Dvanaesta sednica Prvog redovnog zasedanja , 19.05.2021.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
Izvinjavam se gospođo Rakić daću vam reč.

Zahvaljujem se ministru. Ali, pre toga se javio Milutin Mrkonjić da replicira na vaše izlaganje. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Ne zna na šta je mislila koleginica Rakić, kada je rekla da sam ja dao izjavu da se nije gradilo kako valja i itd, itd, …

Neću da komentarišem mnogo to, jer nije fer, ona je predsednik Odbora u kome sam ja potpredsednik, ali je fer barem da mi to kaže.

Nije tačno, 2008. godine do 2013. godine kada sam ja bio ministar, počeli su i Koridor 10 i Koridor 11. Ako je na to vreme mislila, sa ponosom ističem tu deonicu, o kojoj ona govori, da je počela kao početak dugačkog auto-puta Beograd-Čačak-Bar. Stvar je strategije odakle će se početi. Ja sam ćutao par godina, nisam hteo da komentarišem, ni bivšu ni ministarku, ali sada nju moram da komentarišem, jer me vređa. Urađena je strateški izvanredno, u mandatu mome, nije bilo takvih događaja, a pošto pamtim 55 godina i radim, nek me podseti, možda ima nešto od ranije gde sam grešio, i grešio sam.

Prema tome, koleginice Rakić, nije fer da govorite ovde iza mene i da mi to ne kažete, imali ste prilike na Odboru više puta da mi skrenete pažnju na to.

Dakle, auto-put Beograd-Bar, ni danas ne bi krenuo da nismo sa tom deonicom krenuli 2009. ili 2010. godine, govorim o Ministarstvu infrastrukture i saobraćaja tada. Hvala.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
Katarina Rakić. Replika.
...
Srpska napredna stranka

Katarina Rakić

Poslanička grupa "Aleksandar Vučić - Za našu decu"
Nisam se javila za repliku, javila sam se da govorim posle ministra, ali mi je gospodin Mrkonjić dao prostor, pa prvo njemu da odgovorim. Gospodine Mrkonjiću, dragi kolega, nisam ja mislila na vas, ne znam zašto se vi javljate, rekla sam da, rekli ste – da, radili smo mi, nije da nismo radili. Rekla sam da, radili su ranije, nije da nisu radili, ali, evo kako su radili. Niste bili u sali da čujete to što sam rekla, verovatno je taj problem nastao tu, ko vam je preneo, ali možete poslušati kako sam rekla. Nemam problem ni vama ni bilo kome da kažem u lice zaista šta mislim. Ali, ne može tu biti problem između vas ili nas, šta ste vi ili bilo ko drugi radili, to su stvari koje građani Srbije mogu da vide. Znači, putevi u Srbiji nisu nešto što će svako od nas sakriti i odneti. Kako su rađeni i građeni putevi u Srbiji, to građani Srbije vide i danas, a toga se sećamo i mi, toga se sećate i vi. Niko vas nije optužio da nešto dobro niste radili. Samo sam citirala vaše reči, kada ste rekli, radilo se, nije da se nije radilo. Ako u toj rečenici ima nešto pogrešno, evo, ja vam se zaista izvinjavam, ali zaista smatram da je neko ko je potrčao da vam prenese možda imao neku lošu nameru, pa, vidite onda sa tim vašim kolegom. Zaista nisam imala drugačiju nameru.

Sada bih se u suštini, govorila ono za šta sam se i javila. Ministre vi ste zaista jedan pristojan čovek, i dosta tih i ne odgovarate onako možda kako bi mi ovde narodni poslanici trebali da izgovorimo i da osudimo ono šta se dogodilo sa mostom na Adi. Ne trebate vi da nam date ta pitanja, vi i mi trebamo da dobijemo odgovore kako to, jer ni nama nije jasno, kako to, jasno nam je samo kada saberemo i kada vidimo koliko, odnosno sada kada imamo priliku da gradimo i radimo i kada vidimo koliko nešto košta, sada se zapitamo, a, kako je moguće da jedan most na Adi, koji nema ni kilometar, košta više od polovine Moravskog koridora. Inače, da naglasim da je samo u projektovanju Moravskog koridora planirana čitava prateća infrastruktura plus regulacija Zapadne Morave.

Znači, imamo sve to, a da ne govorim o tome da će ovaj put doprineti razvoju centralne Srbije i da će od njega imati koristi gotovo pola miliona građana Srbije. Šta imamo u Beogradu? U Beogradu imamo to da su naša deca, vaša deca, naši unuci, oštećeni za obdaništa, za škole, za bolnice, koje su mogle biti izgrađene od tog novca. Ne trebamo to da zaboravimo. Ne trebamo da ćutimo o tome. Ne trebamo da pričamo tiho, trebamo svaki dan da pričamo o tome, gde je novac građana Beograd, građana Srbije, koji je uložen u Đilasov spomenik u vidu mosta na Adi, od koga je on, odnosno od razlike u kojoj je on kao verovatno pobednik sebi naplatio značajna sredstva na svoj račun na Mauricijusu.

Sve to meni ne smeta do onoga trenutka kada se setim da je Beograd mogao da dobije 50 obdaništa, 50 škola, 50 bolnica i mnogo toga za samo razliku od 50 miliona. Pa, eto pozivam vas samo da što više diskutujemo o ovome, da ne zaboravimo ovako nešto i da vas ministre zamolimo da možda napravimo neku radnu grupu, da ne zaboravimo, da pustimo to tako da prođe nije mala stvar. Samo da pokažemo kako mi danas radimo, a kako je to rađeno ranije. Hvala vam.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
Zahvaljujem.
Vreme preko vremena predviđenog za repliku oduzeto od vremena poslaničke grupe.
Nastavljamo.
Poštovani narodni poslanici, saglasno članu 27. i članu 87. stavovi 2. i 3. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da će Narodna skupština danas raditi posle 18.00 časova zbog potrebe da Narodna skupština što pre donese akte iz dnevnog reda ove sednice.
Pošto nemamo više prijavljenih ovlašćenih predsednika poslaničkih grupa, prelazimo na listu govornika.
Prvi reč ima narodni poslanik Samir Tandir.
Izvolite.
...
Stranka pravde i pomirenja

Samir Tandir

Poslanička grupa Stranka pravde i pomirenja SPP – Ujedinjena seljačka stranka USS
Poštovana potpredsednice Narodne skupštine, koleginice i kolege narodni poslanici, poštovani ministre, poštovani saradnici iz ministarstva, Stranka pravde i pomirenja i naša poslanička grupa će podržati kao najjača bošnjačka stranka, predložene zakone.

Mislim da su jako važni i ono što je posebno interesantno kada govorimo oko infrastrukture, što je zahvalno i posebna čast i za nas narodne poslanike, a posebno za ministra i za predstavnike ministarstva jeste što vrlo retko u politici imate priliku da ono što radite može i da se vidi.

Kada sprovodite reformu obrazovanja, građani to možda osete, možda ne osete, struka zna o čemu se radi i to je proces koji traje. Ali, kada govorite o metrou, o prugama, o brzim prugama, o autoputevima, o lokalnim putevima, to je nešto što se vidi.

Ja samo želim na početku ove svoje diskusije podsetim i sebe i vas kolika je odgovornost na nama. Možda se u ovoj oblasti najbolje može videti ta izreka da mač ima dve oštrice. Znači, ako hoćemo da zaista ostanemo upamćeni, a govorio sam u nekim prethodnim svojim izlaganjima da grad iz kog dolazim, a to je Prijepolje, svi se sećaju kolege Mrkonjića, jer je on predvodeći obnovu zemlje rekonstruisao jedan most.

Ja zaista želim ministre da se i vas kao ministra i nas kao narodne poslanike u ovom mandatu, svi da nas se sećaju u Prijepolju, u Pazaru, u Sandžaku i u celoj zemlji tako što smo izgradili prugu do Novog Pazara, tako što smo završili taj autoput koji će proći preko Pešteri i ići ka Boljaru i ka Baru i što će doprineti ekonomskom razvitku tog dela naše zemlje i što će zaustaviti iseljavanje. Ono što ne smemo da dozvolimo jeste da neki naredni mandat o nama govori i kažu – evo, i oni su govorili i nisu završili metro, oni su govorili da se izgradi pruga do Novog Pazara, a nisu je izgradili.

Kada smo prošli put vi i ja diskutovali oko izgradnje te pruge kod Novog Pazara, pojavili su se raznorazni komentari, mi smo to pokrenuli 90-ih, 2000-ih, itd. Svaka čast svakom na dobroj ideji, mogu i ja da pokrenem ideju da se izgradi kosmodrom u Srbiji ili u Prijepolju, ali onaj koji napravi to, on zaslužuje pohvale.

Sada, kada vi krenete ka Čačku, kada krenete ka Novom Pazaru, kada krenete ka Prijepolju, kada idete auto-putem, to je to. Znači, nema tu mnogo politike, priča, sviđalo se nekom ili ne sviđalo, u mandatu ove, prethodne ili ne znam koje Vlade urađeno je nešto i to je tačka. Tu može samo kapa da se skine.

Da bi mi danas govorili o auto-putevima, da bi govorili o metrou, moralo je da se desi nešto kao što je fiskalna konsolidacija, kao što je ekonomska stabilnost. Niko vama neće da da ni grant, niko neće da vam da nikakav novac, neće ni da vam pozajmi novac ako vi niste ekonomski stabilni.

Mi danas imamo ekonomski stabilnu zemlju i najveća zahvalnost za to pripada predsedniku naše države, ali mislim da svi tu u domenu svoje odgovornosti imamo svoj doprinos, glasali smo kao poslanici, diskutovali smo.

Hoću da se osvrnem na Zakon o međunarodnom prevozu putnika autobusima. Kontaktirali su me ljudi iz Novog Pazara. Novi Pazar ima dobro razvijenu mrežu tih autobuskih transportera zato što nema prugu, imamo veliku dijasporu mi iz Sandžaka, i u zapadnoj Evropi i u Turskoj i ovo je zakon koji će njima da koristi i jako je važno što se danas nalazi na dnevnom redu.

Što se tiče stanova za snage bezbednosti, kratko ću samo da kažem da je to nešto što treba pozdraviti. Pozdravljam inicijative koje su se danas ovde pojavile da treba uzeti u razmatranje, pogotovo ljude u medicinskom sektoru. Videli smo koliko je to važan segment.

Ono što je bitno kod ove stanogradnje jeste da ponovo nemamo jedan centralizam kada je u pitanju Beograd, Novi Sad i veći gradovi. Hoću da istaknem da čestito i pošteno ljudi i u područnoj policijskoj upravi i u Prijepolju i u Novom Pazaru rade svoj posao i da treba i njih adekvatno nagraditi.

Što se tiče metroa, hoću da istaknem da kada govorimo mi iz unutrašnjosti, razvoj Beograda, ravnomeran regionalan razvoj drugih opština, to nije u sukobu, ministre. Znači, ja kao neko ko živi u Prijepolju, potpuno podržavam izgradnju metroa i mislim da je to nešto čime se ponose sve građanke i građani. Jer, ne postoji građanin u državi Srbiji koji nije vezan na neki način za Beograd – ili mu dete studira, ili poslovno dolazi u Beograd, ili dolazi na lečenje.

Mislim da te stvari i vrlo često u tom diskursu, da li zbog političkih poena, dnevne politike, ne znam čega, govorimo, to apsolutno nije u sukobu, Beograd mora da bude motor razvoja naše zemlje, ali podjednako da vodimo računa, o tome smo više puta govorili, o ravnomernom regionalnom razvoju.

Normalno je da ću još jednom da podsetim za tu rekonstrukciju pruge Beograd-Bar, rekonstrukciju železničkih stanica, jer je to nešto što jednostavno hoću da svaki put istaknem i da u ovom mandatu to završimo. Hvala.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
Zahvaljujem.
Vreme predviđeno za poslaničku grupu je potrošeno.
Reč ima ministar Tomislav Momirović.
...
Srpska napredna stranka

Tomislav Momirović

| Ministar unutrašnje i spoljne trgovine
Dragi Samire, hvala na diskusiji.
Ja ne poznajem dovoljno poslanika republičke skupštine, ali kako god da se napravi neki presek, uvek neko iz Novog Pazara uzima reč, uvek prvi govore. To je zanimljivo.
Već sam rekao gospodinu Zukorliću kolike su investicije namenjene Novom Pazaru. Ranije smo pričali o postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda koji će rešiti jedan ozbiljan problem Novog Pazara, Tutina, Sjenice. To je jedan ozbiljan ekološki problem koji ćemo rešiti.
Ponovio sam, mi ofanzivno, zajedno sa našim ruskim partnerima iz RŽD projektujemo deonicu pruge od Valjeva do Vrbnice, do crnogorske granice. Ozbiljne smo razgovore imali sa ministrima i u Bosni i Hercegovini, na nivou Republike Srpske i na nivou Saveta ministara, pre toga sa ministrima iz Crne Gore, da zajednički uđemo u sve ove infrastrukturne projekte. Nama je neophodno da se dodatno integrišemo i ovde bih dodatno apelovao da zajednički jačamo na poverenju u našim državama, jer mi moramo da otvorimo našu ekonomiju, to je nama u zajedničkom interesu.
Predsednik je pokrenuo inicijativu koju smo mi nazvali „mini Šengen“, da bi mogli ljudi na zapadu da je razumeju, da znaju šta znači slobodan protok ljudi i roba, jer mi se danas nalazimo u Evropi gde vi između Francuske i Nemačke možete slobodno da prođete, da uopšte ne znate gde je granična linija, a između Srbije i BiH morate da čekate neke procedure, često i u redovima koji mogu da traju i dva sata. Pričam iz ličnog iskustva, više puta sam se uverio u to i to je nešto što ruinira ekonomiju i ruinira navike ljudi da se slobodno kreću.
Zahvalio bih vam se još jednom i apelovao dodatno da zajedničkim snagama uradimo napor da ceo region krene putem kojim je krenula Srbija – velike infrastrukturne investicije, jačanje ekonomije, reindustrijalizacija, samo tako mi možemo da izađemo iz ove velike ekonomske krize, da zadržimo narod i polako da vraćamo naše ljude u našu zemlju. Hvala.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
Zahvaljujem.
Pojašnjenje, Samir Tandir. Izvolite.
...
Stranka pravde i pomirenja

Samir Tandir

Poslanička grupa Stranka pravde i pomirenja SPP – Ujedinjena seljačka stranka USS
Hvala vam, ministre.

Mi smo na istom zadatku. Morate da shvatite nas, poslanike koji nismo iz Beograda. Jednostavno, pitanje da li će neko obnoviti mandat ili neće, to nije suštinsko pitanje. Suštinsko pitanje je da svako od nas, kad se vrati u svoj grad, u svoje mesto, može da kaže da je sve građanke i građane predstavljao dostojanstveno i da je svaki taj problem predstavio nadležnim organima.

Znači, vi ste resorni ministar, vi jako dobro radite, aktivni ste, prisutni ste na terenu i to je nešto što je dobro. Ja znam da ti problemi koje mi delegiramo nisu jedini problemi u ovoj državi, ali oni su nama najvažniji.

Hoću da kažem da je jako važna izgradnja ovih auto-puteva. Ona čak sad izgleda kao nekakva avangarda u ovom vremenu. To je najbolji dokaz da predsednik ove države, da Vlada ove države i parlament ove države vodi jednu politiku mira i povezivanja, a da su brojni oni koji bi želeli da nas pokažu u nekom drugom svetlu i da možda ponovo unesu neko nepoverenje, nestabilnost, pogotovo između bošnjačkog i srpskog naroda. To je nešto što mi svakako nećemo dozvoliti, ali izgradnja auto-puta i taj krak koji prolazi kroz Sandžak i ovo što ste govorili, Užice-Kotroman ka BiH, ka Sarajevu, jeste nešto što povezuje sve građanke i građane, to je put mira, to je put koji povezuje privrednike, a sa BiH naša zemlja ima suficit i to je nešto što je jako važno za našu privredu. Hvala vam još jednom.