DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, člana 31. Zakona o Narodnoj banci Srbije reguliše način na koji dolazi, odnosno ko ima nadležnost da razreši guvernera Narodne banke Srbije i Srpska radikalna stranka je ovde intervenisala amandmanom u tom pravcu da se reči "Odbor Narodne skupštine nadležan za finansije" zamene rečima "odgovarajuće radno telo Narodne skupštine", iz razloga što bi se ovakvom formulacijom u zakonu otvorila mogućnost Narodnoj skupštini da formira posebno radno telo koje bi pratilo rad Narodne banke Srbije, sve vezano za izbor i razrešenje guvernera i saveta Narodne banke Srbije.
Dakle, da se ne vežemo samo da to ima mogućnost Odbor Narodne skupštine Republike Srbije, mada i sam mandat nekog radnog tela Narodne skupštine Republike Srbije postavlja pitanje da li je pravo mesto, odnosno da li on treba da ima ndležnost da predlaže izbor i razrešenje guvernera Narodne banke Republike Srbije, odnosno Narodne banke Srbije, iz prostog razloga što smo u ovoj novijoj istoriji imali primere, odnosno imali mogućnosti da se uverimo da neki guverneri, odnosno aktuelni guverner nije došao na ovo mesto regularnim i legalnim načinom, regularnim i legalnim putem, a može da se razmišlja i u tom pravcu da neko ko je došao automatskim puškama na mesto guvernera Narodne banke Jugoslavije, koja je sada postala Narodna banka Srbije, može na isti takav način da ode sa tog mesta.
To nije ništa novo. To je nešto što je zabeleženo u političkoj praksi da kada se na jedan način dođe do određenih pozicija, da istorija to tako uredi, da se upravo na isti takav način odlazi sa tih pozicija, iako ovakv zakon, ovakav kakav je, ustanovljava neki princip da se na legalan, zakonit način, kroz institucije sistema dolazi i odlazi sa određenih funkcija.
Činjenica jeste da aktuelni guverner Narodne banke Jugoslavije, odnosno sada Narodne banke Srbije neće otići na regularan i legalan način, nego da će otići gotovo na identičan način na koji je i došao, ali se postavlja pitanje zašto se priča o ovome u Narodnoj skupštini, jer oni koji će glasati ne prate uopšte, niti razumeju o čemu se priča. Ministar nadležan za finansije, odnosno predstavnik predlagača nije u Narodnoj skupštini. Očigledno je gospodin Mitrović jedini koji prati i razume šta se dešava u Narodnoj skupštini.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovim zakonom i suviše velika ovlašćenja se daju jednom radnom telu Narodne skupštine. To članom 31. Odbor za finansije Narodne skupštine utvrđuje da li su ispunjeni uslovi i poziva guvernera da se izjasni i predlaže Narodnoj skupštini.
Sva prethodna rešenja u pogledu razrešenja guvernera Narodne banke Jugoslavije bila su bolja od ovoga. Na ovaj način je sputana inicijativa i predlog 20 poslanika, a oni su ipak ustavna kategorija i to ne sme da se zaboravi.Ako mogu da traže izglasavanje nepovrenja Vladi, oni to pravo moraju da imaju kada je u pitanju guverner Narodne banke Srbije. To što je Ustav 1990. godine donet na onaj način i ne sadrži precizne odredbe ne znači da u ovom zakonu ne treba da se ugradi baš ta odredba koja omogućava poslanicima, a da bi taj predlog dobio ozbiljnost potrebno je 20 poslanika da pokrenu postupak razrešenja guvernera.
Pošto ste zauzeli ovaj stav i idete na ovaj način preko saveta, odnosno saveta i nadležnog nekog odbora Skupštine, mi predlažemo da taj nadležni odbor Skupštine bude tako određen u zakonu, a ne po nazivu da je to baš Odbor za finansije. To bi mogao da bude neki novi odbor koji bi se formirao izmenom Poslovnika i koji bi poprilično kontrolisao monetarnu sferu i vršio taj upliv i nadoknadio taj nedostatak što 20 poslanika ne mogu da pokrenu inicijativu.
To je svrha ovog amandmana, da se ako je moguće nešto učini normalnim sa ovim zakonom, pa da većina napokon shvati da ovo nisu obične stvari, već krupni problemi. Razloga za razrešenje i te kako ima. Ne samo ovi postojeći, nego budite sigurni kada nove izaberete posle mesec dana ćete saznati da su još godinu dana pre toga nastupili uslovi za njihovo razrešenje.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč?
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Samo sam hteo da podržim inicijativu gospodina Krasića. Ima puno smisla da se promeni Poslovnik u ovom delu, da se konstituiše monetarni odbor u Skupštini Srbije, zato što usvajanjem zakona o Narodnoj banci Skupština Repbulike Srbije postaje nadležna za ovu instituciju. Mi smo ranije imali u Saveznoj  skupštini SRJ Odbor za monetarnu ekonomiju, tako se zvao. Dakle, ima smisla da postoji taj odbor i poslanici SPS će ovu inicijativu podržati i u oficijelnoj formi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Na član 32. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Slavka Pavlović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Dragan Pavlović.

Dragan S. Pavlović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ispred poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 32. stav 1. i to da se reči "Odbor narodne skupštine nadležan za finansije" zamene rečima "odgovarajuće radno telo Narodne skupštine".

Ovim amandmanom se sledi prethodni amandman. Ovaj amandman sam podneo iz dva razloga. Prvi razlog je čisto pravno-tehničke prirode. Ovo sam predložio iz prostog razloga što se Odbor za finansije može i drugačije zvati, ali će ovim mojim predlogom biti definisano da to radi odgovarajuće radno telo Narodne skupštine, koje može biti jeddan ili više odbora Narodne skupštine Republike Srbije. Moj amandmanski predlog je pravno-tehnički ispravniji nego rešenje koje je ponudio predlagač zakona o Narodnoj banci Srbije, tj. Vlada Republike Srbije.

Drugi razlog je izuzetno velika obaveza, a i odgovornost radnih tela Narodne skupštine Republike Srbije koja predlažu izbor guvernera i saveta Narodne banke Srbije.

Narodna skupština Republike Srbije dužna je da na obrazloženi predlog Odbora za finansije, u roku od 60 dana od dana utvrđivanja uslova za prestanak funkcije guvernera ili članova saveta Narodne banke Srbije, donese odluku o prestanku funkcije, odnosno o razrešenju guvernera ili članova saveta Narodne banke Srbije.

Postavlja se pitanje šta će se desiti ukoliko Narodna skupština Republike Srbije ne prihvati predlog Odbora za finansije i ne donese odluku o prestanku funkcije, tj. o razrešenju bilo guvernera, bilo članova saveta Narodne banke Srbije. Sve ovo ukazuje na veliki pravno-tehnički nedostatak ovog predloga zakona, kao i na preveliku obavezu koja se stavlja pred radna tela Narodna skupština Republike Srbije. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Svako ko ima pred sobom zakon i čita član 32. stav 1. mu uopšte nije jasan, jer šta bi značilo ovo u poslednjoj rečenici, ako Odbor za finansije utvrdi da su ispunjeni uslovi za prestanak funkcije i razrešenje članova saveta, on pokreće postupak pred Narodnoj skupštinom u roku od 60 dana od utvrđivanja tih uslova. Čemu rok, šta znači taj rok, zbog čega rok?
Odbor za finansije je utvrdio da su ispunjeni uslovi da prestane funkcija, utvrdio da su ispunjeni uslovi za razrešenje, valjda odmah prosleđuje Narodnoj skupštini da ona odluči, jer ovde se stiče utisak da u roku od 60 dana Odbor za finansije razmišlja da li će da predloži Narodnoj skupštini da se razreši član saveta. Ako je utvrdio po automatizmu, to ide prema skupštini gde treba da dođe na glasanje. Stičem utisak da se ovde primenjuje ista logika kao kod Radiodifuznog saveta i kao kod Komisije za lustraciju. Napisano je nešto sa molbom da nikada ne zaživi, a većina moguće je da podnese predlog za razrešenje pa da glasa protiv svog predloga.
Nemojte to da radite sa Narodnom bankom Srbije. Narodna banka Srbije mora da bude ozbiljna institucija. Znate kako je, radi se sa parama, nema tu nekih velikih emocija da može i ovako i onako, u pitanju su pare, sredstva, u pitanju su životi ljudi.
Znači, pored toga što tražimo, da ako već mora neko to da raspravi pre Narodne skupštine, onda neka to bude odgovarajuće nadlženo radno telo koje bi se naknadno formiralo izmenom Poslovnika. Nemojte sve i svašta da trpamo Odboru za finansije. Pa, pola članova tog Odbora ovde samo služi radi kvoruma. Gde su oni upozorili Vladu ili Narodnu banku? A, na ovaj zakon mi smo upozoreni onog momenta kada je promenjen Zakon o ministarstvima i kada je Ministarstvo finansija postalo Ministarstvo finansija i ekonomije, i kada je dobilo nadležnosti iz monetarne sfere, tada su poslanici prigovarali - zar je to moguće?
E, sazrelo je, došlo je, sada vidimo zbog čega je to promenjeno tada.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 33. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Rade Bajić i Živanko Radovančev.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilaca amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Rade Bajić.