Dame i gospodo narodni poslanici, cilj podnošenja ovog zakona jeste, Zakona o ministarstvima, odnosno izmena Zakona o Vladi, jeste da Republika Srbija u narednom periodu dobije Vladu koja će biti efikasna, što je god moguće više racionalna.
Mogu da kažem da u proteklom periodu do 2012. godine imali smo raznih zakona o vladi, zakona o ministarstvima i ono što je najčudnije u celoj toj priči, kao da to nisu bile vlade koje treba da rade u interesu građana Republike Srbije već su ti zakoni pisani i donošeni u Narodnoj skupštini zbog toga da bi se nečija politička ambicija ili želja ostvarila tako što će da bude ministar u nekoj vladi, u nekom određenom ministarstvu.
Mi smo imali situacije prilikom raznih rekonstrukcija vlada Republike Srbije, da imamo ministarstva koja se međusobno prepliću u njihove nadležnosti, gde se često prebacuje odgovornost sa jednog na drugo ministarstvo, zato što Zakon o ministarstvima jednostavno nije mogao da bude apsolutno funkcionalan i da ta vlada može da funkcioniše u onom punom kapacitetu isključivo u interesu građana Republike Srbije.
Poslednje izmene i dopune Zakona o Vladi, Zakona o ministarstvima, jesu popravile stanje donekle ali imajući u vidu složenu ekonomsku i privrednu situaciju u Republici Srbiji, jedan složen sistem državne uprave, čak i pored dobre volje članova Vlade, nailazilo se na određene probleme i problemi su svakako uticali i na rezultate koje je ta vlada imala.
Mislim da zbog ekonomske situacije u kojoj se Srbija nalazi treba da prestanu oni koji se bave politikom, da se bave isključivo svojim ambicijama i da oni koji žele da uđu u Vladu Republike Srbije, da uđu samo sa jednim ciljem, da izvuku Srbiju iz ekonomske krize u kojoj se nalazi.
Zato i jesu potrebne ozbiljne strukturne reforme i jedan od ciljeva ovog zakona jeste da stvori preduslove da Vlada Republike Srbije i njena ministarstva te ozbiljne, što je moguće brže, te strukturne reforme sprovedu.
U Predlogu zakona o ministarstvima, predviđeno je samo 16 ministarstava i to su Ministarstvo finansija, Ministarstvo privrede, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvo rudarstva i energetike, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, Ministarstvo pravde, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo odbrane, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo prosvete i nauke, Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstvo omladine i sporta i Ministarstvo kulture i informisanja.
Mislim da će ova naredna Vlada, ukoliko ovaj zakon bude usvojen biti najmanja u novijoj srpskoj parlamentarnoj istoriji.
Sada bih hteo malo da se pozabavim zadacima i očekivanjima nas koji predstavljamo građane šta očekujemo od tih ministarstava i od te vlade.
Kada je u pitanju prvo ministarstvo, u ovom slučaju Ministarstvo finansija, mislim da je dosadašnja poreska politika koja je sprovedena, dovoljno opteretila i privredu i građane sa poreskom politikom i da jednostavno, uvođenjem novih poreza, pritom ne mislim na javni sektor koji se finansira iz budžeta ili javni sektor koji se finansira iz sopstvenih prihoda, zahvaljujući svom monopolskom položaju na tržištu koji im je dala Vlada Republike Srbije i Narodna skupština Republike Srbije, ne mogu više da budu oporezovani, odnosno da obična privreda koja stvara dohodak, jednostavno i pod ovim poreskim pritiskom, jedva sastavlja kraj sa krajem.
Ministarstvo finansija će morati da izradi jednu ozbiljnu strategiju u narednom periodu i da u tom narednom periodu vodi računa da one mere koje namerava da preduzme, stvaraju uštede u budžetu Republike Srbije, rasterećuju koliko je god to moguće realan sektor, da štede u javnom sektoru koliko je to moguće i da u tim merama vode računa o tome da Republiku Srbiju ne oteraju u recesiju.
Kada se krene sa rezovima kakve nam predlažu razne međunarodne organizacije, tada rizikujete da umesto da napravite uštede, ugušite i onaj deo realnog sektora i na taj način povećate probleme u kojima se nalazite.
To će svakako biti jedan od najvažnijih poslova Ministarstva finansija.
Međutim, u nadležnosti Ministarstva finansija jeste devizno poslovanje, odnosno devizni inspektorat i tu će isto tako morati da se urade ozbiljne reforme, pa čak i da se predlože novi zakoni da bi se sprečilo neopravdano iznošenje deviznih sredstava iz Republike Srbije i da bi se stvarali razni finansijski momenti koji će jednom špekulativnom sektoru da omoguće ekstra prihode, a na štetu i države i svih njenih građana.
Naravno da je u nadležnosti Ministarstva finansija i kreditno-monetarni sistem i bankarski sistem koji moraju da budu u saradnji sa Narodnom bankom Republike Srbije, pod kontrolom, a u smislu njihovog zakonitog poslovanja i usklađenosti njihovog poslovanja sa međunarodnim propisima.
Bilo je više špekulacija po sredstvima javnog informisanja koliko je deviznih sredstava izneto sa teritorije Republike Srbije.
Mogu samo da vas podsetim da je novac, pogotovo devizni, roba kao i svaka druga, da smo imali situaciju da je jedan dobar deo finansijskog sektora zarađivao na ekstra kamatama koje su postojale, da je imao ekstra profit i na deviznim razlikama za kredite koji su davani sa deviznom klauzulom i da se u jednom trenutku pojavio višak novca na tržištu koji više nije mogao da bude plasiran, pod onim uslovima kakvim je bio plasiran u ranijim periodima.
Umesto da se čisto ekonomskom logikom, oni koji posluju na finansijskom tržištu bave i da sada zbog povećane količine novca smanje kamate i omoguće i brži razvoj privrede i veći životni standard građana, bavili su se time da siromaše devizne rezerve Republike Srbije, da iznose devize sa teritorije Republike Srbije i na taj način održe nisku ponudu novca na kreditnom i finansijskom tržištu.
Prethodna Vlada je imala uspeha u toj borbi, očuvala je stabilan kurs dinara, došlo je do smanjenja referentne kamatne stope i do povećanja mogućnosti za razvoj Republike Srbije, ali to nije dovoljno.
Moraće svakako nadležno Ministarstvo finansija u saradnji sa Narodnom bankom taj problem još efikasnije da rešava.
Takođe, Ministarstvo finansija nadležno je za sistem kontrole carinjena i tu smo nažalost imali situaciju da su pojedini monopolisti koji su bili na tržištu imali privilegiju da carine prolaze neverovatno brzo, a da se često dešavalo da, ako neko želi da uveze repromaterijal za svoju sopstvene proizvodnju i da taj proizvod koji se napravi na teritoriji Republike Srbije sa našim radnicima, sa našim mašinama, sa našom pameću i bude izvezen van teritorije Republike Srbije, da mu se bezrazložno zadržava i roba i potrebna dokumenta od tog njegovog repromaterijala i stvaraju se nepotrebni troškovi da bi neko ko nema te nepotrebne troškove bio konkurentniji na tržištu od njega, tako da će morati jedna ozbiljna reforma, kada je u pitanju sistem kontrole carinjenja, da se uspostavi.
O tome da li je sve što je uvezeno na teritoriju Republike Srbije stvarno i ocarinjeno u skladu sa zakonskim propisima takođe će morati Ministarstvo finansija više da povede računa, jer sistem carine koja ima zaštitnu ulogu ne samo od nelojalne konkurencije, već i zaštitnu ulogu od sive zone i sivog tržišta, mora u potpunosti da bude ostvarena baš i preko ovog organa, koliko je to u onim mogućnostima i u onim nadležnostima koje ima.
Kada je u pitanju Ministarstvo privrede, Ministarstvo privrede će konačno kao organ Vlade morati da utvrdi strategiju razvoja privrede. Imamo osećaj da u proteklih desetak možda i više godina naša privreda nije radila po principu šta su to prioriteti privrede, već u jednom haotičnom stanju koje je dalo kao rezultat i smanjenje broja zaposlenih, odnosno povećanje nezaposlenosti do 2012. godine, kada smo imali 27% nezaposlenih, što je dovelo takođe do pada bruto proizvoda na teritoriji Republike Srbije i smanjivanja privrednih aktivnosti.
Svakako da su razlozi bili jedna haotična privatizacija, ali svakako da i one mere koje su vlade tada imale i koje su bile podsticajne za privredu nisu bile usmeravane ili nisu bile dovoljne za razvoj privrede i vidimo kakav danas imamo rezultat.
Znači, potrebna je jedna ozbiljna strategija i da se odrede koja su to podsticajna sredstva za razvoj i koje je to strukturno prilagođavanje privrede na teritoriji Republike Srbije.
Možda jedno od najinteresantnijih ministarstava jeste i Ministarstvo poljoprivrede. Mogu da kažem da naše stanje u poljoprivredi nije baš najsjajnije i to iz više razloga. Jedan od razloga je da je sama poljoprivredna proizvodnja za individualnog poljoprivrednog proizvođača neverovatno skupa, da je prepolovljena naša industrija koja prati poljoprivredu. Pre svega, tu mislim na industriju koja se bavila i obezbeđivala sredstva za zaštitu bilja, sredstva za prehranjivanje bilja i da je svakako došlo do toga da repromaterijal koji se ulaže u poljoprivredu sada jeste značajno skuplji nego što je to bilo ranije.
Da stvar bude još gora, imali smo raznih situacija, da smo bez ikakvih uslovljavanja, bez ikakvih potreba ukidali carinske zaštite na uvoz poljoprivrednih proizvoda, što je takođe dovelo do toga da naša domaća poljoprivreda bude skoro prepolovljena u odnosu na neke periode od pre 20, 30 i više godina.
Naravno da je tu problem i Republička uprava za veterinu, koja će takođe morati da bude reformisana, da bude takva da onemogući sivo špekulisanje kada su u pitanju proizvodi životinjskog porekla, već da kompletan naš farmerski sektor ne bude zloupotrebljavan i ne bude pod pritiskom raznih špekulanata, na kome gube i oni koji se bave farmerstvom, a gubi i država, a jedan mali broj ljudi i te kako profitira.
Smatram da jedan dobar deo odgovornosti za to snosi i sadašnja Republička uprava za veterinu i taj organ takođe mora da bude ozbiljno reformisan.
Naravno da su pod nadležnošću i Ministarstva trgovine i Ministarstva poljoprivrede jedan jako zanimljiv organ, a to je Republička direkcija za robne rezerve. Treba li da spominjem zloupotrebe koje su bile u robnim rezervama, one koje su kažnjive zakonom, a to je da neko ko robu koja mu je poverena na čuvanje proda i ne vrati taj novac državi ili ne nabavi nove rezerve? To je ono za šta se odgovara pred zakonom.
Međutim, špekulacije sa robnim rezervama su imale i onaj deo koji nije kažnjiv, ali koji će morati da se u narednom periodu reši, a to je da robne rezerve imaju osnovnu namenu, a ta namena je da zaštiti proizvođače određenih dobara i da zaštiti korisnike određenih dobara, da ne bude poremećaja na tržištu. Ti poremećaji su bili do te mere veliki da su robne rezerve retko, skoro nikad intervenisale, iako je poremećaja na tržištu bilo u razlikama u ceni i po 40%-50% kada je u pitanju sezonska razmena poljoprivrednih proizvoda. Tih 40 ili 50 posto nisu pripali ni proizvođačima poljoprivrednih proizvoda, ni potrošačima nego špekulantima koji su imali pristup robnim rezervama i u određenom trenutku ih ili povlačili ili vraćali na tržište. Tu je neophodna saradnja i koordinacija sa Ministarstvom trgovine i sa Ministarstvom poljoprivrede.
Republička direkcija za vode. I sami smo svesni sad ove pošasti koja je snašla građane Srbije u proteklom periodu kada su poplave u pitanju. Jeste nešto u nadležnosti lokalnih samouprava. Jeste da je jedan deo sredstava obezbedila i Republička direkcija za vode i nadležna ministarstva, ali problem očigledno nije otklonjen na nekim određenim teritorijama, tako da je tu potrebno da se napravi jedna ozbiljna strategija, obezbede sredstva za zaštitu plavnih područja. Naravno, kada se obezbede sredstva da se izvrši i kontrola utroška tih sredstava i efekti utroška tih sredstava.
Pojavljuje se još jedan problem koji je nadležan u Ministarstvu poljoprivrede, a to je eksploatacija mogu da kažem i rudnog bogatstva. Često je to pesak, šljunak, šoder i to često tako što se poništava poljoprivredno zemljište i ne vrši se rekultivacija tog poljoprivrednog zemljišta, iako je onaj koji to eksploatiše u obavezi da to uradi. Takođe tu nije bilo nikakve kontrole i nisu pokrenuti nikakvi postupci za naknadu štete i za uništavanje poljoprivrednog zemljišta.
Imamo situaciju kada su vode u pitanju da zbog eksploatacije šljunka čitavi gradovi budu ugroženi, da je ugrožena kompletna putna infrastruktura, da je ugroženo vodosnabdevanje zato što se eksploatacijom šljunka smanjuje nivo pojedinih reka i ugrožavaju vodoizvorišta i temelji mostova koji prelaze preko tih reka.
Treba li da spomenem da Požarevac ima takav problem, da su vodoizvorišta u Požarevcu ugrožena, a da dosadašnja Direkcije za vode i Ministarstvo poljoprivrede nisu reagovali o oduzeli pravo eksploatacije šljunka sa te teritorije? Mislim da će i tim problemom morati nova Vlada Republike Srbije da se pozabavi i novi ministri u Vladi.
Uprava za šume. Jesu tu „Srbijašume“. Tu su često i nacionalni parkovi. Godine 2012. u zimu, neposredno pred izbore, imao sam priliku da obiđem deo Nacionalnog parka Đerdap. Video sam na hiljade tona ili metara, kako god hoćete, posečene najkvalitetnije građe u oblovini, koja je ostavljena da trune u šumi, a šume su naše prirodno bogatstvo, pa se to što je isečeno i što je istrunulo prodavalo budzašto da ne bi neko odgovarao za ono što je učinjeno. Mislim da će morati i sa ovim da se pozabavi nova Vlada Republike Srbije.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, mogu da kažem da je ovim predlogom zakona konačno to objedinjeno. Nećemo više imati situaciju da jedan ministar vodi jedan koridor, da drugi ministar vodi drugi koridor, da se ne zna ko je u kojoj oblasti kriv i ko za šta treba da odgovara i Vladi i Narodnoj skupštini Republike Srbije. Naravno da je ovo u nadležnosti ovog ministarstva.
Uskoro očekujemo jedan zakon, predlog zakona ovde u Narodnoj skupštini, a to je predlog zakona koji treba konačno da reguliše dobijanje građevinskih dozvola, znači, novi Zakon o planiranju i izgradnji, zato što sadašnja zakonska regulativa koja je pravljena dugi niz godina umesto da pojednostavi dobijanje građevinskih dozvola, brži razvoj Republike Srbije, veću uposlenost građana Republike Srbije, samo su stvorili šumu propisa, po onom principu – mora da ti fali bar jedan papir i možemo da zaboravimo taj papir ako donesete plavu kovertu. To će takođe biti jedna od obaveza tog ministarstva.
Ministarstvo rudarstva i energetike, koje je razdvojeno rekonstrukcijom Vlade 2011. godine, pa sam postavio tada pitanje – kako je to moglo da funkcioniše u određenim strateški jako važnim javnim preduzećima, koja se istovremeno bave i rudarstvom i proizvodnjom električne energije? Po predlogu tog zakona javna preduzeća koja se bave eksploatacijom rudnih bogatstava direktora predlaže ministar nadležan za poslove rudarstva. Kada je u pitanju energetika, direktora javnog preduzeća predlaže nadležni ministar za poslove energetike, a kada je i jedno i drugo, ko predlaže? Pa smo onda imali probleme i oko raznih renti i oko zaštite životne sredine zato što je očigledan cilj tog zakona iz 2011. godine bio ne da se napravi efikasno ministarstvo, nego da se zadovolje pojedine političke ambicije nekih članova Vlade.
Ministarstvo pravde takođe će morati da nastavi reformu pravosuđa koju je započelo 2012. godine, da nastavi reformu Republičkog javnog tužilaštva i svih nižih tužilaštava, ali bih voleo da u jednom delu, bar kada je u pitanju naše krivično zakonodavstvo, reguliše neke oblasti koje su klasična prevara u privrednom kriminalu.
Imamo sada situaciju, mislim da to izmenama i dopunama Krivičnog zakonika može da se reguliše, da neko otvori određeno privredno društvo, da podigne kredit ili nabavi robu, prodaje za gotov novac, izda blanko menicu i da onda to bude nenaplativo. Dosadašnja politika sudova je bila da je teško dokazati krivicu da je u trenutnu nastanka dužničko-poverilačkog odnosa lice htelo da se to desi. Nego šta nego da je htelo.
Znači, mora da se promeni krivično zakonodavstvo da bismo napravili zakonodavstvo koje će sprečavati jedan vid ovakvih prevara i koje će omogućiti da privreda posluje bez straha da će neko biti prevaren, da će neko biti oštećen, da će zbog toga morati da zatvori preduzeće. Na taj način smo pravili štete i državi, jer je zatvarao preduzeće i onaj koji je utajio porez, ali zatvarao je preduzeće i onaj ko je bio redovan platiša, ali zbog ovakvih nije mogao da posluje na tržištu.
Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave naravno da ima obavezu da javni sektor, pogotovo kada je u pitanju državna uprava, izvrši reorganizaciju državne uprave i poveća njenu efikasnost u narednom periodu, naravno, u skladu sa donošenjem novih zakona koje treba ova Vlada da predloži Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Ministarstvo unutrašnjih poslova koje je zaduženo za bezbednost svih nas takođe mora da se poveća efikasnost, da se izvrši reforma policije, da se utvrdi strategija u razvoju naše policije i naravno, pošto smo imali situacije da su ponovo policajci ti koji su ugroženi na svom radnom mestu, da se u saradnji sa Ministarstvom pravde konačno poštre sankcije za napad na ovlašćeno službeno lice. Takođe, to je nešto što očekuje ovu novu Vladu.
Ministarstvo prosvete i nauke, nažalost, u prethodnom periodu imali smo potpuno devastiranje visokoškolskih ustanova, tako da je izgleda potrebno da ministarstvo donese novu Strategiju o razvoju visokoškolskih ustanova, da odredi nove standarde kada je u pitanju akreditacija visokoškolskih ustanova, da bismo konačno imali prave stručnjake da znaju ono što im piše u njihovoj diplomi, a ne nazovi stručnjake koji su nabavili diplomu da bi obavljali neku državnu funkciju.
Ministarstvo za rad, naravno, jeste jako važno, ali evo kako je tako tadašnje ministarstvo iz 2011. godine brinulo o zaposlenima, o razvoju privrede, o razvoju privatnog sektora. Imali smo Zakon o radu koji je, čini mi, se donet 2003. ili 2004. godine. Zamislite da je naše Ministarstvo za rad donelo Pravilnik o primeni Zakona o radu koji je u suprotnosti sa Zakonom o radu. Recimo, ako je neko vlasnik određenog preduzeća i to preduzeće reši da proda, jedan od uslova jeste da sa novim poslodavcem u tom istom preduzeću zasnuje radni odnos, nema pravo na uvećanje zarade po osnovu minulog rada dok je bio vlasnik preduzeća, iako je uredno uplaćivao sve doprinose. Baš bih voleo da vidim tog državnog sekretara koji je dao jedno takvo tumačenje i podvalio ministru da ga potpiše. Tako da, očekujemo i novi Zakon o radu koji će ovo nedvosmisleno da otkloni.
Ministarstvo kulture i informisanja takođe ima jedan ozbiljan zadatak, a to je da u narednom periodu konačno usaglasi naš Zakon o informisanju sa najvišim standardima, sa standardima koji važe u zemljama u okruženju, pa čak da budu po mnogo čemu i kvalitetniji nego što to imaju zemlje u okruženju i zemlje u EU. Nismo mi ti koji to ne bismo znali i mogli da uradimo, nego je pitanje da li se to htelo u ovom periodu ili nije.
Nama iz SNS kontrola medijskog prostora nije potrebna. Mi se ne bojimo da građanima kaže i u kakvoj zemlji žive i sa kakvim se problemima mi srećemo i kakve će oni probleme imati. Očigledno je da je bio cilj donošenjem ranijih zakona o informisanju da se građani zabavljaju nekim stvarima i da ne shvate da žive sve teže i teže.
Mislim da to ovaj novi zakon o informisanju mora da reši, pogotovo kada je u pitanju i finansiranje medija i vlasnička struktura medija i sve što je vezano za informisanje.
To su predlozi i mislim da je ovo najvažnije što se tiče ovog Predloga zakona o ministarstvima. Predlog zakona je sačinjen u skladu ekonomskom situacijom na teritoriji Republike Srbije i jedini njegov cilj jeste da dobijemo što je god moguće efikasniju i racionalniju Vladu koja će morati puno da radi na tome da državu uredi i da zemlju ekonomski oporavi.
Pozivam kolege narodne poslanike da u danu za glasanje glasaju za ove predložene zakone.