Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženo predsedništvo, iako je juče bilo malo problema što se tiče usvajanja ovog amandmana, mi smo, gospodo, usvajanjem ovog amandmana svi zajedno učinili prvi korak ka regulisanju jednog vrlo važnog državnog pitanja. Kada ste čitali taj član 11. verovatno vam je upao u oči nečiji pokušaj da ovde kroz Skupštinu jednu vrlo važnu nadležnost nadzora izmesti negde van Vlade.
Jednostavno, po svemu što sam mogao videti ovih meseci, jer sam se ovim pitanjem bavio nekoliko meseci, ne bi postojao niko ko bi vršio nadzor nad vazdušnim saobraćajem.
Gospodo, radi se o tome da postoje dve institucije ili dva preduzeća koja se bave ovim pitanjima, i to od 2003. godine, kada u ovom parlamentu nije bilo snage da se donese zakonsko rešenje i da se promeni Zakon o vazdušnom saobraćaju iz 1988. godine, nego su članice državne zajednice donele odluke tako da su i Direktorat civilnog vazduhoplovstva i Agencija za kontrolu saobraćaja od 2003. godine nastavili da rade po odlukama vlada članica državne zajednice. Ali, gospodo, odluke nisu zakon, njihov rad time nije ozakonjen; tim odlukama državne funkcije su prenesene na dva preduzeća, ali u ta dva preduzeća uhlebljenje su našli partijski kadrovi.
Sad ću vam izneti neke zapanjujuće činjenice o platama u te dve organizacije. Juče sam ovde gledajući budžet za 2008. godinu uporedio budžet Direktorata vazdušnog saobraćaja sa budžetima lokalnih samouprava. Od 141 opštine samo 15 opština u 2008. godini imale su veći budžet nego što je imao Direktorat vazdušnog saobraćaja za 2006. godinu, jer sam imao samo podatke za 2006. godinu. Prosečna plata 2006. godine bila je 200.000 dinara, daleko veća nego plata predsednika države. Vi znate da nas poslanike novinari mnogo puta prozivaju zbog naših plata, ali niko ne pominje Direktorat vazdušnog saobraćaja. Ova druga ustanova, Agencija za vazdušni saobraćaj, po nekim pitanjima, po platama je još i gora.
Zašto se, gospodo, sve to desilo? Do 2003. godine nismo imali problema po ovom pitanju. Tada je umesto Sektora za vazdušni saobraćaj pri Ministarstvu saobraćaja formiran Direktorat civilnog vazduhoplovstva. Umesto Savezne uprave za kontrolu leta formirana je Agencija za kontrolu leta.
To je ovde u državi objašnjavano time da taj ICAO standard, kako ga zovu, i drugi evropski standardi određuju da se moraju razdvojiti nadzorna i regulativna funkcija od operativne ili provajderske funkcije, i to apsolutno nije bio problem. Nadzorno-regulativna funkcija, gospodo, morala je da ostane u nadležnom ministarstvu. Mogao je to, ako je formiran, Direktorat, ali da taj direktorat bude, kao državni organ, vezan za ministarstvo. Međutim, vi znate kako su se formirale vlade i, jednostavno, ministarstvo saobraćaja se izgubilo. Ako sad imamo ministarstvo za infrastrukturu, trebalo je da taj direktorat bude državni organ u sastavu ministarstva za infrastrukturu. To se nije desilo, gospodo. To je problem. Kada budemo donosili zakon o vazdušnom saobraćaju, a to moramo uraditi što pre, moramo raspraviti i o tom pitanju.
Kada su osnovane ove dve agencije nije urađeno to što traže standardi Evropske unije. Nisu razdvojene te dve funkcije, nadzorno-regulativna i ova operativna. Tako je Agencija za kontrolu leta zadržala sve funkcije Savezne uprave za kontrolu leta, a Direktorat sve funkcije Sektora za vazdušni saobraćaj Ministarstva odbrane. Između ove dve organizacije, koje su preduzeća... Agencija za kontrolu saobraćaja je preduzeće sa ograničenom odgovornošću, dok je Direktorat civilnog vazduhoplovstva srednje pravno lice, odnosno drugo pravno lice koje poslovne knjige vodi po kontnom okviru za preduzeća i zadruge.
Direktorat od samog početka nije bio kadrovski ekipiran da vrši nadzornu i regulativnu funkciju i nije mogao to da vrši jer te funkcije nisu ozakonjene. Prosto je smešno, gospodo, ako vam pokažem kako izgleda odluka iz 2006. godine kada je Srbija posle raspada državne zajednice donela odluku o vršenju osnivačkih prava u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. Gospodo, za jednu državu i za jednu vladu neozbiljno je da tako važno državno pitanje reši samo jednim ovakvim aktom.
Već sam rekao da Direktorat nije bio kadrovski osposobljen da vrši nadzornu i regulativnu funkciju jer je, pored ljudstva iz Sektora Ministarstva saobraćaja, primio na uhlebljenje dosta partijskih kadrova bez stručnog znanja i operativnog iskustva. Danas u tom direktoratu nedostaje oko 80 podzakonskih akata koje je trebalo, možda na predlog tog direktorata, da donese Ministarstvo saobraćaja ili Ministarstvo za infrastrukturu. Onda imamo situaciju da Direktorat, iako nije državni organ, sam za sebe donosi akte koje bi trebalo da donese Ministarstvo infrastrukture. Doneo je čak i neki pravilnik. Čak su predstavnici Direktorata 26. juna 2006. godine u Briselu potpisali (zamislite, predstavnici preduzeća) međudržavne ugovore, nešto što je trebalo da potpiše Vlada Srbije, i tako su Vladi Srbije odnosno državi Srbiji nametnuli određene međunarodne obaveze.
U raznim sporovima koji se javljaju u sektoru vazdušnog saobraćaja Direktorat se javlja kao prvostepeni organ. Međutim, sve žalbe na odluke Direktorata koje su urađene ovih godina gotovo da nisu imale kome da se upute.
Po zakonu nije regulisano ko je taj drugostepeni organ, a to bi moralo da bude Ministarstvo za infrastrukturu. Sporovi koji se vode po tom pitanju su u vrednosti oko 50 miliona dolara i država Srbija će možda morati da plati naknadu štete raznim domaćim ili stranim pravnim licima u vrednosti od 50 miliona dolara.
Ono što je čudno, to je da ni Direktorat ni Agencija nisu osnovani na zakonit način. Finansijsko poslovanje je vrlo važno za ove dve institucije.
Već sam rekao da jedna institucija, Direktorat, ima godišnji budžet za 2006. godinu od 321 milion dinara, a Agencija, na osnovu preleta vazduhoplova preko naše teritorije, svake godine ostvaruje oko 100 miliona dolara. To su bila sredstva koja su ranije išla direktno u budžet. Danas nam se objašnjava da sredstva od preleta preko naše teritorije ne mogu ići u budžet, već na poseban račun u Evropu i onda se ponovo vraćaju na račun Agencije.
Gospodo, mi smo ovde upravo zato da na zakonit način regulišemo da država Srbija ostvari svoje interese na ovom polju. Ne može da se desi da jedno ili drugo preduzeće radi u državnim zgradama, koristi sve državne resurse, a država Srbija od toga nema nikakve koristi.
Sredstva za rad Direktorata jednim delom se obezbeđuju iz taksi za prelet vazduhoplova koje Direktoratu uplaćuje Agencija za kontrolu letenja. Radi se o sredstvima koja su uvek bila tretirana kao javni budžetski prihod, a kojima se sada raspolaže bez ikakve kontrole od strane Skupštine i Vlade. Posledica toga je da Direktorat troši enormno velika sredstva, pre svega za plate i honorare. Već sam rekao da je prosečna plata 2006. godine bila 200.000 dinara. Te godine za honorare je isplaćeno 26.000.000 dinara. To su podaci iz Narodne banke Srbije.
Kako je zakonski poslovano te godine vidi se iz toga što je Direktorat platio kaznu za privredni prestup u visini od 2.593.000 dinara. Direktorat je sebi uz, valjda, prećutnu podršku nadležnih ili njihovo znanje doneo sve propise za koje je nadležna Vlada. Pri tom nije poštovao ni osnovna pravila i načela. Jer, kako bi inače bilo moguće, prema Zakonu o državnoj upravi i prema Zakonu o ministarstvima, tako enormno, čak osam puta više od prosečne plate, povećati plate u firmi koja se predstavlja kao državni organ?
Finansijsko poslovanje je nezakonito, jer Direktorat godinama ne obračunava i ne plaća porez na dodatu vrednost, iako po zakonu nije oslobođen od toga. Po tom pitanju, kao i po pitanju neplaćanja prilikom registracije vazduhoplova, šteta koja je učinjena državi je oko 50 miliona dinara.
Već sam rekao da je Direktorat neovlašćeno potpisao pristupanje države Srbije određenim međunarodnim sporazumima, suprotno Ustavu i zakonima, i time Srbiji učinio veliku štetu. Ovo je učinjeno ili iz totalnog neznanja ili iz ličnih interesa, jer rukovodeći ljudi u Direktoratu su na ovaj način obezbedili za sebe i svoje miljenike neka radna mesta u tim međunarodnim forumima.
Ovo sam izneo zbog toga da to imate u vidu, gospodo, kad budemo raspravljali o zakonu o vazdušnom saobraćaju, koji bi trebalo da se usvoji ove godine.
Kratko ću da kažem nešto o Agenciji za kontrolu letenja. Za razliku od Direktorata, ona je registrovana kod Agencije za privredne registre kao društvo sa ograničenom odgovornošću. Ova agencija u ime Republike Srbije naplaćuje takse za prelet državne teritorije, raspolaže tim novcem kao svojim.
Ovaj prihod je ranije bio budžetski prihod. Samo da vam kažem da se radi o cifri od oko 100 miliona dolara godišnje. Podaci koje sam dobio vezano za platu generalnog direktora, neću da ga imenujem, različiti su: od 8, 16 pa i do 20.000 evra. Ja sam te podatke dobio i voleo bih da to neko ispita. Plaća ga država Srbija jer koristi državni resurs. Vazdušni prostor države Srbije je državni resurs.
(Predsednik: Prošlo je 15 minuta, gospodine Deliću.)
Drugo što je urađeno u periodu od 2000. do 2008. godine, to je da je izgubljen deo vazdušnog prostora koji je ranije kontrolisala Savezna uprava za kontrolu leta.
Vi, gospodine, izgleda pokušavate da mi kažete da se razumete u ovu oblast.
Izgubljen je donji vazdušni prostor prema Bosni i Hercegovini. Izgubljen je vazdušni prostor iznad Kosova i Metohije. Treba da znate koja strana zemlja je dobila taj vazdušni prostor. Kontrolisali smo i 80 kilometara vazdušnog prostora u dubini teritorije Republike Hrvatske. Upravo sada ne kontrolišemo sledeće...
(Predsednik: Gospodine Deliću, sedamnaesti minut.)
Čelni ljudi iz Agencije za kontrolu vazdušnog prostora su čak promenili rute preleta naše teritorije koje su ranije išle pravcem sever-jug i koje su više odgovarale Republici Srbiji, jer su to bile duže rute i naplaćivana su veća sredstva, tako da se sada koriste kraće, zapad-istok, kako odgovara kontroli leta iz Zagreba.
Prema tome, mladi gospodine, malo se zainteresujte što se tiče tog pitanja, a ja vam mogu dati svu dokumentaciju koja o tome govori.
(Predsednik: Gospodine Deliću, imate pravo na učešće u raspravi o amandmanu, pošto je 15 minuta isteklo.)
Završavam, samo sam hteo da vam skrenem pažnju na jedan težak kriminal u oblasti za koju je nadležna Vlada, da se o tome ubuduće povede računa.