Poštovana predsedavajuća, gospodo potpredsednici i uvažene kolege poslanici, svoje pitanje želim da postavim kao čovek koji se čitavog života bavio naukom. S toga, postavljam pitanje ministru prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Žarku Obradoviću, ali ovo pitanje nije pitanje koje se tiče isključivo oblasti nauke, već se u ovoj oblasti vidi nešto što je sveprisutno u našem društvu, jedan problem na koji želim da ukažem, koji je opšte prisutan.
Naime, trenutno Ministarstvo prosvete, nauke i naučnog razvoja usvaja pravilnik o izboru zvanja naučnika koji rade na institutima i trenutni predlog pravilnika je podigao lestvicu toliko visoko da se od tih mladih ljudi naučnika traže neki tobožnji evropski standardi, traži se da ispune evropske kriterijume, a najčešće su uslovi u kojima oni rade, neću reći afrički, ali svakako nisu evropski.
Dakle, na ovom primeru se vidi nešto što je opšte prisutno u našem društvu, da stalno od građana, bez obzira da li se bave naukom ili nečim drugim, tražimo da ispune neke tobožnje evropske kriterijume, evropske standarde, veoma velike standarde, a uslovi u kojima ti ljudi rade, njihove plate i ono što dobijaju za svoj rad najčešće ne da nisu na evropskom nivou, nego su mnogo ispod toga.
Postavljanjem ovog pitanja koje se tiče konkretno moje struke, nauke, želim da ukažem na problem da mi stalno, bez obzira koji je to nivo, lokalni, centralni, državni ili neki drugi, tražimo od ljudi da daju svoj maksimum, a pri tome im ne obezbeđujemo uslove kako bi mogli tako nešto da ispune.
Konačno, svoje konkretno pitanje koje upućujem ministru prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, opet u obliku molbe, se tiče toga da ovaj pravilnik o izboru zvanja bude usvojen sa svim primedbama koje su poslate sa naučnih instituta, sa svim primedbama koje su napravili naučnici, kako bi postavili realnu lestvicu. Jer, ako to ne uradimo, bojim se da kroz par godina nećemo moći da napravimo nove mlade naučne kadrove koji bi mogli dobro da obavljaju svoj posao.
Još jednu stvar želim da istaknem. Ovim pravilnikom koji je predložen od strane Ministarstva nauke se favorizuju prirodne nauke na uštrb ili na štetu društvenih nauka. Želim tu da kažem još jednu stvar. Koliko su prirodne nauke bitne za naš tehnološki razvoj, jednako tako su bitne društvene nauke da danas-sutra imamo dobre sociologe, dobre naučnike u pravnoj oblasti, dobre naučnike u ekonomiji koja je možda ovoj struci najvažnija oblast koja treba da interesuje Srbiju i koju treba da istražujemo.
Konačno, zaključujem ovo pitanje i dozvolite mi da zaključim ovo pitanje jednom konstatacijom. Ne možemo, opet to ponavljam, od ljudi da tražimo neke tobožnje evropske kriterijume, evropske standarde, da im podignemo lestvicu toliko visoko da oni ne mogu da skaču, a uslovi u kojima oni žive, metaforično da se izrazim - treniraju, ne da nisu evropski, već su bliži afričkim nego evropskim uslovima.
Dakle, ovim pitanjem želim da ukažem, i ono se ne tiče samo nauke, da i ljudi koji rade u fabrikama, radnici, mi u našoj partiji imamo predstavnike sindikata, rade za bedne plate, a od njih se traži da rade kao Japanci. Da bi neko radio kao Japanac, mora da bude plaćen toliko i moraju da mu se obezbede uslovi na radnom mestu da može da zadovolji te kriterijume.
Problem je sledeći. Ovaj primer o kome ja govorim, koji je vidljiv u nauci, je širi jedan društveni primer. Moramo realno da postavimo lestvicu ljudima na njihovom radnom mestu, da ih ocenjujemo po realnim kriterijumima. Jer, ne možemo, ponavljam po treći put kao u nekom refrenu, od ljudi da tražimo maksimalne rezultate, a da im ne obezbedimo uslove u kojima će oni da rade i da budu jednako tako maksimalni.
Konačno, na samom kraju ovog pitanja još jednom molim Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, i verujem u dobronamernost resornog ministra Žarka Obradovića, da usvoji sve primedbe koje će stići sa naučnih instituta na ovaj predlog pravilnika, kako bi danas-sutra imali neke nove mlade naučnike koji će biti izabrani u zvanja, kako bi oni mogli da posluže svojoj državi, njenom interesu, a ne da blokiramo čitav ovaj proces time što smo visoko postavili lestvicu.
Konačan zaključak - lestvica na pravu meru i uvažavanje realnih uslova u kojima rade ljudi, bez obzira da li su naučnici ili obični radnici u fabrici. Hvala na pažnji.