ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 07.12.2004.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Šeste sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 112 narodnih poslanika.
Molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Pošto nemamo kvorum dajem pauzu od 10 minuta.
Molim vas da sednete, pozvaćemo ljude koji su na odborima.
(Posle pauze, početak u 11,25 časova)
Molim vas, konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 93 poslanika, i da, prema tome, postoji kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati narodni poslanici: Staniša Stevanović, Gordana Čomić i Ksenija Milivojević, a Slavoljub Matić pre podne.
Prelazimo na 8. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE (nastavak u pojedinostima)
Narodni poslanik Gordana Čomić podnela je amandman kojim je predložila da se menjaju naslova iznad člana 15. i član 15.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?
Izvolite. Reč ima narodni poslanik Dušan Petrović.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani gospodine predsedniče, poštovani narodni poslanici, poštovani gospodine ministre, Demokratska stranka smatra da je donošenje seta ovih zakona, naročito zakona o zaštiti životne sredine, prilika da se uredi jedno pitanje od vitalnog državnog interesa, a to pitanje predstavlja način korišćenja prirodnih resursa i prirodnih dobara.
U predloženom tekstu zakona kao način na koji bi ovaj sistem trebalo da bude uređen utvrđeno je da bi nadležno ministarstvo trebalo da daje odobrenje za korišćenje, a da ministarstvo nadležno za zaštitu životne sredine da daje saglasnost, dakle da donese jednu odluku u kojoj bi, između ostalog, bila utvrđena i mera održivog korišćenja prirodnih resursa. I to je tema.
Dakle - utvrđivanje mere korišćenja prirodnih resursa.
Stanovište Demokratske stranke je da bi ova mera korišćenja prirodnih resursa u ovom zakonu trebalo da bude na precizniji način utvrđena. Ranije, u toku jučerašnjeg dana, amandmanom na član 11. odnosnom predlogom da se posle člana 11. doda član 11a bliže je utvrđeno, odnosno predlogom Demokratske stranke određeno šta bi to ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine trebalo da čini, a da bismo prirodne resurse u državi Srbiji, to su kamen, šljunak, voda, rude itd. imali pod striktnom državnom kontrolom i da bi država imala mogućnost da određuje pravu meru korišćenja prirodnih resursa, da to ne bi bilo samo prirodno bogatstvo ove generacije već i našeg potomstva.
Naravno da je suština u izradi bilansa, u izradi projekcija dinamičkog korišćenja prirodnih resursa, u izradi katastara i svega onoga što bi tehnički trebalo da bude potpora da bismo utvrdili sa kojim količinama raspolažemo i kako bi to što nam je priroda dala mogli da koristimo na najbolji mogući način.
Predlog Demokratske stranke je da ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine daje dozvolu i da u toj dozvoli bude utvrđeno precizno - bilans, odnosno uslovi, obim i dinamika korišćenja prirodnih resursa ili dobara u skladu sa ustanovljenim bilansima, popisima, standardima i normativima koje smo mi predložili u članu 11a.
Još jednom želim da kažem da je ovo jedinstvena prilika da država Srbija, putem ovog zakona, ustanovi jedan jasan i efikasan instrument. Primenom kog instrumenta, dakle ove norme, bi bile sprečene zloupotrebe koje se dešavaju naročito u poslednjoj deceniji HH veka, a u nešto manjoj meri i danas, u eksploataciji kamena, šljunka, vode i drugih prirodnih resursa, da bi, dakle, država, preko nadležnog ministarstva i inspekcija, koje su pod ovim ministarstvom, bila u prilici da kontroliše korišćenje prirodnih dobara.
Pozivam vas da svi zajedno, kao parlament, na jednom pitanju koje nije pitanje dnevne politike, već je pitanje državne strategije, zauzmemo jedinstvenu poziciju i da ne propustimo priliku da, usvajajući ovaj amandman, dođemo u mogućnost kao država da zaštitimo ono što predstavlja fundament našeg nacionalnog bogatstva, što predstavlja temelj moći naše države i moći naše nacije.
U nadi da ćemo uspeti da pridobijemo pre svega ministarstvo i resornog ministra za ovaj svoj predlog, a onda i parlamentarnu većinu, pozivam vas da glasate za ovaj amandman. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama.
Da li još neko želi reč o amandmanu gospođe Čomić? Izvolite, reč ima ministar Popović.

Aleksandar Popović

Dakle, velike suštinske razlike, generalno što se tiče najvećeg broja amandmana, i onoga što je Vlada predložila u ovom zakonu, zapravo i nema. Članovi 15a, 15b i 15v, pri čemu je ovo pravi amandman na član 15v a ne ono što je juče čitano kao amandman na član 13, i pročitano - 15v, će jednostavno biti uređeno zakonima o posebnim resursima, a održivo korišćenje - zbog toga i radimo sistem integrisanih dozvola. Dakle, ono što je 2002. godine bilo u pravilniku, sada je posebni zakon.
Više puta smo u petak i u ponedeljak diskutovali o tome - trebaju li posebni zakoni ili pravilnici. Tu nam se mišljenja nešto razlikuju izgleda. Ali, što se tiče članova 15a, 15b i 15v sasvim je jasno, u skladu sa direktivom Evropske zajednice 1996/61 idemo na integrisanu dozvolu. Ona uključuje uslove i mere za održivo korišćenje prirodnih resursa i dobara i to je zakon o kome je rasprava završena i u načelu i u pojedinostima.
Rešenje 15g sadržano je u članu 27. Predloga zakona, a rešenje 15d u članu 28. Predloga zakona. Vlada smatra da je rešenje 15đ u suprotnosti sa omnibus zakonom, a što se tiče rešenja 15e ono je sadržano u članu 12. Predloga zakona. Smatramo da je najveći deo ove materije realno već u zakonu obrađen i pozivam sve narodne poslanike da kod glasanja, pošto govorimo o pitanjima koja su od suštinskog značaja za našu zemlju, pročitaju zakon, pročitaju amandmane, pročitaju obrazloženje Vlade i, bez obzira na stranačke razlike, zauzmu stav.
Drago mi je da sam čuo i nešto drugačije mišljenje od mišljenja iznesenog juče. Juče smo svi govorili da nož i pogača ne treba da budu u istim rukama, ako me sećanje ne vara. Sada smo čuli stanovište da ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine treba da izdaje dozvole i tu jeste koncepcijska razlika. Mislim da se oko samog teksta u amandmanu 15 koji je pokriven ovim i drugim zakonima veoma malo razlikujemo, ali koncepcijski oko toga da li nož i pogača treba ili ne treba da budu u istim rukama se razlikujemo jako.
Mi mislimo da ne treba da budu. Očigledno postoji drugačiji koncept koji je potpuno legitiman, ali se Vlada sa tim konceptom ne slaže.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Odbor za zaštitu životne sredine podneo je amandman na član 15.
Pošto je predstavnik predlagača prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Narodni poslanik Gordana Čomić podnela je amandman kojim je predložila da se posle člana 15 doda sedam novih naslova i članova.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Živković.
...
Demokratska stranka

Dragoljub Živković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani gospodine predsedniče, uvaženi gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa DS – Boris Tadić podnela je amandman da se posle člana 15. doda sedam novih naslova i članovi koji glase: ''Zahtev za izdavanje dozvole za održivo korišćenje''. Naravno, amandmane neću čitati, nego samo naslove.
Zatim, član 15b ispred koga stoji naslov – Sadržina dozvole za održivo korišćenje. Član 15v ispred koga je naslov – Preispitivanje i prestanak važenja i oduzimanje dozvole za održivo korišćenje. Član 15g sa nadnaslovom – Dozvola za skupljanje, odnosno korišćenje i promet određenih vrsta divlje flore i faune. Član 15d – Registar izdatih dozvola. Član 15đ – Ovlašćenje autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Član 15e – Ograničenje obima korišćenja.
Ideja DS jeste da ovaj zakon ne treba da samo štiti životnu sredinu i vrši prevenciju u smislu njene zaštite, nego da se članovima zakona, u okviru ovog zakona, obezbedi upravljanje prirodnim resursima. Moramo da priznamo da jedan broj članova ovog zakona sadrži deo te ideje, ali mi najpoštenije i najiskrenije želimo da poboljšamo ovaj zakon i zbog toga smo intervenisali sa ovolikim brojem amandmana.
Lepo je to što smo čuli od gospodina ministra da je on sa ovim setom amandmana koji se tiču dodatka jednog broja članova posle člana 15, u suštini je saglasan i da oni preciznije, nego što je to predviđeno članom 15, definišu izdavanje dozvola. Zbog toga ne vidim razlog da ti amandmani ne budu usvojeni, ako se i Vlada slaže sa konceptom koji prati ove amandmane koje smo mi podneli.
Imam utisak da se u nečemu i ne razumemo. Smatramo da Ministarstvo za zaštitu životne sredine, sticajem okolnosti, ono se sada zove Ministarstvo za nauku i zaštitu životne sredine, ali mi smatramo da ono treba da se brine i o prirodnim resursima.
Ali, kompletno prirodnim resursima i da propisuje uslove za korišćenje prirodnih resursa.
Oni koji se bave eksploatacijom, odnosno resorna, odnosno sektorska ministarstva, treba da daju dozvole za korišćenje. U tome je samo razlika između naših stavova. To je moj lični utisak, da se radi o jednom nerazumevanju. Zbog toga mislim da bismo usvajanjem ova dva amandmana i ovih članova koji predstavljaju dodatak, u suštini, bolje ostvarivali funkciju, ne samo zaštite nego upravljanja našim prirodnim resursima i ostvarili ono što je, uveren sam u to, zajednička namera da obezbedimo uslove za održivi razvoj.
Zbog toga pozivam uvažene koleginice i kolege narodne poslanike da podrže ova dva amandmana i, naravno, čitav set amandmana koji je predložila DS, jer se time brani jedna koncepcija. Mislim da ona u odnosu na koncept koji je ponuđen ovim zakonom predstavlja jedan iskorak.
Neko će možda reći mali, a mi smatramo da je značajan. Nije sada o tome reč. Reč je o tome da mi zaista dobijamo jedan kvalitetan zakon kojim ćemo zaštititi naše resurse, jer smo i u plenarnoj raspravi rekli da ima puno problema u tome što se naši resursi eksploatišu i to najčešće vrlo surovo. To mi ne smemo dozvoliti, jer je to naše zajedničko dobro koje treba da ostavimo i narednim generacijama i moramo obezbediti ono za šta se svi zalažemo, a to je održivi razvoj.
Na kraju, sve pozivam da glasaju za ove amandmane, a nadam se da će Vlada ipak podržati amandmane i sugerisati skupštinskoj većini da glasaju za njih. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o amandmanu gospođe Čomić? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Radosavljević. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Radosavljević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovano predsedništvo, gospodine ministre, mislim da je i gospodin Živković otprilike rekao šta je ono što DS želi ovim amandmanima. Ovih sedam članova ima za cilj da operacionalizujemo kako se to...

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvinite, gospodine Radosavljeviću.
Neću trpeti nikakva dobacivanja, u skladu sa Poslovnikom, dozvolite poslaniku da se obrati. Izvolite, gospodine Radosavljeviću.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Radosavljević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Zahvaljujem. Znači, sa nivoa tog deklarativnog dela, kao što stoji u Predlogu zakona, ovim amandmanima, pre svega, želimo da utvrdimo kako se daju dozvole, između ostalog, koliko prirodnog resursa može da se koristi, plan korišćenja prirodnih resursa ili dobara. Dozvola treba da predstavlja mogućnost da se zbog toga što nekih resursa ima jako malo, npr. podzemnih voda na određenim lokacijama, da se i njihova upotreba u tom delu ograniči.
Suština naših amandmana je da bi se dobilo od strane ministarstva mogućnost da vrši kontrolu koliko se koristi šljunka, koliko se kopa kamena u kamenolomu, da se zabranjuje i kažnjava, preispituje, odnosno oduzimaju određene dozvole. Ministar nam je juče zamenom teza pokušao da objasni kako se ovim zakonom konkretno odvaja, što kaže malopre, nož od pogače.
Mi mislimo da to ovaj zakon nije precizirao, pa upravo zato želimo da amandmanima napravimo jasnu podelu u tom delu koji se tiče same nadležnosti. Onaj ko koristi resurse i ministarstvo koje daje dozvole na ekonomskom principu ne bi smeli da budu u kontroli te inspekcije. Znači, da li se tiče rudarske, da li se tiče šumarske, vodoprivredne, već inspekcije koja treba da brine pre svega o resursima i njihovoj održivosti. To je ona inspekcija životne sredine. Smatramo da su amandmani zapravo poboljšanje postojećeg teksta. To je ono što smo govorili u načelnoj raspravi, to je ono za šta se ovim amandmanima konkretno i zalažemo. Hvala.