Poštovani narodni poslanici, poštovano predsedništvo Skupštine, uvaženi članovi Vlade, ministri, uvaženi predsedniče Vlade, politika Vlade Srbije prema Kosovu i Metohiji, posebno njen pristanak da se u Pokrajini rasporedi misija Evropske unije Euleks, predstavlja povod, ali i dovoljan razlog da se pred Narodnom skupštinom povede rasprava sa ciljem da se Vladi izglasa nepoverenje.
Za ovakvu inicijativu mogli bi se naći i drugi povodi i razlozi, sadržani pre svega u Vladinoj ekonomskoj politici, tj. dosadašnjim rezultatima te politike, ali politika Vlade prema Kosovu i Metohiji, kao najvažnijem državnom pitanju, a to je pitanje očuvanja suvereniteta i teritorijalnog integriteta Srbije, predstavlja sasvim dovoljan razlog za ovu inicijativu.
Ona je, kao što se sećate, pokrenuta 4. novembra ove godine pozivom na član 130. Ustava Republike Srbije i po tom članu trebalo je da se održi na prvoj narednoj sednici.
Podsećam vas da je sednica od 4. novembra bila pretprošla sednica Skupštine, mi smo u međuvremenu imali još jednu, pa je ova druga po redu. Znači, mi raspravljamo o nepoverenju Vladi na drugoj, a ne na prvoj sednici, kako to nalaže član 130. Ustava Republike Srbije.
Ali, nikada nije kasno raspravljati o ovom važnom pitanju, tim pre što su se u međuvremenu dogodile neke važne stvari koje nam daju dovoljno materijala da možda još iscrpnije nego 4. novembra raspravimo ovo pitanje.
Otkako je ova inicijativa pokrenuta, dakle, od 4. novembra, dogodile su se stvari koje dodatno opravdavaju nastojanje jednog broja poslanika da se u Narodnoj skupštini raspravlja o ovoj temi i pokrene pitanje nepoverenja Vladi. Najvažniji događaji svakako jesu usvajanje u Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija izveštaja generalnog sekretara UN o misiji UN na Kosovu i Metohiji UNMIK-u, kao i usvajanje Predsedničkog saopštenja Saveta bezbednosti tim povodom.
Suština ovih dokumenata je u nekoj vrsti odobrenja Saveta bezbednosti da se na Kosovu i Metohiji rasporedi Misija EU Euleks, čime se vrši tzv. rekonfiguracija dosadašnjeg civilnog prisustva Međunarodne zajednice u Pokrajini. Bez pristanka Vlade Srbije, do ovih odluka Saveta bezbednosti UN ne bi došlo, budući da je Srbija imala čvrste garancije Rusije da bez pozitivnog stava Srbije Rusija neće podržati bilo kakvu i bilo čiju inicijativu o tzv. rekonfiguraciji.
Zvanični predstavnici Srbije, dakle predsednik Republike i članovi Vlade, pristali su na raspoređivanje misije EU još jula ove godine, doduše pod tri uslova, kojima je kasnije pridodat četvrti. Ti uslovi je trebalo da u našoj javnosti ostave utisak o presudnom uticaju koji Vlada navodno ima u ovom procesu.
Ti uslovi su sledeći: prvo, da Misija EU bude statusno neutralna, drugo, da misija EU ne sprovodi plan Martija Ahtisarija i treće da se o raspoređivanju te misije donese odgovarajuća odluka u Savetu bezbednosti UN. Dodatni uslov, četvrti, bio je usvajanje tzv. plana od šest tačaka, kojima se navodno regulišu posebni odnosi između UN i Srbije u novoj fazi delovanja Međunarodne zajednice na Kosovu i Metohiji.
Sada kada su nam dokumenti poznati, dakle izveštaj i predsedničko saopštenje, možemo definitivno da ocenimo razmere pogrešne i po nacionalne interese Srbije pogubne politike Vlade Srbije u ovom slučaju.
Najpre, da kažem nešto o statusnoj neutralnosti kao uslovu koji je postavila Vlada Srbije. U svom izveštaju u tački 50. generalni sekretar UN potvrdio je ovaj zahtev Srbije. "Euleks će u potpunosti poštovati Rezoluciju 1244 i delovaće pod autoritetom i u statusno neutralnom okviru UN".
Na ovo je ministar spoljnih poslova, Vuk Jeremić, odmah po zasedanju Saveta bezbednosti 26. novembra rekao: "Eksplicitan jezik izveštaja potvrđuje statusnu neutralnost angažovanja Euleksa, što je garancija da ni jedan deo njegovog mandata ne može biti zasnovan na Ahtisarijevom planu za nezavisnost Kosova, koji je Srbija odbila i koji Savet bezbednosti UN nikada nije odobrio".
Pitanje koliko je Euleks statusno neutralan i koliko on nema veze sa Ahtisarijevim planom ostavićemo za kasnije. Najpre, moramo se pitati šta uopšte znači naše zalaganje za statusnu neutralnost bilo koje
misije koja se pod okriljem UN sprovodi na Kosovu i Metohiji. Rezolucija Saveta bezbednosti UN 1244 na tri mesta se izrekom poziva na očuvanje suverenosti i teritorijalnog integriteta SRJ, sada Srbije. U jednoj alineji preambule ove rezolucije, kaže ...
(Predsednik: Gospodine Samardžiću, izvinite, samo trenutak, da se obratim narodnim poslanicima. Zaista bih vas zamolila da omogućite govorniku da se čuje.)
Ko sluša, sluša, ko ne sluša ne mora, moje je da ovo kažem narodnim poslanicima.
Dakle, citiram tu alineju Rezolucije koja kaže: "Ponovo potvrđujući privrženost svih država članica suverenitetu i teritorijalnom integritetu SRJ i drugih država regiona, kako je navedeno u Helsinškom dokumentu i Aneksu 2." To je citat iz Rezolucije.
To samo znači da bilo koja međunarodna misija na Kosovu i Metohiji pod okriljem UN mora biti statusno vrlo jasna i određena prema Srbiji, tj. može biti prisutna samo ako potvrđuje njen suverenitet i teritorijalni integritet. Zalaganje za nekakvu statusnu neutralnost nove misije, u ovom slučaju Euleksa, samo znači odricanje naše države od garancija koje svetska organizacija pruža njenoj suverenosti i teritorijalnom integritetu, a za takvo zalaganje nijedna vlada, niti bilo koji državni organ Srbije nema pravo i ukoliko to učini mora kad-tad odgovarati.
Da vidimo sada koliko je Euleks stvarno statusno neutralan, ovoga puta u odnosu na jednostrano i nelegalno proglašenu nezavisnost Kosova. Ovo je u vezi sa drugim tzv. uslovom Srbije, da Euleks ne sme da sprovodi plan Martija Ahtisarija. Jedini pravni i stvarni osnov delovanja Euleksa i njegovih prethodnika na Kosovu i Metohiji jesu odgovarajuće odluke Evropskog saveta i Saveta ministara EU. Pravni osnov za ovakav angažman ne predstavlja ni izveštaj generalnog sekretara UN od 24. novembra, niti Predsedničko saopštenje od 26. novembra u kome se Euleks i ne pominje.
Mnogo pre nego što su organi UN doneli pomenute dokumente, EU je usvojila svoje odluke o ustanovljenju, mandatu i načinu sprovođenja svoje misije na Kosovu i Metohiji.
To su zajednička akcija od 10. aprila 2006. godine, zajednička akcija od 15. septembra 2006. godine, zajednička akcija od 18. juna 2007, zajednička akcija od 16. jula 2007, zajednička akcija od 4. februara 2008. godine, zajednička akcija od 12. februara 2008, zaključci Evropskog saveta od 18. februara 2008. godine. Zajedničko svim ovim odlukama EU o Kosovu i Metohiji jeste eksplicitno ili implicitno oslanjanje na sveobuhvatni plan za rešenje statusa Kosova i Metohije koji se kolokvijalno naziva Ahtisarijev plan.
Na osnovu ovih brojnih odluka Evropskog saveta i Saveta ministara EU, Euleks je počeo da se razmešta na Kosovu i Metohiji mnogo pre nego što su doneti pomenuti dokumenti UN, ali naročito intenzivno od stupanja na dužnost ove Vlade Republike Srbije.
Koliko su ove odluke EU zasnivaju na planu Martija Ahtisarija ilustrovaćemo samo jednim dokumentom od ovih koje sam nabrojao, dakle, zajedničkom akcijom Saveta ministara EU od 4. februara 2008. godine. Tom odlukom misija EU je konačno dobila svoj naziv Euleks, dobila je svoj jasan mandat i pravila o svom radu.
U stvari, kao što ćemo videti vrlo brzo, svoj mandat ta misija nije dobila pomenutom odlukom Saveta ministara EU, već upravo planom Martija Ahtisarija koji je, kao što je ministar Jeremić to tačno rekao, bio odbačen u Savetu bezbednosti UN jula 2007. godine.
Molim vas za malo pažnje, pošto želim da vam predočim istovetan tekst plana Martija Ahtisarija i ovih odluka Saveta ministara kojima je ustanovljen Euleks.
Dakle, u članu 1. zajedničke akcije stoji - EU ovim ustanovljuje misiju EU u oblasti vladavine prava, Euleks-Kosovo. U članu 13.1. plana Martija Ahtisarija stoji - EU će osnovati misiju evropske politike bezbednosti i odbrane, misiju u oblasti vladavine prava.
U članu 2. stav 1. zajedničke akcije stoji: "Euleks - Kosovo će pomagati kosovskim institucijama, sudskim i izvršnim vlastima u njihovom napredovanju ka održivom i odgovornom ambijentu, i u daljem razvoju jačanju multietničkog pravosudnog sistema, multietničke policije i carinske službe, obezbeđujući slobodu ovih institucija od političkog uplitanja i oslanjajući se na priznate međunarodne standarde i najbolju evropsku praksu.".
U članu 13. stav 2. plana Martija Ahtisarija stoji - misija evropske politike bezbednosti i odbrane će pomagati kosovskim vlastima u njihovom napredovanju ka održivom i odgovornom ambijentu i u njihovom daljem razvoju i jačanju nezavisnog sudstva, policije i carinske službe, obezbeđujući nezavisnost ovih institucija od političkog uplitanja i u skladu sa priznatim međunarodnim standardima i najboljom evropskom praksom.
U članu 2. stava 2. zajedničke akcije stoji: "Euleks - Kosovo će u punoj saradnji sa programom za pomoć Evropske komisije ispunjavati svoj mandat putem nadgledanja, asistiranja i savetovanja, zadržavajući izvršne odgovornosti. U članu 13. stav 3. plana Martija Ahtisarija stoji: "Misija evropske politike bezbednosti i odbrane će pomoći primenu ovog sporazuma putem asistencije, nadgledanja i savetovanja u oblasti vladavine prava uopšte, zadržavajući određene nadležnosti, posebno u pravosuđu, policiji i carinama, na način i u roku koji odredi Savet EU, u skladu sa aneksima 9 i 10 ovog sporazuma".
Takvih paralelnih stvari, istovetnih po sadržaju, ima u oba dokumenta, posebno u članu 3. zajedničke akcije koja utvrđuje zadatke Euleksa, koji je praktično prepisan član 2. stav 3. aneksa 9 plana Martija Ahtisarija. Možda je suvišno, ali nije na odmet da pomenem da je plan Martija Ahtisarija zapravo plan za sprovođenje nadgledane nezavisnosti Kosova i da je ulogu nadzornika na nezavisnom Kosovu ovaj plan je ekskluzivno dodelio EU. Da bi realizovala tu ulogu EU je morala prethodno da prizna nezavisnost Kosova, što je ona učinila svim načinima koji joj stoje na raspolaganju.
Treći uslov Vlade Srbije bio je da SB UN donese odluku o angažovanju Euleksa. Iz prethodnog smo videli da, kogod ga angažovao, Euleks će slediti samo pravni osnov svoje organizacije, a to je EU. Za ovo smo pak utvrdili da je tekst tog pravnog osnova najpre dat u planu Martija Ahtisarija, pa tek onda u odlukama Saveta ministara, koje su savršeno saglasne ovom planu.
Pre svega, nije jasno zašto je naša vlada tražila odluku SB UN o Euleksu, kada je isti organ, SB, pre više od godinu dana, krajem jula 2007. godine, odbacio angažovanje misije EU na osnovu plana Martija Ahtisarija, odbivši i sam plan.
Jedini dobar odgovor na ovo pitanje jeste ukazivanje na činjenicu da je Vlada Srbije dijametralno promenila dotadašnju politiku odbrane suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Srbije, velikodušno izlazeći u susret politici nekih zapadnih sila o otimanju KiM iz sastava Srbije.
Najzad, kakav je to pravni osnov i na njemu zasnovana garancija SB UN za navodnu statusnu neutralnost Euleksa, ako su i pravni osnov i garancija sadržani u jednom izveštaju generalnog sekretara SB, i u jednom predsedničkom saopštenju u kome se Euleks ni jednom rečju ne pominje.
Ovom prilikom moram da skrenem pažnju narodnim poslanicima na ono što su oni, nadam se, već primetili. Naša štampa nije zabeležila i nije prevela, nije dala prevod tog predsedničkog saopštenja, koje ima samo dva pasusa i u kojem se Euleks uopšte ne pominje, a posebno se ne pominju tih šest tačaka o kojima je bilo toliko reči mesecima ranije.
Ni na sajtu Ministarstva spoljnih poslova ne postoje ovi dokumenti, niti je predsedničko saopštenje dato na sajtu, niti je dat izveštaj generalnog sekretara SB. Nijedna novina, nijedan elektronski medij nije se našalio da predsedničko saopštenje objavi. Njegovo čitanje bi trajalo možda minut i po, to su dva pasusa. Zaista je neverovatno da mi, na osnovu pravnog osnova SB, omogućavamo jednoj misiji da zameni drugu misiju, a da domaća javnost nije obaveštena o tom sadržaju.
Sve ovo navodi na zaključak da su sva tri uslova, a posebno tzv. sporazum od šest tačaka, dakle četvrti uslov, a o tome će biti posebno reči, samo maska Vlade Srbije za domaću upotrebu kojom se prikriva pravo lice njene politike, predaje KiM albanskim separatistima i zapadnim silama. O tome jasno govori jezik zapadnih političara, kada se izjašnjavaju o istoj stvari.
Takvih primera je mnogo, navešću nekoliko. Odmah po usvajanju zaključka Evropskog saveta od 4. decembra britanski premijer Gordon Braun je rekao - lideri EU su se danas saglasili da pošalju misiju na Kosovo kao podršku očekivanom proglašenju nezavisnosti. Istom prilikom Nikola Sarkozi, predsednik Francuske, rekao je sledeće - Srbija će moći da pristupi EU jedino ako preda osumnjičene za ratne zločine i ako poštuje nezavisnost Kosova.
Podsetiću vas na pismo predsedavajućeg Saveta EU, gospodina Rupela, i budućeg predsedavajućeg Bernara Kušnera, dakle sadašnjeg predsedavajućeg, sa Brda kod Kranja 31. marta, gde je jasno rečeno da Srbija, ukoliko hoće da ide u EU, mora da razvije dobrosusedske odnose sa Kosovom.
Otkako je usvojeno Predsedničko saopštenje i otkako se Euleks stacionirao na osnovu odobrenja naše vlade na KiM, a to je bilo 9. decembra, bilo je sijaset izjava zapadnih zvaničnika o toj stvari. Dejvid Miliband, ministar spoljnih poslova Velike Britanije, rekao je 11. decembra da razmeštanje Euleksa omogućuje Kosovu da krene napred na svom putu ka članstvu u EU.
Ministar spoljnih poslova Austrije 10. decembra, Mihael Špindeleger, saopštio je da je cilj Euleksa da se uspostavi pravna država na Kosovu, a da je odustajanje Srbije od Kosova dugoročni proces koji ide ruku pod ruku uz približavanje Srbije EU.
Havijer Solana je 9. decembra saopštio da je pitanje priznavanja nezavisnosti Kosova od strane Srbije, kao uslov za evropske integracije, pitanje koje će se kasnije razmatrati, jer kako kaže - sve zemlje sa zapadnog Balkana imaju jasnu evropsku perspektivu.
Visoki zvaničnik Ministarstva odbrane Nemačke 9. decembra, Kristijan Šmit, rekao je da uspostavljanjem Euleksa počinje da se primenjuje paket međunarodnog posrednika Martija Ahtisarija.
Takođe, 9. decembra francusko predsedništvo EU je saopštilo da je cilj misije pravna država na KiM. Ministar spoljnih poslova Francuske i predsedavajući EU Bernar Kušner je 8. decembra saopštio da će, pošto je više od 50 zemalja do sada priznalo Kosovo kao nezavisnu državu, misija Euleks svakako primenjivati zakone Kosova.
Možda je najupečatljivija izjava Danijela Frida od 5. decembra, koji je rekao da misija Euleks nije statusno neutralna. Ona će u velikoj meri ojačati teritorijalni integritet Kosova. Kosovske institucije su iskazale mudrost prihvatanjem Euleksa, to je pametan izbor i dobar po nedeljivost i suverenost Kosova.
Našoj javnosti vlasti Srbije slavodobitno su predstavili tzv. plan od 6 tačaka, kao naš uslov, štaviše ispunjen, za pristanak Vlade Srbije da se Euleks rasporedi na Kosovu. Od toga nema ni traga u izveštaju generalnog sekretara UN, a još manje u Predsedničkom saopštenju, gde se takav plan ni ne pominje.
U izveštaju generalnog sekretara UN pod naslovom 11 - Dijalog sa Beogradom, u tačkama od 26-47, govori se o šest oblasti kojima treba posvetiti posebnu pažnju, ali se ovo nigde ne dovodi u bilo kakvu vezu sa raspoređivanjem misije Euleks, čemu su posvećeni drugi delovi izveštaja.
Priča o ispunjenom uslovu naše strane je čista propaganda i konačno najbanalnija obmana. Kada se pogleda šta je u izveštaju rečeno o šest oblasti, policija, sudstvo, carinska politika, upravljanje granicom, saobraćaj, infrastruktura i srpska kulturna baština, vidi se da su za prve tri oblasti date samo uopštene odredbe nekih maglovitih rešenja, dok za druge tri oblasti nije rečeno ni toliko, već samo da će se o njima nastaviti dijalog.
Suština ovog dela izveštaja generalnog sekretara UN jeste u asistenciji Specijalnog predstavnika generalnog sekretara u dijalogu između Beograda i Prištine, kako bi se našao zajednički jezik za neke pogodnosti date srpskoj zajednici kao nacionalnoj manjini, posebno u oblasti policijskih poslova, pravosuđa i carine.
Stoga uvodne tačke ovog izveštaja ne govore o dijalogu EU i Srbije oko uređenja ovih oblasti, nego o potrebi dijaloga Beograda i Prištine u nalaženju zajedničkog jezika za neke privilegija srpske manjine u sistemu nezavisnog Kosova. Kada se tekst pažljivo pročita vidi se da tu nema nikakvih garancija za srpsku zajednicu koje bi se ostvarile bez pristanka Prištine.
Tako i ovde, kao i u slučaju tri prvobitna uslova, imamo razmenu KiM ni za šta. Pristanak na stacioniranje misije, koja treba da pomogne razvoj nezavisnog Kosova, za papirnatu i praznu priču koja Vladi Srbije treba da posluži isključivo za domaću upotrebu.
Sasvim je moguće, čak je i vrlo verovatno, da tzv. plan od 6 tačaka posluži zapadnim silama da upotrebe UN tj. generalnog sekretara i njegovu službu da uvede Srbiju u treću i poslednju fazu priznavanja Kosova kao nezavisne države.
Posle prihvatanja SSP-a, to je prva faza priznavanja, i misije Euleksa, druga faza, kojoj upravo prisustvujemo, treba preći i na otvaranje dijaloga o dobrosusedskim odnosima sa nezavisnim Kosovom, to je treća faza.
Razgovor Beograda i Prištine oko nekih pogodnosti za srpsku manjinu na KiM u pomenutih šest oblasti mogao bih biti odličan uvod u stabilizovanje odnosa Srbije i Kosova kao dobrih suseda.
Poštovani poslanici, članovi Vlade, članovi predsedništva, i ovo što je rečeno je dovoljno za zaključak da je Vlada Srbije napustila politiku odbrane suverenosti, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Srbije, pristajući na sveobuhvatan plan nadgledane nezavisnosti, koju treba da sprovede EU uz pomoć svoje specijalizovane misije.
Radeći mesecima iza zatvorenih vrata sa predstavnicima zapadnih sila na formuli vlastitog odricanja Srbije od Kosova, Vlada nije dopuštala da se tokom ovog dugog perioda otvori skupštinska rasprava o ovom pitanju. Ona nije javnost Srbije obaveštavala o svojim akcijama, razgovorima i mogućim rešenjima.
Posle 26. novembra sasvim je jasno da, s obzirom na ostvareni rezultat, ona to nije ni mogla.
Za sve to vreme Vlada Srbije je promenila svoju politiku prema KiM kao unutrašnjem političkom pitanju. Zapuštena je mreža institucija Srbije u Pokrajini, kao i sistem finansiranja administrativnih i društvenih službi. O investicijama u privredni razvoj i infrastrukturu KiM da se i ne govori.
Srpsko stanovništvo kao da se odguruje od sebe u naručje albanskih institucija, kojima je potrebna samo još legitimacija multietničnosti, kako bi ih još veći broj država priznao kao nezavisnu državu.
Sve ovo predstavlja dovoljan razlog da se u Narodnoj skupštini Republike Srbije izglasa nepoverenje Vladi Srbije. Ona nije samo pokazala političku nedoraslost i nesposobnost da se bori sa najtežim državnim pitanjem. Više od toga, ona je od samog početka mandata manifestovala višak pogrešnih međunarodnih i unutrašnjih aktivnosti, koje su doprinele objektivnom povećanju izgleda da otcepljeno Kosovo stekne priznanje još jednog broja država, ali i same Srbije. Hvala na pažnji.