Deveto vanredno zasedanje, 19.09.2012.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Deveto vanredno zasedanje

2. dan rada

19.09.2012

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 10:15 do 18:25

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Demokratska stranka
Sada čujemo da ovde neko želi namerno da produži sednicu. Kada ste se prvi put javili, rekao sam da za produžetak ove sednice je isključivi krivac gospodin Dinkić, koji je govorio dva puta više nego svi poslanici zajedno. Prema tome, nemojmo sada optuživati poslanike da su oni krivi što duže govore.
Gospodin Dinkić po Poslovniku na to ima prava, ali onda recite da gospodin Dinkić zloupotrebljava to pravo. Uredu je, legitimno je i može da ga zloupotrebi, ali saberimo minute koje je on potrošio u ovim raspravama, a tvrdite da se užasno žurimo, pa uporedite sa onim ostalim. Potrošio sam tri minuta, neka bude pet. Gospodin Dinkić je potrošio 550 minuta. Prema tome, da vidimo sada ko upravo želi da nas uvede u ponoć, da ne bismo raspravljali pred građanima o onome što se zove rebalans, što građane verovatno jedino ili možda najviše od svega interesuje.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Određujem pauzu od 15 minuta, nakon čega ćemo nastaviti sa radom. U međuvremenu, pozivam sve šefove poslaničkih grupa da se nađemo u kabinetu predsednika.
(Posle pauze.)

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Nastavljamo sa radom. Gospodine Mikoviću javili ste se? Izvolite.

Srđan Miković

Demokratska stranka
Gospođo predsedavajuća, smatram da je povređen član 27. Poslovnika Narodne skupštine, jer predsednik Narodne skupštine, odnosno predsedavajući Narodne skupštine, stara se o primeni ovog Poslovnika. Dobili smo u uputstvu kada je ukazano na određene povrede Poslovnika da mišljenje o primeni Poslovnika možemo da zatražimo od Administrativnog odbora, odnosno taj odbor se sada zove Odbor za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja. Kada pročitamo član 48. Poslovnika, i zato vas pozivam da svi pročitamo član 48. Poslovnika, stav 7. videćemo da Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo prati primenu ovog Poslovnika, razmatra i daje predloge za njegove izmene i dopune i daje mišljenje Narodnoj skupštini na njen zahtev o primeni pojedinih odredbi ovog Poslovnika. Znači, od vas smo dobili pogrešno uputstvo koji je nadležan odbor u pogledu Poslovnika. U ovom delu je nadležan Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo.
Zamenik sam predsednika tog odbora i, verujte mi, kada ste dali to uputstvo pitao sam se da li ja to dobro znam ili ne znam, pa sam onda pročitao još jednom Poslovnik i utvrdio da to tako piše u članu 48. U tom smislu smatram da je korektno da kada nam date uputstvo da date uputstvo koje jeste.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Izvinjavam se. Do ovog saziva je bio Administrativni odbor. Zaista se izvinjavam, ubuduće ću voditi računa o čemu vam govorim.
Samo da vas obavestim, dogovor poslaničkih grupa je da danas završimo raspravu o 1. tački dnevnog reda i sutra u 11 sati da nastavimo sednicu sa sledećom tačkom dnevnog reda.
Reč ima Siniša Lazić. Imate jedan minut.

Siniša Lazić

Demokratska stranka
Zahvaljujem se. Znam da imam samo jedan minut, biću vrlo kratak. Želim samo da se osvrnem na Zakon o finansiranju lokalnih samouprava. Mislim da bi bilo razumno da se taj Predlog zakona povuče iz više razloga. Jedan od razloga je taj što 1. oktobra, praktično je nemoguće to primeniti iz tehničkih razloga. Druga stvar, za tri meseca imamo novu odluku o budžetu. Četvrto, mislim da bi bilo vrlo razumno da se uradi jedna stručna analiza finansiranja lokalnih samouprava, da univerzalni model finansiranja lokalnih samouprava ne postoji.
Svaka lokalna samouprava ima svoje specifičnosti i naprosto ovakvim univerzalnim modelom, gde se pokušava uprosečiti raznolikost svih lokalnih samouprava u Srbiji, pravimo jedan kontra faul. U prethodnom periodu lokalne samouprave su bile tri puta faulirane. Prvi put je bilo kada je smanjen transfer za 30%. Drugi put je bio prošle godine u polovini godine fiskalna decentralizacija gde je takođe smanjen budžet lokalnih samouprava. Ovo je sada treći put.
Mislim da su lokalne samouprave najzdraviji deo upravnog sistema Srbije i mislim da to treba da se radi sa mnogo više pažnje, mnogo više stručnosti i da tri meseca pre donošenje budžeta je besmisleno da se ovo radi. Time ćemo faulirati neke privrednike koji su ugovorili poslove, koji su sproveli javne nabavke, koji rade za lokalne samouprave i to je kontra produktivno. Tako da zaista mislim, gospodine Dinkiću, da bi trebalo ovo da izanalizirate, da jedna stručna služba napravi analizu.
Na kraju da vas pitam – da li je Vojvodina i dalje deo finansijskog sistema Republike Srbije ili ćemo oko Vojvodine podići bodljikavu žicu zato što ona nije upodobljena vlast sa centralnim nivoom neke druge lokalne samouprave? Meni ovo liči na to. Vi ako uporedite raznolikost u putnoj privredi, vi na teritoriji Srbiji imate 70% puteva koji se nalaze u finansiranju Republičke direkcije za puteve, u Vojvodini 30%, 70% nadležnosti lokalnih samouprava. Lokalne samouprave neće biti u stanju da puteve očiste od snega, a to da vama neko piše pisma i da vi transferišete sredstva je potpuni apsurd. Potpuni je apsurd za ove poslanike koji sede u ovoj sali, koji dolaze kao predstavnici lokalnih samouprava da glasaju za nešto što je potpuno suprotno. Zahvaljujem se.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala. Reč ima ministar Dinkić.

Mlađan Dinkić

Ujedinjeni regioni Srbije
Imali smo analizu koju smo izvršili sa predstavnicima Stalne konferencije gradova i opština i zaključili da ovaj zakon može da se primeni od 1. oktobra, kao i svi drugi zakoni koje donosimo. Za sve preduzetnike, za sva mala i srednja preduzeća, jedino bi za velika preduzeća ostalo da važi do kraja godine, a za njih bi iznosi firmarine bili smanjeni od 1. januara. Dakle, nema nikakvog razloga da ne ukinemo firmarine za 300.000 preduzetnika i malih preduzeća od 1. oktobra. Mislim da je došao red da država jednom obavesti neke poreske obveznike da nešto ne moraju da plate. Do sada je uvek bilo da nešto moraju dodatno da plate. Ovo će biti prvi put da neće morati nešto dodatno da plate, nego bi trebalo da ih lokalne poreske uprave obaveste da nisu u obavezi da plate nešto što je do sada postojalo nakon ukidanja ovih zakona. To je cilj. Cilj je da rasteretimo preduzetnike.
Što se tiče situacije gde su razrezane firmarine za celu godinu i plaćene unapred, ne moraju lokalne samouprave, to smo dali rešenje zakonom, da vraćaju novac već mogu da preknjiže u te više plaćene obaveze na ime plaćanja obaveza u narednoj godini. Ako je neki zanatlija platio za firmarinu koja mu se sada ukida za celu godinu, ova jedna četvrtina obaveze može da mu se preknjiži na ime paušalnog poreza za 2013. godinu. Drugim rečima, nije u obavezi za poslednji kvartal i na taj način to što je već unapred platio će se računati kao akontacija paušalnog poreza ili nekog drugog lokalnog prihoda u narednoj godini. Inače, lokalne samouprave, kao što znate, su dobile 45 milijardi dinara više ove godine, nego što su imale ranije zahvaljujući ovom Zakonu o finansiranju lokalnih samouprava kada je promenjen prošle godine i kada je doneta skupštinska odluka da 80% od poreza na zaradu ostaje u lokalnim samoupravama.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Laziću, izvolite.

Siniša Lazić

Demokratska stranka
Materijal sa Stalne konferencije gradova i opština imam pred sobom i na osnovu toga sam i diskutovao. Oni se ne slažu sa ovim što ste vi rekli. Naprosto njihova preporuka je da se to ne primenjuje od 1. oktobra, nego da se primenjuje od 1. januara naredne godine. Znači, to je od strane njih došlo.
Što se tiče ovih drugih stvari o kojima ste pričali, slažem se da treba neko da bude oslobođen poreza i to je potpuno razumno, ali vi morate znati, i to vi znate bolje nego ja, da danas postoje kompanije čija ekonomska snaga prevazilazi mogućnosti lokalnih samouprava, da njihovi doprinosi u budžetima tih lokalnih samouprava čine i 15% tih budžeta i da je naprosto to nešto što je potpuno nepromišljeno. "Koka kola", "Knauf" i neke druge kompanije koje pune budžete nekih malih lokalnih samouprava tamo praktično nemaju veliki broj zaposlenih ljudi da se iz zarada taj novac nadomesti tamo.
Druga stvar, ako je intencija toga da će se i porez na zarade smanjivati, mi dolazimo u situaciju da će lokalne samouprave ostati bez sredstava. Zato i govorim da bi bilo razumno da postoji jedna ozbiljna analiza, jedna ozbiljna rasprava, da se sagledaju specifičnosti svake lokalne samouprave i da se na osnovu toga donese jedan zakon koji će biti sveobuhvatan, a ne univerzalan, koji će samo praviti kozmetiku, a ne pravi suštinu. Lokalne samouprave su najzdraviji deo ovog društva i one su uz sve ove izazove koji su bili nekoliko puta reagovale i odgovorile vrlo racionalno. To da lokalne samouprave nisu kvalifikovane i nisu stručno trošile novac, postoje institucije koje to kontrolišu, postoji DRI i neko ko krši zakon te odluke može da proveri.
Druga stvar, budžeti lokalnih samoupravama se donose tek po memorandumu Vlade Republike Srbije i svega 10% budžeta lokalnih samouprava one same kreiraju. Znači, nije tačno da lokalne samouprave same mogu da donesu svoje budžete i da o njima potpuno autonomno odlučuju. To je, pre svega, na osnovu memoranduma Vlade Republike Srbije, koji jasno definiše na koji način će se sredstva u lokalu trošiti i zato moraju imati reviziju i dostaviti izveštaje, to je naprosto nemoguće. Tako da vas zaista molim i predlažem, ili da ovo ukinete, ili da odložite, ili naprosto vladajte uredbama, donosite uredbe. Nemojte da pravite kozmetiku ovde kao zakon neki. Donesite uredbu, uredbom možete da ukinete sve i kraj priče. To je najjednostavnije.