Šesnaesto vanredno zasedanje, 29.07.2015.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem poslaniče, odlično, sedite, pet.
...
Socijaldemokratska stranka

Aleksandar Senić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Gospodine ministre, podsećam vas da ste na raspravi u načelu izgovorili sledeću rečenicu – za mene poslednje i najvažnije je afirmisanje principa tržišne vrednosti i transparentnosti. Ja se sa vama slažem u potpunosti, ali nam nije jasno zašto nije omogućeno svim građanima Republike Srbije da učestvuju u kupovini nepokretnosti koja je u vlasništvu ili koje su u vlasništvu Republike Srbije. Dakle, jednostavno niste nam to objasnili u raspravi u načelu. Molim vas da to sada učinite.
Dobijamo dojave od građana. Ja ne želim u to da verujem, ali zbog građana koji su nam se obratili. Oni kažu da se ovaj zakon piše zbog određenih funkcionera Vlade da bi mogli da kupe nepokretnosti čiji je vlasnik Republika Srbija po nižim cenama od tržišne, dakle da otkupe stanove u kojima sada žive i da se zbog njih ne omogućava tržišno nadmetanje i povećanje cene na javnom nadmetanju i na taj način da se ostvari veći prihod Republike Srbije od prodaje nepokretnosti, kada ste već odlučili da prodajete imovinu Republike Srbije. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Babić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Sve dok se postavlja to pitanje, ja ću odgovarati istim odgovorom. Šest stotina četrnaest ugovora i aneksa ugovora je Direkcija za imovinu sačinila do 2012. godine. Od 2012. godine pa do dana današnjeg, ne do početka kalendarske 2015. godine, do kada daje pravo ovaj zakon, nego do dana današnjeg, je sačinila 78 ugovora. Ako je načinila tih 78 ugovora sa funkcionerima Vlade, ove Vlade, a sa kim je načinila ovih 614 ugovora. Znači, sa funkcionerima i sa njihovim tetkama, šurnjajama, strinama i ne znam ti sve kim do 2012. godine.
(Aleksandar Senić, s mesta: Ne sa mnom.)
Sa druge strane, nije dovoljno samo slegnuti ramenima i reći – ne sa mnom, ne ni sa mnom i nemam ni potrebu za takvim stvarima, ali ne želim da kršim Poslovnik tako što ću polemisati na ovaj način. Pažljivo sam slušao svakoga u ovoj sali.
Što se tiče prava i vladavine prava, kada se prodaje zemlja u Srbiji, kada domaćin odluči da proda parče zemlje, postoji pravo preče kupovine, a pravo preče kupovine imaju leari te zemlje, oni koji su u komšiluku imaju pravo preče kupovine. Vidim da neko ovde nije kupovao, ali jeste rasprodavao. Prema tome, nije ovo ništa izvan nekih pravila koja su do sada važila ili su u primeni u Republici Srbiji.
Uostalom, na ovaj način i onih 614 ugovora koje je zakupila, odnosno koje je sačinio i napravio i potpisao bivši režim, dajemo pravo i tim ljudima. To se ne odnosi na ovih 78 ugovora koji su napravljeni do dana današnjeg, odnosi se i na ovih 614 funkcionera bivšeg režima, ako ćemo razgovaramo na taj način i tom argumentacijom. Uostalom, mislim da ti ljudi imaju pravo preče kupovine, tu su u tim nekretninama, ulagali su u njih, investiciono ili bilo kakvo drugo ulaganje, vrše delatnost. Zašto da se osećaju nesigurno? Zašto bi to nesigornošću, možda neki ljudi, koji rade u tim nekretninama, možda ostali bez posla? Zašto posmatrati na taj način? Zašto da ne posmatramo na način što smo mi do sada kao država, kao društvo, bez obzira ko bio na vlasti … Nije se plaćao porez na te nekretnine. Ko bi plaćao porez? Država sama sebi. Na ovaj način država bi prihodovala po osnovu cene prodaje. Koliko će biti zainteresovanih i koja je cena zaista ne znam, ali verujem da će nas gospodin Vujović o tome izvestiti.
Sa druge strane, pokrenuo bi se ne možda dovoljno veliki zamajac, ali neki zamajac bi bio i za građevinsku industriju, jer bi ti ljudi sada investirali u svoje.
Sa treće strane, mogli bi da se kreditno zadužuju, jer bi na taj način stavili hipoteku na nekretninu koja je sada njihova.
Sa četvrte strane, država bi trajno, od dana prodaje, pa nadalje, naplaćivala porez. Šta do sada ima? Zakup. Koji? Kakav? Koliki? Nema ovde parcijalnih stvari. Nema ovde bilo kakvog udvaranja bilo kome i davanja prednosti bilo kome, jer ovde su ljudi većinom oni kojima je bivši režim dao pravo i priliku da sastavi ugovor i aneks ugovora o zakupu te nekretnine. Šest stotina četrnaest ugovora do 2012. godine i 78 ugovora od 2012. godine do dana današnjeg. I mi govorimo o sedamsto ljudi, od čega smo 614 nasledili. Imaju pravo, i to posmatramo na podjednak način. Loše bi bilo ako bi rekli – da, to imaju pravo samo oni koji su izvršili zakup u proteklih godinu dana, ali 614 ljudi, fizičkih ili pravnih lica, je u tim nekretninama koje su već godinama, da ne kažem desetinama godina, u tim nekretninama.
Tako da ne govorimo paušalno, da ne govorimo neozbiljno, da ne govorimo o funkcionerima koji će doći lako do nekretnine i stana. Ne hvala, ne treba nam. Uostalom, tu je Agencija za borbu protiv korupcije gde bi se odmah prikazalo koji je to funkcioner dobio na taj način mogućnost da otkupi nekretninu. Sa druge strane, možda ćemo videti i neke rodbinske veze sa bivšim režimom, možda ćemo videti neke ljude koji su, od tih 614, bliski nekome drugome. Šta ćemo u toj situaciji?
Mislim da je ovaj zakon dobar, da će na ovaj način država doći do jednog trajnog prihoda na ime poreza, doći će do jednog trenutnog prihoda na ime novca koji će dobiti od prodaje tih nekretnina i sve ono što ne služi svrsi, ne služi za državu, naravno da treba da se oslobodimo tih stvari i naravno da u tim nekretninama moraju da nastave da žive ili da rade oni koji su do sada u njima živeli i radili.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Slobodan Homen.
...
Socijaldemokratska stranka

Slobodan Homen

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Hvala.
Poštovani predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, pažljivo sam slušao izlaganja povodom ovog zakona i ja sam jedan od onih koji će reći da ima razumevanja za donošenje ovakvog zakona, jer zaista je činjenica da postoji veliki broj državne imovine koji ne služi ničemu, a košta državu. Takođe se pokazalo da nismo baš kao država bili sposobni da gazdujemo državnom imovinom na pravi način i da uvećamo vrednost.
Zašto se javljam po ovom amandmanu i zašto ću pokušati da odgovorim gospodinu Babiću na ove podatke koje je izneo, 618, ne znam, 78? Sve je to u redu. Pretpostavimo da svaka vlast ima svoje favorite i da treba da imate neku vezu da bi došli do zakupa državne imovine. Do 2012. godine ne znam koliko je bilo, a od 2012. godine vidimo da je bilo 78 ljudi.
Moje pitanje, gospodine ministre, zašto mi dajemo tu imovinu, zašto država prodaje ispod realne cene? Ne kome se prodaje, kao što je objašnjavao gospodin Babić. Zašto nema postupka javnog nadmetanja? To je moje pitanje. Znači, svi ti zakupci, i stari i novi, neka idu kroz postupak javnog nadmetanja.
Čuli smo u raspravi u načelu iskustvo grada Beograda da je lokal koji je procenjen na 9.000 evra prodat za 38, pa možda se isto desi i u ovoj slučaju, a možemo da damo pravo preče kupovine onome ko je trenutni zakupac.
Hajde da utvrdimo poštenu cenu, ne prema proceni Poreske uprave, jer vi znate da ona bitno varira, uzmimo plac bilo koji u Beogradu. Tržišno vredi jednu cenu, ali ako bi mogli da izidate određene parametre, da to ide puta tri, puta četiri u odnosu na procenu Poreske uprave. Ja ću se složiti sa svime što ste rekli, ali kroz samo u zakon stavite javna nadmetanje. Hajmo pošteno da utvrdimo cenu koji bi realno platio bilo koji građanin, a onome ko je u zakupu, daje mu pravo priče kupovine da ne otpušta radnike sve ono što smo čuli kao argumente.
Mislim da, gospodine ministre, teško ćete mi dati neki argument da je ova vrsta postupka pogrešna.
S druge strane, mislim da bi ovo bilo značajno i za Vladu, jer mi kao opozicija sada sumnjamo u dobre namere donosioca zakona. Ako imate javno nadmetanje, pa mi nemamo o čemu da pričamo. Pravila igre su ista za sve. Država će postići najbolju cenu, rešiće se nepokretnosti koje ne treba i niko neće sumnjati da to nije urađeno na pošten i korektan način.
Znači, sve nek stoji kako jeste, ali hajmo da budemo pošteni, hajde da budemo iskreni do kraja, stavimo proceduru javnog nadmetanja kroz koji god hoćete amandman, imate više amandmana, pogledajte, razmotrite koji možete da usvojite i kroz tu proceduru ovaj zakon će zaista dobiti na smislu. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se gospodine Homen.
Reč ima ministar dr Dušan Vujović. Izvolite.

Dušan Vujović

Sa principom da država treba u svakoj transakciji, uključujući i transakcije koje su predviđene ovim zakonom da ostvari najbolju vrednost, najbolju valorizaciju državne imovine je savršeno prihvatljiva. I svaki metod koji to omogući će imati moju podršku.
Kod prodaje nepokretnosti ili bilo čega drugoga, što nije oslobođeno ljudi, stvari, drugih pravnih ograničenja, ne možete da očekujete da će aukcija da da najbolji rezultat. Ovde bi možda bolje bilo da se paralelno sa Poreskom upravom, kao što smo razgovarali u opštoj u raspravi, uvedu paralelna veštačenja.
Mi možemo da testiramo, možemo čak i da stavimo aukciju, ali ako, evo sami sebe pitajte, ako se takmičite da date cenu na neku nepokretnost za koju znate da je po dugoročnim zakupom, vi ćete prvo licitirati manju cenu ili će se neko tu pojaviti koji samo sa visokim depozitom može obezbediti da ljudi budu ozbiljni u toj aukciji i tada ćete dobiti situaciju u kojoj ćete prvi citirati cenu.
Ja sam za to da se koristi bilo koji metod koji možemo da koristimo, uključujući poslednju prodajnu cenu uporedljivih objekata, procenu Poreske uprave, drugi izvori veštačenja, itd. Cilj onima koji su pripremali zakon apsolutno nije da se to prodaje po nekoj fiksnoj ceni nižoj od tržišne cene. Apsolutno nema te namere, ni sakrivene ni otvorene.
Prema tome, ja nema ništa protiv da se doda, samo da napravimo amandman koji to može bez drugih ograničenja da stavi. Ali, samo da budemo svesni toga da predmet stvari, stanovi, garaže, poslovni objekti i ostalo koji su pod zakupom se ne javljaju slobodnim predmetima koji će u aukciji dati pravu tržišnu vrednost to je i teorija i praksa i samo toga da budemo svesni.
Druga jako važna stvar, a to je pošto se ovde radi često objektima koji su ustupljeni nekome na korišćenje sa prećutnim pravom da sam ulaže u te objekte ko god je bio u tim objektima i stanovima koji nisu predmet ovog zakona, nego su predmet otuđenja poslednjim rešenjima Vlade kroz aukcije i ostalo, imamo teškoće da te stanove prodamo i nepokretnosti prodamo po normalnoj ceni zato što se nalaze u zapuštenom stanju. To su stanovi u kojima tekuće i investiciono održavanje nije rađeno 20, 30 i više godina i zahtevaju značajna ulaganja. Vi danas da promenite osnovne instalacije, kanalizaciju, vodovod, grejanje, kupatila, kuhinje, parkete, podove i sve ostalo, zahteva prilična ulaganja od 15%-30% vrednosti tih stanova. Mi ćemo i to prodavati, to ćemo da vidimo. Prema tome, oni amandmani koji dozvole alternativne procene …
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Ministre, vreme.

Dušan Vujović

… su za mene savršeno prihvatljiv. Hvala.