SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.05.2003.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Programsko opredeljenje SRS je kodifikacija zakona. Mislim da bi bilo normalno da i svaka vlada koja teži ka pravnoj državi, treba da teži i ka kodifikaciji zakona. S obzirom da se ova DOS-ova vlada bar deklarativno izjašnjava da je za pravnu državu, vrlo sam iznenađena što svake nedelje dobijamo po jedan predlog zakona koji predstavlja klasičan obligacioni ugovor.
Umesto da, eventualno, ako imate, date predlog da se Zakon o obligacionim odnosima dopuni ili negde izmeni, vi svaki put izvlačite po jedan klasičan ugovor i predlažete to nama ovde kao zakon. Još samo treba da očekujemo da ćemo dobiti i zakon o ugovoru o kupoprodaji. Materija založnog prava je u Zakonu o obligacionim odnosima regulisana, čini mi se, u 43 člana, taman toliko koliko bi i ovaj zakon imao da niste dodali neke suvišne članove kojima nije mesto ovde.
Što se tiče samog predloga zakona, moram da vam kažem, svi vi to dobro znate, da je ovaj zakon najava siromaštva u zemlji. Znate dobro da se pokretne stvari ni u jednom domaćinstvu ne daju u zalogu bez velike muke, što bi naš narod rekao, jedino za ne daj bože.
Cilj ovoga zakona ste regulisali u članu 1, a rekla bih da je cilj ovog zakona da se otkriju sve dragocenosti o kojima neko verovatno ima saznanja, kao što je svojevremeno Dinkić izvukao sve devize građanima koje su imali negde u slamaricama. Sad treba da se izvuku iz domaćinstava i sve dragocenosti koje eventualno postoje.
Mi smo na ovaj zakon dali dosta amandmana, ali ću ipak prokomentarisati neke najkarakterističnije članove. U članu 5. ste rekli da "upis založnog prava u registar mogu tražiti poverilac ili zalogodavac". Ne može da stoji "mogu", mora da stoji da to moraju, ako hoćemo nekakvu pravnu sigurnost. Šta znači "mogu", šta se krije iza toga, šta će biti sa onim ugovorom o zalozi koji ne bude upisan, ko će na taj način biti doveden u zabludu itd, to je mnogo pitanja na koje Vlada nije u obrazloženju odgovorila, a ministar očigledno nije zainteresovan da sasluša narodne poslanike.
Ovo što je regulisano članom 11. potpuno je regulisano članom 989. Zakona o obligacijama, tako da je nepotrebno. Ovo što je regulisano članom 16. predstavlja uterivanje duga. Koliko znam, uterivanje duga je krivično delo, a vi ste ga ovde legalizovali kroz član 16. Predloga ovog zakona.
Član 20. kaže: "Ako o dospelosti ne ispuni obavezu prema založnom poveriocu, zalogodavac gubi pravo na državinu". Nejasno je ko to pravo ostvaruje. To je takođe trebalo da se reguliše.
U poslednjem stavu člana 23. opet legalizujete jednu kriminogenu radnju, a to je prevara. Pročitajte ovaj član, pa ćete videti da sam u pravu. Nažalost, nemam vremena da šire obrazlažem, ali ću ukratko da pretrčim.
Član 31. već je regulisan članom 30. i potpuno je nepotreban. To je ono što sam rekla na početku - da bi vam zakon izgledao ozbiljan, dodavali ste članove kojima uopšte nije mesto u ovom zakonu. Pre svega, to se odnosi na onaj deo koji reguliše nadležnosti sudova. Propisujete nešto, ako drugačije nije određeno. Zna se na koji način rade sudovi, zna se kako se primenjuje Zakon o izvršnom postupku i ovaj zakon ne može da reguliše ništa mimo tog zakona.
U članu 32. kažete da je "poverilac dužan dokazati da je do predaje u državinu došlo pre upisa u registar". Kome on to treba da dokaže, pred kim, to takođe nikom živom nije jasno.
Član 41. je ovo što sam rekla, totalno mešanje u nadležnosti sudova i apsolutno suvišno u ovom predlogu zakona.
Član 43. je takođe suvišan.
Jednostavno ste išli na to da ovaj zakon ima više članova.
U članu 45. kažete: "Posle dostavljanja obaveštenja zalogodavcu o početku postupka namirenja, založni poverilac i zalogodavac mogu se sporazumeti da se rok od 30 dana skrati ".
Trebalo je da kažete, pa još jedanput do 30, dok jedan od njih ne umre i onda nema ništa od ugovora. Nažalost, nemam više vremena, osim još da vam kažem da je primena zakona koju ste vi predvideli od 1. jula 2003. godine, odnosno 1. januara 2005. godine ipak vama bio dovoljan rok da ste do tada mogli da napravite valjan zakon, pa kada nešto usvajate da bar liči na zakon.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragiša Đoković, a posle njega.... Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS, povreda Poslovnika.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Poštovane kolege, htela bih da gospođu predsedavajuću upozorim na član 28. koji propisuje ovlašćenja predsednika Narodne skupštine, pa između ostalog nalaže predsedniku da se stara o primeni Poslovnika Narodne skupštine, a u vezi člana 117. ovog poslovnika koji ću citirati: "Narodni poslanici dužni su da identifikacione kartice nose sa sobom pri izlasku iz sale Narodne skupštine.
Ako narodni poslanik napusti salu Narodne skupštine i ostavi u poslaničkoj jedinici, odnosno pored nje svoju identifikacionu karticu, Služba Narodne skupštine odmah će tu karticu dostaviti sekretaru Narodne skupštine. Kartica će biti vraćena narodnom poslaniku po ulasku u salu."
Još nijednom nismo doživelu takvu situaciju i obzirom da je krajnje licemerno da smo danas imali predlog da se radi do 20,00 časova od strane poslaničke većine, kojih sada više nema od 30 u sali i očigledno je da nemamo kvorum, o tome predsednik Narodne skupštine ne vodi računa i kada poslanik jedne opozicione političke partije traži da izađe za govornicu i da uputi predlog Narodnoj skupštini, predsedavajući kaže da na to nema pravo, a u prepodnevnom delu zasedanja imali smo situaciju da je šef poslaničkog kluba DOS-a, gospodin Pajtić bio prisutan, a gospodin Mitrović je dobio reč i izašao sa predlogom da se radi do 20,00 časova. Molim vas da imate podjednake aršine za sve poslaničke grupe, samo tražim da poštujete član 28. i da vodite računa o redu u sali i da se podjednako ponašate prema svim narodnim poslanicima.
Dakle, neovlašćeno lice jutros je podnelo predlog da radimo do 20,00 časova, a sada očigledno da ima dovoljno kartica ovde da se i utvrdi kvorum, bez obzira na to, evo tražim, koliko god je poslanika SRS ovde, ubaciće svoje kartice da utvrdimo kvorum, ali molim da se izjasnite o ovoj povredi poslovnika i da prethodno sve ove kartice dođu u ruke sekretara Narodne skupštine.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Primena Poslovnika, člana 117 stav 2.. Molim Službu Narodne skupštine da pokupi kartice koje su na klupi ili pored elektronskog sistema za identifikaciju i molim narodne poslanike da utvrdimo kvorum po članu 82. Izvolite.

 
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Konstatujem da imamo kvorum (18,25 časova) i možemo nastaviti rad.

Reč ima narodni poslanik Dragiša Đoković, poslanička grupa DSS-a, a sledeći prijavljeni za reč je narodni poslanik Rajko Baralić, poslanička grupa SPS-a.

Narodni poslanik Dragiša Đoković nije prisutan.

Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić, a sledeći prijavljeni za reč je narodni poslanik Tomislav Kitanović, poslanička grupa DSS-a.

Rajko Baralić

Hoćemo li malo da radimo? Dobro. Idemo.
Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, kolege su (narodni poslanik ćuti za govornicom i čeka da se poslanici umire).
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Izvolite.

Rajko Baralić

Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo predsednice, gospodine ministre, naše su kolege rekle nekoliko stvari o zakonu koji je na dnevnom redu. Svoj stav sam u vezi sa tim juče rekao na Odoboru za finansije i zbog ostalih kolega. Nemojte zameriti  da ponovim sve to.
Smatrao sam da je normalno kada ovakav zakon imamo u rukama i omogućimo jednom broju ljudi koji se bavi poljoprivrednom proizvodnjom, koji ima farme, koji ima pojedinačna grla, pa to može biti predmet zaloge. Verujem da najveći broj vas misli da to jeste neophodno. Zbog toga sam podneo nekoliko amandmana, zajedno sa kolegama s tim u vezi. Juče sam dobio obrazloženje, to što smo napisali da se podrazumeva i da će očigledno biti moguće da se ostvari kada zakon bude usvojen. Precizno ćemo o tome voditi računa, zato što postoje neki ljudi koji su ...
Ne postoje elementarni uslovi da se radi. Ne treba da izgleda nijedan parlament nijedne zemlje na svetu ovako. Ne treba da postoji ni u jednom parlamentu na svetu ovakva atmosfera. Ne treba nijedan poslanik na svetu da se ponaša kao što se ovde ponaša 50 ljudi večeras...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Molim vas da se vratite na temu dnevnog reda i da se ponašate u skladu sa Poslovnikom i sa osnovom po kojoj ste dobili reč.

Rajko Baralić

Vi se, gospođo predsednice, ponašajte u skladu sa ovlašćenjima, obezbedite atmosferu da mogu normalno da kažem ono zbog čega sam ovde i došao. Ovde ne može da se govori. Ovde ne može da se iznese argumentacija. Nemoguće je ovde da se kaže ono zbog čega sam došao. To je suština. Nije suština u tome da li kršim Poslovnik, nego je suština da ne možete da kažete ništa zbog čega su vas ljudi ovamo poslali. To je suština. Niste u stanju da obezbedite da narodni poslanik govori o stvarima za koje je zadužen. To je suština.

Whoops, looks like something went wrong.