Poštovano predsedništvo, kolege poslanici, gospodo ministri, pošto je reč o zajedničkoj raspravi o predlogu za izmenu i dopunu pet zakona: o sudijama, javnom tužilaštvu, uređenju sudova, Visokom savetu pravosuđa, sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava, dozvolite mi da u ime poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije iznesem tri osnovne karakteristike ovih predloga zakona.
Prvo, izmene i dopune predloženih zakona, koje se čine svega sedam meseci nakon što su ti zakoni usvojeni, znače priznanje Vlade Republike Srbije i poslaničke grupe DOS da ti zakoni nisu bili dobri, odnosno da je bilo grešaka prilikom njihovog usvajanja. To u isto vreme znači i naknadno, posredno priznanje argumenata i jednog broja amandmana, koje su predložili poslanici Socijalističke partije Srbije. Da podsetim: mi smo tada dali više amandmana na predloge zakona; ti amandmani su bili odbijeni da bi se sada, sedam meseci kasnije, pojavili kao predlozi DOS-a za izmenu i dopunu predloženih zakona; tu pre svega mislim na član 9. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudijama, kojim se briše član 65, o onemogućavanju razrešenog sudije da po razrešenju podnese prijavu za izbor u sud ili javno tužilaštvo. Isti amandman je bio predložen 18. oktobra 2001. godine od strane poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije i bio odbijen od strane skupštinske većine.
Zatim, članovi Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu kojim se izjednačava položaj javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca - to rešenje je bilo predloženo od strane poslaničke grupe SPS, takođe u oktobru prošle godine, ali je naš amandman, zbog nerazumevanja suštine, bio odbijen od strane DOS-a. Moram da pomenem i jedan broj rešenja iz članova 10-18. istog predloga zakona, koji su već bili podneta od strane poslanika Socijalističke partije Srbije, ali takođe nisu bili prihvaćena.
Drugo, predlažu se promene koje su kozmetičkog karaktera, koje mogu, ali i ne moraju da budu, a njihovim prihvatanjem zakoni neće dobiti na težini, niti će se zbog eventualnog neusvajanja nešto bitno desiti, tj. promeniti. Tu mislim na rešenja uvođenja savetnika Vrhovnog suda, člana 9. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova, redukovanje teksta kod određivanja nadležnosti Vrhovnog suda ili uređivanje plaćanja, načina plaćanja nosiocima pravosudnih i upravnih funkcija u pravosuđu. Te promene neće same po sebi dovesti do sređivanja materijalnog i ekonomskog stanja u pravosuđu, ni u smislu obezbeđenja boljih uslova rada u sudovima, ni poboljšanja ekonomskog stanja zaposlenih u pravosuđu; obećanih hiljadu maraka plate nikako da stignu, a u javnosti je već stvoreno mišljenje da sudije i ostali zaposleni ne rade ništa, a primaju velike novce, što nije tačno i što potvrđuju svakodnevni protesti zaposlenih u pravosuđu.
Treća karakteristika, ona glavna, koja u stvari i obeležava ceo ovaj set zakona i označava suštinu zalaganja DOS-a i suštinu Predloga zakona o sudijama, odnosi se na član 11. koji sadrži tzv. posebne razloge za razrešenje sudija, što je u stvari drugo ime za lustraciju, za disciplinovanje sudija, uvođenje kriterijuma moralno-političke podobnosti izabranih sudija i način da se sudije, koje nisu po volji DOS-a, njihovog načina razmišljanja i rada, udalje iz suda tj. razreše sudske funkcije.
Po mišljenju poslaničke grupe SPS ovaj član zakona je direktno suprotan odredbama Ustava Republike Srbije koje govore o sadržaju sudijske funkcije, o stalnosti mandata sudija i o slučajevima u kojima sudija može biti razrešen. Predlogom zakona se uvode novi kriterijumi na osnovu kojih predlagač, izvršna vlast, pokazuje kako u stvari shvata proklamovane principe podele vlasti, nezavisnost i samostalnost sudstva.
Član 11. Predloga zakona kao razloge za razrešenje sudija predviđa: učestvovanje u predmetima prekrajanja izborne volje građana, u političkim i montiranim suđenjima, u kršenju ljudskih prava. Sva tri navedena uslova su neprihvatljiva, neutemeljena, neargumentovana i ne mogu izdržati ozbiljniju pravnu raspravu. Ovim uslovima od strane predlagača nedostaje još jedino spisak sudija na koje se navedeni uslovi odnose i koji će biti razrešeni primenom zakona. Pošto spiska nema, bar ne još uvek, ja ću u ime poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije povodom prvog uslova - prekrajanja izborne volje građana, postaviti nekoliko pitanja.
Da li se ovaj uslov odnosi na sudije koji su, shodno zakonskim odredbama i na osnovu konstatacija iznetih u zapisnicima biračkih odbora i podnetih dokaza od strane ovlašćenih lica, konstatovali nepravilnosti u izbornom procesu i naložili ponavljanje izbora na jednom broju biračkih mesta, na lokalnim izborima jeseni 1996. godine?
Kao što se zna, u priči o izbornim sporovima iz 1996. godine bio je angažovan specijalni predstavnik OEBS-a gospodin Felipe Gonzales, koji u svom izveštaju nije doveo u pitanje rad sudija, već potrebu izmene pojedinih članova Zakona o izborima, koji su po njegovom mišljenju bili ekstenzivnog karaktera!
Da li se možda ovaj uslov odnosi na sudije koji su u lokalnim izborima jeseni 2000. godine, posle puča od 5. oktobra i pod uticajem tog puča, naprasno, mimo zakonskih odredaba i bez konstatacije iznete u zapisnicima, mimo činjenica, najpre produžili izborne radnje, a potom i doneli odluke o ponavljanju izbora u preko 120 izbornih jedinica u desetak opština, u kojima su tada pobedili kandidati SPS-a, da bi u ponovljenim izborima rezultati bili drugačiji - DOS je zahvaljujući tome formirao lokalnu vlast u tim opštinama?!
Da li se ovaj uslov odnosi na sudiju Opštinskog suda u Pirotu, koji je pre nekoliko nedelja doneo odluku da se ponove izbori za odbornika Opštine na jednom biračkom mestu i time doveo u pitanje izbornu volju građana, zato što je jedan birač uz saglasnost biračkog odbora glasao bez identifikacionog dokumenta; Izborna komisija je priznala to glasanje, ali ne i sud koji je poništio glasanje; rezultati izbora su uprkos ponovljenom glasanju bili isti i pobedio je kandidat SPS-a?!
Da li se ovaj uslov odnosi na sudije koje su poništile biračku volju građana na Kosovu i Metohiji septembra 2000. godine ili one koji su učestvovali u donošenju odluke da Srbi na Kosovu i Metohiji ne mogu da učestvuju na izborima decembra 2000. godine? Sve se to može direktno ili indirektno podvesti pod učestvovanje u prekrajanju izborne volje građana i biti predmet selektivnog tumačenja, što predlagač zakona očigledno i hoće!
Druga dva uslova za razrešenje sudija su takođe podložna selektivnom tumačenju. Bilo bi dobro da čujemo koja su to politička i montirana suđenja u našoj zemlji, da čujemo imena političkih osuđenika!
Pogotovo se treći uslov može široko tumačiti, što može dovesti do razrešenja velikog broja sudija pod apsolutno sumnjivim okolnostima. Da ovi uslovi pored razrešenja nepodobnih sudija imaju za cilj i disciplinovanje neposlušnih sudija, potvrđuju odredbe istog člana 11. Predloga zakona, koje predviđaju da se predlozi za razrešenje sudija mogu podnositi do 1. jula naredne godine i još šest meseci duže od strane predsednika neposredno višeg suda.
Ovde postoji i direktan pritisak na predsednike sudova, jer ako oni ne pronađu unutar suda jednog ili više sudija za odstrel, onda predsednik višeg suda utvrđuje nepodobnost sudija, pokreće postupak za razrešenje dužnosti ne samo sudija, već i predsednika suda. Znači, predsednik suda, kao neposredni starešina, može da oceni da nema razloga za pokretanje postupka za razrešenje sudija, već da su sve sudije sudile u skladu sa zakonom, ali neko drugi, predsednik višeg suda tako ne misli i, primenjuje kaznene mere. Suština ove odredbe, dakle, jeste - kazni druge da ne bi bio kažnjen sam!
Dakle, navedeni primeri najbolje potvrđuju dekadentnost i isključivost ovog predloga zakona: jedne sudije treba kazniti, druge uplašiti, a sudstvo u svakom slučaju derogirati i podrediti volji izvršne vlasti. Poslanička grupa SPS neće podržati predložena rešenja predloga zakona, a pogotovo ona o lustraciji sudija, jer usvajanjem ovih predloga zakona sigurno nećemo dobiti nezavisno, samostalno, kompetentno sudstvo koje će raditi na osnovu Ustava, zakona i drugih opštih akata, a što je cilj kome kao društvo svi težimo. Usvajanjem ovakvih predloga zakona dobićemo u stvari uplašeno, politički obojeno sudstvo, potčinjeno volji izvršne vlasti i skupštinske većine DOS-a, što je za nas, a verujem i za građane Srbije, neprihvatljivo. Hvala.