DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 10.05.2001.

15. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ja mogu da smatram šta god hoću, ali u Poslovniku piše da samo Skupština donosi odluku o prekidu sednice. Pošto Skupština nije odlučila o prekidu sednice, možete i vi, i ja da smatrate to kako god hoćete, ali sednica nije prekinuta. Jednostavno, zbog nedostatka kvoruma je nastavljena u momentu kada kvoruma ima, odnosno danas u 10,00 časova. Nije bilo odluke o prekidu sednice. Ona nije nastavila sa radom, zbog nedostatka kvoruma. Tako piše u Poslovniku. Ja ne mogu da napišem u ovom momentu novi Poslovnik. Da li tražite da stavim na glasanje? Ne. Hvala.
Obaveštavam vas o ostavci narodnog poslanika Radivoja Lazarevića.
Primili ste ostavku narodnog poslanika Radivoja Lazarevića na funkciju narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije i izveštaj Administrativnog odbora Narodne skupštine Republike Srbije povodom razmatranja ove ostavke, sa predlogom da Narodna skupština, na osnovu člana 88. stav 1. tačka 2. i stav 2. i 3. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatuje prestanak mandata narodnog poslanika Radivoja Lazarevića danom podnošenja ostavke.
Saglasno članu 88. stav 1. tačka 2. i stav 2. i 3. Zakona o izboru narodnih poslanika, Narodna skupština, na predlog Administrativnog odbora, konstatuje da je prestao mandat pre isteka vremena na koje je izabran narodnom poslaniku Radivoju Lazareviću izabranom sa Izborne liste Demokratska opozicija Srbije - dr Vojislav Koštunica, danom podnošenja ostavke.
Saglasno Zakonu o izboru narodnih poslanika, izvršiće se popunjavnje upražnjenog poslaničkog mesta u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Pošto su se stekli uslovi, predlažem da konstatujemo potvrđivanje mandata narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije, za upražnjeno poslaničko mesto, kako bismo omogućili njegovo učešće u radu Narodne skupštine.
Uručen vam je izveštaj Republičke izborne komisije o izboru narodnog poslanika radi popune upražnjenog poslaničkog mesta u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Takođe, uručen vam je i izveštaj Administrativnog odbora, koji je utvrdio da su se stekli uslovi za potvrđivanje mandata narodnog poslanika, sa predlogom da Narodna skupština, shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatuje potvrđivanje mandata narodnom poslaniku Golubu Rajiću, izabranom sa Izborne liste Socijalistička partija Srbije - Slobodan Milošević.
Na osnovu izveštaja Republičke izborne komisije i izveštaja i predloga Administrativnog odbora, a shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatujem potvrđivnje mandata narodnom poslaniku Golubu Rajiću.
Ako je ovde, čestitam narodnom poslaniku na izboru.
Prelazimo na 14. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PENZIJSKOM I INVALIDSKOM OSIGURANjU (pojedinosti)
Otvaram pretres Predloga zakona, u pojedinostima.
Na član 1. amandmane u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanici Rajko Baralić i Srboljub Živanović.
Vlada, Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosioci amandmana žele reč? (Da.)
Izvolite.

Rajko Baralić

Dame i gospodo narodni poslanici, a i novinari, već je dosta rečeno u načelnoj raspravi (Glas iz sale: Tema.)

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ja vas molim da od ranog jutra ne počinjete da pravite neprijatnosti.

Rajko Baralić

Vi iz partije što vam se promenilo ime nemojte da dobacujete. Ja smatram, bez obzira na argumente koji su ponuđeni, da oporezivanje regresa i toplog obroka u ovom trenutku, nije dobro i da će naneti izvesne posledice i radnicima i poslodavcima. Radnicima, zato što jedan broj poslodavaca objektivno neće biti u prilici da isplaćuju jedno i drugo, a poslodavcima, jer na taj način pred svojim radnicima - dakle, pred onima koji obavljaju poslove za njihov račun i interes - neće više moći da servisiraju svoje finansijske obaveze do nivoa koji je ranije bio postignut.
Ja takođe mislim da je otklonjena dilema da li je princip obračuna, bruto i neto, bolji ili gori. Smatram da treba da bude primenjen princip bruto, samo što ovde predlagači treba da postignu saglasnost šta je princip bruto. Pošto smo juče imali tri različita tumačenja, predlažem da predstavnici Vlade, predlagači ovog zakona, organizuju konferenciju za štampu i građanima Srbije objasne šta znači ovaj princip, pri čemu mislim da našoj uvaženoj gospođi Matković, ministru, nisu potrebni sufleri. Ona je jedino bila u stanju da objasni šta ovaj princip znači. Svi ostali koji su se trudili, iz njenog okruženja, su tu stvar upropastili.
Predlažem da ovaj amandman bude prihvaćen, iako mislim da je sve nastojanje, koje je ovde pred nama pokazano, išlo ka cilju da se mi evropeizujemo, što samo po sebi nije rđavo, ali dok se to stvarno ne desi i ako se desi, nastaće realna posledica. Jedan broj ljudi, verujte, biće uskraćen za ovu dragocenu finansijsku prinadležnost u toku jednog meseca. Nemam više šta da dodam sa ovim u vezi. Molim kolege narodne poslanike da prihvate amandman koji sam podneo.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima gospodin Živanović.

Srboljub Živanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, jutros pre početka ovog skupštinskog zasedanja mislio sam da će gospodin Jovanović ipak izaći za ovu govornicu da se izvine svima onima kojima je juče održao čas, koji se, prema njegovom nahođenju, nismo lepo ponašali. Ipak, čini mi se da smo u pola četiri mi svi bili ovde, čekali smo njegove, iz njegove stranke, kojima je on šef poslaničke grupe, da počnemo sa radom, ali to nije vredelo. Ja ipak mislim da će posle ove moje diskusije gospodin Jovanović izaći, ako ništa drugo, bar svojima dati jedan drugarski ukor da se ubuduće ponašaju prema radu i redu ovog parlamenta.
Dame i gospodo narodni poslanici, lična primanja koja poslodavci zaposlenima isplaćuju svakog meseca, sada treba da budu uključena u bruto zarade i da čine osnovicu za plaćanje poreza i doprinosa: naknada za topli obrok, regres i terenski dodatak. Ova naknada za terenski dodatak služi, kao što su i mnogi za ovom govornicom rekli, za sanaciju porodičnog budžeta, za ishranu, za školovanje dece, za odevanje, maltene za održavanje golog života. Navedena naknada predstavlja minimum prava koja se zaposlenima isplaćuje za dane provedene na radu. Regres je nekada služio radnicima za rekreativne svrhe, na ime pokrića troškova za godišnje odmore. Međutim, danas je ova stavka isto tako postala glavna za održavanje životnog standarda građana. Prvo, što obično radnici ovaj dodatak dobiju iznenada i dobiju dosta više od svog ličnog dohotka. Takođe i radnici koji su upućeni na teren. Poslodavac je isto dužan da obezbedi nadoknadu za povećanje troškova na terenu: ili obezbedi smeštaj i ishranu, ili isplati nadoknadu koja u celini pokriva troškove koje zaposleni imaju na terenu.
Prema tome, kao i svi do sada koji su za ovu govornicu izlazili, mislim da ovi dodaci ne bi smeli da ulaze u bruto zarade, jer na neki način njima poslodavci zaposlenima omogućavaju da održe životni standard. U sadašnjem vremenu, kada u proizvodnoj sferi nijedno preduzeće ne radi ili radi sa smanjenim kapacitetom, obzirom da se zarade radnicima ne isplaćuju po kolektivnim ugovorima, a negde se uopšte ne isplaćuju, gde su topli obrok i naknade troškova prevoza i regresa jedina primanja, oporezovati taj topli obrok i regres, bilo bi pogubno za preduzeće, jer bi više pogoršalo ionako težak materijalni i socijalni položaj radnika. Zato smatram da ovaj član treba brisati dok Vlada svojim merama ne poboljša životni standard radnika. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč po ovom amandmanu?
Reč ima Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, izašao sam, naravno, da pokušam da utičem na vas da prihvatite ovaj amandman narodnih poslanika Srboljuba Živanovića i Rajka Baralića, uz jedno obrazloženje, uz jednu ogradu. Pre svega, mi smo rekli da ne bi bilo loše da se prihvati princip bruto zarade, ali ne onako kako su nam to juče objasnili predstavnici vlasti, zato što su očigledno oni pobrkali neke stvari. Pomešali su bruto platu iz ranijeg perioda sa onim što znači bruto zarada danas. Naime, oni su nam objasnili da bruto zarada danas predstavlja sva primanja radnika plus porezi i doprinosi, ono što ide državi. To je ono što je nekada predstavljalo bruto platu. Ono što danas predstavlja bruto zaradu je nešto sasvim drugo. Ona predstavlja sva primanja radnika, i to je ogromna razlika u odnosu na ono što ste vi juče govorili. Zato se ne može računati osnovica i zarada na način na koji ste juče govorili, da to ustvari predstavlja bruto zaradu, jer to više ne predstavlja bruto zaradu. U nekadašnjem sistemu i po nekadašnjim zakonima to je predstavljalo ono što se može nazvati bruto platom.
Zato ja, govoreći o ovom amandmanu, želim da ukažem na činjenicu da bi bilo dobro da se prihvati, jer bi ovim članom suštinski pao ceo zakon, koji je loš. Mislimo da bi na ovakav način uspeli da delimično zaštitimo i radnike i poslodavce. Dakle, kao predstavnik opozicione političke stranke, kažem to predstavlja naš politički interes, ali ne politički interes opozicije u celini, već mi se čini i politički interes celog našeg naroda, i onih koji zastupaju poslodavce, i onih koji zastupaju radnike. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ako se više niko ne javlja za reč, stavljam amandman na glasanje.
Za 56, protiv 126, uzdržanih nema, nije glasalo tri, ukupno 185 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Petar Petrović.
Vlada, Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac želi reč? (Želi.)
Izvolite.
...
Jedinstvena Srbija

Petar Petrović

Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman je sličan amandmanu koji sam podneo na Zakon o zapošljavanju i ostvarivanju prava nezaposlenih lica. Radi se o tome da postoji pravna neusaglašenost između Zakona o javnim prihodima i rashodima i Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju. Naime, o čemu se radi? U Zakonu o javnim prihodima i rashodima napravili smo malu izmenu u tom smislu da saglasnost na finansijski plan Zavoda daje Skupština, a u Zakonu o penzijskom i invalidskom osiguranju, postojećem, stoji da saglasnost daje Vlada Republike Srbije. Ovde se postavlja pitanje, kada je u pitanju finansijski plan, ko će sada dati saglasnost.
Mi u ovom trenutku još uvek nemamo finansijski plan Fonda PIO, a znamo da penzije kako samostalnih delatnosti, tako i zemljoradnika, tako i zaposlenih, kasne. Ako se sve to uzme u obzir, mi ne znamo koliko će u ovoj godini, prema tom finansijskom planu, biti isplaćenih penzija. Naime, evo već je maj mesec, a finansijskog plana nema. Nema ni izveštaja o radu za 2000. godinu, a prema Zakonu o javnim prihodima i rashodima, saglasnost treba da da na izveštaj o radu i na finansijski plan, Narodna skupština Republike Srbije. Prema postojećim odredbama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, saglasnost na te izveštaje i na planove daje Vlada. U obrazloženju Vlade, zašto se ne prihvata amandman, stoji da će to u narednim izmenama zakona biti usvojeno.
Postavlja se prvo pitanje kada će sledeće izmene zakona o PIO doći na red. Imamo obećanje iz ministarstva da će to vrlo brzo doći. Međutim, evo već je polovina maja meseca. A da li ćemo izveštaj o radu i finansijski plan da dobijemo možda u junu ili julu mesecu, ili ne znam kada. Dok se ne budu usvojile te nove izmene ili novi zakon, ne znam šta ministarstvo predviđa, a pošto je ovo jedno tipično pravno pitanje, ne vidim razloga zašto se ovaj amandman ne bi prihvatio tako da u ove izmene uđe obaveza Fonda PIO da izveštaj o radu za 2000. godinu i finansijski plan, shodno Zakonu o javnim prihodima i rashodima, dostavi republičkoj Skupštini na usvajanje. Hvala.