Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženo predsedništvo, poštovani predstavnici Vlade Republike Srbije, kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe G 17 plus, u ovom trenutku govorim sa jednim osećanjem obaveze i javne dužnosti prema predmetnoj tački dnevnog reda.
Najpre, zato što je moja stranka Zajedno za Šumadiju, kao i moja malenkost lično, početkom ove godine vrlo predano i eksplicitno učestvovala u građenju političkih poruka i komunikaciji preko sredstava javnog informisanja sa zahtevom da se Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije izmeni i evo upravo sa zadovoljstvom prihvatamo činjenicu da je na dnevnom redu Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije.
Zbog čega? Najpre valja jasno naglasiti da se i moja stranka Zajedno za Šumadiju i poslanička grupa G 17 plus u celini, kao i Ujedinjeni regioni Srbije koje zajednički gradimo i formiramo, izričito zalažu za afirmaciju i razvijanje onih vrednosti koje će podržati antikoruptivni karakter našeg društva i koji će voditi njegovoj emancipaciji i u tom značajnom pogledu života jednog otvorenog građanskog društva.
Zbog toga smo i podržali predmetni zakon koji danas menjamo. Međutim, primedbe koje smo iznosili mogu da se obrazlože, pa i naš zahtev, na više načina. Mi smo to činili sa jednog eksternog stanovišta u odnosu na sam tekst zakona, sa stanovišta vrednosti koje su nam se činile višim i značajnijim, temeljnim vrednostima demokratskog društva, a koje je tumačenje i primena ovog zakona dovodilo u pitanje i ugrožavalo.
Moguće je, međutim, tu temu otvoriti i sa stanovišta imanentne kritike samog zakona. Primećujem kako ni u sredstvima javnog informisanja, ni u stručnoj javnosti, ako retrospektivno razmislite videćete da je tako, uopšte nije bilo unutrašnje kritike ovog zakona, sa stanovišta jedne produbljene analize njegove pozitivne sadržine. Zbog čega?
Dakle, kad sam rekao da izuzetno podržavamo one vrednosti koje zakon treba da štiti, ipak nismo skloni da u jednom pokliču, pozivu na hajku, sveti rat protiv korupcije prepoznamo zdravo društveno ohrabrujuće ponašanje.
Psiholozi znaju za pojam negativnog identiteta. Jedan psihoanalitičar Erikson, recimo, bavio se u porodicama alkoholičara razvijanjem crta negativnog identiteta, pa recimo, deca koja su imala nesreću da trpe zlostavljanja oca alkoholičara, vrlo često počinju da grade antialkoholičarske crte identiteta.
I za razliku od jednog zdravog, neopterećenog alkoholizmom kao ozbiljnom bolešću ponašanja, ovde dobijate jedno rigidno ponašanje i crte identiteta koje su opterećene alkoholizmom. Šta je problem sa negativnim, pa i takvim antialkoholičarskim identitetom? On brzo puca, što se veliki broj alkoholičara upravo regrutuje iz primarno antialkoholičarski struktuiranih ličnosti.
U tom smislu, antikoruptivna kultura u sebi ima jednu notu, koju ovaj zakon nosi, rigidnosti, birokratizovanosti i sasvim umereno, reći ću, komesarskog čitanja ove problematike.
Na šta mislim kada govorim o tome? Pogledajte, svi izabrani funkcioneri lokalne samouprave su, naravno, funkcioneri. Međutim, načelnici odeljenja raznih uprava to nisu, generali nisu. Mnogi visoki oficiri policije nisu državni funkcioneri.
Pogledajte dalje. Mi smo, možete shvatiti šaljivim, upozoravali građane, koji su roditelji školske dece, da pripaze da ih slučajno neki prijatelj iz najboljih namera, roditelj prijatelja njegovog deteta iz škole, preko saveta roditelja ne predloži za školski odbor ili neki komšija preko lokalne samouprave.
Neće ni shvatiti kako će tim trenutkom postati državni funkcioneri, sa obavezom da svoju imovinu, imovinu svog bračnog druga, svoje prihode stave na uvid međunarodnoj javnosti, doslovno, dostupno, iz takvog ugla gledano, a pri čemu načelnik školske uprave u njihovom regionu, najviši predstavnik prosvetne vlasti, nije državni funkcioner.
Mnogi značajni službenici Ministarstva prosvete koji, čini se, ipak, na značajniji način participiraju u prosvetnoj vlasti od članova školskog odbora, jer za to su i plaćeni, što članovi školskog odbora nisu, za razliku od njih, nisu državni funkcioneri.
Šta hoću da kažem? Pogledajte kako ljudi iz službi, uprava, šefovi, sve smatraju pouzdanim i proverenim ljudima. Njih ne treba opterećivati obavezama koje važe za državne funkcionere, ali ko jeste apriori pod korupcijskom sumnjom? Izabrani predstavnici građana.
Zašto se korupcijska sumnja prvenstveno i u prvom redu odnosi na izabrane predstavnike građana? Da li je to jedna nekontrolisana stihija, preobimna sloboda, slobodno izjašnjavanje građana, pa bi takav zakon to zapravo trebalo da koriguje i uvede u kontrolu? To je principijelni prigovor našem zakonu, koji je danas predmetna tačka dnevnog reda i koji menjamo.
Vidite, kada sam upotrebio reč komesarski, nisam bio preterano grub, čak sam i eufemistički upotrebio taj izraz, jer prepoznajemo u ovako borbenom antikorupcijskom zakonu određene crte koje se sukobljavaju sa vrednostima višeg reda, sa vrednostima demokratije i građanskog otvorenog društva, crte koje mogu prerasti u tendenciju permanentne otvorene pretnje kompromitacijom izabranog predstavnika građana.
Sa tog stanovišta imanentne kritike vidite da dolazimo na isto, kao kada ponovimo eksternu kritiku koju smo mi iznosili. Naime, mi smo smatrali da uz nesumnjivu vrednost, koju podržavamo iz sve snage, angažovanja u poslovima na suzbijanju korupcije i koruptivnog ponašanja, pri čemu ne mislimo da to treba da bude neka akutna borbena akcija, već više stvar jedne mentalne i moralne higijene, jedno dugoročno građenje antikoruptivne kulture u mentalitetu i javnom životu, zbog čega svakako treba preuzimati određene obaveze koje će se odnositi i na funkcionere, ali ne tako da bi žar i čar borbe protiv korupcije pojeo vajdu od demokratizacije Srbije.
Naime, videli smo u skupu viših vrednosti one koje ugrožavaju rešenja predmetnog, a sada evo već izmenjivog ili u procesu promene Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije.
Prvo, to je da se u jednoj utakmici, pa makar to bila i politička utakmica višestranačkog sistema, pravila ne mogu menjati u toku igre dok utakmica traje. To je naprosto nedopustivo. Ako nije bilo ničeg ilegalnog i nelegitimnog u kandidovanju istih predstavnika građana za više funkcija istovremeno i ako nijednog trenutka nije bilo sporno građanima da ih podrže u takvom nastojanju, ne može naknadno po njihovim izbornim uspesima postati sporno njihovo pravo da obavljaju dužnosti za koje su ih građani izabrali.
Prepoznajete, govorim o temi koju su vrlo rado i često mediji aktuelizovali, koja je vezana za predsednika moje stranke, gospodina Veroljuba Stevanovića, koji je gradonačelnik Kragujevca i narodni poslanik u našoj poslaničkoj grupi.
Vidite, ima jedan veliki problem koji se tu pojavio u naknadnim interpretacijama, pa da se setimo geneze. Godine 2008. gospodin Stevanović je imao vrlo jasnu političku ambiciju, potpuno utemeljenu na programu naše stranke, da potvrdi mandat gradonačelnika. To je bio njegov politički cilj. Zato što je prepoznato to da će u toj borbi uspeti i da je vrlo izgledan i uticajan kandidat, zato se i tražilo od njega da stane na listu poslaničkih kandidata naše parlamentarne većine.
Nakon tog uspeha, kada nije bilo i legitimno predstavljati gospodina Stevanovića u dvostrukoj funkciji, ne može naknadnom implementacijom normi postati sporno da li on te dve funkcije može i da vrši.
Tako nas nepoštovanje pravila o neizmenjivosti norme u toku mandata ili utakmice vodi u jednu vrstu retroaktivne primene zakona i pravnih normi, što je zaista sporno. To se u javnoj diskusiji najčešće maskira tezom o sukobu interesa. Na tu temu želim, pre neposredne elaboracije, da dam jednu značajnu primedbu – jako je sporno, a prema našem mišljenju i neodrživo, tvrditi postojanje sukoba interesa između dve javne funkcije.
Sama kategorizacija – sukob interesa je tu zapravo sporna, jer kogod se bavio teorijom sistema, makar i ne poznavao teorijski istančano političke i državne sisteme, može na primeru formalnih teorija, aksiomatski izgrađenih, da se priseti da postoje pravila koja moraju da ispoštuju najviša načela jedne formalne teorije, aksiome, da bi ceo sistem bio konzistentan.
Pored toga što jedan aksiomatski skup mora da bude minimalan, mora da bude potpun, ne sme biti protivurečan. Iz aksioma jedne teorije ne može se dedukovati i P i ne-P, kao istina u toj teoriji, ukoliko ona treba da je validna.
Ako naš politički sistem smatra da neguje javni interes koji na jednom mestu ima P, a na drugom mestu ne-P formulaciju, to znači da je naš politički sistem protivurečan, a zakon koji brani sukob interesa, u stvari, štiti i neguje tu protivurečnost.
Zapravo, mislim da je principijelna spornost upotrebe pojma sukoba interesa između dve javne funkcije u velikoj meri, kroz medije i javnu polemiku, upotrebljena kao dimna zavesa, kao paravan da se ne otvori stvarno pitanje sukoba interesa, a on je uvek na relaciji privatno-javno.
Koliko direktora javnih komunalnih preduzeća, načelnika uprava, službi i odeljenja, onih koji nisu po duhu ovog zakona državni funkcioneri nego tek obični službenici, koliko njih ima privatne firme, i kojim se delatnostima bave i u kakvoj su vezi sa poslovima koji se obavljaju na javnoj funkciji, e to je suština teme sukoba privatnog i javnog interesa.
Druga sporna stvar je kad počne to da se tumači sa stanovišta čitanja Ustava. Navodno, Ustav ne dozvoljava da gradonačelnici budu istovremeno i narodni poslanici. Gde to u Ustavu piše? I odmah pozivanje ide na ustavni princip podele vlasti i razgraničenja zakonodavne i izvršne vlasti. Kakve to veze ima s lokalnim samoupravama i s gradonačelnicima?
Ama baš nikakve, jer lokalne samouprave nisu državni organ, lokalne samouprave i nisu vlast u elementarnom državno-političkom pojmu vlasti, jer nemaju osnovni prerogativ vlasti, a to je aparat prinude.
Ako prihvatimo metaforično da i u lokalnim samoupravama postoji vlast, gradonačelnik kao nosilac izvršne vlasti u lokalnoj samoupravi nije obuhvaćen pojmom izvršne vlasti iz Ustava, jer se ona odnosi na izvršnu vlast u državi.
U suprotnom, ako mislite da ipak grešim, onda su od donošenja ovog ustava do današnjeg dana svi doneti zakoni sporni, jer je u svakom donošenju bilo kojeg od njih ovde u Narodnoj skupštini učestvovao bar jedan gradonačelnik, narodni poslanik, i u prethodnim sazivima, kao i u ovom današnjem.
Zapravo, problem je malo ozbiljniji i njega ćemo jasnije razumeti kada bi me neko upitao – pa, kad vi sve to vidite u tom zakonu koji konačno i menjate, što ste glasali za njega? Sasvim precizno, ni moja malenkost, ni poslanička grupa G 17 plus nisu sebe na taj način ni prepoznali u tekstu onog zakona.
Prvo pitanje koje smo postavili na razgovoru sa predstavnicima Agencije za borbu protiv korupcije – da li su narodni poslanici funkcioneri? Ljudi iz Agencije su bili zatečeni tim pitanjem, a mi otvoreno kažemo i stojimo na tom stanovištu – narodni poslanici nisu državni funkcioneri, baš kao što ni Ustav Republike Srbije ne definiše Narodnu skupštinu kao najviši državni organ nego kao najviše predstavničko telo građana.
Narodni poslanici su predstavnici građana, a ne državni službenici. O tome se, zapravo, radi u celom nerazumevanju problema vezanog za zakon koji menjamo.
Gde se vidi da i sistem tako razumeva? Uzmite netom izvršenu ili započetu reformu pravosuđa. Svi govorimo rado o sudstvu kao struci, ali nemojte zaboraviti, sudstvo je struka sekundarno. Primarno sudstvo je vlast i to najviša vlast sa stanovišta građana.
Nema sumnje da je Narodna skupština simbolički najviša vlast, nema sumnje da je Vlada najviša vlast u smislu operativnog, onoga što može, ali u odnosu na samog građanina nema veće vlasti od sudske, jer samo ona može i ima pravo da ga liši njegove građanske supstance, a supstanca građanina je sloboda. Samo ga sudska vlast može neopozivo, neponovljivo i konačno doživotno lišiti građanske supstance.
Kako u jednoj demokratiji može najviša vlast da se bira bez prisustva i participacije građana? Odgovor je – bilo je participacije građana, jer izbor vrše narodni poslanici Narodne skupštine Republike Srbije. Jasno je da smo mi predstavnici građana, a ne državni funkcioneri.
U tom smislu, da li mogu da računam na vreme poslaničke grupe? Ne. Onda završavam.
Radujemo se da je konačno Predlog izmena ovog zakona došao na red i mi ćemo glasati za zakon o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, zadovoljni što izmena ima, iskreno više u tehničkom domenu, domenu prolongiranja rokova, kvantitativnih promena, a principi koje želimo da menjamo još uvek moraju da čekaju.
"Zajedno za Šumadiju", G 17 plus, Ujedinjeni regioni Srbije imaju snage da te principe dugim dahom dugoročno zastupaju i najavljujemo da ćemo u svakom delu sistema menjati i njih, u interesu kulture individualizma, emancipacije građana kao pojedinačnih, slobodnih individua, a na štetu atavizama kolektivističkog nasleđa.