OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 28.05.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Nisam ni rekla da je u negativnom smislu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Onda nemate pravo.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Imam pravo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Nemate. Pročitajte Poslovnik, ali ajde da se ne raspravljamo sada.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dobro, nemam pravo po vama ni da živim. To ćemo kada budemo 4. tačku imali na dnevnom redu, o lusteraciji i onda ćemo da se lusterišemo ovde po Skupštini.
Htela sam ministru da skrenem pažnju na jednu činjenicu kada govori o čitavom ambijentu i kupovnoj moći stanovništva, da ne treba kao podlogu za svoje izlaganje da ima statističke podatke. Statistika, vi dobro znate, nije nauka. To je jedna metoda. Ona je uvek u službi nečega. Nije nauka. Nemojte me, molim vas, sada demantovati. Sada ću se razočarati u to. Vi ste ipak profesor Ekonomskog fakulteta. Statistika nije nauka nego metoda.
Vi znate koji procenat stanovništva je danas na ivici gladi. Znate koliko je nezaposlenih. Milion ljudi je na birou nezaposlenih. Potrošački krediti mogu u izvesnom smislu da budu afirmativni za jedno društvo, ali ako bih mogla na kredit da kupim sebi kuću, recimo na 40 godina ili stan na 40 godina; a da kupim fen za kosu, mašinu za pranje veša, toster, kao što se kupuje, to samo pokazuje kakva smo sirotinja. Nije istina da dve trećine prosečne plate, jer mi ovde imamo veće od prosečnih plata, čovek potroši, tj. porodica potroši za osnovne životne namirnice. Potrošimo celu platu i ne znamo ni sami više kako se dovijamo da i od te plate preživimo, oni koji naravno žive od plate i koji nemaju dodatne prihode.
Jedno je demagogija, jedno je statistika, jedno je potrošačka korpa. Život je nešto sasvim drugo, verujte, a pogotovo kada dođete u situaciju da vam iza leđa stoji gospođa Mićić, pa primite platu 3.800, kao recimo ja.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Glasanju ćemo pristupiti u danu za glasanje.

Zaboravila sam da vam kažem da možete da proverite u službi da sam imala pet sastanaka i da sam mogla da vam izreknem opomenu za ovo što ste rekli, a između ostalog sa japanskim ambasadorom, sa predstavnikom Ujedinjenih nacija, gospodinom Kalevinskim itd. Prema tome, mogli ste da dobijete ponovo opomenu.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O TRŽIŠTU HARTIJA OD VREDNOSTI I DRUGIH FINANSIJSKIH INSTRUMENATA (načela)

Dobili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Dobili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Nataša Jovanović i Dragan Ljubojević.

Amandmani koji budu podneti do početka načelnog pretresa biće vam uručeni u toku sednice.

Dobili se izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.

Molim predstavnike poslaničkih grupa da predaju liste sa prijavljenima za reč.

Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača, gospodin Božidar Đelić, ministar finansija, želi reč? (Želi.)

Reč ima gospodin Božidar Đelić, ministar finansija Vlade Republike Srbije.

Božidar Đelić

Gospođo predsednice, dame i gospodo, Predlog izmena i dopuna Zakona o hartijama od vrednosti je tehničke prirode.
Imamo dva razloga za predlaganje ovakvog zakona.
Prvi je inicijativa onih koji se bave hartijama od vrednosti. Upravo, imamo inicijativu Upravnog odbora Berze, Privredne komore Srbije, predstavnika berzanskih posrednika, kao i Komisije za hartije od vrednosti.
Ključni razlog zbog kog oni predlažu ovo što je, u suštini, odlaganje primene ovog zakona za četiri meseca, tako da umesto 1. juna primena počne od 1. oktobra ove godine, što oni nisu stigli da na vreme usaglase njihove akte i da u potpunosti budu spremni za punu primenu ovog zakona.
Da li je samo prisutno to što oni nisu bili dovoljno marljivi, a ima i toga, ili je u pitanju još i nešto drugo?
Ključni razlog je što u momentu ovih ustavnih promena savezni nivo možda nije bio dovoljno aktivan, naročito Komisija za hartije od vrednosti, ali i neke druge institucije, tako da nisu u potpunosti sve što je potrebno propratili, nisu radili punom parom da se pripremi primena ovog zakona.
Samim tim, danas smo u situaciji da primena ovog zakona, ako počne 1. juna, može dovesti do nekih problema u praksi, odnosno u njegovoj primeni u praksi. Nema nikakve štete da se primena ovog zakona odloži za četiri meseca, tj. da počne od 1. oktobra ove godine.
Ovo utoliko pre, što predstavlja drugi i poslednji razlog za predlaganje ovakvog zakona, to je da smo u izradi podzakonskih akata, kada je ta ingerencija prešla na republički nivo, a poznato vam je da su ovaj zakon pripremile savezne službe - Narodna banka Jugoslavije i Savezno ministarstvo za finansije - uočili dve vrste problema.
Prvi tip problema je neusklađenost pojedinih odredbi sa nekim republičkim zakonima. Naročito bih tu citirao neke elemente Zakona o privatizaciji, ali isto tako, što nije manje važno, neke eventualne probleme koji mogu da proisteknu iz primene jednog ovakvog zakona oko nekih pitanja, kao što su: statusi povezanih lica, gde zakon nije dovoljno dorečen; problemi koje možemo da imamo u smislu nužde koja bi proistekla iz ovog zakona da sva društva, koja su zatvorena, treba da se otvore i da ona koja su otvorena moraju da budu kotirana na berzi.
Naravno, tu ima još nekoliko manjih stvari, one su pravno-tehničke prirode.
Samim tim predlog je, da se ovo ne bi grbo rodilo, kako kažu pravnici, a onda proizvelo jedan broj štetnih posledica, da cenjeni dom prihvati ovaj predlog, a da onda 1. oktobra ponovo dođemo pred ovaj dom i predložimo odgovarajuće izmene i dopune ovog zakona, tako da se u sklopu svih drugih zakona koji regulišu finansijsku oblast, a tu najavljujem i zakon o osiguravajućim društvima, zakon o javnom dugu, zakon koji će regulisati investicione fondove, zatim zakon o penzionim i dobrovoljnim fondovima, sada kada je ta ingerencija prešla na nivo Republike, upotpuni ta regulativa koja nam je nužna kako bi se finansijski sistem pravilno razvio.
Zbog ta dva razloga, pozivam vas da glasate za ovaj predlog.
Hvala puno.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem gospodinu ministru.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele da uzmu učešće u raspravi? (Ne žele.)
Da li predstavnici poslaničkih grupa žele da uzmu učešće u raspravi? (Ne žele.)
Prelazimo na raspravu narodnih poslanika prema prijavama za reč.
Reč ima narodna poslanica Vjerica Radeta, a sledeći prijavljeni za reč je narodni poslanik Jovan Todorović.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Gospodine Đeliću, nisam shvatila o kom predlogu zakona vi govorite, pogotovu nisam shvatila kada ste predložili da usvojimo neki amandman, ne znam na koji amandman mislite, sem ako ne mislite na dva amandmana koje su predložili predstavnici Srpske radiklane stranke.
Ovaj predlog zakona je zaista čudo neviđeno. Obrazloženje mu je još gore.
U obrazloženju zakona kažete: "Prelaznim i završnim odredbama Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata utvrđeni su rokovi za usaglašavanje svih učesnika na tržištu hartija od vrednosti sa odredbama Zakona. U tom smislu, ostavljen je rok od šest meseci za usaglašavanje."
Gospodine ministre, pitam vas zašto taj rok nije poštovan? Niko nam to nije objasnio, ni vi u ovom vašem prethodnom izlaganju, niti je to dato u obrazloženju ovog zakona.
Bilo bi pošteno da nam bar kažete šta je pravi razlog za donošenje zakona koji ste danas predložili.
Dalje, kažete: "Predloženim izmenama Zakona, ovaj rok za usaglašavanje produžava se za četiri meseca. Na ovaj način omogućilo bi se blagovremeno usaglašavanje svih učesnika na tržištu hartija od vrednosti sa odredbama Zakona i usaglašavanjem Zakona sa zakonima Republike Srbije".
Ovo je, gospodine Đeliću, dezinformacija narodnih poslanika. Ali, mi, hvala bogu, znamo da čitamo. Mi u poslaničkoj grupi Srpske radikalne stranke, svakodnevno vam to ovde govorimo, čitamo vaše zakone i između redova.
Verovali vi to ili ne, svaki put znamo šta ste tačno mislili nekim predlogom zakona.
Na kraju, reći ću vam i šta ste mislili ovim predlogom zakona.
U objašnjenju osnovnih pravnih instituta kažete: "Članom 1. zakona o izmenama Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata predlaže se produženje roka za postupanje svih učesnika na tržištu hartija od vrednosti i roka za početak primene ovog zakona, na koji način se stvara pravni osnov za sve učesnike na tržištu hartija od vrednosti da blagovremeno usaglase svoje poslovanje i donesu odgovarajuće pravne akte u skladu sa odredbama Zakona."
Gospodine Đeliću, očekujem da ćete da nam objasnite gde ovo piše u Predlogu zakona i na šta se odnosi ovo vaše objašnjenje.
Dalje, kažete da zakon stupa na snagu 30. maja 2003. godine i zbog toga je potrebno odložiti njegovu primenu za četiri meseca.
Šta mene briga, šta briga narodne poslanike što vi u Vladi niste uspeli da poštujete rok na koji ste se obavezali. Redovno donosite zakon na poček, period koji sebi ostavljate na raspolaganje ne uspete da iskoristite.
Zaista, Narodna skupština nije humanitarna organizacija da se saželjava na vaše propuste, gospodine Đeliću.
Što se tiče 2. člana ovog zakona, zaista nigde nisam videla ustavni osnov za primenu ustavne odredbe po kojoj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja.
Bilo bi lepo da je Vlada otvoreno rekla Narodnoj skupštini:Gospodo narodni poslanici, ministar Đelić preti da će podneti ostavku u Komisiji za hartije od vrednosti i finansijsko tržište, ukoliko u toj komisiji ne bude gospodin Labus, a mi gospodina Labusa nećemo, zato što on nije sada blizak Demokratskoj stranci nego Demokratskoj stranci Srbije. Gospodo, to je vaš problem.
Vi, gospodine Đeliću, što se mene tiče, ne morate podnositi ostavku samo u ovoj komisiji.
Bilo bi lepo da podnesete ostavku i na ministarsku funkciju. Jer, ovakav Predlog zakona je vrlo neozbiljan, vrlo neodgovoran i zaista ne može imati drugu posledicu osim ostavke ministra.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Jovan Todorović. Sledeći prijavljeni za reč je narodni poslanik Zoran Krasić.

Whoops, looks like something went wrong.