Treće vanredno zasedanje, 26.07.2012.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodin Vulin, izvolite.
...
Pokret socijalista

Aleksandar Vulin

| Potpredsednik Vlade
Znate, te analogije su vam dosta pogrešne i dosta čudne, jer te 1998. godine za vladu koje su činile partije fali vam SPO, fali vam, između ostalog DS koji je glasao za Kumanovski sporazum. Fali vam svašta, ali vam ne falim ja, jer ne samo što nisam bio u toj vladi, nego sam odbio da učestvujem u političkom životu, jer se takva vlada pravila. Ne bih se vratio u politički život i znam da je to vama neshvatljivo da neko može da odbije vlast iz principijelnih razloga. Ali, ne bih se ni vratio u politiku kako palite ovu skupštinu i prebijate ljude po Srbiji i da vas nisam video kako bacate tablu RTS u Novom Sadu i pljujete po tome i psujete mu majku beogradsku.
Dakle, da nisam sve to video ne biste me ni danas gledali u ovoj skupštini. Zaboravili ste da dodate da ste vi u ovoj zemlji 12 godina na različite načine u vlasti i da 12 godina u ovoj zemlji učestvujete sa svim ovim partijama o kojima ste govorili u privatizacijama, u bogaćenju, u siromašenju ove zemlje, pa i siromašenju građana Vojvodine. Zaboravili ste to da pomenete i kao što ste zaboravili na pitanje o Adolfu Hitleru da kažete da ste se vi proslavili portretisanjem u pozi Adolfa Hitlera u oklopu. Dakle, to ste zaboravili da nam kažete, a na pitanje o teroristima mogli ste da dodate da u ovoj zemlji ima terorista i zovu se "Rose" i pre godinu dana su pokušali da izvrše invaziju na taj sever Kosova koji iz nekog razloga nešto baš mnogo ne volite. Samo da znate i da zna ova skupština i naša javnost Srbi su danas u Leposaviću ponovo na barikadama, jer ponovo pokušavaju da uspostave carinske prelaze. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Daću pravo na repliku gospodinu Čanku, ali vas molim na direktno pominjanje imena da ne koristite. U svakom slučaju vas molim da ovaj tok rasprave ubuduće vratimo na ono što je bio dnevni red, a to je program vlade i zato vas molim da u narednom toku se obraćamo u skladu sa tim.
Gospodin Čanak. Pravo na repliku.
...
Liga socijaldemokrata Vojvodine

Nenad Čanak

Reći ću samo jedno, iz izlaganja gospodina Vulina oko paljenja Skupštine i oko vandalskog ponašanja, oko prebijanja novinara, itd, prepoznao sam gospodina Ilić Velimira i ne osećam se prozvanim. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Za reč se javio šef poslaničke grupe SPO, gospodin Jugović.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Jugović

SPO-DHSS
Samo radi istine, poštovane kolege, poštovani predsedniče, SPO nikada nije bio u vladi Mirka Marjanovića i molio bih u daljem toku rasprave da se koriste samo činjenice.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Sledeći se za reč javio gospodin Balint Pastor. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Savez vojvođanskih Mađara
Poštovani predsedniče Narodne skupštine, gospodine Dačiću, dame i gospodo članovi buduće Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da večerašnje obraćanje počnem jednim citatom. Neću navesti izvor, ali verujem, gospodine Dačiću, da ćemo svi prepoznati odakle je ovaj citat.
"Ko bi reko čuda da se dese, pa Miljacka mostove odnese". Mislim da se u Srbiji dešavaju po neka čuda, ali ta čuda nisu vezana prvenstveno i prevashodno za politički život. Mislim da niko previše nije iznenađen činjenicom što ste vi večeras mandatar Vlade Republike Srbije, kao što mislim da nismo mnogo iznenađeni ni time što je nestao most između nekih stranaka, koje su činile prethodnu Vladu Republike Srbije.
Odmah na početku želim da kažem da poslanička grupa SVM neće biti večeras u mogućnosti da podrži izbor ove Vlade i da ćemo mi glasati protiv. Glasaćemo protiv zbog toga što vodimo samostalnu politiku, ne svrstavamo se na stranu ni jedne, takozvane, velike stranke i po tome smo slični SPS.
Sa druge strane, trudimo se da politiku vodimo u skladu sa principima koji nam obezbeđuju doslednost i kredibilitet. Na Vidovdan smo pre skoro mesec dana, kada je objavljeno da je sastavljena nova koalicija, rekli da ćemo biti konstruktivna opozicija toj Vladi, ali da smo spremni da sarađujemo sa tom Vladom ukoliko se u međuvremenu ispostavi da je Vlada vredna naše podrške. Ne formulišemo stavove apriori, ne formulišemo stavove na osnovu nekih pretpostavki, ni ne formulišemo stavove na osnovu toga ko je, šta radio pre petnaest, dvadeset godina. Zbog toga u opšte ne isključujemo mogućnost da ćemo u dogledno vreme sarađivati, ali to zavisi isključivo od politike Vlade Republike Srbije koja će, ne smem da kažem danas, u sledećih nekoliko sati biti izabrana.
Rekli ste, gospodine Dačiću da želite da nova Vlada bude Vlada budućnosti i da se okrenete budućnosti, a ne da se bavite prošlošću. Rekli smo pre četiri godine kada smo podržali gospođu Slavicu Đukić-Dejanović za predsednicu Narodne skupštine, ni jednog trenutka nismo se pokajali zbog te odluke da nismo spremni ni na kolektivnu amneziju, ni na kolektivnu amnestiju, što se tiče devedesetih godina. Istovremeno, delim vaš stav, mi treba da se okrenemo budućnosti i zbog toga postoji mogućnost da u budućnosti sarađujemo sa ovom vladom ako ova vlada dokaže da zaslužuje našu podršku i ukoliko ćemo moći da realizujemo neka naša programska opredeljenja.
Kada se donosi odluka o tome kako će koja poslanička grupa glasati, onda treba uzeti u obzir nekoliko činjenica. Treba uzeti u obzir sastav Vlade, treba uzeti u obzir ekspoze mandatara, treba da se uzmu u obzir očekivanja u odnosu na tu Vladu. Moram da vam kažem gospodine Dačiću, ako bismo mogli posebno da glasamo o mandataru, sa jedne strane, a o članovima Vlade i programu Vlade, sa druge strane, sigurno bismo drugačije glasali. Sigurno bismo podržali vas za predsednika Vlade Republike Srbije. Odmah ću reći zbog čega. Zbog toga što smo pre četiri godine glasali za vas, glasali za to da budete prvi potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar unutrašnjih poslova.
Mislim da bi bilo maksimalno nedosledno da kažemo da ste vi pre četiri godine za sve vreme bili prihvatljivi, kao prvi potpredsednik Vlade, a da niste prihvatljivi kao predsednik buduće Vlade. Isto tako, isto to mogu da kažem i u odnosu na gospodina Žarka Obradovića, koji je bio i biće ministar u Vladi Republike Srbije. Isto to bi mogao da kažem u odnosu na gospodina Rasima Ljajića, na gospođu Slavicu Đukić Dejanović, koja je bila predsednica Narodne skupštine, a sada će biti ministarka zdravlja. Mogao bih da nabrajam još nekoliko imena iz buduće Vlade Republike Srbije. Znači, što se ovih imena tiče, nemamo nikakav problem, jer smo uvek bili principijelni.
Sa druge strane, u pravu ste gospodine Dačiću kada kažete da je vaša saradnja, kao prvog potredsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova, bila odlična sa SVM. Jeste. Zajedničkim snagama smo realizovali veoma bitne stvari. Želeo bih samo da podsetim na nekoliko stavki iz naše dosadašnje saradnje iz protekle četiri godine.
Na primer, izmenili smo Zakon o policiji. Zahvaljujući tom rešenju smo omogućili pripadnicima nacionalnih manjina, koji imaju dvojno državljanstvo, da se zaposle u policiji. Pored toga, povećali smo broj pripadnika nacionalnih manjina u policiji. Ne u meri kako smo to želeli, ali je ipak napravljen pomak.
Kada se radi o gospodinu Obradoviću, koji će biti i koji jeste ministar obrazovanja. Uspeli smo da stvorimo zajednički pravni okvir iz sfere obrazovanja, koji poštuje prava pripadnika nacionalnih manjina. To smo učinili u prethodne četiri godine. Usvajanjem Zakona o nacionalnim savetima nacionalih manjina, koji nije vezan za SPS, nego za DS i SVM, ali su propisi iz sfere obrazovanja usaglašeni sa rešenjima iz Zakona o nacionalnim savetima i zbog toga su nestale kolizije i zbog toga, što se tiče prosvete, pripadnici nacionalnih manjina mogu da uživaju svoja individualna i kolektivna prava.
Odmah želim da skrenem pažnju gospodina Bratislava Petkovića, da nas taj posao čeka u vezi kulture. Određena rešenja iz Zakona o kulturi treba da usaglasimo sa rešenjima iz Zakona o nacionalnim savetima. Iskreno se nadam da ćemo naići na otvorenost, kao što smo naišli na otvorenost od strane vašeg prethodnika, gospodina Predraga Markovića, samo nismo imali vremena da te ideje pretočimo u zakonska rešenja.
Što se tiče gospođe Suzane Grubješić, sarađujemo pet godina ovde u Narodnoj skupštini. Ona je bila jedno vreme i predsednica Odbora za evropske integracije. Ako smo do sada sarađivali i ako je ona radila sličan posao u Narodnoj skupštini, ne vidim razloga zbog čega ona to ne bi mogla da radi kvalitetno, stručno i savesno u Vladi Republike Srbije.
Što se tiče sastava Vlade, toliko. Što se tiče programa, to je već malo komplikovanija stvar. Ekspoze je uvek spisak lepih želja i nemam ništa da kažem protiv večerašnjem ekspozea gospodina Dačića, ali treba sačekati, treba videti narednih nedelja, narednih meseci, šta i kako će se realizovati iz tog programa. Zbog toga treba dati šansu novoj Vladi.
Šansu ne treba, po nama, dati na način da mi damo blanko podršku ovoj vladi glasanjem za, nego šansu treba dati na način da mi u direktnom kontaktu sarađujemo, da mi ministrima Vlade saopštavamo šta je ono što mi želimo da realizujemo i ukoliko će to ići, a sva ta programska opredeljenja su takva da su u interesu ne samo mađarske nacionalne zajednice, nego Republike Srbije i svih njenih građana, onda ćemo mi sigurno sarađivati.
Nismo želeli da uđemo u Vladu. Nismo želeli da budemo deo vladajuće većine. To ne želimo ni sada. To je malo atipično za prilike u Srbiji, da čovek unapred kaže – ne, ne, ja odbijam da učestvujem u Vladi, ja odbijam da budem deo vladajuće većine. Ali, mislim da je to najpoštenije i da ovo može u najvećoj meri da bude u skladu sa očekivanjima onih građana zahvaljujući kojima nas petoro večeras sedimo u Narodnoj skupštini i zahvaljujući kojima je formirana poslanička grupa SVM nakon više od 10 godina.
Što se tiče ekspozea, kažem sa ekspozeom je sve bilo u redu, jedino nismo čuli koja je prihodna strana tog ekspozea, iz kojih izvora će se realizovati ovi ciljevi koji su za nas nesporni. Veoma je bitno što su ekonomija i demografija na prvom mestu u ekspozeu gospodina Dačića. Sa tim se apsolutno slažem. Slažemo se i sa tim da treba ubrzati evropske integracije i da treba napraviti veliki napor da bi se dobio datum za početak pregovora. Odlično je što je navedeno da je među prioritetima na visokom mestu unapređenje odnosa sa susedima. Novost je, na neki način, što se prvi put u ekspozeu nekog mandatara, o KiM govori sa realistične tačke. Ne onako kako bismo mi govorili, ali je mnogo realističnije nego što je bilo pre četiri, ili pet godina. Apsolutno se slažemo da treba normalizovati živote svih na Kosovu. Apsolutno se slažemo i sa tim što treba sprovesti sve što je prethodna Vlada dogovorila i da treba da Vlada nastavi dijalog.
Što se tiče borbe protiv korupcije, to je, opet, jedan nesporan cilj koji je bio u ekspozeima svih dosadašnjih mandatara.
Ono što uliva nadu jeste deo u vezi poljoprivrede. U vezi toga ne bih želeo da govorim detaljnije, jer će to učiniti moj kolega Arpad Fremond u raspravi, ali moram da naglasim da je najbitnije za one ljude koji se bave poljoprivredom u Srbiji da agrarna politika bude predvidljiva. Apsolutno podržavamo udvostručenje agrarnog budžeta. Jedino je pitanje iz kojih izvora će se to uraditi, ali smo se za to i mi zalagali u izbornoj kampanji i ne samo izbornoj kampanji, nego i ranije. Apsolutno je dobro što će se doneti zakon o podsticajima poljoprivredi, jer će to doprineti predvidljivosti, jer se to neće, prema našim nadanjima, u budućnosti biti regulisano uredbama Vlade.
Jedino mi nije jasno kako će Vlada Republike Srbije, vezano za ruralni razvoj, sarađivati sa organima AP Vojvodine, jer želim da vas obavestim, gospodine Dačiću, da je zahvaljujući Ustavnom sudu, čije sudije je, apsolutno ste u pravu, birala Narodna skupština 2007. godine, znači u pretprošlom sazivu, kada ste i vi i ja bili opozicioni poslanici tu u Narodnoj skupštini, da je Odlukom tog Ustavnog suda ukinuta nadležnost Vojvodine što se tiče ruralnog razvoja i nema tu mnogo nadležnosti iz sfere poljoprivrede, što se Vojvodine tiče.
Nakon te odluke Ustavnog suda, koja se naravno mora poštovati pošto je ona izvršna, opšta, obavezujuća i konačna. Kad smo već kod decentralizacije i položaja Vojvodine, nismo čuli ništa u vezi toga da li će Vlada predložiti zakon o izvornim prihodima AP Vojvodine. Nadam se da hoće, pošto je to ustavna obaveza Vlade, odnosno Skupštine, da taj zakon donese. To smo trebali uraditi do kraja 2008. godine.
Na kraju bih želeo da govorim o našim očekivanjima. Očekujemo da se ovaj program sprovodi, očekujemo da naša saradnja bude onakva kakva je bila i protekle četiri godine. Što se nas tiče, za to ne postoje nikakve smetnje i očekujemo da se neke bitne stvari reše u ovoj državi.
Pošto ste vi ministar unutrašnjih poslova, prvo bih želeo da govorim o javnoj bezbednosti. Mi smo pokrenuli pitanje tzv. "sitnih krađa" u prošlom mandatu. Vi vrlo dobro znate da je ogroman problem na čitavoj teritoriji Srbije što se danas bukvalno slobodno može krasti u praksi do 5.000 dinara. Mislim da treba izmeniti krivični zakonik, da taj limit treba da bude smanjen na najviše dve ili tri hiljade dinara, samo sam pogrešno naveo iznos malopre, što se tiče tih sitnih krađa. Mislim da nije normalno da se slobodno može krasti do 15.000 dinara, do iznosa koji dobijaju određeni penzioneri, ne mali broj penzionera.
Pored toga, smatramo da treba izmeniti Zakon o sedištima područjima sudova i javnih tužilaštava i nadam se da će se to vrlo brzo uraditi. Mi smo se zalagali za slično rešenje i 2008. godine. Jednostavno, nije normalno da u ovoj državi postoji svega 34 osnovna suda i zbog toga se nadam da će određene gradske sredine, na primeru Kanjiže, Sente, Bačke Topole, Bečeja, biti vraćeni sudovi koji su tamo postojali 150 godina unazad kontinuirano, izuzev ove poslednje četiri godine.
Nadam se da će manjinska prava biti u potpunosti poštovana, da ćemo uskladiti one zakone koji nisu usklađeni sa Zakonom o nacionalnim savetima, nadam se da će i dalje biti finansiran rad srpsko-mađarske međuakademijske mešovite komisije istoričara, koji je osnovan sa ciljem rasvetljavanja tragičnih događaja tokom i nakon Drugog svetskog rata. Ova međuakademijska mešovita komisija Srbije i Mađarske je zahvaljujući našem amandmanu poslednjim budžetom dobila 10 miliona dinara i nadam se da ćemo i dalje raditi na povećanju pripadnika manjinskih zajednica u državnoj administraciji, sudovima, javnim tužilaštvima, policiji itd, da će se nastaviti sa procesom delimičnog prenošenja osnivačkih prava osnovnih škola na nacionalne savete.
Na kraju, da zaključim, mi ćemo večeras, u skladu sa našim obećanjima koja smo dali pre mesec dana našim biračima, glasati protiv, ali ostajemo otvoreni za saradnju. Nadam se da ćemo moći mnogo toga u interesu svih građana Srbije da realizujemo iz programa SVM. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala gospodine Pastor.
Za reč se javio gospodin Jugović kao šef poslaničke grupe. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Jugović

SPO-DHSS
Dame i gospodo, Ekspoze budućeg mandatara pisan je s brda-s dola. Liči na jednu kontradiktornu bajku, koja je i nepismena u nekim svojim delovima.
Kontradiktornost se vidi na samom početku ovog ekspozea, gde on kaže da svi očekuju da Ekspoze bude širok i nabijen opštim mestima, a vreme u kojem živimo nameće nam drugačiji pristup. Ekspoze je kucan na 22 strane. Toliko o tome koliko je uzak.
U jednom svom delu kaže da je Srbija je i dalje zemlja izneverenih očekivanja i propuštenih prilika, učinjene su krupne greške, neke i kriminalne prirode u privatizaciji društvene svojine, upropašćeni su ogromni privredni potencijali, itd, itd. Ovde se nigde ne pominje uzrok postradanja Srbije.
Niko nema snage iz vladajuće koalicije, nema ni mandatar da obeleži devedesete godine 20. veka, da ih se odrekne, da kaže šta je pravi uzrok zbog čega se Srbija nalazi u ovoj situaciji.
Mnogi u Srbiji zaboravljaju kroz koji smo period prošli i ko su bili akteri političkih dešavanja koja su nas dovela u ovu situaciju u kojoj se sada nalazimo.
Onda kaže - program svake vlade u demokratskim društvima sledi iz izbornih programa onih političkih grupacija koje su dobile poverenje građana na izborima. I ovo je poprilično netačno. Na ovim izborima učestvovale su političke partije koje su kandidovale politike koje se ni u kojoj meri i ni u kom obliku nisu mogle susresti sada, večeras, prilikom konstituisanja ove vlade.
Svi znamo ko je učestvovao na izborima, ko je koga podržavao, ko je u Areni na završnom mitingu, prilikom promovisanja pred drugi krug politike Borisa Tadića učestvovao u toj njegovoj podršci i znamo da politička realnost i podrška koju ova vlada ima u narodu je daleko, daleko manja od one podrške koju ima u parlamentu. Zato 150 poslanika vladajuće koalicije ili onih koji će podržati ovu vladu ništa, apsolutno ništa ne znači.
Sada dolazimo do onoga što sam rekao da je ova bajka poprilično nepismena, jer se govori o tome da su potrebe postizanja širokog političkog konsenzusa na strani 3. Konsenzus ne može biti ni širok, ni uzak, konsenzus je konsenzus i to bi trebalo da znaju oni koji su pomagali budućem premijeru u sastavljanju ovog ekspozea.
Drugi veliki problem jeste ogromno socijalno raslojavanje na najveći broj siromašnih i jedan odsto privilegovanih i bogatih, koji se izdvajaju od ostatka društva. Da li treba beležiti ko su ti ljudi? Ko su tajkuni? Tajkuni su oni ljudi koje je proizveo Miloševićev establišment. Tajkuni su oni ljudi koji su za vreme devedesetih godina, koristeći političke veze i pokrivku Miloševićevog šinjela, zavladali Srbijom i umesto da se pitamo na koji ćemo način i koja su dugovanja tih tajkuna i na koji ćemo način njih oporezovati, mi ovde govorimo o solidarnosti, o milosrđu, govorimo o Srbiji jednakosti.
Ovu vladu čine političke stranke koje su različitih političkih uverenja, i levice i desnice, pa ne znam kako onim političkim partijama koje se zalažu za desnicu ne smeta društvo jednakih. Trebalo bi stvoriti društvo jednakih šansi, svaka solidarnost je milosrđe.
Od privrednika tražim tri stvari:1) da ne otpuštaju radnike i da im redovno isplaćuju zarade; 2) da plaćaju porez i da rade u okviru zakona;3) da investiraju u Srbiji i ne iznose kapital napolje.
Pisala je štampa da tajkuni duguju pet milijardi evra za poreze i ostale doprinose državi Srbiji. Pa, ne možemo mi od njih tražiti tri stvari, da ne otpuštaju radnike i da im redovno isplaćuju zarade i da plaćaju poreze, postoji kaznena politika i postoje obaveze.
Uzmimo primer Norveške. U Norveškoj onaj ko je bogatiji i ko ima veća primanja daleko veće kazne i doprinose plaća. Kaznena mera čoveku koji ima pet miliona evra u banci i čoveku koji je na ivici egzistencije prilikom kažnjavanja od 5.000 dinara nije ista. Kaznena mera čoveku koji ima pet miliona evra mora biti mnogo veća.
Sada opet dolazimo do kontradiktornosti, gde nema razvoja, štednja je lažno pitanje i Srbiji je potrebno jedno i drugo, jer se u jednom drugom pasusu govori o tome da ne treba stezati kaiš građanima Srbije.
Govori se o tome da treba doneti novi zakon o javnim nabavkama. Ministar policije, bivši zamenik ili još uvek zamenik premijera, koji pretenduje da bude premijer, niko mu nije branio za ovo vreme da on podrži u ovom parlamentu zakon o javnim nabavkama koji su predložili njegovi koalicioni partneri. Ne znam zbog čega tek sada shvata da je taj zakon toliko dobar.
Onda dolazimo do toga da ćemo uložiti više novca u sisteme za navodnjavanje itd. To je još jedan deo bajke, Srbija se nalazi u dramatičnom stanju. Srbija se nalazi u veoma lošem stanju i to je jedan od budućih ministara rekao, da je državni budžet prazan. Žao mi je što to nije rekao u kampanji. Verovatno je čuvao svoje pozicije za neku eventualno drugu koaliciju.
Mene interesuje i hoću da dobijem odgovor, ako je budžet države Srbije prazan, hoće li moj otac u septembru primiti penziju, hoće li radnici primiti platu?
Onda govorimo o uspostavljanju pravne države, vladavine prava, a ukinuto je Ministarstvo za manjinska i ljudska prava. Interesuje me jedno pitanje, ova vlada je ukinula Ministarstvo za manjinska i ljudska prava, a ima ministra bez portfelja. Mnogi me pitaju, a zarad javnosti bi trebalo to da objasnite, šta će to raditi ministar bez portfelja, koje je to njegovo zaduženje, čime će se baviti u budućem periodu u narednom mandatu ove vlade.
Kaže – podržavamo zahteve za otvaranje dosijea tajnih i policijskih službi na način koji neće ugroziti bezbednosni sistem zemlje. Na ovaj način i Jova Kapičić može da otvori tajne policijske dosijee. Šta to znači? To znači da će na onaj isti način, kao kada je SPO pre dve godine, krajem 2010. godine, u ovom parlamentu predložio zakon o otvaranju dosijea, biti tretirana ta materija. Sve bivše komunističke zemlje su otvorile tajne dosijee i nigde nije pao bezbednosni sistem. Zato ne vidim nikakvu bojazan da će baš u Srbiji pasti bezbednosni sistem ukoliko se transparentno, kao u ostalim zemljama, kao u istočnoj Nemačkoj, kao u Slovačkoj, kao u Češkoj budu otvorili tajni dosijei. Problem je druge prirode, problem je u tome što su u Bugarskoj otvoreni tajni dosijei i što je Komisija za otvaranje tajnih dosijea utvrdila da su četvorica ministara, i to demokratskih ministara, posle 2000. godine bili saradnici službi bezbednosti, da je preko 200 diplomata bilo u saradničkoj mreži njihovih tajnih službi, da je 11 od 15 bugarskih vladika takođe bilo u saradničkoj mreži njihove tajne policije.
Govori se o auto-putevima kao da živimo u Švajcarskoj. Dva auto-puta ćemo izgraditi, a za četiri godine nismo izgradili ni 10 kilometara auto-puta.
Onda se govori o nerešenim ubistvima novinara. Svake godine lider SPO i ja, ili često, ili svake godine, odemo u Svetogorsku ulicu, znamo gde je ubijen Slavko Ćuruvija, nikada nisam video nijednog člana vaše partije da je došao tamo. Ne znam šta je to u prethodne četiri godine činilo tajnim sva ta politička ubistva, zbog čega ona nisu procesuirana i zbog čega nisu pokušane da budu istrage dovedene do kraja ili da se procesuiraju do kraja.
Onda kaže: "Vlada Srbije će nastaviti da održava i jača veze sa našim sunarodnicima u svetu", a ukinuto je Ministarstvo za dijasporu.
Sada postavljam jedno pitanje koje je veoma bitno. Ukinuto je Ministarstvo za dijasporu, a danas je izašao intervju, piše: "Novi ministar za kulturu, informisanje i dijasporu", naslov intervjua je "Razvićemo bolji odnos sa dijasporom", on kaže.
Ne znam da li su svi vaši ministri obavešteni kako je izgledao zakon o ministarstvima i koji su im resori pripali? Može neko da vam pomogne u tome, nije nikakav problem. Ja mogu reći budućem ministru za kulturu da je Ministarstvo za dijasporu ukinuto i da nije u svrsi dobrog obavljanja ili obnavljanja veze sa dijasporom, da se lažno predstavljamo i da dajemo intervjue kao ministar za dijasporu. Ova vlada još nije izabrana, tako je rekao premijer, pa nije mogao biti ni izabran ministar za dijasporu. Vi to imate na sajtu "Koreni", list Srba u rasejanju, njegov današnji intervju.
Tako da mi ovaj ekspoze ne uliva nadu da će se Srbija zaposliti, da će biti otvorena vrata novim investicijama, niti se nazire privredni oporavak.
Moram povući neke paralele, moram se vratiti u ono vreme koje vi želite očigledno da zaboravite. Slom Jugoslavije počeo je kada je Slobodan Milošević pokrao devizne rezerve, nakon toga deviznu štednju građana, a naposletku i zajam, dolazimo do gospodina Čanka, za preporod Srbije. To je donelo kratkotrajnu korist Miloševiću. Međutim, zajednička država se raspala. Po Srbe sve je bilo veoma krvavo i tragično.
Ekonomski analitičari, to možemo pročitati u svim medijima, predviđaju da postoje namere da se napadnu devizne rezerve zemlje i to bi značilo povratak, verovatno, u devedesete. Ne želim u ovo da verujem i nadam se da će biti veliki otpor i građana Srbije i svih političkih partija i da će brzo uslediti reakcija i MMF-a i Evropske unije.
Hteo bih još nešto da kažem. Ovih dana, a u to se uključila i opozicija, mnogo se priča o hapšenjima. Mi nemamo ništa protiv toga da se žigoše prošla vlast, ali ne samo njena polovina, a ona druga polovina koja će činiti buduću vladu, da bude amnestirana, i još da se pojedini ljudi iz te druge polovine koriste kao janičari da napadaju svoje bivše koalicione partnere. To nije samo vraćanje u devedesete, to je dublje i dalje. To nas dovodi do perioda osmanske vlasti. U Francuskoj nikada trgovi nisu bili puniji nego kad su odsecane glave ljudima. Nikada se nije snažnije pevalo Titu i partiji nego onda kada su tajno ubijani i zatrpavani na stotine hiljada ljudi.
Pitaću vas još nešto, ministre. Rezolucija 1481 Parlamentarne skupštine Saveta Evrope traži da vlade bivših komunističkih zemalja osude sve zločine totalitarnih komunističkih režima. Komisija za otkrivanje imena ubijenih ljudi od 1944. do 1946. godine, i pobacanih u tajne grobnice, do sada je utvrdila imena 27.000 ljudi. Da li ćete poslušati Parlamentarnu skupštinu Saveta Evrope? Da li taj evropski put podrazumeva da prihvatamo samo ono što nam odgovara, a ono što nam ne odgovara da odbacujemo? Reći ćete mi da li su te žrtve, tih 27.000 imena ljudi, pošto kažete da se nećete osvrtati u prošlost, da nećete Srbiju deliti na četnike i partizane a, verujte mi, vaša partija je u prošlosti najviše i učinila da oni budu podeljeni, pitam vas da li su to žrtve za ovu državu i na koji će način biti tretirana mesta gde su ti ljudi pobacani?
Svaka vlast kvari, apsolutna vlast kvari apsolutno. Zato ne mogu da shvatim zašto su i skupštinski odbori za bezbednost u rukama vlasti.
Za sada ovoliko. Verovatno ću se kasnije javiti, kada budem čuo diskusije, da dalje govorim u vezi sa ekspozeom i budućim programom vlade. Hvala vam.