Poštovano predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, ovaj zakon predstavlja jedan od preduslova evropeizacije srpskog društva. Izuzetno je važan. Nije to samo tehnički zakon. On predstavlja jedan od preduslova da strani investitori uđu i ulažu u našu zemlju.
Po dosadašnjem zakonodavstvu je mogla po godinu i više dana da traje procedura izdavanja građevinskih dozvola, bez oštro sankcionisanog nepoštovanja obaveza uprave i nadležnih organa pri izdavanju tih dozvola, tako da je ovo izuzetno važan, sistemski zakon, koji objedinjuje četiri različita zakonska teksta.
Ovim zakonom opredeljuje se i ravnopravnost oblika svojine u oblasti planiranja i izgradnje, što je takođe jedna od tendencija na koju ukazuje i postojeći Ustav Republike Srbije, a sigurno će ukazivati i budući ustav Republike Srbije.
Eliminiše se uprava u meri u kojoj je to moguće, prepravljaju se odredbe da gotovo isključivo uprava kao jedini nadležni organ rešava određena pitanja iz oblasti prostornog planiranja, urbanizma, projektovanja i slično.
Korupcija kao jedna od bolesti, moglo bi se reći, rak-rana u ovoj oblasti, takođe se strogo sankcioniše. Predviđaju se krivične kazne, ali ne kao u prethodnom zakonodavstvu samo za bespravne graditelje, za investitore, nego i za upravu. Što je novo i što je neobično važno, predviđaju se krivične sankcije i za inspektore koji ne izvršavaju svoje obaveze, i za odgovorna lica u javnim preduzećima koja priključuju bespravno izgrađene objekte na infrastrukturne sisteme, vodovod, grejanje i slično.
Decentralizacija na koju ovaj zakon upućuje, a što jeste trend svih onih zakona koji obuhvataju i funkcionisanje lokalne samouprave i trend koji smo mi kao parlament sledili u protekle više od dve godine, obavezuje sve opštine da izrade prostorne planove, a u isto vreme omogućava tim opštinama da čvrsto drže u svojim rukama mehanizam razvoja te opštine, dakle planiranje razvoja te opštine, odnosno da u svojim rukama drže budućnost svoje opštine i način na koji će se ta opština ubuduće razvijati.
Prema postojećem zakonodavstvu, da biste došli do glavnog projekta, potrebno je pribaviti nekoliko desetina papira, čak tridesetak različitih saglasnosti, od vodovoda i kanalizacije do toplana, elektrodistribucije, PTT-a, radio - televizije i slično.
Ovaj zakon omogućuje da ta procedura bude daleko kraća.
Ono što je novo, predviđa se da se na osnovu izvoda iz urbanističkog plana, u kome su sadržani svi uslovi potrebni za dobijanje odobrenja za izgradnju, može izraditi idejni projekat, a na osnovu idejnog projekta može se ishodovati odobrenje za izgradnju nekog objekta.
Važno je, više nema urbanističko-tehničkih uslova, više nema urbanističkih dozvola, više nema građevinske dozvole.
Znamo koliko je često u prošlosti ta građevinska dozvola bila predmet manipulacije, zloupotreba i na ovakav način vrlo jasno se odseca mogućnost da se takva praksa nastavi u budućnosti.
Odobrenje za izgradnju, čak i tako pojednostavljeno, a izuzetno je pojednostavljena procedura dobijanja tog odobrenja, potrebno je isključivo za izgradnju novih i za rekonstrukciju postojećih objekata, dakle za proširenje objekata mimo gabarita u kojima se oni sada nalaze. Za nadziđivanje, za proširivanje tih objekata, za sve objekte gde je potrebna prepravka koja ne podrazumeva da se ti gabariti prevaziđu, odobrenje za izgradnju nije neophodno i u tom smislu još se značajnije olakšava cela procedura.
Oni objekti za koje je Ministarstvo bilo nadležno, a moramo priznati da je to često gubilo smisao, radilo se o nekim objektima za koje nije postojalo realno i objektivno opravdanje da se Ministarstvo opterećuje odobravanjem izgradnje ili rekonstrukcije takvih objekata, sada je ta procedura daleko drugačija. Opis i broj objekata za koje je potrebno odobrenje Ministarstva daleko je manji. To su objekti za koje je po prirodi stvari potrebno da bude nadležno Ministarstvo, oni su od interesa za Republiku Srbiju - magistralni putevi, auto-putevi, mostovi i sve ono što je od značaja za građane cele Republike Srbije.
Davanje ličnih licenci bilo je predviđeno i prethodnim zakonima, ali nije bila predviđena mogućnost oduzimanja ličnih licenci. Ovim zakonom se i to omogućava. Ta odredba i procedura je u potpunosti u skladu sa evropskom praksom. Ukoliko pravna lica koja poseduju te licence ne ispunjavaju te obaveze na pravi način, ukoliko profesionalno ne postupaju u skladu sa licencama koje su dobili, tada postoji objektivna mogućnost predviđena zakonom da te licence budu oduzete.
Krivične sankcije, čitav niz uspostavljen ovim zakonom, primoravaju organe uprave i sve nosioce javnih ovlašćenja da se ponašaju ne samo u skladu sa zakonom, nego sa kriterijumima efikasnosti, racionalnosti, ekonomičnosti i odgovornosti za funkcionisanje ove oblasti.
Vrlo su kratki rokovi u kojima se odobrenje za izgradnju mora dati. Čak se u zakonu predviđa samo 15 dana, ukoliko su ispoštovani svi zakonom predviđeni uslovi. Nakon toga za odgovorno lice u organu uprave sledi kazna čak do 30 dana zatvora.
Ta odredba sasvim sigurno garantuje i pokazuje dobru volju Ministarstva, Vlade, a verujem i Skupštine kada prihvati ovaj zakon, da se jednom za svagda uvede red, vladavina prava i spreči korupcija u ovoj oblasti, koja jeste jedna od rak-rana upravo kada spominjemo urbanizam, izgradnju i planiranje u Republici Srbiji.
Ovim zakonom predviđa se liberalnija i mnogo konstruktivnija mogućnost legalizacije objekata koji su bespravno izgrađeni. Mi smo imali dug period, naročito 90-tih godina, a posebno sa dolaskom i velikim talasom izbeglica, kada su prosto mnogi objekti izgrađeni bez potrebnih uslova, dakle mimo zakonskih uslova, a to je prosto bio sticaj okolnosti i sila prilika. Većinu od tih objekata sigurno treba legalizovati i ovaj zakon predviđa mogućnost da se takvi objekti legalizuju.
Naravno, biće nemoguće legalizovati one objekte koji se nalaze na pravcima određenih koridora, na rutama određenih puteva, dakle na onim mestima na kojima se predviđaju važne saobraćajnice ili izuzetno važni infrastrukturni objekti, ali velika većina objekata moći će da se legalizuje.
Prethodni zakon u tom smislu nije bio uspešan. Na osnovu njega je samo oko 3% objekata bilo legalizovano i to je apsolutno nedovoljno. Ovaj zakon neće vezivati instituciju legalizacije za određeni datum. On praktično omogućava da svi objekti, osim onih koje je prosto nemoguće legalizovati, budu legalizovani i da se na taj način obezbedi sigurnost upravo vlasnika tih objekata, jer u ovom trenutku nemaju pravni osnov da se nalaze tamo gde se nalaze i to je takođe jedna od veoma važnih tekovina ovog zakona.
Ovaj zakon je preduslov za uvođenje reda u oblast planiranja i izgradnje, preduslov za privlačenje stranih, ali i domaćih investitora, jer omogućava vrlo kratku proceduru, a ukoliko nije kratka oštro biva sankcionisana, pre svega u odnosu na radnike uprave ili javnih preduzeća ako svoju zakonsku obavezu ne izvršavaju na pravi način. Ovim zakonom obezbeđuje se decentralizacija, dakle mogućnost da opštine zaista kreiraju na pravi način svoj razvoj i omogućava se da se jednom za svagda u ovoj oblasti raskrsti sa korupcijom. Zbog svega ovoga poslanički klub DOS-Reforma Srbije glasaće za ovaj zakon.