se inače odnosi na sve proizvode, produkte tehnološkog napretka koji su se pojavili u masovnoj upotrebi preko kojih se odvija bežična komunikacija. Recimo, bežični fiksni telefoni, bežični kompjuteri, TV aparati i drugi predmeti kao što su mikrotalasne peći. Radio talasi koje emituje mobilni telefon remete funkciju ćelija mozga, odnosno njenih elektromagnetnih vibracija koje povezano čine imuni sistem. Organizam se brani od tih talasa tako što pokušava da ih eliminiše iscrpljujući tako svoj imuni sistem, naročito kod višesatnog telefoniranja u toku dana.
Već postoje vidljive posledice upotrebe aparate bežične komunikacije. One su prezentovane preko istraživanja koja su vršena u nekim zemljama. Kumulativno dejstvo radio talasa na organizam ljudi, kao i na sva živa bića ispoljava se posle nekoliko godina pojavom raznih oboljenja, povećanim brojem tumora mozga, oštećenjem nervnih ćelija, mentalna nesposobnost adolescenata, jer oni najviše i koriste ove predmeta, Alchajmerova i Parkinsonova bolest i slično. Naročito je štetno po decu, jer se ona nalaze u intenzivnom periodu rasta i razvoja, da koriste mobilne telefone i provode više sati za kompjuterom. Te opasnosti su svesni u mnogim zemljama. Tako na primer ruski naučnici preporučuju da deca i mlađi od 18 godina koriste mobilne telefone samo u izuzetnim situacijama, a francuski ministar zdravlja je recimo 2008. godine savetovao da se deci ne dozvoli više od šest minuta razgovora dnevno.
Zabrinjavajući su podaci nekih istraživanja o dejstvu ovih talasa koja su vršena u svetu. Tako na primer svaki sat korišćenja ovih predmeta je ekvivalentan količini radijacije nakon 66,6 snimanja pluća X zracima. Ovi podaci su izneti u istraživanju naučnika iz sedam evropskih zemalja u projektu pod nazivom "Refleks". Projekat je rađen u periodu od 2000. do 2004. godine. Finansirala ga je EU, a koštao je tri miliona evra. Nije mi poznato da li su slična istraživanja vršena i kod nas, s obzirom da su u Srbiji mobilni telefoni u masovnoj upotrebi već 15 godina.
U svakom slučaju, ne bi škodilo da se i na ovim predmetima, jer su namenjeni opštoj upotrebi, stavi upozorenje da njihovo prekomerno korišćenje škodi zdravlju, kao što to stoji na kutijama cigareta na primer.
Poslanička grupa SRS dala je amandman na član 3. gde smo ubrojali i ove predmete nad kojima treba, po našem mišljenju, da se vrši inspekcija zdravstvene ispravnosti. Podneli smo ukupno 10 amandmana na Predlog zakona u cilju poboljšanja predloženog teksta. Pomenuću samo neke, npr. član 7. koji govori o tome koji predmet opšte upotrebe se smatra zdravstveno neispravnim, zatim amandmani koji se odnose na informisanost korisnika predmeta opšte upotrebe kada je utvrđena njihova zdravstvena neispravnost, to je član 13, ili član 42. koji govori o hitnim merama koje se preduzimaju kada predmeti opšte upotrebe mogu predstavljati ozbiljan rizik po zdravlje ljudi.
Pošto zakon po našem mišljenju nije celovit, do suštinskog poboljšanja se može doći donošenjem novog ili izmenama i dopunama ovog zakona, koje možemo očekivati već za nekoliko meseci, jer to je manir ove vlade, odnosno Ministarstva zdravlja. Do sada je ovo ministarstvo imalo otpor prema amandmanima koji dolaze iz poslaničke grupe SRS i nije prihvatilo ni jedan. Nadam se da se ta praksa neće nastaviti i sa novim ministrom i da će sada biti prihvaćeni ovi smisleni amandmani.
Na kraju, vezano za ovaj zakon nije jasno koji će se zakon primenjivati dok ovaj koji danas predlažete ne bude zaokružen podzakonskim aktima kojima će se definisati procedura za njegovo sprovođenje, s obzirom da u članu 53. Predloga zakona kažete da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenog glasniku Republike Srbije", a prestaje da važe Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe.
Što se tiče druga dva zakona, o biocidnim proizvodima i hemikalijama, iz vašeg obrazloženja vidimo da je osnovni razlog donošenja njihovih izmena i dopuna povećanje efikasnosti inspekcijskog nadzora uvođenjem sanitarne inspekcije.
Sanitarni inspektori imaju iskustva i znanja vršeći inspekciju sredstava za održavanje opšte higijene, deterdženata i hemikalija koje se koriste u domaćinstvu itd, piše u vašem obrazloženju.
Rečeno je takođe da neće biti potrebna dodatna sredstva u budžetu za primenu ovih zakona. Znamo da su sanitarni kapaciteti nedovoljni i da unutrašnjom reorganizacijom to neće moći da se amortizuje. Inspekcijski nadzor u Zakonu o biocidnim proizvodima, kao i u Zakonu o hemikalijama vrše tri ministarstva preko svojih inspektora, ministarstvo nadležno za zaštitu životne sredine, Ministarstvo zdravlja preko sanitarne inspekcije i ministarstvo nadležno za poslove trgovine preko tržišnih inspektora.
Ova tri ministarstva treba da sporazumno obrazuju zajedničko telo radi obavljanja inspekcijskog nadzora, pri čemu u tom radu učestvuje i Agencija za hemikalije, koja je osnovana 2009. godine. S obzirom da je praksa ove Vlade da se ministarstva dele po feudalnom principu, da samo jedna politička stranka upravlja dodeljenim joj ministarstvu postavlja se pitanje kako će se postići dogovor o odgovornosti za eventualne propuste u radu inspektora, koji mogu izazvati štetne posledice po zdravlje ljudi. Najverovatnije da će odgovornost biti kolektivna, a ne personalna, da niko ne snosi odgovornost, odnosno da se odgovornost prebacuje sa jednog ministarstva na druga dva.
Nije dovoljno da se poslovi vezano za hemikalije obavljaju na način propisan Zakonom o hemikalijama uz učešće tri ministarstva i Agencije, već su potrebni i savetnici za hemikalije nad kojima se sada vrši obuka i provera znanja. Bojim da će rezultat angažovanja tolikog broja učesnika u poslovima vezanim za ovu oblast biti u maniru, da što je više zakona i propisa to se oni manje poštuju i sprovode. Sve ovo nam govori da se radi o udomljavanju partijskih kadrova i daljem umnožavanju administracije.
U pogledu prevencije građani će imati malo koristi od ovih zakona. Mnogo je izvesnija šteta od poskupljenja predmeta opšte upotrebe, kao i nepotrebnog uvećanja administrativne armije savetnika, inspektora, kontrolora. Moćnici briselske birokratije tako treba da računaju da će u svoje redove primiti državu sa najvećom administracijom na svetu i najvećom nezaposlenošću na svetu. Ako se sve radi po diktatu EU i sa ciljem da se zadovolje zahtevi iz Brisela, cilj ste postigli, a zaštita građana je mogla biti efikasnija da su se i postojeći zakoni doslednije primenjivali.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Pošto se više niko od predsednika, odnosno predstavnika poslaničkih grupa ne javlja na rad, po rasporedu narodnih poslanika prema prijavama za reč u zajedničkom načelnom pretresu o predlozima zakona iz tačaka 7, 8. i 9. dnevnog reda. Dajem reč narodnom poslaniku, gospodinu Simi Vukoviću, odnosno Simu.

Simo Vuković

Ujedinjeni regioni Srbije
Uvažena profesorka Đukić-Dejanović, profesore Stankoviću, predstavnici ministarstva, namerno sam se obratio na način da se istaknu vaše akademske titule zato što kao po pravilu kada imamo teme koje imaju izvanredan javno-zdravstveni značaj veoma je malo interesovanje za tako nešto u Skupštini.

Daleko od toga, da to malo interesovanje može da smanji važnost ovakvog jednog zakona, pre svega se to odnosi na zaštitu zdravlja stanovnika u Republici Srbiji. Ono što se preterano banalizuje, ne samo kada je u pitanju ovaj zakon to je da se pre svega ističe nekakvo moranje da donosimo ovakve zakone, jer to stoji u nacionalnom planu integracija. To naravno niko ne spori da postoje i obaveze u tom smeru, ali te obaveze su pre svega korisne i za naše društvo i za našu državu.

Ono o čemu ću ja pre svega govoriti to je Zakon o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe. Naime, već je i prethodna govornica istakla upravo probleme koji se najčešće evidentiraju kroz ono što su medijske afere, medijske bombe u kojima vrlo često se raspolaže sa polu činjenicama ili neistinama. Dakle, imali smo pre nekoliko dana naslov u jednom dnevnom listu da je jedna građanka Srbije od farbe za kosu upala u komu. Nebrojeni su bili naslovi o tome da smo uvezli igračke iz nekih, uglavnom istočnih tržišta gde su farbe ili materijali od kojih su te dečije igračke napravljene predstavljaju veliku opasnost po zdravlje dece.

Takođe smo vrlo često imali prilike da se suočimo i sa problemima koji su vezani za upotrebu predmeta, pre svega posuđa koje dolazi u dodir sa hranom. Ono što je takođe jedan od problema koji se permanentno javlja, to je da imamo reklamiranje proizvoda koji imaju neverovatna lekovita svojstva, a u svoju suštini predstavljaju jednu ozbiljnu prevarenu nameru, odnosno ozbiljnu dovode u zabludu potrošače i naravno ne samo potrošače nego ukupno građanstvo u Republici.

Upravo zbog toga ovakvi zakoni se i donose i stvaraju tu normu koja bi trebala da u jednoj većoj meri uvede i red u ovu oblast. Naravno da mi imamo takvo zakonodavstvo postojeće ali to su zakoni koji su doneti početkom 90-ih godina prošlog veka, koji su za svoje vreme sigurno bili dobro adaptirani, međutim za današnje vreme kada su se razvile i tehnologije, prosto je prirodno da unapređujemo to zakonodavstvo i da ti zakoni koji su zastareli moraju da budu zamenjeni zakonima koji odgovaraju principima i uslovima u kojima danas živimo.

Činjenica je takođe da smo mi 2009. godine doneli i paket zakona koji na kraju mora i da se uokviri i da bude upotpunjen i ovim zakonom. Pre svega se to odnosilo na Zakon o bezbednosti hrane i naravno neću zaobići to da mi imamo pored obaveze iz Nacionalnog plana integracija i obavezu usklađivanja sa međunarodnim pravilima i propisima koji se samo ne odnose isključivo na regulativu EU.

Ono što mi svakako uspostavljamo ovim zakonom to su savremeni standardi u proizvodnji i prometu, dakle, odnosi se samo na pojedine aspekte proizvodnje i prometa predmeta opšte upotrebe. Sa druge strane, ovim zakonom se modernizuje pristup kontroli ili kako je to u samom zakonskom tekstu naglašeno, moritoringu, pa do onih stvari koje idu ispod toga a to je inspekcija uzorkovanja proizvoda i sve ono što treba da omogući jednu mnogo bolju kontrolu nego što je bila u prethodnom periodu.

Ono što bih takođe naglasi, to je, a mislim da su i moji prethodnici istakli tako nešto, dobro je što je u članu 9. ovog zakona, eksplicitno naglašeno da je zabranjeno lekovitih svojstava predmetima opšte upotrebe i sa druge strane, ne istinito izveštavanje i reklamiranje takvih proizvoda upravo iz razloga koje sam prethodno naveo.

Jedna od takođe veoma važnih aspekata donošenja ovakvog zakona i to treba naglasiti u ovoj diskusiji jeste to što ovim zakonom se praktično nadzor nad predmetima opšte upotrebe vraća u svoj matični resurs, što nije bio slučaj u prethodnim godinama. To nije bilo dobro, zato što Ministarstvo zdravlja kao institucija u okviru zdravstvenog sistema, pre svega se to odnosi na zavode za zaštitu zdravlja, imaju kapacitete, resurse, kadrovski i materijalne koje mogu da se bave ovom oblašću, a do sada je to bilo uglavnom rasuto na ministarstva koja su bila nadležna za poslove i trgovine i zaštite životne sredine itd.

Dakle, sad ćemo imati jedan okvir i tačnu odgovornost pre svega nadležnog ministra za poslove zdravlja i Ministarstva zdravlja i to je veoma važno i prosto je usaglašeno sa nekakvim prirodnim principima i praksom koje postoje u drugim zemljama.

Naravno da moram da kažem, to sam istakao na samom Odboru za zdravlje i porodicu, da kaznene odredbe koje postoje u samom zakonu se nama uvek čine kao nedovoljne, međutim, moramo da prihvatimo i činjenicu koju nam često pravnici kažu, a to je da to, pre svega, proizilazi iz izvornih zakona koji regulišu same prekršaje, te da vaša želja da uspostavimo ozbiljnije kazne nije realna dok ne dođe do promene tih zakona.

Sigurno je da ova tri zakona donose taj kvalitet, kao što sam istakao, u razvijanju i naše javne zdravstvene politike i njenog sprovođenja u samoj praksi. Naravno, sigurno je da kao društvo i države još uvek nismo svesni značaja. Bez obzira što smo pre dve godine doneli Zakon o javnom zdravlju, još uvek nedovoljno razvijamo te kapacitete. U tom pogledu vidim i doprinos ovog zakona.

Moram da se osvrnem i na ono što je koleginica iz SRS potpuno legitimno kao opozicioni poslanik iznela, spomenuvši i moju stranku i pokret koji pripadam. Naravno, nikada nismo izbegavali odgovornost za sve ono što smo sprovodili, ne samo u zdravstvenoj politici, nego i u drugim resorima. Mislim da možda trebam da se obratite na neke druge adrese, jer smo ovde uvek stajali uspravno želeći da odgovaramo za sve postupke koje smo sprovodili u sklopu zdravstvene politike.

Nije nama potrebno nikakvo prepakivanje u neke nove okvire. Ako možda ne možete da ispravite ono što jeste koncept Ujedinjenih regiona Srbije, možemo o tome da porazgovaramo na nekom drugom mestu, ali ne ovde u plenumu gde imamo odgovarajuću temu.

Pošto nekako diskutujemo već nekoliko godine na ove zdravstvene teme, moram da vam kažem, nadam se da mi to nećete zameriti, da ste, prosto, u većini diskusija imali isključivo negaciju bez konstruktivnih konkretnih predloga. Uvek se setim vrlo često citirane rečenice pokojnog premijera koji je govorio, zaista ću parafrazirati, da je u Srbiji postalo stvar otmenosti ako ste pesimista. Naravno, da ćete uvek biti u pravu onog momenta kad nešto ne uspe, jer uvek govorite ne. Nemam problem sa tim, pokušavamo nešto da doprinesemo da se ne samo zdravstveni sistem nego i na drugim poljima, i mi i naši koalicioni partneri, nešto unapredi. Naravno, to je vaše legitimno pravo, to sam i na početku istakao.

Da se vratimo ovoj temi, poslanička grupa Ujedinjenih regiona Srbije će dati podršku i u ovom načelnom pretresu i u okviru amandmanske rasprave. U danu za glasanje podržaćemo sva tri predložena zakona. Zahvaljujem.