Peto vanredno zasedanje , 20.06.2013.

6. dan rada

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Isteklo vam je vreme, gospođo Lučić.
Da li još neko želi reč?
Na član 17. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić Marković, Donka Banović i Aleksandar Pejčić.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč?
Na član 19. amandman sa ispravkom zajedno su podnele narodne poslanice Gordana Čomić i Jovana Mehandžić.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman u osnovnom tekstu, a o ispravci se nisu izjasnili.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u osnovnom tekstu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, a o ispravci se nije izjasnio.
Da li neko želi reč?
Na član 19. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dušan Petrović, Sanja Ćeković, Miodrag Đidić, Boško Ristić, Milovan Marković i Nebojša Zelenović.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo podneo je Amandman na član 19.
Predstavnik predlagača, prof. dr Žarko Obradović, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, na sednici odbora, prihvatio je amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 23. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su zajedno narodni poslanici Balša Božović i Vladimir Gordić, narodni poslanik Nataša Vučković i zajedno narodne poslanice Gordana Čomić i Jovana Mehandžić.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Vladimir Gordić.

Vladimir Gordić

Demokratska stranka
Poštovana predsedavajuća, gospodine ministre, kolege poslanici, amandmanom se predlaže brisanje ovog člana, jer smatramo da je to korak unazad u odnosu na postojeća zakonska rešenja, a koja su predvidela obavezan upis za svu decu u školu, a procenu potrebe za podrškom tek nakon upisa.
Ovaj član je u suprotnosti sa 1. stavom člana 98. koji propisuje da se u školu upisuje svako dete, osim toga pripremni predškolski programi, postoje kao obavezni od 2005. odnosno 2006. godine, tako da ne vidim svrhu da se deca koja su već prošla pripremni program, ponovo vraćaju na ovaj nivo, već naprotiv treba prema zakonskim rešenjima, omogućiti da kroz inkluzivno obrazovanje, individualizaciju programa, da nastave svoj razred sa svojom generacijom.
Juče i danas smo u diskusiji o Zakonu o opštem osnovnom obrazovanju, videli koje su sve mogućnosti ovog inkluzivnog obrazovanja i smatram da ne stoji obrazloženje, koje je Ministarstvo dalo pri odbijanju ovog amandmana da je ovo doprinos inkluziji, već naprotiv, ovo je izbegavanje inkluzije.
Smatram da treba dati šansu inkluzivnom obrazovanju, s obzirom da je ono tek četiri godine, praktično se sprovodi i mislim da su dosadašnja iskustva, pozitivna, kako u pogledu dece, jer je povećan obuhvat dece, kako iz marginalizovanih društvenih grupa, tako i dece koja su ometena u razvoju, a takođe treba, značajno je povećana i obuhvaćenosti i evidentno je da je poboljšan rad prosvetnih radnika, jer su morali da se doškolovavaju u vezi inkluzivnog obrazovanja. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 23. amandman su zajedno podneli narodni poslanici prof. Dr Miodrag Stojković, prof. dr Janko Veselinović i Borislav Stefanović.
Vlada i resorni odbori nisu prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima Janko Veselinović. Izvolite.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Demokratska stranka
Poštovana predsedavajuća, uvaženi ministre, ovo je amandman o kome se govorilo i kada se govorilo o osnovnom obrazovanju i srednjem obrazovanju. Tiče se broja učenika u razredu i to je, u svakom slučaju, vrlo bitno pitanje. Manji broj učenika omogućava individualan rad, odnosno intenzivniji individualan rad u odnosu na slučaj kada je veći broj učenika u razredu.
Mi u DS smatramo da je 30 učenika previše u razredu, da tu ne može biti ozbiljnog individualnog rada. Mislim da se tu slaže i Ministarstvo obrazloženjima zbog kojih nisu prihvatili, više se ide na ekonomsku kategoriju nego na obrazovnu funkciju, da je u pitanju činjenica da nećete, verovatno, u narednom periodu dobijati dovoljno para od Vučića i Dinkića.
U ovom delu amandmana i obrazloženja amandmana, svakako da bi se vredelo osvrnuti na sve ono što se ovih dana dešava, a tiče se i broja dece u odeljenju, jer moguće da smo imali manji broj dece u odeljenju da bi oni mogli savladati nastavu na adekvatniji način i da ne bi bila prinuđena da kupuju testove. Istina, testove su mogli da kupe samo učenici čiji su roditelji imali para, ili znatno više para, ili su bili snalažljiviji.
Zbog toga smatramo da je Ministarstvo trebalo da prihvati ovaj amandman, ne samo što je trebalo da prihvati amandman, nego je trebalo već da procesuira nekoga ko je odgovoran za ovo, a ministre, vama teku, da kažem, sati, minuti, kada će se opet krivica svesti na vas.
Ako ne bude krivaca u nekoliko narednih sati, najkasnije za dan - dva, opet će se postaviti pitanje komandne odgovornosti. Znate da na neki način ste vi odgovorni za stanje u obrazovanju.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Na član 23. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dušan Petrović, Sanja Čeković, Miodrag Đidić, Boško Ristić, Milovan Marković i Nebojša Zelenović.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 23. amandman je podnelo narodni poslanik Dušan Obradović.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo podneo je amandman na član 23.
Predstavnik predlagača prof. dr Žarko Obradović, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, na sednici Odbora, prihvatio je amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 25. amandman su zajedno podnele narodne poslanice Donka Banović i Milica Vojić Marković.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodna poslanica Donka Banović.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Odmah ću da vas zamolim da malo sporije govorite, teško vas je pratiti kada tako brzo govorite.
Ova izmena i dopuna člana, to je čini mi se postojeći član 102, je praktično usklađivanje sa članom 7. izmena i dopuna ovog zakona, a to je sve usklađivanje, sa da kažem, možda najvećom izmenom koja je u ovim izmenama i dopunama napravljena, barem kada su u pitanju institucije sistema obrazovanja, a to je da ste razvlastili savete i to sva tri, odnosno dva saveta, kada je u pitanju postupak donošenja odluka ili preporuke o udžbenicima i nastavnim sredstvima.
Dakle, sada će saveti samo utvrđivati postojanje potrebe za novim udžbenikom ili planom, praviće plan udžbenika. Dakle, nisu više toliko važni, ali se konkretna procedura prebacuje na Zavod za unapređenje, vaspitanje i obrazovanje, odnosno, oni su ti koji će formirati stručnu komisiju koja će dati stručnu ocenu, odnosno procenu određenog udžbenika koji je dat na uvid i oni će dati preporuku ministru.
Mi smo na sednici Odbora za prosvetu imali sednicu posvećenu ovom problemu i mi smo na toj sednici vrlo lako utvrdili, kada su svi rekli, u pitanju je jedan udžbenik iz istorije za osmi razred, mi smo utvrdili da je upravo problem bio u samom Zavodu, verovali ili ne, i to čak lične prirode, gde autor udžbenika i direktor Zavoda nisu u dobrim odnosima. Bilo je tu nekih par rečenica, bile su čak tri komisije formirane, čini mi se da su dve dale pozitivno mišljenje, jedna je dala negativno, itd. Meni se čini da je ovo upravo umesto da ta procedura bude transparentnija, volja da ovo sad isključivanje Saveta nije dobro.
Razlozi, tipa da ne možemo da nađemo dovoljno stručnjaka za komisije, itd, ako je to bio problem Saveta, to je takođe problem i Zavoda, tako da ova izmena i razvlašćenje tih saveta nije dobro.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da vas obavestim, vašoj poslaničkoj grupi ostalo je još pola minuta.
Na član 29. amandman je podneo narodni poslanik Neđo Jovanović.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo podneo je amandman na član 29.
Predstavnik predlagača prof. dr Žarko Obradović, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, na sednici Odbora, prihvatio je amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 29. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Elvira Kovač, Balint Pastor, Laslo Varga, Arpad Fremond i Zoltan Pek.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 30. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Elvira Kovač, Balint Pastor, Laslo Varga, Arpad Fremond i Zoltan Pek.
Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodna poslanica Elvira Kovač. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Savez vojvođanskih Mađara
Poštovana predsedavajuća, gospodine ministre, pokušaću da obrazložim ova dva amandmana, prethodni i ovaj na član 29. i član 30.
Slažemo se sa predlagačem i smatramo da je zaista neophodno da kada se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje na jeziku i pismu nacionalnih manjina, da onda prilikom zasnivanja radnog odnosa, lice treba da dostavi dokaz o poznavanju, odnosno znanju tog jezika. Mi smo samo tražili da Ministarstvo bliže odredi koji je to dokaz, na koji način može da se dokaže znanje, odnosno poznavanje jezika.
Vi ste u vašem obrazloženju odgovorili da je to javna isprava o stečenom obrazovanju na jeziku na kome se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad ili uverenje o položenom ispitu iz tog jezika.
Zašto ovo spominjem? Upravo u skladu sa tim, u sledećem amandmanu na član 30, mi smo predložili da poslove vaspitača u predškolskoj ustanovi ili nastavnika razredne nastave u procesu obrazovanja od prvog do četvrtog razreda, na srpskom jeziku može da ostvaruje ono lice koje je steklo odgovarajuće obrazovanje na srpskom jeziku ili je položilo ispit iz srpskog jezika sa metodikom po programu odgovarajuće visokoškolske ustanove.
Nadalje, u sledećem stavu smo predložili da poslove nastavnika i stručnog saradnika u školi, gde se obrazovno-vaspitni rad obavlja na srpskom jeziku, takođe može da obavlja lice koje je steklo srednje, više ili visoko obrazovanje na srpskom jeziku, ili je položilo ispit iz srpskog jezika po programu odgovarajuće visokoškolske ustanove. Smatrali smo, ukoliko se to traži za pripadnike nacionalnih manjina, sa čime se slažemo u potpunosti, da bi trebalo to naglasiti i za pripadnike većinskog naroda, odnosno ukoliko se obrazovno-vaspitni rad obavlja na srpskom jeziku.
Zanimljivo je da u obrazloženju kažete da se to ne prihvata, jer već na ovaj način smatrate da je neka jednakost. Stručnjaci su ovo predložili upravo zbog toga što postoji bojazan da predaju na srpskom neki koji ne znaju tačno srpski, pravilno srpski jezik i nemaju dokaza o tome, dok je zaista strogo, što i treba, kontrolisano znanje jezika pripadnika nacionalnih manjina. U tim odeljenjima mogu samo oni da rade koji imaju uverenje ili o završenoj školi ili o stečenom obrazovanju. Zahvaljujem.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 30. amandman su zajedno podnele narodne poslanice Milica Vojić Marković i Donka Banović.
Vlada i Odbor za obrazovanje, nauku,tehnološki razvoj i informatičko društvo nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodna poslanica Milica Vojić Marković. Izvolite.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Jako sam zadovoljna kada vidim da ministar prosvetne radnike doživljava kao izuzetne, izuzima ih iz Zakona o radu zato što smatra da Zakon o radu nije dovoljno dobar za prosvetne radnike.
Zakon o radu nije loš, ali mislim da prosvetni radnici treba da imaju ista prava i iste obaveze kao i svi drugi radnici u ovoj zemlji. Ne tražim za njih posebna prava, kao što je tumačeno ovde više puta, tražim samo potpuno ista kao i za sve ostale.
` Zašto bi samo prosvetni radnici u penziju morali da idu ako se ispuni jedan uslov – godine staža ili godine starosti? Zato da se smanji broj prosvetnih radnika. To je to. Svi ostali radnici imaju druga prava. Oni imaju neka izuzetna.
Ne govorim o pravom amandmanu, jel?
(Predsedavajuća: Da.)
Zamolila bih vas da malo sporije govorite. Prvo, ovde se ništa ne čuje i, drugo, ne razumemo šta govorite. Ja se izvinjavam.

Whoops, looks like something went wrong.