Poštovano predsedništvo, poštovani ministre, poštovani narodni poslanici, želim najpre da pozdravim ovaj zakon u svoje ime i u ime poslaničke grupe. Mi ćemo glasati za ovaj zakon. Želim da kažem da, s obzirom na stav moje poslaničke grupe i stranke kojoj pripadam, mi se zalažemo za opstanak države Srbije i Crne Gore i smatramo da ne postoje razlozi da se ide u dalju disoluciju ove zemlje.
Što se tiče zahteva iz Crne Gore da se odlaže primena određenih odredbi Ustavne povelje, mislim da mi u Srbiji ne bismo smeli da dajemo razloga trećoj strani koja je bila potpisnik Beogradskog sporazuma da se na nas obruši ponovo neka vrste kritike ili da nas optuže upravo sada, kada želimo da ispunimo sve uslove da se približimo Evropskoj uniji, da se na nas obruši kritika Evropske unije da mi ne izvršavamo nešto što stoji u Beogradskom sporazumu i u Ustavnoj povelji.
U Ustavnoj povelji je jasno rečeno da treba da se održe izbori za parlament Srbije i Crne Gore u februaru mesecu i zato mi treba da donesemo što pre ovaj zakon, održimo te izbore, a oni koji ne žele te izbore neka objašnjavaju Evropskoj uniji i svima ostalima u svetu koji su zainteresovani da se poštuje Ustav ove naše zemlje zašto ljudi u Crnoj Gori, Vlada konkretno, ne želi da primenjuje Ustavnu povelju.
Pravni sistem nije švedski sto i ne možete vi iz Ustavne povelje da uzimate nešto što vam odgovara, a da ono što vas obavezuje, da to ne uzimate i kažete - možemo da se dogovorimo da ne primenjujemo neku odredbu. Mi možemo da se dogovaramo da donesemo novu ustavnu povelju, da promenimo odredbe iz Ustavne povelje, ali ne možemo u pravno uređenoj zajednici da se dogovaramo da ne poštujemo posebne odredbe Ustavne povelje.
Prema tome, sve ono što stoji u Ustavnoj povelji smatram da nije najsretnije, ali mora da se primenjuje. I tada sam delom učestvovao u radu Komisije za izradu Ustavne povelje, ukazivao na manjkavosti takvog akta, jer kao što znate ne postoji ni jedan međunarodno-pravni subjekt danas u svetu koji ima carinu na pola svoje države, koja ima granični prelaz na pola svoje države. Mi to danas imamo na Mehovom kršu, imamo to u Brodarevu.
Danas u Evropskoj uniji, koja nije međunarodno-pravni subjekt u smislu ostalih međunarodno-pravnih subjekata, već je međunarodna organizacija, ne postoje takve vrste carinskih ograničenja, ali na teritoriji jednog međunarodno-pravnog subjekta kao što je Srbija i Crna Gora postoji nešto što ne postoji nigde u svetu.
Mi treba da radimo da stvaramo uslove da se primenjuje sve iz Ustavne povelje, bez obzira što ne postoji realna želja kod Vlade Crne Gore da se poštuje sve ono što je tamo zacrtano, kako bi se stekli uslovi za njihovo tumačenje da takva zajednica ne može da opstane, da ona nije moguća i tome slično. Ovih dana smo čuli tumačenje gospodina Solane. Gospođa Kristina Galjak nam je saopštila da potpisnici Beogradskog sporazuma smatraju da treba da se ispoštuje sve što stoji u Ustavnoj povelji i da treba da snose sankcije oni koji ne žele da poštuju ono što stoji u Ustavnoj povelji.
Sa tog stanovišta smatram da ovaj parlament ne treba da se obazire na one koji kažu da nije vreme za primenu određenih odredbi, jer ne smemo mi da zauzmemo stav da možemo da se dogovaramo. Neka to budu čak i najviše državne delegacije, ne mogu ni najviše državne delegacije da se dogovaraju da se neka norma iz Ustava koja je obavezujuća ne primenjuje. Mogu da se dogovore da se sastane neka nova komisija za izradu Ustavne povelje, da se sastane parlament Srbije i Crne Gore, da se promeni ta norma, ali se ne mogu dogovarati da se ne primenjuje neka norma.
U tom smislu želim da komentarišem još jednu stvar, da mi je drago da je predlagač učinio da za manjine, odnosno stranke manjina ne postoji cenzus, odnosno da se učini da stranke nacionalnih manjina mogu lakše da pređu prag i da na taj način uđu u parlament.