Uvažena predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, zamolio bih vas, pošto sam prijavljen kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe, da ovo sve povežem, a posle ću nastaviti.
Poštovane koleginice i kolege, najpre ću govoriti o razlozima za izdvajanje mišljenja na Odboru za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom. Kad govorim o tim razlozima ne mogu da se ne setim odgovora onog paroha na pitanje vladike zašto nije dočekan zvonjavom zvona na crkvi: "Vaše pravosveštenstvo, mogu vam navesti sto razloga, ali prvi je - nemam zvono."
I ovi moji razlozi počinju od zvona, a zvono je za nas poslanike iz poslaničke grupe Nove Srbije skoro 10% mandata u ovoj skupštini koji nisu rešeni, što dovodi pod znak pitanja legitimnost rada ove skupštine i sve zakone koje mi usvajamo. Zbog toga, dokle god naša poslanička grupa, koja je posebno oštećena, ne dobije pravilan i zvaničan odgovor, mi nećemo podržati nijedan zakon. Ostalih 99 pitanja se odnosi na sadržinu zakona.
Kada je u pitanju Zakon o koncesijama, on je veoma bitan; samo da podsetim narodne poslanike: dve trećine nas iz ovog parlamenta smo 2000. godine promovisali izborni program DOS-a i između ostalih tačaka smo pomenuli decentralizaciju vlasti i ekonomsku samostalnost opština, odnosno jedinica lokalne samouprave. To su ujedno i osnovna načela iz programa Nove Srbije.
Šta je bitno u vezi sa ovim zakonom, a da se dotiče ovih pitanja, možete zaključiti i sami. Nema decentralizacije vlasti bez decentralizacije svojine i para. Naše opštine, odnosno jedinice lokalne samouprave su obezvlašćene, oduzeta im je imovina, a samim tim i pravo na raspolaganje koncesijama na svojoj teritoriji. Sam ministar je juče napomenuo da su koncesije jedan od osnovnih instrumenata razvojne politike, pa čak i za popravljanje životnog standarda građana.
Kada su u pitanju koncesije, po našem shvatanju, kod ovog zakona se pravi ista greška kao i kod Zakona o privatizaciji. Nije se smeo doneti Zakon o privatizaciji bez prethodne denacionalizacije, odnosno povratka neopravdano oduzete svojine! Sada imamo slučaj, pogledajte, da stalno na aukcijama prodajemo imovinu poznatih vlasnika, da se iz dana u dan povećavaju reakcije, a da se država direktno manifestuje kao saučesnik u krađi, jer prodaje tuđe!
Isto je i sa koncesijama. Mi nismo vratili imovinu opštinama. Sada ćemo preko koncesija prodavati njihovo i onemogućiti im da se razvijaju, onako kako bi opštine mogle, koristeći svoje resurse.
Ako govorimo o predmetu koncesije, upravo u vezi sa pitanjem vlasništva opština, definisan je u 16 tačaka, samo jedna se tiče lokalne samouprave, a to je "izgradnja, održavanje i korišćenje komunalnih objekata radi obavljanja komunalnih delatnosti." Jedino taj predmet koncesije, odnosno njegova prodaja, ostvaruje prihod koji ostaje u celini jedinici lokalne samouprave.
Ali, ako pogledate član 14. opet dolazimo do nečega što je nepovoljno, to je da o koncesiji odlučuje koncesiona komisija u kojoj lokalna samouprava ima samo jednog predstavnika, a odlučuje većinom glasova. Šta to znači? Odlučivanje je ponovo izvučeno iz lokalne samouprave, koncentrisano u vlasti, a takav način odlučivanja odmah stvara sumnju kod izbora koncesionara!
To znači: opet imamo monopol nad olučivanjem i sve ono što sledi uz monopol. Tako da ovaj zakon, sa tog aspekta, ni slučajno nije antikorupcijski zakon. Znači, mnoga pitanja se mogu postaviti samo na osnovu tog člana 14.
Kada je u pitanju vlasništvo, odnosno raspodela nadoknade za koncesiju, opet imamo da samo 5% sredstava ide jedinici lokalne samouprave, a 95% sredstava ostaje u rukama Vlade. To je verovatno zbog decentralizacije vlasti, o kojoj stalno govorimo. Ovaj zakon, ovde je jasno rečeno, ne popunjava pravnu prazninu. To znači da zakon o koncesijama mi već imamo. Taj važeći zakon, postojeći, kako je ovde rečeno, a to je i ministar priznao, čak preko 80% se poklapa sa ovim novim, koga sada instaliramo. Šta to znači? Da nije bitan iskorak kada je reč o koncesijama, već predstavlja kontinuitet, sada jasno definisanih koalicionih partnera iz neke nove socijalističke internacionale.
Međutim, nešto drugo je veoma bitno! Ako postoji Zakon o koncesijama, ako za prethodne dve godine nismo imali niti jednu koncesiju, otkuda sada razlog za hitnost stavljanja ovog zakona na dnevni red? Koncesije su pokrivene, znači nije bilo pravne praznine. Mi sa juga Srbije zadnjih par nedelja smo izuzetno iritirani, verovatno pratite štampu, intenzivno se piše o jednoj veoma izglednoj koncesiji koja upravo jugu Srbije treba da izmakne; taj resurs treba da povuče razvoj celog juga Srbije.
Shvatate o čemu govorim? To je kompleks Vlasine. O njemu mogu mnogo da vam govorim, jer sam sa tog područja i 30 godina kampujem na Vlasini, znam svaki kamen, svaki izvor. Od svih onih potencijala do sada je iskorišćen samo deo resursa preko vlasinskih elektrana i vlasinske "rose", koja predstavlja samo kap vode, a vlasinski kompleks je ima u neograničenim količinama. Ta voda, svi znamo, veoma brzo će postati za nas isto što i petrolej za Afriku.
Sada se postavlja pitanje, nije li ovo razlog za hitnost ovog postupka, jer sa Vlasinom imamo problema zadnjih par godina, a neki, ovde prisutni, to znaju. Samo jedan slučaj da vam spomenem - jedan naš čovek pokušava, već drugu godinu, da dobije dozvolu za izgradnju mini elektrane na tim prostorima, što je tipično za koncesiju; dobio je i pribavio oko 2.350 kilograma nekih raznih dozvola, a još nije ni blizu početka; doveo je najstručniju ekipu iz Slovenije koja je analizirala vlasinski kompleks i odredila 35 lokacija za mini elektrane; tim mini elektranama bi se povećao kapacitet vlasinskih elektrana za 30% i sve to uz angažovanje privatnog kapitala i preduzetničkih aktivnosti naših ljudi.
Sada se postavlja pitanje, ukoliko prodamo koncesiju, kompletan taj resurs kome će ići? U korist juga Srbije sigurno ne! Druga stvar, objašnjavam: možda i nije problem sa dozvolama, samo je pitanje inertnosti ove države i nepostojanje zakonskog miljea, već namera da se ta naša "mlada sa juga Srbije", možda, "uda" za nekog "masnijeg mladoženju", a kada ima masnog mladoženju omastiće se i mnogi brkovi.
Sve ovo navodi nas na jugu da posumnjamo i u neke druge namere! Govori se o 770 miliona eura, za koliko se nudi ta koncesija, što nije ni blizu vrednosti jednog takvog bisera, ne Srbije nego Evrope. Ko ne zna malo više o njemu može da dođe, sve ću mu objasniti.
Ova vlada, sa ovakvim aktivnostima, očigledno ukazuje da želi da vlada neograničeno, uz apsolutnu vlast. Čak i da se proda ta koncesija, odnosno Vlasina, o kojoj govorim, šta jug Srbije dobija? Dobija 5% u ovom koraku, a onda kada istekne koncesija i kada se koncedentu, odnosno Vladi Srbije vrati sva imovina koja je, eventualno, izgrađena u tom periodu, onda će je Vlada Srbije prodati i jugu Srbije ostaje 5%, a 95% ide u centralu. Takva koncentracija sredstava i vlasti dovodi do "beogradizacije" Srbije, do stvaranja Srbije kao jednog loše izgrađenog tela sa ogromnom glavom i udovima koji su potpuno reterirali! Takva država sigurno ne može normalno da funkcioniše.
Mi iz Nove Srbije sigurno nismo protiv ovog zakona zbog toga što nismo za evropske integracije i za reforme. Prvi smo za evropske integracije i za reforme, ali dajte da pravimo stvarno demokratsku decentralizovanu Srbiju, gde neće sva vlast biti koncentrisana u vrhu jedne piramide i gde nećemo u celoj Srbiji imati samo jednu instituciju što funkcioniše, a to je Vlada Srbije, koja će koncentrisati svu vlast u svojim rukama.
Malopre sam spomenuo onaj izvorni program DOS-a, koji je većina nas ovde promovisala 2000. godine. Analizirajte ga od tačke do tačke i naići ćete na mnoga pitanja i odgovore tipa - obećali smo, a nismo ispunili, pa smo čak kojekuda uradili suprotno od onoga što smo obećali! Upravo to je ono što navodi nas iz Nove Srbije da razmišljamo o kontinuitetu promena. I krajnje je vreme! Zato i pokrećemo akciju da se vratimo šestom oktobru, jer peti smo, očigledno, potrošili! Mi iz Nove Srbije ćemo biti protiv ovog zakona. Mislim da sam dovoljno razloga naveo za to.