JEDANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.05.2004.

8. dan rada

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Izvolite, reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 10. koji je podneo uvaženi kolega gospodin Božidar Koprivica, u ime SRS, logično sledi sve ono što smo vam objašnjavali u gotovo proteklih sat vremena, kada smo branili naše stavove o potpuno drugačijoj koncepciji po ovom zakonu. Sada treba da se menja član 10. zakona.
Menjamo naslov i umesto - ovlašćenja i obaveze registratora, mi predlažemo da stoji - ovlašćenja i obaveze registratorskog sudije. Ta ovlašćenja treba da se definišu kroz manji broj tačaka nego što je to za registrator dao predlagač ovog teksta zakona.
Mi nemamo ništa proiv toga i to treba da bude posao jednog odgovornog registarskog sudije, a to je da se stara o zakonitosti, sistematičnom i ažurnom vođenju registra. Dakle, da se omogući sudiji da to uradi, ali da mu se pre toga i materijalna, i tehnička i sva druga sredstva unaprede, odnosno da se daju bolji uslovi da bi taj posao mogao ažurno da radi.
Da sprovodi postupak registracije, izdaje potvrde o podnetoj registracionoj prijavi i donosi odluke po registracionoj prijavi, mi protiv toga nemamo ništa i to bi zaista jedan odgovorni sudija trebalo da radi. Da obezbeđuje uvid u registar i izdaje overene izvode iz registra i kopije dokumenata na osnovu kojih je izvršena registracija, a to je takođe njegova obaveza.
Do sada se to radilo prema pozitivnim zakonskim propisima ova četiri zakona koja smo spominjali ovih dana i po ovoj jednoj uredbi. Da obezbeđuje prevođenje dokumentacije iz pismene forme u elektronsku formu registra, naravno to je potrebno u današnjoj eri kompjuterizacije i u tehničkom i tehnološkom napretku, nemamo ništa protiv.
Da obezbeđuje čuvanje i arhiviranje dokumentacije u pismenoj formi i elektronske dokumentacije, kao i da preduzima druge radnje neophodne za nesmetano i pravilno funkcionisanje registra u skladu sa zakonom; takođe je to potrebno da bismo imali urednu i ažurnu evidenciju privrednih registara.
Sada vam kažem da mi sve to hoćemo i nemamo ništa protiv toga, ali da to ne radi registrator, nego registarski sudija, što mi predlažemo kao bolje i racionalnije rešenje.
A poslanici jednog dela ove klimave koalicije u prilog ovom zakonu koji je za nas apsolutno neprihvatljiv kritikuju poslanike SRS što imaju ovakva primenjiva rešenja, koja ne treba da koštaju neka dodatna sredstva iz budžeta ili sa nekom novom donacijom, da bi neko, kao što je rekao gospodin Krasić, potrošio novac. I to nije demagogija, nego je stvarno bacanje prašine u očima građana Srbije da se u stvari sprovode neki reformski i ekonomski potezi u našoj zemlji.
Istina je, dame i gospodo, sasvim drugačija. Došlo je do stvaranje jedne nove, klimave i pokazalo se zaista posle gotovo tri meseca nesposobne koalicije i ministara da se suoče sa gorućim problemima u našoj zemlji. To nije problem SRS samo, to je problem naroda, odnosno svih građana Srbije koji danas teško žive.
Poručiti, od strane ovlašćenog predstavnika smo to mogli da čujemo, poslanicima SRS-a da oni žele izolaciju, da žele da se omeđe samo u Srbiji i da to govori naš predsednički kandidat, ne da samo nije tačno, nego je jedna besmislica i pre svega laž, a znamo da pored ostalog za jedno razumno obrazlaganje zakonskih predloga ova skupštinska govornica treba da služi poslanicima izabranim da govore samo istinu.
Da to nije tako, reći ću vam i kroz činjenicu da je budući predsednik Srbije, a mi verujemo da će to biti volja naroda, gospodin Nikolić, jutros otputovao u trodnevnu posetu Rusiji odnosno Moskvi. Reći ću vam, gospodine, a vi takođe to verovatno ne znate, jer ne verujem da ste jedan jedini dan proveli u privredi, da ste pratili privredne tokove.
Doduše ministar jeste došao iz tog miljea, ali vi da govorite da mi sprovodimo neku izolacionističku politiku u kontekstu predsedničke kampanje kandidata, koji je otišao u rusku federaciju da podseti i njih, a naročito građane Srbije stalno podseća i ovu nesposobnu vladu, da mi od 1998. godine imamo potpisan sporazum sa ruskom federacijom o slobodnoj trgovini.
Šta da im izvezemo tamo, kada je politika Koštunice, i Dinkića i Labusa takva da od Slovenaca uvozimo za četiri dinara, a mi izvezemo za jedan, da imamo spoljnotrgovinski deficit od 4,5 milijardi evra i tako iz godine u godinu nastavljate isto ono što je radila DOS-ovska vlada.
Gospodin Nikolić i srpski radikali sa ove govornice jedino mogu, ono što rade iz srca i čista obraza, da poruče građanima Srbije da će voditi realnu i samo realnu politiku, ostvarljivu i moguću. Nikada nećemo lagati, ni obmanjivati narod, naročito ljude koji su bez posla i ljude kojima vi pokušavate ovim zakonom da kažete da nam je tehnički i tehnološki napredak potreban, sa čime se mi slažemo.
Omogućite ljudima da imaju šta da jedu, da prehrane svoju decu, da imaju zaposlenje, pa onda dođite sa takvim zakonskim projektima.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Gospodin Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Potrudiću se da ne uđem u materiju sledeće tačke dnevnog reda, da ne pričam mnogo više o agenciji, ali moram malo da je dotaknem, kada je u pitanju član 10.
Ako ste rekli da agencija obavlja poverene državne poslove u jednom od članova tog zakona i napisali da se na njen rad primenjuju pravila koja se odnose i na javne službe, i ako ste u članu 8. napisali nešto što bi moglo onako slikovito da se kaže - go je dao Bekam preko Raula, jer vodi agencija preko registratora. To je otprilike to.
Sada moram da vas upozorim da ovo što ste napisali u članu 10. stav 1. tačka 2) ne može da stoji u zakonu. Ne može registrator, koji je fizičko lice koje vodi registar, da bliže određuje način vođenja registra, jer poverena javna ovlašćenja ste preneli agenciji a ne registratoru. To vas upozoravam i čudi me da vam oni koji su pripremali sednicu Zakonodavnog odbora, a naročito Sekretarijat za zakonodavstvo, nisu skrenuli da ovo nije u skladu sa Ustavom Republike Srbije.
Ako se ovlašćenja prenose nekoj javnoj službi, ona ne mogu da se delegiraju ispod još nekome, pa još kažete pojedinac koji je fizičko lice. Taj pojedinac ne bi mogao da obezbeđuje blagovremeno objavljivanje registrovanih podataka, kao i tehničke uslove u prostorijama agencije, kako bi zainteresovana lica mogla da izvrše uvid u internu stranu registra. Zašto to vezujete za fizičko lice?
Pošto smo rekli da registrator nije skup dokumenata u jednom kartonu, kažete da taj pojedinac treba da propisuje formu i sadržinu obrazaca za registraciju i obezbeđuje njihovu dostupnost na sajtu registra. Sada poseban dodatak, to je taj dodatak koji može da liči na debele prste, kaže - obezbeđuje dostupnost modela tipskih osnivačkih akata na sajtu registra. Znači, obrasce, samo treba da ištampate te obrasce, da stavite potpis i vi ste navodno formirali firmu.
Dolazimo do onih egzotičnih ostrva i činjenice da smo pre mesec i po dana imali prilike da čujemo da je jedna velika, jaka firma, sudeći po poslu, registrovana elektronskim putem na nekom Sent Džordžu, ostrvu, i ona je postala ozbiljna firma, naravno kumovska, i izvršila je dar-mar.
A znate da je i anketni odbor povodom tih događanja sa strujom radio poprilično i ovde smo čuli priznanje čoveka kako je registrovao firmu. Of šor, za čas.
Znate, tako nešto, moram da vam kažem, u Srbiji neće da prođe. Neće da prođe jer će biti mnogo debelih prstiju. Najmanje 160 zamenika, pomoćnika tog registratora. Da bi ovo malo ličilo na nešto, a u sklopu naše koncepcije da ti poslovi ostanu pri trgovinskom sudu, uz uvažavanje svih onih promena koje su potrebne, promena faktičkog stanja u cilju javnosti i bržeg, i efikasnijeg, i ekonomičnijeg upisa i punog uvida u status i strukturu naših privrednih subjekata, mi smo predložili amandman i taj u prvom delu nosi naznaku trgovinski sud, odnosno registarski sudija.
U drugom delu smo vam rekli nešto što je u skladu sa Ustavom, da ministar pravde donosi bliža uputstva o vođenju registra, propisuje formu i sadržinu obrazaca za registar i obezbeđuje njihovu dostupnost na sajtu Interneta. Pokušali smo vam da objasnimo da sve može jeftinije, jednostavnije i u skladu sa Ustavom.
Ranije smo završili pitanje da nije mana i nedostatak SRS-a što se poziva na Ustav, nego pre svega vrlina, pa onda onaj ko prima sponzorstvo iz inostranstva, a koji je ženskog roda, bilo bi bolje da prihvati ove naše amandmane, kako bi ovaj zakon ličio na nešto i bio dobar zakon. Ukoliko insistirate na ovom vašem Predlogu zakona, verujte, toliko ćemo lepo da ga ogolimo, da pokažemo svima u zemlji, i da bude jasno, da se iza njega samo kriju.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Izvolite, narodni poslanik Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 10. koji je podneo Koprivica Božidar treba prihvatiti, s obzirom da je ovaj amandman podnet u cilju poboljšanja rada privrednih sudova i postupka pri registraciji istih.
Narodni poslanik Koprivica Božidar je predložio da ministar svojim uputstvom reguliše bliže vođenje registra, a što ne iziskuje nikakva dodatna materijalna sredstva. To neće prouzrokovati formiranje nekih novih podružnica ili organizacionih jedinica, to neće prouzrokovati da se u agenciji sutra zaposli njih 150 sa platama, naravno, većim nego u privredi ili u upravi i drugim organima.
Ministar pravde je ovlašćen i može po sudskom poslovniku da kontroliše da li se njegovo uputstvo u praksi sprovodi, i da bliže odredi i izmene i dopune, i da se na taj način uštedi vreme i novac poreskih obveznika Republike Srbije.
Oni koji ovde izlaze, dame i gospodo, pa kažu, poslanici SRS-a podnose amandmane; jeste. Kažu, ista su im neka obrazloženja od prvog, drugog ili trećeg člana; pa, jeste.
Ako SRS smatra da treba brisati predloženi član, u svakom slučaju, u obrazloženju i treba da stoji da su postojeća rešenja kudikamo naprednija i da ih samo treba dograditi i poboljšati, jer se na taj način štedi vreme, štedi se novac.
Oni koji tumače naopako zakon i ne znaju da protumače amandmane, i svrhu amandmana, u svakom slučaju, trebalo bi da pročitaju mnoge knjige iz pravne nauke, da se konsultuju sa stručnjacima i pravnicima, kojih u ovom parlamentu ima u svim političkim strankama. Na taj način da uzmu učešća i poboljšaju tekst zakona, jer na taj način, narodni poslanik može dati doprinos u radu parlamenta i da se donesu dobri zakoni. Nije bitno, dame i gospodo, doneti sto zakona. Donesite tri zakona, ali da budu dobri.
Drugo, u ovom predlogu zakona ima više od polovine članova koje je trebalo izostaviti, jer je daleko manji broj članova mogao da reguliše pitanje registracije i rada agencije. Prema tome, dame i gospodo, inflaciju propisa imamo, ali malo dobrih zakona. Uveravam vas u to, jer ukidate i menjate čak one koji su prošle godine doneti. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Izvolite, reč ima narodni poslanik Nemanja Šarović.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ne znam, gospodine Tomiću, čemu kritike što se poslanici SRS-a javljaju povodom amandmana i što uopšte podnose amandmane.
Mislim, kao prvo, da je to osnovni smisao Narodne skupštine, da ono što možemo popravimo. Kao drugo, zašto uskraćujete pravo poslanicima SRS-a da podnose amandmane, ako je sama Vlada podnela na ovaj predlog zakona veliki broj amandmana. Podsećam vas, juče smo čuli da je Predlog zakona podneo onaj deo Vlade koji u njoj intelektualno pali i žari. To, gospodo, više govori o vašim koalicionim partnerima nego o vama.
Što se tiče amandmana koji je narodni poslanik Božidar Koprivica podneo na član 10. i naslov iznad člana 10, ovim amandmanom predviđeno je da se tačke 2), 4), 6) i 7) brišu, a da se nakon stava 1. doda stav 2. koji glasi - ministar pravde donosi bliža uputstva o vođenju registra, propisuje formu i sadržinu obrasca za registraciju i obezbeđuje njihovu dostupnost na sajtu Interneta.
Ovim članom 10. veoma široka ovlašćenja su data registratoru. Znači, praktično, ukoliko, ne daj bože, ovaj predlog bude usvojen, registrator će ovde biti, a što naš narod kaže, bog i batina.
S obzirom na to da smo već videli da registratora bira Vlada, da je registrator samo fizičko lice za koje nije predviđena nikakva stručna sprema, ne da nije predviđen fakultet, nego nije predviđeno ni da ima srednje obrazovanje, postavlja se pitanje ne samo kakve će biti ove odluke koje bude donosio i kakva će forma, sadržina obrazaca, način vođenja registra biti, već se postavlja pitanje da li će on to uopšte biti u stanju da donese.
Nemojte gurati ljude u ono što ne mogu da urade. Mi smo više puta do sada imali neke zakone na dnevnom redu za koje smo vam odmah u startu rekli da neće moći biti sprovedeni. Nemojte da i ovo bude još jedan od takvih zakona.
Ovaj posao mogao je da bude dat u nadležnost i npr. Zavodu za statistiku, a koji izuzetno dobro radi i koji ima odlične stručnjake, koji je državni organ, već razrađen. Znači, ako bi ovaj posao, a mislim na samu registraciju i prebacivanje u elektronsku formu itd, poverili Zavodu za statistiku, imali bismo sigurno i kvalitetnije registre, i mnogo brže urađene registre. Podsetiću vas, Zavod za statistiku već po službenoj dužnosti ima u svojoj evidenciji registrovane sve privredne subjekte. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Izvolite.

Vojislav Milajić

Srpska radikalna stranka
Na član 10. čiji naslov glasi: "Ovlašćenje i obaveze registratora", SRS je uložila amandman. Ono što je osnovno za ovaj član zakona, da bi registrator imao svoja ovlašćenja i obaveze, on mora da bude izabran. U prethodnom članu je bilo govora o tome da je nemoguć izbor registratora, samim tim on ne može da vuče nikakva prava ni obaveze.       
Ministar je izlazio ovde da pruži objašnjenje, međutim, elegantno je preskočio kako se vrši izbor registratora i da u zakonu o agenciji za privredne registre, u članu 8. koji reguliše rad upravnih odbora, prava i obaveze koje ima upravni odbor, nije predviđeno uopšte da se bira registrator uz saglasnost Vlade Srbije.
U članu 8. pomenutog zakona Vlada Srbije daje samo saglasnost na statut, godišnji plan rada i godišnji finansijski plan. Uopšte se ne pominje davanje saglasnosti na izbor registratora.
U istom članu, gde se govori o poslovima koje obavlja upravni odbor, tu ima 10 tačaka, a ni u jednoj tački se ne pominje izbor registratora, pominje se izbor revizora, ali revizor je jedno, a registrator nešto sasvim drugo. Kako će se vršiti izbor registratorčića, znači, ljudi koji će raditi registre u izmeštenim jedinicama agencije, ni to se ne vidi iz ovoga.
Ovlašćenja i obaveze registratora, koji uzgred budi rečeno neće moći na osnovu ova dva predloga zakona da budu izabrani, mogla bi da se svedu na sledeće: da obezbeđuje kopije u pismenoj formi, čuvanje i arhiviranje dokumentacije, preduzima druge radnje, mislim na one koje su neophodne za nesmetano i pravilno funkcionisanje registra, bliže uređuje način vođenja registra, obezbeđuje blagovremeno objavljivanje registarskih podataka, obezbeđuje uvid u registar, izdaje overene izvode iz registra i kopije dokumenata, obezbeđuje dostupnost modela tipskih osnivačkih akata na sajtu, obezbeđuje prevođenje dokumentacije itd.
Sva ova njegova ovlašćenja, koja su predviđena u članu 10. ovog zakona, mogla bi da se svedu na opis poslova i zadataka, a to radi otprilike kustos muzeja: čuva, fotokopira, nosi, donosi, prenosi, odnosi. Nigde se ne vidi da registrator meritorno odlučuje o bilo čemu.
Tu je suštinska razlika između koncepcije SRS i koncepcije koju zastupa vladajuća koalicija, u tome što registarski sudija u trgovinskom sudu meritorno odlučuje, on nije običan činovnik koji lupa pečate, kako vi već hoćete ovde da ga predstavite, nego čovek koji vrši proveru dokumentacije, istinitost dokumenata, a oni se predaju.
Drugo, registarski sudija vrši proveru osnivačkog akta, pa vrši proveru statuta, da li je osnivački akt za osnivanje društva sa ograničenom odgovornošću u skladu sa Zakonom o preduzećima, pa da li je osnivački akt ortačkog društva ili komanditnog društva u skladu sa Zakonom o preduzećima, pa vrši proveru statuta, da li je statut u skladu sa Zakonom o preduzećima, a to ne može da radi običan činovnik. To ne može da radi registrator, nego može samo da radi lice koje je kvalifikovano, ima radno iskustvo i položilo je zakletvu da može da obavlja taj posao.
Tu je suštinska i koncepcijska razlika između nas i vas. Vi hoćete to da pretvorite u jedan biro, u neku agenciju za koju se ni ne zna tačno ko je osnivač, navodi se u zakonu da se osniva agencija. Prvi član zakona – osniva se agencija; ko je osnivač, nema veze. Sredstva za osnivanje agencije... dobićete reč gospodine Tomiću, pa ćete sve lepo objasniti... obezbeđuju se iz budžeta, donacija, sponzorstva i drugih zakonom dozvoljenih izvora finansiranja.
Nigde se ne vidi koliki je odnos budžetskih sredstava prema donatorima, sponzorima i onim drugim izvorima finansiranja. Jednog trenutka može da se desi da većinski vlasnik agencije bude neko sa strane. Da li su onda oni javno preduzeće, javna ustanova ili neka privatna agencija. Zahvaljujem.