Sedmo vanredno zasedanje, 01.08.2014.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Sedmo vanredno zasedanje

01 Broj 06-2/211-14

4. dan rada

01.08.2014

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 20:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Oni su i zajedno, a vi ste odvojeno. Malo je komplikovano.
Samo izvolite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Ne, ja sam skroz posebno.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Dobro, zajedno, odvojeno, posebno, samo izvolite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Hvala.
Dakle, tekst koji je predložen, uz svo uvažavanje što je to predložio NUNS, evo zašto je dobra rasprava, ne odnosi se na istu stvar na koju se odnosi tekst člana 8. u osnovnom tekstu zakona, onako kako ga ja čitam. Jedno je zaštita privatnosti, a drugo je obaveza da se trpi kritika. Trpljenje kritike ne mora da zadire u privatnost. Koliko mi to teško doživljavamo, imamo primera koliko god hoćete, sijaset, uključujući i, recimo, izveštavanje sa ove sednice, jer bi primena ovog zakona podrazumevala da novinar zna da je nosilac javne funkcije dužan da trpi kritiku. I to što se sve čulo, bez obzira da li se odnosi na to što jedan narodni poslanik govori za drugog narodnog poslanika, ili narodni poslanik ministru, ili narodni poslanik predsedniku Vlade, to ako je sadržaj onoga što se govori, nešto što je rečeno, a ne diskvalifikacija ličnosti, čak i onda, nažalost, mora da bude javno dostupno.
Kada je u pitanju zaštita privatnosti, onda bih ja volela kada bi ovo mogao da bude drugi stav istog člana, zbog toga što, kada je zaštita privatnosti u pitanju, to nije samo reč o tome da morate biti dostupni medijima koji od vas žele informacije, nego zato što ste na javnoj funkciji, samo jedan primer da kažem, vi ste u obavezi da vaše imovinsko stanje, vaše porodične veze, vaše interesne veze budu dostupne javnosti. To nije slučaj sa nekim drugim zanimanjima. Ali, ponavljam, ovo je dobrovoljna stvar. Ako pre nego što stupite u prostor javnih poslova znate da ste obavezani time da se odreknete dela privatnosti, koji čak ide i u ono o čemu mnogi od nas ne misle, recimo, fotografisanje nekoga na javnoj funkciji na mestu i sa ljudima koji se onom koji fotografiše čine zgodnim, teško da možete da kažete – zašto me je slikao, fotografisao u lovu, u restoranu ili me je fotografisao na plaži? Moraš unapred da znaš da ljude koji slušaju i gledaju ono što rade ljudi na javnim funkcijama zanimaju takve stvari.
U tom smislu je možda zaštita privatnosti, ali je to po meni različito od onoga što prvi stav definiše kao reč „trpi“, koja podrazumeva da se mi dobrovoljno odričemo dela slobode, koji možda ne bi u privatnom životu da nismo na javnim funkcijama, da smo onim što govorimo i onim što radimo slobodni i dostupni za svaku vrstu kritike i opaske. To je jedan proces koji traje već dvadesetak godina u razvijenim demokratijama i uvek ima da se doradi i uvek ima da se popravi i uvek postoji neki slučaj koji je presedan, koji se pojavi, pa kaže – aha, onda ćemo i ovaj deo ponašanja ljudi na javnim poslovima staviti u zakon.
Pošto je spominjana Velika Britanija, u Velikoj Britaniji, nakon velikog skandala u „House of Commons“ sa poslanicima Donjeg doma, postoji skoro legalizovan izraz „daily test“ koji se odnosi na tabloide koji prate poslanike britanskog parlamenta. Sve ono što prođe kroz takav tabloid bude predmet i etičkih komiteta i rasprava u „House of Commons“, s tim što je tu nekoliko situacija drugačijih. Tu se razlikuje vrednosni sistem društva. Mnogo je manje diskvalifikacija ad personam. Mnogo je manje diskvalifikacija na osnovu ličnosti. Mnogo je manje onoga – poništi ga i onoga što se u sportu kod nas zove dijalogom kada se obraćaju sudiji – ne pričaj s njim, nabodi ga. Mnogo je manje toga, a mnogo više komentara na ono što je neko na javnoj funkciji uradio.
Da bi mi stigli zajedno do te odgovornosti, da se više priča o onome što smo uradili nego o onome ko smo, kakvi smo i da li nam se može ili ne može diskvalifikovati po bilo kom ličnom svojstvu, mislim da su potrebna oba stava, a možda je čak moguće, mada nije, za odbor, ali, eto, bar da ostane javno zabeleženo. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima dr Vladimir Pavićević, podnosilac, dve minute.
Vi ste ona grupa zajedno.
...
Nova stranka

Vladimir Pavićević

Samostalni poslanici
Ako vi tako kažete u redu.
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana predsednice, poštovani gosti i ministre, samo bih hteo da dodatno obrazložim. Mislim da je neophodno da se unese ovaj član, stav 2. i ukoliko bi se taj stav 2. prikučio stavu 1. člana 8, mi bismo samo doprineli poboljšanju sadržine ovog predloga zakona. Već smo zaključili da ovaj predlog po svojoj sadržini nije u nesaglasnosti sa Ustavom Srbije. Tu nema nikakve dileme.
Druga stvar, sadržina našeg amandmana kojim predlažemo unošenje stava 2. je standard na osnovu člana 8, člana 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima, Evropskog suda za ljudska prava.
Prema tome gospodo, ako mi ovde često ili s vremena na vreme, koristimo argument da smo za sadržinu ovog predloga zakona dobili podršku nekih evropskih međunarodnih organizacija za čije delovanje vezujemo izvesne standarde, onda mislim da tih standarda treba u celosti da se pridržavamo. Mislim da član 8, član 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima čini deo tih standarda kojima mi treba ovde da se prilagodimo.
I na samom kraju, u tački 3, kao jedan dodatak ovome, pazite, ovo da se trpi kritika, da bude neka vrsta obaveze nosioca javne funkcije, ja mislim treba da se tiče i onih podataka koji su sadržani u nekoj informaciji koja se tiče privatnosti, ali samo onda kada je ta informacija od značaja za javnost, s obzirom na njegovu funkciju. Ne govorim ovde o tome da li je neko lep, da li se oženio, razveo, nego samo ako je važna za javnost, s obzirom na tu funkciju koju osoba obavlja.
Ne verujem da će škoditi na bilo koji način ako se ovaj stav 2. priključi stavu 1. člana 8. ovog predloga zakona.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Po amandmanu, dr Aleksandar Radojević, vreme poslaničke grupe.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Radojević

Srpska napredna stranka
Poštovana predsednice, gospodine ministre, poštovane kolege, želim samo da ukažem par rečenica na ovaj član i na ovaj amandman.
Naravno, da je svaki nosilac javne funkcije dužan da trpi kritičke stavove medija na svoj račun, naravno, time se i uputio u svet javnog života i politike. Međutim, jako je važno da se ono što je privatnost svakog lica takođe poštuje i da to ne bude pomešano jedno sa drugim, što se jako često dešava u lokalnim medijima i do danas, naročito u onim lokalnim medijima koji su daleko od nekog velikog sveta i velike javnosti, pa se onda ljudi koji su na javnoj funkciji, umesto da se kritikuju, da se javno kritikuju za učinjeno ili ne učinjeno, lažno predstave svojoj sredini, tako da imamo nešto za posledicu što se zove negativna selekcija ljudi. Svi ljudi koji su od struke, nauke i ugleda, onda ako budu oljagani u lokalnim medijima jedno dva puta, tri puta, beže sa funkcija. Tako da imamo situaciju da najbolji, najkvalitetniji ljudi vrlo retko budu spremni da prihvate javne funkcije u svojoj lokalnoj sredini.
Zbog toga apelujem i na Ministarstvo i na pravosudne organe i na sve nosioce javnih funkcija da se ne dozvoli mešanje ove dve stvari. Dakle, da nosioc javne funkcije bude dužan da trpi kritike, ali kritike koje su istinite, ali istovremeno da njegova privatnost putem Ustava bude zaštićena. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala vam.
Ministar Tasovac. Izvolite, ministre.

Ivan Tasovac

Zahvaljujem se.
Čini mi se da u ovom trenutku možda ljudima koji nas gledaju nije do kraja jasno o čemu pričamo. Ono što je bila ideja predlagača, to je da nosioci javnih funkcija koji su dobrovoljno tu stupili moraju da budu svesni da su izloženi kritici.
U ovom trenutku mi amandmane možemo da grupišemo u tri kategorije. Jednu koja predlaže da se taj član u potpunosti briše. Drugu, koja predlaže da se doda još jedan stav, čime se da kažem još pojačava na neki način ova priča čak i ugrožavanjem privatnosti. I treća stvar, treći amandman je da se stavi tačka, čime se na neki način malo još ublažava ova priča.
Tako da čini mi se da uz obrazloženje koje smo dali zbog čega ne prihvatamo ovaj amandman, da smo našli upravo onu pravu meru. Znači, svako ko je preuzeo javnu funkciju dužan je da čuje kritiku, da je istrpi, jer u krajnjoj liniji to je naša dobrovoljna bila odluka.