Prva sednica Prvog redovnog zasedanja, 14.03.2013.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hoćete li repliku?
Bojana Božanić, izvolite.

Bojana Božanić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Pošto je i DSS podnela na član 4, o čemu sam već govorila, amandman, npr. jedno od rešenja bi moglo da bude i ovo koje su kolege
predložile. Zato se javljam na ovu temu jer, prosto, ovde je rešenje definisano na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji i imamo mogućnost da rešimo ovaj problem na jedan drugi način, bez uplitanja ovog zakona. Alternativa lošem zakonu nisu ispravke zakona, već dobar zakon, u svakom slučaju.
Mi treba da iskoristimo postojeća zakonska rešenja koja kažu da postoji zemljište za redovnu upotrebu i može se definisati zemljište za redovnu upotrebu i postupkom u okviru Zakona o planiranju i izgradnji. Naravno, tu se plaća tržišna cena, tako da mi imamo prosto definisane te elemente da ne moramo da uvodimo neke nove komplikacije.
Smatram da naročito u ovom članu postoji dosta slobodno tumačenje, dosta širok prostor za slobodno tumačenje svih onih zaposlenih koji se budu bavili i primenjivali ovaj zakon.
Tako da zaista treba vrlo precizno da se odgovori na sva pitanja koja poslanici postavljaju kako bi dobili najbolja moguća rešenja u određenim podzakonskim aktima. A neko je rekao i htela bih da postavim pitanje da će biti podzakonskih akata nakon ovog zakona, a u obrazloženju samog zakona citiram – posebno naglašavamo da za primenu ovog zakona nije predviđeno donošenje podzakonskih akata. Bilo bi dobro ili da se to izmeni, ili prosto da znamo šta od toga bi trebalo da se donese, jer ćemo imati zaista velikih problema. U jednom delu verovatno ovaj amandman doprinosi možda nekoj maloj promeni, ali ponovila bih da alternativa nisu svakako ispravke, već zaista dobar zakon.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radojko Obradović.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Amandman koji je usvojen kolege Antića i kolege Rajčića rešava problem pod jednim uslovom, da se oni dogovore. Ako se ne dogovore, vraća se u stvari na zakonsko rešenje koje već postoji. To sad možemo da posmatramo na sledeći način. Da su oni mogli da se dogovore, verovatno bi se već i dogovorili i problem ne bi ni postojao. Ovako, problem se samo odlaže za dve godine.
Mislim da u ovim uslovima u amandmanima postoji opšta jedna manjkavost, ali to može ministar da reši. Jer, nema roka u kome se donose podzakonska akta. Zakon stupa na snagu danom objavljivanja i počinju da teku rokovi i teoretski ako neko prvog dana podnese zahtev u roku od 90 dana, mora da mu se sve to reši. Nema rokova za podzakonske akte i tu Ministarstvo mora da reaguje veoma brzo.
Član 4. ovako usvojen ne rešava problem. Otvara nove probleme, naročito u Beogradu. Šta se dešava ako je zemlja vrednija od objekta? Šta se dešava za slučaj da zemlja, a postoje delovi Srbije gde je zemljište veoma skupo, da je vrednost zemljišta veća od vrednosti objekta? Po toj logici bi vlasnik zemljišta trebao da postane vlasnik objekta pa da otplati, a ne obrnuto, tako da član 4. ovako usvojen otvara mogućnost da se problem reši, pod uslovom da se oni dogovore. Verovatnoća za to je mala ili nikakva. Ako se ne dogovore, vraća se na prethodno zakonsko rešenje i opet smo na istom mestu.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Antić.

Aleksandar Antić

Mislim da je ovaj amandman kolege Konstantinovića, Rankovića i Senića jedan dobar amandman, ali se suštinski kolega Konstantinoviću on ne razlikuje u velikom od amandmana koji je prihvaćen. Zaista ne razumem gde vi vidite toliko veliku razliku između vašeg i amandmana koji je prihvaćen. Vaš amandman je maltene identičan u odnosu, izaziva iste posledice po vlasnika zemljišta, kao i amandman koji sam ja podneo. Vi u svom amandmanu kažete – na zahtev vlasnika bespravnog objekta treće lice iz prethodnog stava mora da prihvati isplatu tržišne cene po proceni poreske uprave.
Znači, apsolutno dovodite vlasnika zemljišta u situaciju da mora da prihvati tržišnu cenu. Jedino što kažete jeste po proceni poreske uprave, što će i u ovom slučaju biti apsolutna procena poreske uprave jer će tako nešto sigurno ministar potpisati svojim podzakonskim aktom, jer ne postoji druga procena koja bi u ovakvim situacijama mogla da bude referentna. Vaš amandman je samo malo nepovoljniji za vlasnika objekta.
Amandman koji smo mi podneli kaže da u prvom koraku on može u katastru da upiše vlasništvo nad objektom, a vlasništvo nad zemljištem tek kada reši pitanje zemljišta. Vi kažete da ne može da upiše vlasništvo nad objektom dok ne reši pitanje zemljišta. Znači, nijanse su u pitanju. Ponavljam, ovaj amandman je vrlo korektan ali je suštinski sličan amandmanu koji smo mi podneli i ne razrađuje materiju do kraja, ne podrazumeva opciju podzakonskog akta kojom će se cela materija dodatno urediti i kao takav on jedino nije potpun da bi kao takav postao deo zakona.
Zato mislim da je amandman koji smo mi podneli u neku ruku za nijansu različit, ali celovitiji i kao takav je prihvaćen.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Replika gospodina Konstantinovića.
...
Socijaldemokratska stranka

Nenad Konstantinović

Demokratska stranka
Kolega Antiću, vi ne možete da sagledate sve, odnosno verovatno ne sagledavate, kao što je ministarstvo moglo da sagleda sve amandmane koje smo dali. U nekim drugim članovima smo dodali razradu podzakonskih akata. Ali, razlika je ogromna i razlika je suštinska.
Dakle, naš predlog je da ne može niko da upiše objekat na tuđem zemljištu. Prvo mora da reši pitanje zemljišta. Pitanje zemljišta se rešava tako što ćete kupiti zemljište od privatnog vlasnika ili ćete uzeti u zakup od lokalne samouprave ili kupiti od lokalne samouprave. Naš amandman podrazumeva da se prvo odredi zemljište za redovnu upotrebu, onda da se zaključi ugovor kojim se kupuje to zemljište, pa se tek onda pojavljujete u katastru i upisujete vaš objekat na vašem zemljištu.
Inače, ovaj zakon nije zakon i nema u svom naslovu da se radi o upisu prava na zemljište. Ovde se govori o upisu prava na objektu. Ne možete upisati pravo svojine na objektu dok ne steknete zemljište. Ako se prihvati ova varijanta, vaša, koja je mnogo bolja od onoga što je ministar Ilić predložio, to uopšte nije sporno, mi opet dolazimo u situaciju da imamo upisan objekat na tuđem zemljištu ali ne znamo kako će se taj posao oko zemljišta završiti, da li će se ikada završiti i da li će imati prava i mogućnosti neko da plati, kolika će biti cena i kako će biti određena cena.
Ovaj deo vašeg amandmana koji kaže da će ministar razraditi podzakonskim aktom kako će se vršiti upis na zemljištu, ministar da je znao to da razradi on bi to napisao u zakonu. Vi mu sad namećete da nešto uradi a on to čovek ne zna da uradi. Da je znao, napisao bi. Sve što je umeo, on je napisao u Predlogu zakonu koji je ovde iskasapljen, a, na kraju krajeva, i prihvatanjem svih amandmana koje je Ministarstvo prihvatilo.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Replika. Gospodin Antić.

Aleksandar Antić

Neću da glumim advokata ministru Iliću, ali, ipak smo dovoljno dugo u sistemu i vi i ja i većina ljudi u ovom parlamentu da znamo da život jednostavno definiše neke stvari i onda ih mi nakon toga uređujemo. Upravo funkcija podzakonskog akta kao mogućnost da kroz uredbu neke stvari razrađujemo i razigravamo se dešava tek kada u neki proces uđemo. Mi na samom startu, niko od nas nema kompletnu sliku i ne vidi prvi i poslednji korak. Mi sada svi vidimo prvi korak, to će da krene u nekom pravcu i nakon toga život će da nam daje neke odgovore da li smo negde bili do kraja u pravu ili smo negde u potpunosti pogrešili.
Verujem u Ministarstvo i da će ono naći rešenja koja će ovaj zakon da učine kvalitetnijim kroz podzakonska akta i kroz dodatnu podzakonsku regulativu koja će da uredi proceduru vezano za rešavanje imovinsko-pravnih odnosa.
Gospodine Konstantinoviću, ponavljam da je ona poslednja, finalna slika kojom se završava i vaš i naš amandman, u potpunosti ista. Redosled poteza je za nijansu različit. Mislim da ovaj redosled poteza koji smo mi predložili možda nije kosmički pravedan, ali je u interesu ljudi koji imaju stanove odnosno kuće od 60, 70 do 300 kvadrata i kao takav ima tu socijalnu notu opravdanosti. Hvala.