Osmo vanredno zasedanje, 10.07.2013.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Liberalno demokratska partija

Bojan Đurić

Liberalno demokratska partija
Uvažena potpredsednice Skupštine, potpredsednice Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, nakon isteka ovih dva minuta koristiću i vreme ovlašćenog predstavnike poslaničke grupe. Nadam se da je ovlašćenje u međuvremenu gospođo Čomić stiglo do vas.
Već smo govorili pre pet dana, gospođo Grubješić, o ovom zakonu i tada sam vam najavio da je poslanička grupa LDP podnela amandmane na sve članove ovog zakona, nema ih mnogo, ima ih sedam članova. Mi smo tražili amandmanima da se u potpunosti izbriše zakon zbog toga što mislimo da je on zapravo pokrivanje užasne nesposobnosti, a u nekim slučajevima i kriminalnog poslovanja JP "Putevi Srbije", koju kroz ovaj zakon, kojim preuzimate dugovanja "Puteva Srbije" u iznosu od preko 11,5 miliona evra prema tzv. putarskim preduzećima, prenosite na građane Srbije, odnosno na budžet.
Ponovo imam neka pitanja. Čujem da se nije bilo zadovoljno u Vladi, posebno kod ministra neimara, time kako je tekla rasprava pre nekoliko dana, pa sam ja očekivao da makar danas bude toliko pristojan pa da dođe na ovu sednicu. Pošto nam je juče rekao da on ne rekonstruiše nego gradi, da li može bar ministar za koga je potpredsednica Skupštine rekla da je pozvan na ovu sednicu, da nekad dođe u ovaj parlament, pa da ovde pred poslanicima i svoje stranke i vlasti i opozicije bude tako nadmen, bahat i bezobrazan kako je na montažno demontažnom drumsko-železničkom mostu u Novom Sadu, inače simbolu mnogih loših stvari u ovoj zemlji ili na nekom od drugih gradilišta.
Umesto toga, ponovo ste na ovu sednicu poslali vas gospođo Grubješić i ne znam kako ćemo voditi ovu raspravu. Stiglo je mišljenje Vlade, ono je isto kakvo je i obrazloženje samog predloga zakona, cinično, patetično. Ako ne damo 11,5 miliona evra, odnosno ako ne preuzmemo dug od 11,5 miliona evra propašće sva putarska društva, kako kažu predlagači zakona, a i neke druge poslaničke grupe podnele su amandmane. Vi čak odbijate da ovom parlamentu dostavite listu i tačne iznose dugovanja i imena kompanija kojima se duguje.
Ponoviću neke od argumenata zašto mi tražimo da se svi članovi ovog zakona brišu o kojima smo govorili u raspravi protekle nedelje. Dakle, šta se u međuvremenu dogodilo sa dugom za neplaćeni porez za PDV "Puteva Srbije" u iznosu od 200 miliona evra? Da li je to bila tema sastanka u Vili "Bokeljka" u nedelju? Kada se najavljuje gromoglasna reforma svih sektora državne uprave od PIO fonda do poslovanja javnih preduzeća, da li to ulazi u tu raspravu u taj novi plan, u tog Vebera, da li ulazi rasprava od 200 miliona duga "Puteva Srbije" za PDV? Ili to važi samo za nekog drugog? Da li ta obaveza važi, recimo, za Zorana Drobnjaka i resornog ministra Milutina Mrkonjića? Da li važi za neke druge ministre? Da li važi za ministra Velimira Ilića? Dobro, spasili smo hrast, to je sve sjajno, biće i pasarela i čelični oklop za hrast, sve će biti sjajno, ali šta ćemo sa 200 miliona evra duga "Puteva Srbije"? Šta ćemo sa nekim drugim stvarima koje su takođe sadržane u ovom predlogu zakona? Da li smo utvrdili u međuvremenu?
Pitali smo Vladu pre pet dana u kakvom stanju su "Putevi Srbije"? Da li su "Putevi Srbije" u blokadi ili nisu u blokadi? Kako im se smanjuje blokada i na osnovu čega? U tekstu zakona piše – sredstva za sprovođenje ovog zakona obezbeđivaće se u budžetu Republike Srbije. Gde su, gospođo Grubješić, ona obezbeđena u rebalansu budžeta koji je ova Skupština usvojila pre nekoliko dana? Rebalans vam se već raspao pošto se on zasniva na činjenici da neće biti grada, poplave i kiše do kraja 2013. godine, a već juče je bio grad u nekim delovima Srbije, dakle, već vam je rebalans u tom smislu potpuno propao.
Pozdravljam inicijativu koja je ovde postojala, a gospodin Rističević je u jednom trenutku rekao da mi moramo da podržimo one koji primaju najniže penzije, ja to podržavam. Pošto ste usvojili zakon i rebalans budžeta koji kaže da ćete onima koji imaju penziju od 15.000 dinara tu penziju povećati za 75 dinara. Kažem vam da je bolje da ste dodatno povećali penziju tako što ne biste tolerisali i poklanjali pare "Putevima Srbije", 11,5 miliona evra, a 1,7 miliona je penzionera u Srbiji. Dakle, mogli ste za još sedam evra da im povećate penziju, umesto da mogu da kupe dva hleba dodatno za povećanje penzije, mogli bi da kupe četiri. To bi značilo ovima koji primaju 10 ili 15 hiljada, a verovatno bi manje značilo onima koji primaju pet puta više od toga, a istovremeno su vaše kolege, recimo, potpredsednici Vlade.
Kolika su dugovanja "Puteva Srbije" po drugim osnovama? Da li smo utvrdili, evo makar u ovih pet dana, koliko duguju "Putevi Srbije" preduzećima kod kojih su naručivali poslove? Kaže ministar Dinkić u decembru smo se videli i zaključili da su ti dugovi oko pet milijardi, malo više od pet milijardi. Zatim smo platili tih pet milijardi, u međuvremenu se ispostavilo da je još 1.350.000.000, a u Finansijskom izveštaju "Puteva Srbije" piše oko 3,5 milijarde. Ko koga laže u ovoj zemlji? Iz te vaše reakcije gospođo Grubješić, rekao bih da to znači, svako svakoga. Zbog toga je to toliko ponižavajuće za ovu zemlju.
Danas imamo sednicu na kojoj će o ključnim pitanjima, o budžetskom sistemu, PIO Fondu, dugovima, preuzimanju dugova "Puteva Srbije", malo kasnije zdravstvenog sistema, Vlada neće reći ni jednu reč u ovom parlamentu. I onda neko očekuje da je to novi "majn cet". Da će biti pokrenute neverovatne reforme u narednih šest meseci. Da se mere prolazna vremena. Pa kako se mere prolazna vremena? Jel ovim ubačenim karticama poslanika SNS koja sede u sali umesto njih? Jel se tu meri prolazno vreme, ili se meri na nekoj od ovih naplatnih kućica "Puteva Srbije". Kada će "Putevi Srbije" početi da otplaćuju 200 miliona evra duga za neplaćen porez na dodatu vrednost? To je ključno pitanje. Taj odgovor treba da dobijemo od Vlade.
Sledeće nedelje ste najavili da ćete definisati nove ciljeve Vlade. Da li među ciljevima Vlade saniranje "Puteva Srbije", odgovornost onih koji su ih vodili u proteklom periodu, i naravno ne samo pod ovom Vladom nego i pod prethodnom Vladom.
Najveći deo duga od 200 miliona evra je nastao pod prethodnom Vladom, a vi ste samo nastavili tu praksu.
Da li će ovo biti knjiženo kao plus ili minus resornom ministru. Kada neko nazida dug od 200 miliona evra, da li je to plus ili minus u rekonstrukciji Vlade Srbije?
To je jedno pitanje koje imam po ovom amandmanu. Imaćemo po ostalim amandmanima još neka pitanja. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka | Predsedava
Iskorišćeno šest minuta i 45 sekundi od vremena ovlašćenog predstavnika.
Reč ima narodni poslanik Siniša Lazić.

Siniša Lazić

Demokratska stranka
Poštovane dame i gospodo, principijelno, želim da diskutujemo o ovim amandmanima i o amandmanu koji je podnela LDP i o amandmanima koje su podnele druge poslaničke grupe.
Demokratska stranka principijelno nije podnela ni jedan amandman na ovaj zakon, jer zakone oko finansiranja i održavanja javnih puteva u ovoj zemlji uređuju neki drugi zakoni, tako da je ovo jedan non sens i ne znam zašto donosimo ovakav zakon i zašto o njemu raspravljamo u parlamentu Srbije, ako se zna ko upravlja "Putevima Srbije", ako se zna šta je plan i program rada Vlade, šta je plan i program budžeta Republike Srbije, a onda ne vidim razlog zbog čega ovaj zakon se uopšte našao u skupštinskoj proceduri.
Da li će ovo sutra biti praksa da se isti ovakav zakon nađe u "Srbijagasu" koji se nalazi na polovini 2013. godine čiji plan i program rada za ovu godinu još uvek nije usvojen, da li ćemo i tada imati dodatna sredstva koja će ponovo biti opterećenje za budžet.
Da se razumemo, priincipijelno, mi nismo protiv toga da se dugovanja preduzećima koja održavaju puteve po Srbiji izmire i da se omogući njihovo nesmetano funkcionisanje.
Principijelno smo protiv toga da se na jedan potpuno paušalan način u budžet Srbije, zakonom uređuje jedna ogromna cifra koja ostaje balans, odnosno balast svih građana ove zemlje.
Da li se nije dobro planiralo ili su sredstva od održavanja puteva, oni koji jesu zakonom definisani šta je obaveza Javnog preduzeća "Putevi Srbije" potrošeni na održavanje nekih drugih puteva i to je ono što bi ovakav jedan predlog morao da sadrži.
Da li su magistralni, regionalni putevi u našoj zemlji lošiji, zato što je ovih milijardu i po potrošeno na neke lokalne nekategorisane puteve i nisu utrošeni na puteve koji jesu u interesu i što jeste zakonska obaveza ove zemlje.
Druga stvar koja se ovim zakonom ne definiše i ono što ne predviđa, ko će snositi troškove tih privrednih društava i preduzeća za urađene obaveze, kašnjenje u plaćanju države Srbije, ko će njima priznati kamate, troškove, poskupljenje energenata, ko će priznati troškove koje su građani imali po osnovu zaduženja bankama za svoje svakodnevne životne potrebe.
Naprosto, ovo je jedno gađenje požara u kome postoje ugovori o održavanju puteva koji nisu menjani iz 80-tih godina, da li našu zemlju to zaista toliko košta i da li je ovo način na koji mi jednu državnu obavezu, pokušavamo sada nekim zakonom, kratkoročno da rešimo.
Smatram da se zakon nije trebao naći u skupštinskoj proceduri. Druga stvar, kada se već našao i kada je postojala ovakva potreba da se to uradi, onda je logično bilo da se napravi jedna struktura i analiza tih troškova, dugovanja javnih preduzeća, šta su stvarna dugovanja prema onome što jeste zakonska obaveza države Srbije da finansira i održava, da li je to učinjeno, a ako jeste, da li postoji pravni osnov, da se pomogne, da li su bili neki poremećaji na tržištu koji su prouzrokovali da se takav problem pojavi i da li smo takvim neodgovornim odnosom u poslednjim godinama doveli našu građevinsku operativu i na desetine hiljada ljudi koji rade u tim preduzećima u jedan nezavidan položaj.
Upropastili smo ovakvom politikom sopstvenu građevinsku operativu.
Jedino kome smo pomogli, pomogli smo bankarskom sektoru, zato što je bankarski sektor kroz kratkoročne plasmane finansirao likvidnost ovih preduzeća i to se sve prelilo na teret tih privrednih društava.
Da li su njihovi poslovi mogli da istrpe jedan neodgovoran plan ove države.
Da li iko snosi odgovornost prema tim ljudima koji rade u tim preduzećima? Ovaj zakon i odgovornost onoga ko je predlagač ovog zakona, naprosto je ogromna. Ako već donosimo ovakav zakon, onda ovo što je rekao gospodin Đurić, gde su ta sredstva u budžetu Republike Srbije?
Da li to znači da ćemo ponovo ući u neki kreditni aranžman, gde ćemo ovu zemlju zadužiti za taj iznos? Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka | Predsedava
Iskorišćeno je četiri minuta i 45 sekundi od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Radoslav Milovanović, pa narodni poslanik Srđan Šajn.

Radoslav Milovanović

Demokratska stranka
Uvaženo gospođo ministar, DS nije podnela ni jedan amandman na ovaj zakon iz prostog razloga što se ovakav tekst zakona ne može ničim promeniti. Ako se ovo pretvara u javni dug i ako će građani to plaćati, za tako nešto ne može da glasa DS i ne znam kako bi se to uopšte popravilo, bilo čime.
Druga stvar je što mi pred nama imamo ministarku za evropske integracije, nemamo ministra saobraćaja, nemamo nikoga iz "Puteva Srbije". Sa kim ćemo pričati o ovoj ozbiljnoj temi koja i ovako urušava već oronuli budžet Republike Srbije.
Da li ćemo u EU ući sa ovakvim problemom, sa nezavršenim restrukturiranjem državnih firmi, sa direktorima koji su, blago rečeno, vrlo problematični.
Da li će taj Drobnjak konačno snositi posledice za ovako nešto? Zašto je ovaj deo duga od PDV, zašto se ovaj deo pretvara u javni dug?
Ponavljam, za ovaj novac se može napraviti najmanje dve bolnice i najmanje 66 vrtića.
Od reprezentacije koje je napravilo ovo javno preduzeće, može se napraviti jedan vrtić. Zamislite tu bahatost u ovom javnom preduzeću.
Druga stvar je što je putarina najskuplja u Evropi, mislim na Srbiju.
Sledeća stvar koja je vrlo važna ovde, a to je, utrošak sredstava koja se naplati od putarine, da li to ide u budžet i kako se koriste ta sredstva? Izveštaj revizora najbolje pokazuje kako su poslovali "Putevi Srbije".
Dolazim iz istočne Srbije, gde se odavno priča o nekom polu auto-putu koji će ići od Požarevca, Kučeva, Majdanpeka do Negotina.
Zar u rebalansu budžeta nije bilo para makar za plansku dokumentaciju za taj put, koji je od vitalnog značaja za ljude koji tamo žive, već ima novca za ovako nešto.
Da li ćemo se ponovo kreditno zaduživati, pošto je nova Vlada napravila zaduženje od 4,5 milijardi evra, najavljuju se zaduživanja za kupovinu aviona i radarskih sistema i mislim da nam je sada to najpotrebnije. Ima para za estradu, ima para za reklame, a nema za povećanje penzija, za porodilje, za dečije dodatne i za ostalo. Lokalne samouprave su u teškom položaju i pre neki dan je bila sednica lokalne samouprave u Kučevu i nema dovoljno para.
Nema para za prevoz đaka, nema para za porodilje, nema para za vantelesnu oplodnju, a ima para za...
Molim vas da omogućite red, da mogu da govorim na sednici.
Dakle, ima para za dodatna zaduživanja.
Demokratska stranka nije učestvovala u upravljanju "Puteva Srbije", DS nije učestvovala u privatizacijama koje se sada ispituju, DS je učestvovala u onome što vi sada radite, gospođo Grubješić – pripremala je teren da Srbija dobije datum, strpljivo i godinama. Nije joj bilo lako tada sarađivati sa Haškim tribunalom, nije bilo lako doći do sporazuma SSP, nije bilo lako doći do početka pregovora. Sve je to uradila DS koja je bila stožer prethodne Vlade, ali, nažalost, o tome se sada ne govori.
Drugo što bih još rekao a što je vezano za ovaj amandman u kome se kaže –briše se, to je da ovakvi zakoni prosto ne treba da dolaze u skupštinsku proceduru. Mislim da je to nešto što gotovo da nije ni za jedan skupštinski odbor, a kamoli za sednicu Skupštine. Znači, ono što se dodatno zadužuju građani, ako znamo da je za godinu dana 40 hiljada ljudi ostalo bez posla a mi i dalje finansiramo javna preduzeća, nije u redu. Mi još uvek nemamo jasno definisan program za mikro, mala i srednja preduzeća. Šta će da urade te firme ako upadnu u dugove? Da li će dobiti sredstva iz budžeta kao što se to dešava sa javnim preduzećima? Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka | Predsedava
Iskorišćeno je pet minuta od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Srđan Šajn. Izvolite.
...
Romska partija

Srđan Šajn

Srpska napredna stranka
Poštovane dame i gospodo, ja se nadam da će predsedavajuća da bude tolerantna prema meni isto kao i prema drugima, kada je u pitanju koliko govorim o amandmanu. Jer, naprosto, neke stvari moramo da prokomentarišemo.
Mislim da su u pravu neki ljudi koji govore da bi trebala da se napravi specifikacija, ne samo kada je došlo, koliko je dugova, nego i po čijem nalogu su određeni putevi ili određene usluge rađene. Ja zaista ne razumem da li je to rađeno pre dva, tri meseca, ili su neke stvari rađene i za vreme izborne kampanje i zaista ne znam u kojim naseljima, u kojim ulicama i na kontu kojeg kilometra, metra ili širine puta se radila kampanja i onda se dobijali određeni glasovi i ne znam čija je to kampanja finansirana? Da li je na taj način finansirana kampanja ove vlade?
Zaista, ja sa nekim stvarima mogu da se ne složim, mogu da kažem da to nije dobro, ali mi moramo pravim imenom i prezimenom da nazovemo neke stvari. Mislim da to moramo svi narodni poslanici da prihvatimo. Neodgovorno je da mi ne realizujemo obaveze koje je bilo koja vlada preuzela, prema bilo kom subjektu. To je naša obaveza. Ali, isto tako, neodgovorno je da mi govorimo da ne trebamo mi da platimo dugove koje smo danas napravili, pa za četiri godine da kritikujemo nekoga ko plaća naše dugove za koje smo se mi zadužili. Ako smo se mi zadužili, onda barem da ostavimo to onima koji plaćaju naše dugove, da ćutimo i da ih pustimo da to plate, a ne – em neko plaća naše dugove, em ih mi kritikujemo što to plaćaju i govorimo da je to neodgovorno.
Možda je odgovornije nešto drugo – da ne platimo ništa od naših dugova, ali onda je u pitanju Srbija, onda nije u pitanju jedna politička stranka, jedna politička partija i jedna vlada.
Dakle, mi napokon moramo da počnemo dve stvari da radimo. Prvo, da shvatimo da svaka vlada koja je napravila obavezu, Srbija to mora da plati. Ali, odgovor na to ne treba da bude da je to loše, nego odgovor na to treba da bude – ko je te dugove napravio, koji su putevi, koje su usluge rađene, po čijem vrhovnom nalogu je to rađeno i ko snosi za to odgovornost? Kad budemo počeli na taj način da radimo, imaćemo jedan red i znaćemo o čemu se radi, jer, svaka stvar dobija svoje pravo ime i prezime. Ovako, ja sam iz vaših diskusija dobio utisak, pošto i mi kao mala Romska partija učestvujemo u ovoj koaliciji, da je Romska partija uradila kilometre puteva po romskim naseljima i da smo se sa tim kilometrima puteva fotografisali, dobili glasove za ta naselja i zahvaljujući tome sada učestvujemo u ovoj izbornoj koaliciji. Nešto se ne sećam da je to baš tako bilo, a oni koji se sećaju tih vremena, bilo bi dobro da ovde barem istinu govore. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka | Predsedava
Iskorišćeno je tri minuta i 15 sekundi od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Siniša Lazić, pa narodni poslanik Marijan Rističević.

Siniša Lazić

Demokratska stranka
Osvrnuo bih se na ovo izlaganje gospodina Šajna. Prvo, čisto reda radi, informacija da ova vlada egzistira tek godinu dana i da je priča o tome ko je napravio ove dugove i da li ih je napravio naprosto devastirana. Godinu dana su ta preduzeća u problemima i bila je obaveza ove vlade da se sa tim problemima suoči.
Što se tiče finansiranja puteva u naseljenim mestima, svim opštinama i lokalnim samoupravama, nema nikakve razlike da li su to romska naselja ili neka druga naselja. Lokalne samouprave nekategorisane lokalne puteve održavaju iz svojih budžeta. Mogu vam reći da u Apatinu postoji romsko naselje koje je jedno od najvećih romskih naselja u Evropi koje nema nijednu neasfaltiranu ulicu i finansirano je uglavnom iz budžeta lokalnih samouprava.
Ovde se raspravlja o amandmanima i o nameri da se milijardu i 400 miliona dinara iz budžeta Republike Srbije naknadnim nekim pokušajima, zakonskim elementima, uvrsti u budžet Republike Srbije, što je jedan neodgovoran odnos. Kada neko kaže da treba napraviti strukturu, u tom delu izlaganja se slažem sa vama. Upravo o tome sam i diskutovao – da se napravi struktura stvarnih potraživanja, šta stvarno jesu nadležnosti javnog preduzeća "Putevi Srbije", šta stvarno jesu obaveze Republike Srbije da finansira u održavanju a šta je to što nije finansirano i šta je to što je opteretilo ova preduzeća koja danas imaju 10 hiljada radnika koji ne dobijaju plate i čija je likvidnost ugrožena?
Gospodine Šajn, godinu dana je Vlada na sceni i imate priliku da te greške ispravite, ali ne posle godinu dana nego ste to morali mnogo ranije da radite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka | Predsedava
Minut i 50 sekundi je iskorišćeno od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Marijan Rističević. Izvolite.