Deveto vanredno zasedanje, 24.07.2013.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Deveto vanredno zasedanje

5. dan rada

24.07.2013

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:50

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 31. amandman je podnela narodni poslanik Olgica Batić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 35. amandman je podneo narodni poslanik Neđo Jovanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 38. amandman je podnela narodni poslanik Olgica Batić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 39. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Judita Popović, Radmila Gerov i Kenan Hajdarević.
Reč ima narodni poslanik Radmila Gerov.

Radmila Gerov

Liberalno demokratska partija
Zahvaljujem predsedniče.
Poštovani ministre, dame i gospodo narodni poslanici, Vlada je prihvatila dva amandmana LDP i mi smatramo da je time poboljšan tekst zakona o prekršajima.
Ovaj amandman, o kome sada raspravljamo, nije prihvaćen od strane Vlade Republike Srbije, ali mi zaista ministre ostajemo pri stavu da su predviđene kazne za fizička lica od 150.000 dinara jako velike i zbog toga je naš amandman bio da takva kazna može biti maksimalno 20.000 dinara.
Takođe je velika kazna koju ste propisali zakonom i za privatne preduzetnike, koja može biti do 500.000 dinara. Mi smatramo da ona ne bi trebalo biti veća od 100.000 dinara.
Ukoliko je prosečna plata u Srbiji negde oko 40.000 dinara i ukoliko građani koji rade kod privatnih preduzetnika primaju platu od 15.000 do 20.000 dinara, onda ukoliko oni budu kažnjeni za neki prekršaj, npr. loše su se parkirali ili nemaju propisani sud za izbacivanje smeća, koji je propisan odlukom skupštine jedinice lokalne samouprave, njima sudija za prekršaj može da izrekne kaznu od 5.000 do 150.000 dinara.
Kada takav neki zaposleni prima platu od 20 hiljada dinara, a npr. dobije kaznu od 30 hiljada dinara, potpuno sam uverena da će takvo lice uzeti godišnji odmor i radije otići u zatvor 30 dana ili 20, u zavisnosti od toga kolika mu je kazna, nego platiti kaznu koju ne može da plati. Da ste prihvatili amandman da kaznu zatvora umesto sa hiljadu dinara promenite i da bude 3 hiljade dinara, mislim da bi time napravili dobru stvar. Ovako ćete imati velike troškove za budžet RS. Na ovakav način i sa ovoliko visokim kaznama nećete napraviti prihod za budžet RS.
Ministre, ne znam koliko znate pošto je jedinicama lokalne samouprave dato pravo da propisuju svojim odlukama prekršaje. Pojedine jedinice lokalnih samouprava imaju besmislene kazne za prekršaje, a to dalje niko ne kontroliše. Tako privatni preduzetnici, npr. krojači, hemijska čišćenja mogu po zakonu i takvim odlukama skupština da plate kaznu ne 500 nego 250 hiljada dinara. To bi značilo automatski zatvaranje preduzetničkih radnji. Zaista smatramo da ste tu trebali kao Vlada da pokažete više sluha, bez obzira na činjenicu što su i do sada bile tako visoke kazne. Rekli ste u načelnoj raspravi da je veoma mali stepen naplativosti prekršajnih izrečenih kazni. Zar vam to ne pokazuje da ljudi i građani i privatni preduzetnici takve kazne ne mogu da plate?
Činjenica je da imamo milion nezaposlenih. Kako očekujete da takvo nezaposleno lice plati kaznu od 150 hiljada? Šta treba da radi? Da proda imovinu ili neku nasleđenu njivu? Da ste poslušali naš predlog mislim da bi većina građana uspela da plati takve prekršajne kazne. Ovako su prekršajne kazne jako represivne, a mislim i da sa kaznom od 10 hiljada dinara ili 5 možete da dovedete do toga da građani više ne čine prekršaje.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Ministar Selaković ima reč.
...
Srpska napredna stranka

Nikola Selaković

Naime, Zakon o prekršajima propisuje i predviđa koji će biti kazneni raspon. Naravno da ni u jednom jedinom trenutku ne sporim aktuelno stanje koje jeste teško ekonomsko stanje, ali takođe vas podsećam da je najjeftinije poštovati propise i ne vršiti prekršaje.
Da li je kazna od 150 hiljada dinara velika kazna? Da li je to veliki iznos? U Srbiji sigurno jeste. Da li je velika kazna? Pitanje je za šta se izriče. U drugim propisima predviđeno je za koje prekršaje može biti izrečena kazna od 150 hiljada dinara kao kazneni maksimum. Problem je u tome što ti propisi uglavnom daju izuzetno širok raspon. Sa druge strane, zaštitna dobra u nekim od tih zakona su toliko vredna da prestupnika treba toliko kazniti. Ako neko recimo vozi bez vozačke dozvole za kategoriju kojoj pripada to vozilo i time ugrožava i sopstvenu i tuđu bezbednost, sigurno da treba da bude prilično kažnjen, pa je tu kazneni raspon od 100 do 120 hiljada dinara. Ako neko vozi neregistrovano vozilo takođe. Ipak neki red treba da se zna. Nije mi poznato da se za neke od stvari koje ste pomenuli ljudi drakonski kažnjavaju. Nije mi poznato i ne znači da ne postoji. U svakom slučaju to mora da poboljša nadzor koji treba da vrši nadležno ministarstvo prema jedinicama lokalne samouprave i autonomne pokrajne.
Kada pogledate nekoliko odredbi različitih zakona kojima su propisivane visoke kazne za fizička lica, recimo novčanom kaznom, nedopustivo je veliki raspon, Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, od 5 hiljada do 100 hiljada dinara. Pazite koji je tu prostor za diskreciono odlučivanje. Da li je to dobro? Mislim da nije dobro nikako, ali nije na Zakonu o prekršajima da tako nešto reguliše.
Međutim, kada vidite šta će se kazniti, odnosno ko će se kazniti, kazniće se direktor i odgovorno lice škole ukoliko škola obavi ispit suprotno odredbama zakona, ne vodi propisanu evidenciju, evidenciju vodi suprotno odredbama ovog zakona ili izda javnu ispravu suprotno odredbama ovog zakona.
Ono što bih istakao među tim zakonima koji propisuju visoke kazne za fizička lica, kada su prekršaji u pitanju, jeste naročito Zakon o zaštiti prirode. Mislim da tu svi treba da se složimo. Kao što je malopre rečeno, pozivamo se na evropske standarde, evropski standardi su izuzetno visoki i zahtevni kada je u pitanju zaštita životne sredine. Da imamo efikasniju primenu ovih zakona, verujem da bi nam životna sredina bila mnogo zaštićenija i mnogo čistija. Ovaj zakon predviđa, recimo, kazneni raspon od 25.000 do 150.000 dinara. Problem je u tome što taj član koji propisuje prekršaje ima ukupno 28 stavova i što su u taj član svrstani prekršaji različitih vrsta, umesto da je podeljeno u više članova.
Prema tome, mislim da kazneni raspon, kao kazneni raspon, s obzirom na broj prekršaja, da vrednost zaštitnih dobara predviđa, dakle, kazneni raspon koji je u ovom trenutku možda najprihvatljiviji. Ne možete nekoga ko neovlašćeno upravlja motornim vozilom kazniti sa 20.000 dinara. Šta ste učinili?
Dakle, imam razumevanja za to što vi govorite. To znači da treba pojačati nadzor u nekim oblastima, i te kako. Čeka nas, nadam se, u narednih nekoliko meseci i novi zakon o inspekcijskom nadzoru i inspekcijskim službama, izuzetno važan i izuzetno bitan zakon, a čeka nas i nakon usvajanja ovoga zakona u roku od tri meseca i Omnibus zakon, koji mora da bude pripremljen od strane Ministarstva, a u rad radne grupe neće biti uključeni samo ljudi iz prakse i iz prekršajnih sudova, već ljudi iz nadležnih ministarstava, koji se upravo bave ovim poslom. Zahvaljujem.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radmila Gerov, replika.

Radmila Gerov

Liberalno demokratska partija
Gospodine ministre, moram da se složim sa vama da ste vi za neka dela i za neke zakone u pravu. Na primer, vožnja bez vozačke dozvole. Rekli ste da vam nije poznata, a ne znači da takvih slučajeva nema u lokalnim samoupravama, a obzirom da ste ministar pravde i državne uprave, u vašem Ministarstvu postoji upravni nadzor.
Volela bih da vi proverite jednu stvar. Potpuno sam sigurna da je istina ovo što vam kažem. Većina jedinica lokalnih samouprava, navešću ih konkretno zato što sam sto posto sigurna, a odnosi se na Negotin i Zaječar. U svim odlukama, gde imaju mogućnost da propišu prekršajnu kaznu, raspon je uvek onakav kakav je u Zakonu o prekršajima podeljen sa dva. Sve jedinice lokalne samouprave imaju raspon kazne za bilo koji prekršaj od 2.500 do 75.000 dinara.
U svojim odlukama često imaju totalno besmislene prekršaje za nešto što zaista ne može da bude prekršaj. Na primer, u Negotinu imamo odluku da se u tom jednom, kažete da imate stav, pa ima jedan, dva, tri za šta se sve izriče, kažnjavaju psi i mačke, ne vlasnik, nego pas i mačka. Isto tako, sve ostale kazne su uvek, znači u svim odlukama, bukvalno polovina kazni za prekršaje, koja je predviđena.
Sada vi kada jednom kaznite, znači sudija za prekršaje, nekog građanina, pa on na primer to uradi ponovo, na primer pesak ima ispred dvorišta, pa ga nije ukloni, čovek nešto zida, pa za sedam dana uradi to isto, onda njemu kazna bude 2.500, pa mu bude 10.000 dinara. Složićete se na primer da je za takvog građanina to mnogo ili, na primer, ukoliko krojačka radnja ostane duže da radi od 20 sati po odluci o radnom vremenu, dođe inspektor, vi dobijete prekršajnu prijavu i za takvog preduzetnika lokalne samouprave kazna je ista, znači, polovina od vaše do 250.000. Takav je slučaj i u Negotinu i u Zaječaru, na primer, za pogrešno parkiranje na javnoj površini.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Na član 39. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Slobodan Homen, Nenad Konstantinović, Srđan Miković i Nataša Vučković.
Reč ima narodni poslanik Nenad Konstantinović.
...
Socijaldemokratska stranka

Nenad Konstantinović

Demokratska stranka
Mi se, ministre, očigledno ne razumemo. Ovaj amandman je isti kao što je bio i amandman poslaničke grupe LDP.
Ne pričamo mi o tome da li je raspon veliki ili je raspon mali, da ima ovakvih prekršaja, onakvih prekršaja, da to nije dobro odrađeno u određenim zakonima itd. Pričamo o tome da narod nema para da plati ovolike kazne. Možemo mi ovde da propišemo šta god hoćemo, da vi pričate da je to prevencija, da mi to izglasamo, ali to nema ko da plati. Kada nema kod da plati, onda ljudi idu u zatvor, a taj zatvor košta državu 2.000 dinara dnevno.
Znači, ceo koncept vam je besmislen. Stavite ogromne kazne, ljudi nemaju pare da plate, odlaze u zatvor i to vas još košta 2.000 dinara po danu zatvora, a jedan dan zatvora zamenjujete sa 1.000 dinara. O tome ćemo pričati kada dođemo do tog amandmana.
Ono o čemu mi ovde govorimo jeste da je 150.000 dinara kazna za fizičko lice ogromna i da ona ne može da se plati, bez obzira kakav je prekršaj. Da je dva miliona dinara kazna za pravna lica, to je misaona imenica, to je 20.000 evra. Imamo 60.000 preduzeća koja su otišla u stečaj. Ko može da plati 20.000 evra? Da li treba da uzme kredit od banke da bi imao 20.000 evra da plati prekršajnu kaznu? Nije privredni prestup, pričamo o prekršaju. Nešto nisu popunili, nešto nisu uradili kako treba, nisu podneli neku prijavu itd. Ne govorimo o krivičnom delu, ne govorimo o tome da je neko utajio porez. Zna se koje su kazne za to.
Dakle, 20.000 evra firma ne može da plati. Mi možemo to tako, uz osmeh, da opalimo. Što niste stavili da bude pet miliona. To je još veća prevencija. Neka bude pet miliona, pa da znaju svi da ako promaše zarez, zapetu, ne da će da zatvori firmu, nego će mu uzeti svu ličnu imovinu. Dajte da upodobimo visine kazni realnoj situaciji. Ta kazna treba da ima neku svrhu, a ne može da ima svrhu ako niko nema para da je plati. Zato smo podneli amandman da za pravna lica kazna bude do 500.000 dinara, za fizička do 50.000 dinara, a za preduzetnike do 100.000 dinara. To su neke kazne koje su primerene.
Nemojte misliti da su one male. Nije lako firmi da nađe 5.000 evra, niti preduzetniku 100.000 dinara, niti bilo kom fizičkom licu 50.000 dinara, jer kada da 50.000 dinara on nema tog meseca šta da jede.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vladimir Cvijan.

Vladimir Cvijan

Uvaženi gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, SNS će potpuno podržati stav ministra da se ne prihvate amandmani o kojima smo do sada razgovarali i to iz nekoliko razloga.
Prvo, bili smo svedoci više puta da smo zajedno, i poslanici opozicije, i poslanici vladajuće većine, podržali politiku Ministarstva pravde da se pooštri kaznena politika u Srbiji, da se pooštri poštovanje zakona u Srbiji, da se u Srbiji uvede red, da se uvede zakon, da se uvede disciplina kakva postoji u Evropi i u svim državama razvijenog sveta.
U tom kontekstu mnogo puta je spočitavano od strane opozicije kako se vodi, u nekim slučajevima, blaga kaznena politika. Sada imamo situaciju da je Ministarstvo pravde predložilo zakon gde su novčane kazne identične kao što su i do sada bile, bez obzira što je bila inflacija, bez obzira što bi nekom možda odgovaralo da budžet puni na ovaj način, ali smatramo da je ministar pravde imao razumevanja i radna grupa koja je radila na izradi ovog zakona za tešku materijalnu situaciju naših građana. Ne može demagogija da bude razlog da se sada napadaju te kazne zato što se brine o građanima. To nije pravi razlog i ne možemo nikako prihvatiti da se u Zakonu o sprečavanju nasilja na javnim događajima, na prvom mestu utakmicama, predviđa kazna za onoga ko baci zapaljenu baklju na teren do 150.000 dinara. Iskreno, mislim da to nije mnogo. Mislim da je to potpuno u skladu sa praksom koju danas sprovodimo, a to je nulta tolerancija, koliko god je moguće, na terenima, nulta tolerancija i u saobraćaju gde je problem da, recimo, neko ko vozi bez vozačke dozvole bude kažnjen i sa 100.000 dinara.
Najjednostavniji i najjeftiniji način je da građani prosto poštuju zakone, jer ćemo time biti bezbedniji, time ćemo biti svi zajedno srećniji, živećemo u uređenijoj državi. Štaviše, neke kazne su, čak moramo reći, i male. Imamo situaciju da je, recimo, kazna za namerno zlostavljanje divljih životinja prekršajna kazna do 50.000 dinara.
Dakle, ne možemo demagogijom koju danas vidimo ovde od strane pojedinih poslanika da branimo situaciju da se zakon mora poštovati i tako jedino pravimo pravnu državu.
Konačno, imamo još jednu situaciju koja je ovim zakonom uvedena, a to je da ljudi koji nemaju da plate neće nužno ići u zatvor. Zato je uvedena posebna mera – rad u javnom interesu. Zašto bi neko išao u zatvor, zašto bi neko, u krajnjoj liniji, plaćao kaznu, pa da zbog toga njegova deca ili ljudi u kući nemaju šta da jedu? Mnogo je bolje da, kada dođe zima, oni koji prave prekršaj uzmu lopatu, pa da čiste sneg. Dao sam, naravno, najbanalniji mogući primer, ali imamo čitav niz primera koje ćemo u praksi imati da vidimo, kada će rad u javnom interesu da zameni i novčanu kaznu i kaznu zatvora.
Jednom rečju, moramo se konačno dogovoriti da ukinemo demagogiju. Ako smo se dogovorili svi zajedno da idemo ka oštrijem kaznenom sistemu, onda je kazneni sistem koji je predviđen Zakonom o prekršajima sasvim realan, sasvim normalan i sasvim prihvatljiv za naše građane. Konačno, ne može ministar pravde da bude odgovoran za možda neke nelogične prekršaje koji se javljaju u pojedinim jedinicama lokalne samouprave. potpuno verujem da su uvaženi prethodni govornici izneli neke zanimljive predloge, ali i zanimljive primere koje definitivno treba izbaciti iz naše prakse, ali to naravno nije mesto gde možemo od ministra pravde da tražimo da bilo kako pomogne. To mora da se rešava u lokalnim samoupravama i naravno da će odbornici SNS u lokalnim samoupravama, gde ima potrebe, sigurno biti obavešteni o pravnim aspektima nekih prekršaja i potruditi se da te besmislene prekršaje izbace iz prakse. Hvala.