Poštovani predsedniče, poštovani naordni poslanici, pred vama se nalazi Predlog izmena i dopuna Zakona o porezu na dohodak građana. Predložene izmene su u skladu sa politikom Vlade Republike Srbije o nastavku i intenziviranju započetih reformskih procesa u privredi i društvu. Ministarstvo finansija izvršilo je sveobuhvatnu analizu poreskog sistema Republike u skladu sa zaključkom Skupštine, koji je donet na predlog Vlade kajem 1997. godine. Na osnovu analize ekspertskih timova, formiranih od strane Ministarstva za svaki poreski oblik, predložene su odgovarajuće izmene poreskog sistema.
Osnovni smisao predloženih promena je smanjenje poreskog opterećenja privrede, odnosno stvaranje uslova za dinamičniju privrednu aktivnost. Pored toga, kod svakog poreskog oblika predložene su određene korekcije, kako bi se poštovao osnovni princip da se porezi plaćaju srazmerno ekonomskoj snazi obveznika, a naročito da bi se smanjilo izbegavanje plaćanja poreza.
U ovom trenutku Vlada je predložila izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana, jer su kod ovog poreza potrebne najveće i urgentne izmene. U skladu sa nalazima ekspertskih timova predložiće se i izmene više zakona, koji regulišu pojedine poreske instrumente. Do naredne sednice Skupštine izaći će se sa predlogom kodifikacije, odnosno objedinjavanja poreskog zakonodavstva u Republici. Time će se dobiti jedinstven zakon, koji reguliše tzv. direktne poreze - porez na dohodak građana, porez na dobit i porez na imovinu.
Pored toga, predstavnici naše Republike aktivno učestvuju u uobličavanju zakonske regulative na saveznom nivou. Najkrupnija promena odnosi se na uvođenje poreza na dodatnu vrednost. Time se oporezivanje roba i usluga u prometu usklađuje sa rešenjima koja već postoje u većini evropskih zemalja. Ova novina se već dugo najavljuje i potrebno je što intenzivnije raditi na njenoj primeni. U međuvremenu činjeni su napori da se donese Zakon o porezu na promet, kojim bi se utvrdila jedinstvena osnovica i interumentarijum za oporezivanje prometa u zemlji, kako bi se obezbedili jedinstveni i ravnopravni uslovu poslovanja na jedinstvenom tržištu.
I pored naših napora nisu usklađeni stavovi i nije se došlo do predloga jedinstvenog zakona na nivou savezne države. Svako dalje oklevanje u ovoj sferi nije prihvatljivo. Zbog toga je neophodno da Savezna vlada što pre izaše sa predlgom za harmonizaciju poreskog sistema na saveznom nivou.
Kada govorimo o podsticajima za ubrzanje reformskih procesa u našoj Republici, treba podsetiti da je u ovoj godini planirano realno smanjenje javne potrošnje, odnosno smanjenje učešća javne potrošnje u društvenom proizvodu. Vlada će na tom opredeljenju istrajati. Takođe je čvrsto opredeljenje Vlade da se postojeći nominalni okvir budžeta od 16 milijardi dinara ne menja. To znači daće doći do daljeg realnog smanjenja budžeta.
Poštovani narodni poslanici, dozvolite mi da dam komentar predloženih promena u Zakonu o porezu na dohodak građana. Ove promene potrebne su prvenstveno zbog toga što je poresko opterećenje zarada visoko, tako da su troškovi rada relativno veliki. Zajedno sa doprinosima, na dinar neto zarade danas se u proseku plaća 1,24 dinara poreza i doprinosa. U tom porez čini veliki deo, jer se porez na lična primanja plaća po progresivnoj stopi od 15-30%.
Ukoliko se usvoji predlog da se postojeće progresivno oporezivanje ličnih primanja zameni jedinstvenom proporcionalnom stopom od 14%, odnos neto zarada i ukupnih davanja, vezanih za zarade , smanjiće se u proseku sa dosadašnjih 1:1,24 na 1:0,98. Smanjenjem troškova rada, koje će se postići na ovaj način, privredi će ostati oko milijardu i po dinara u periodu od 1.jula do kraja 1998. godine. U pitanju je veliko smanjenje ukupnog opterećenja. To su značajna sredstva, pogotovo u uslovima opšte oskudice obrtnog kapitala. Istovremeno, postići će se zapošljavanje, jer radna snaga pojeftinjuje, a smanjiće se izbegavanje plaćanja poreza i doprinosa, usklađivanjem stvarnih zarada kroz njihove isplate u drugim oblicima.
Nov način oporezivanja svakako će uticati na smanjenje poreske evazije. S druge strane, uticaće i na veću motivaciju poslodavaca, ali i zaposlenih, jer plaćanje natprosečnog rezultata neće automatski proizvoditi i progresivno oporezivanje po osnovu većih isplata zarada.
Zbog tehnike ubiranja doprinosa za socijalno osiguranje, odnosno njihovog vezivanja za bruto zarade, predloženo smanjenje poreza rezultovalo bi smanjenjem priliva sredstava kod Fonda penzijsko-invalidskog osiguranja i zdravstva. Da bi se to izbeglo, predložena je izmena zakona i povećanje stope doprinosa za zdravstveno osiguranje za 0,5 procentnih poena. Takođe, Odlukom Republičkog fonda penzijsko-invalidskog osiguranja u okviru njegove nadležnosti povećaće se stopa doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje za 1,3 procentnih poena. Davanje osiguranika, odnosno zaposlenih po osnovu ovih doprinosa posle predloženih korekcija stopa u proseku ostaće isto. Međutim, zbog ukidanja progresije povećaće se izdvajanje po osnovu doprinosa na nižem nivou zarada i to može da premaši smanjenje izdvajanja po osnovu poreza. Da bi se to izbeglo, povećanje doprinosa za penziono osiguranje izvršiće se na selektivnoj osnovi, tako da niže zarade budu srazmerno manje opterećene. Ovim će se obezbediti da nijedan poreski obeznik nema dodatno opterećenje po osnovu ovih promena.
Ovde je bitno da kažem, jer je u javnosti bilo dosta primedaba da se najniže zarade dodatno operećuju. Nije se imala u vidu celina paketa, jer on u sebi nije sadržao konkretnu odluku, koja se tiče utvrđivanja visine obaveza za penzijsko-invalidsko osiguranje, koja se povećava za 1,3 procentna poena, ali istovremeno i ugrađuje prelazna odredba da se do kraja 1998. godine za kategorije malih zarada do 800,00 dinara utvrđuju kod obračuna osnovice odgovarajući koeficijenti, koji apsolutno obezbeđuju ovu politiku da ni jedna zarada, a naročito male zarade neće imati nikakvo dopunsko opterećenje i da se očuva politika da male zarade, u odnosu na prosečno opterećenje od 0,98%, koliko imaju praktično u proseku zarade, ove zarade imaju ispodprosečno to opterećenje.
Najniže zarade opterećuje jedan isplaćen dinar sa svega 70 para na ime poreza i doprinosa. Kao rezultat svih do sada predloženih promena ostvariće se smanjenje obaveza do kraja 1998. godine po osnovu poreza na lična primanja u iznosu od jedne i po milijarde dinara. Smanjenje budžetskih i javnih prihoda za jednu i po milijardu dinara, kao podsticaj poreskog rasterećenja, biće nadoknađeno obuhvatanjem do sada neoporezovanih prihoda.
U sadašnjem trenutku veliki problem je izbegavanje plaćanja poreza, odnosno ono što zovemo siva ekonomija. Ne smemo više dozvoliti da se jedan ne tako mali deo privrednih aktivnosti odvija van privrednigh tokova. Sve više treba da važi princip da svaka aktivnost mora da bude oporezovana, to je jedna od važnijih obaveza pravne države. U tom smislu naše službe moraće da imaju konkretnije zadatke i rezultate. Mnogo više nego do sada koristiće se raspoložive ekonomske, ali i administrativne mere.
Takođe, očekujemo da će se ostvariti poreski prihod predloženom redukcijom olakšica i oslobađanja, kao i širim obuhvatom obveznika. Prema izmenama Zakona izričito se propisuje da su i lična primanja, po osnovu dohotka iz ličnog rada, predmet oporezivanja. Kod oporezivanja zaposlenih, ostala lična primanja iznad propisanih neoporezovanih iznosa dobijaju isti tretman kao i zarade. U cilju širenja poreske osnovice, kod poreza na prihode od autorskih prava, predlaže se smanjenje normiranih troškova za koje se umanjuju poreske osnovice u proseku oko 20 do 25%.
Najveće promene predložene su kod oporezivanja prihoda od samostalne delatnosti:
Prvo, proširuje se krug poreskih obveznika. Obveznici prihoda postaju i fizička lica koja se bave delatnostima koje donose veće prihode, kao što su iskorišćavanje zemljišta u poljoprivredne svrhe, proizvodnja loze i voćnih sadnica, kalemova, itd.
Drugo, smanjuju se troškovi koji se priznaju u utvrđivanju neto prihoda kao osnovica za oporezivanje. Na primer, ukida se poresko oslobađanje prihoda od novoosnovanih trgovinskih radnji. Za ulaganje u sopstvenu delatnost priznaju se umanjenja poreske osnovice za najviše 50%, na principu koliko poreski obveznik, toliko i država.
Treće, predlaže se liberalizacija sistema paušalnog oporezivanja prihoda na samostalne delatnosti. Treba reći da Vlada priprema dodatni paket mera kojim bi se stvorio mnogo bolji ambijent za samostalni i lični rad. Predložena liberalizacija sistema paušalnog oporezivanja je samo prvi korak na tom putu. Biće predložene celovite promene, kojim će se omogućiti poslovanje bez preteranog administriranja i birokratske procedure. U tom smislu biće predložene izmene Zakona o ličnom radu, o trgovini itd.
Značajna izmena Zakona o porezu na dohodak građana odnosi se na ukidanje odredaba o godišnjem sintetičkom porezu i njihova zamena jednostavnijim rešenjima. Sintetičko oporezivanje godišnjeg prihoda, čije se ukidanje predlaže, uvedeno je još 1992. godine, ali se nikad nije primenilo. Krajem svake godine njegova primena je u zadnji čas odlagana uz dugotrajne rasprave i neizvesnost za poreske obveznike i poreske organe.
Očigledno je da takvo oporezivanje nailazi na brojne objektivne smetnje. One se sastoje, pre svega, u nepotpunoj primeni čiste bruto zarade, kako u radnom zakonodavstvu, tako i u kolektivnom ugovaranju. Zbog toga je predloženo da se u Zakonu brišu odredbe o sintetičkom oporezivanju i da se one zamene rešenjem koje je slično ranijem porezu na ukupan čist prihod građana.
Svi građani koji ostvaruju godišnji neto prihod iznad 72.000 dinara obavezni su da prijave i plate ovaj porez. Neto prihod građana bi se uz odgovarajuće umanjenje oporezivao po stopama od 10 do 20%. Rešenje je jednostavno, kod uplata manji broj obveznika prijavljivanja prihoda, a poreski prihodi su izvesniji, u svakom slučaju zasnovani na principu pravičnog oporezivanja. Računa se da će se po osnovu ovog poreza ostvariti prihod od oko 200 miliona dinara.
Izmene i dopune Zakona počele bi da se primnjeuju od 1. juna, deo koji se odnosi na lična primanja zaposlenih, a u ostalim delovima od 1. jula. Primena od 1. juna odnosila bi se i na nove stope doprinosa, kako fondovi zdravstva i penzijskog osiguranja ne bi umanjili svoje prihode.
Poštovani narodni poslanici, predlažem da Narodna skupština razmotri predložene izmene i dopune Zakona i prihvati ih, kako bi iste stupile na snagu od 1. juna i time stvorile prostor bitno boljeg ambijenta za poslovanje privrede i predviđeno rasterećenje.