Poštovana potpredsednice, poštovani građani Srbije koji gledate ovaj direktan prenos, poštovane kolege narodni poslanici, poštovana ministarko, radi građana i radi javnosti (kolega Tomiću, 'oćete, samo, malo, molim vas), hoću da kažem nekoliko reči, pre svega kao član Odbora za bezbednost.
Želim da obavestim građane da smo svi mi, članovi Odbora za bezbednost, potpisali jednu izjavu kojom ćemo čuvati neke tajne sa kojima budemo raspolagali. Ovo što ja budem rekao, po mom skromnom mišljenju, ne podleže obavezama na koje me moj potpis obavezuje, niti data izjava, a tiče se posete BIA prošle godine, gde smo bili kao članovi Odbora za bezbednost. Moram da kažem da nismo imali kvorum, ali smo lovili neke razgovore i postavili neka pitanja.
Gospodinu Vukadinoviću, direktoru BIA, kao član Odbora za bezbednost, rekao sam da se kao narodni poslanik, a i kao čovek i građanin ne plašim uopšte bilo kakvog prisluškivanja, jer nemam šta da krijem. Pitao sam ga, da li se ja kao član Odbora za bezbednost smatram za čoveka koji raspolaže nekim tajnama, iako u tim izveštajima to treba demistifikovati i reći građanima Srbije i kolegama – to što se vodi pod državnom tajnom i službenom tajnom, o tome i više može da se pročita u svim štampanim medijima.
A sve je vezano sa Zakonom o elektronskim komunikacijama i ovim spornim članom, članom 128, na koji je amandman dao narodni advokat, međutim, koliko se ozbiljno prihvatila ta njegova sugestija, gospođo potpredsednice, vidi se iz ovog materijala koji smo mi danas dobili, njegovog amandmana na član 128. u ovom materijalu uopšte nema, kao da, čovek, nije ni podneo amandman. To izaziva dodatnu sumnju.
Da se vratim na ovaj sastanak u BIA. Pitao sam direktora BIA – da li ta služba garantuje makar članovima Odbora za bezbednost da neće biti prisluškivani od stranih službi? Mislim da je to važno i bitno, pošto mi raspolažemo nekim podacima koje možda nemaju ostale kolege narodni poslanici, a nekmoli obični građani Srbije. On je rekao da to ne može da nam garantuje. S obzirom na to da se u štampanim medijima poslednjih godina, meseci i dana stalno pojavljuju transkripti nekih razgovora između nekih lica, nije bitno za ovu priču kojih lica, postavlja se pitanje – na koji način se dolazi do tih transkripata? Ko, uopšte, prisluškuje građane Srbije i ko je ovlašćen za to?
Mislio sam, kao član Odbora za bezbednost, da se nijedan građanin Srbije ne može prisluškivati bez sudskog naloga. I pošteno je direktor BIA rekao za jedan primer gde oni imaju probleme, to treba reći ovde. Pošto je naša zemlja, nažalost, tolika kolika je, moguće je da sa jedne teritorije neki čovek koji ne misli dobro građanima Srbije uđe i proputuje kroz ovu zemlju za tri do četiri sata, a za to vreme dok direktor BIA, odnosno ta služba uputi zahtev za sudski nalog za prisluškivanje, taj čovek već izađe iz zemlje. To je jedna strana medalje i to treba reći. Ali, u ovom zakonu ili drugim zakonima koji se tiču ovih službi to bi trebalo regulisati, moguće je, recimo, kao rešenje, da prisluškuju odmah, a da naknadno opravdaju to što su radili bez naloga pred sudom koji je nadležan za to. Međutim, ovde, u ovom zakonu se ne radi o tome. Radi se o tome da svaki građanin može biti prisluškivan, da njegova elektronska komunikacija može biti korišćena i zloupotrebljena i u političke svrhe.
Moram da vas podsetim sve ovde prisutne kolege, pošto o računaru znam toliko koliko je potrebno da uđem na sajt i osnovne informacije, ima dece koja su veoma stručna, sada je moguće sa vašeg mobilnog, gospođo Kolundžija, poslati poruku vrlo opasne sadržine na drugi kompjuter. Dakle, sa vašeg mobilnog broja, koji ja ne znam, moguće je poslati poruku meni ili bilo kome vrlo neprijatne sadržine i vi ćete morati da dokažete da to zaista vi niste uradili. To je jedan od razloga zbog kojih je trebalo da se prihvati amandman Ombudsmana.
Sam govor koji je održala gospođa Grubješić, koja se sada poziva na Ustavni sud, znači da nešto nije u radu, to znači da mi unapred vidimo da nešto nije u redu, pa će onda Ustavni sud da spasava. I, kada Ustavni sud bude rekao da je ova odredba zakona kršenje ljudskih prava, onda, pitam sve, pošto smo prekjuče imali i ratifikaciju SSP – da li ovakvi zakoni, kao što je Zakon o informisanju, kao što je takozvana reforma pravosuđa, kao i ovaj zakon, ruše naš evropski ugled, praktično, koče i usporavaju nas na našem evropskom putu? Ko će za to da odgovara? To je ono što sam imao da kažem, s jedne strane.
Sa druge strane, zaista, bez obzira na sve kritike koje imam na vladajuću koaliciju, pre svega DS, i sve naše razlike, političke i svakakve druge, gospođo Čomić, to vama lično kažem, nisam mogao da verujem da će DS 2010. godine stati iza ovakve odredbe u jednom zakonu. Dakle, priča o ljudskim pravima, o evropskom putu, što se tiče DS, sa moga stanovišta, iako vam to do sada zaista nisam osporavao, stvarno me zabrinjava kao čoveka – da li vi, zaista, iskreno mislite da Evropa nema alternativu i da je to naš evropski put ili to radite iz strateških, marketinških razloga zbog toga što velika većina građana zaista hoće da uđe u Evropu? Mi to moramo ovde u parlamentu, a pre svega DS, kao najveća stranka u vladajućoj koaliciji, i da svojim delima dokažemo.
Podržavajući ovakvu odredbu zakona, G17 se već izvlači, to je očigledno, pozivajući se na Ustavni sud, da on da konačan sud. Kakav mi odijum dajemo, kakav ugled imamo pred evropskim institucijama kada sada, za nekih mesec ili godinu, treba da ostvarimo nove korake na našem evropskom putu?
Ne zaboravite Zakon o informisanju. Ne zaboravite takozvanu reformu pravosuđa, a sada imamo i ovo o prisluškivanju!
Ova odredba, ovako kako je napisana, jeste kršenje ljudskih prava, i, ako to treba da vam kažem ja, koji nisam stručnjak za to, onda neka vam kažem i neka Srbija zna da je ovu odredbu zakona napisala, gospođo ministarko, BIA, koja nije reformisana. Za deset godina zadrli smo u mnoge institucije koje čine naš politički sistem i izvršili reforme, manje ili više uspešno, ali službe bezbednosti su ostale nereformisane. Ostale su po sistemu kako su radile do sada.
S tim, želim da kažem, i to pošteno, da tamo ne sumnjam ni u koga, ni u čiju zlu nameru, ni direktora BIA, ni ljudi koji tamo rade. Ako hoćete ideološki tamo ima i dosta ''Ravnogoraca'', što mi godi i daje mi poseban šmek i poverenje u tu službu.
Nije ovo sumnja apriori u ljude koji tamo rade. Sumnja je u sistem kako se ovde pokušava da se donesu neke odluke na mala vrata, koje nisu u saglasju sa našim evropskim putem i evropskim reformama. I, onda, poslednja instanca u odbrana jeste – neka Ustavni sud donese odluku. Pa, treba li da čekamo kao i za reformu pravosuđa, gde se zakazuju suđenja po šest do osam meseci, gde sudije imaju po hiljadu predmeta. Zar treba da nam na to ukaže Evropska komisija? Treba li da čekamo i za ovaj zakon da se javi Komesar za ljudska prava ili pridruživanje i da kaže – gospodo, ova odredba u članu zakona nije u saglasju sa evropskim pravilima, evropskim pogledima i uopšte o ljudskim pravima?
Zašto uopšte branite nešto o čemu će odlučivati i Ustavni sud, a i iz Evrope će nam ponovo doći? E, to meni govori da je BIA napisala ovaj član zakona i ona stoji iza toga. Možda ona ima opravdanja za to, s obzirom na to u kakvom sistemu živimo, kakav je stepen bezbednosti u i našoj zemlji, i u Evropi i u okruženju. Ali, onda je moralo da se nađu dodatni mehanizmi kontrole, da se spreči i najmanja mogućnost da se ova prisluškivanja, snimanja, kad god ko želi, ne zloupotrebe u političke svrhe.
Ne zaboravimo, gospodo, na čelu svih tih institucija, od predsednika Republike, koji je na čelu Saveta za bezbednost, do službi, jesu stranački ljudi i to mora da se kaže ovde. Zbog toga je za mene neprihvatanje amandmana, pazite, narodnog advokata, koji je zadužen za stanje ljudskih prava i zaštitu građana, prvo, nedolaženjem predstavnika vladajuće koalicije na Odbor za saobraćaj, a posle odbijanjem amandmana, on, praktično, ponižen, a on je, čovek, po mom skromnom mišljenju, nastupao sa pozicije odbrane ljudskih prava.
Završavam, želim da kažem da nisam verovao, bez obzira na sve kritike koje na ovaj ili onaj način upućujemo jedni drugima, da će DS Zorana Đinđića stajati iza ovakvog rešenja u ovom zakonu. Hvala lepo.