Šesnaesto vanredno zasedanje, 27.07.2015.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Šesnaesto vanredno zasedanje

01 Broj: 06-2/342/15

27.07.2015

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:10 do 18:40

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Goran Kovačević

Srpska napredna stranka
Ovim zakonom mi danas ne gubimo radna mesta zato što radna mesta ne mogu da se izgube jel postoji tražnja za tim proizvodima. Mi ovim zakonom u stvari samo vršimo demonopolizaciju drugačije pakovanje onih koji ove poslove rade.
Brisanje povlašćenog položaja u državnoj administraciji svakako jeste problem, ali je to problem, pre svega, psihičke kategorije i činjenice da vreme ne stoji, ono se menja. Zato, ako hoćemo ozbiljne promene i ozbiljna dešavanja ovakvi zakoni su nužni.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Kovačeviću.
Reč ima narodni poslanik Nikola Jolović. (Nije tu)
Reč ima narodni poslanik Radmilo Kostić. (Nije tu)
Reč ima narodni poslanik Veroljub Matić.
Izvolite, gospodine Matić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Matić

Srpska napredna stranka
Hvala.
Gospodine predsedavajući, gospodo ministri, ja ću se zadržati isključivo na zakonu, odnosno Predlogu zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru. Neću biti dug, pošto je ovo zakon o racionalizaciji, pa treba i naši govori da budu racionalni.
Interes svake lokalne samouprave je da ima optimalan okvir, odnosno optimalan broj zaposlenih u lokalnoj samoupravi, odnosno u kompletnoj lokalnoj organizaciji, odnosno u javnom sektoru na lokalnom nivou. To je prosto interes svake lokalne samouprave da ima taj broj, da može da izvršava svoje poslove u korist građana i drugih korisnika, a da nema preveliki broj, da jednostavno ostanu veća sredstva za ukupan lokalni privredni ekonomski i infrastrukturni razvoj.
Po prvi put, najlakše je bilo da se linearno smanji broj zaposlenih u javnom sektoru, ali sigurno da je ovo jako, jako bolje rešenje, tako da praktično i one lokalne samouprave koje su se racionalno ponašale itd, nisu u statusu da trpe možda greške nekih drugih koji su u prethodnim periodima neplanirano i dosta primali radnika u javnom sektoru.
Ovde je nešto rečeno što ja želim da iskomentarišem. Što se tiče lokalnog nivoa, tu je dat jedan okvir, pa će lokalni nivo u okviru pojedinačnih javnih preduzeća vršiti određivanje optimalnog broja zaposlenih u tim javnim preduzećima. Ministarka je ovde rekla, u jednom delu, mislim da je odgovor bio na određeno pitanje, da će se kasnije vršiti, verovatno ulaziti i dublje u lokalne samouprave u smislu javnih preduzeća, a da bi se dobio optimalan broj radnika u javnim preduzećima, npr. vodovodu.
Ja nisam siguran da li su to dobra rešenja na lokalnom nivou, zato što, ako sve izmerimo i normatizujemo, onda ne dajemo prostor lokalnoj samoupravi za neki svoj deo kreativnosti, itd, i mislim da tu treba debelo razmisliti. Svaka odgovorna lokalna samouprava će taj posao raditi dosta dobro. Zašto mi imamo veliki broj zaposlenih na lokalu? Mislim da je to neodgovornost rukovodstva na lokalnom nivou.
Mislim da je ovde bilo, možda ovo nije do kraja utemeljeno, ali određeno finansiranje na lokalnom nivou ili duplo finansiranje republika, lokala. Jednostavno, moj je predlog da, pošto je ministar finansija tu i ministarka, jednostavno zakonska rešenja koja dolaze, kao što je finansiranje obrazovanja, osnovnog i srednjeg, jednostavno to se nije pokazalo kao dobro, ni rukovođenje ni finansiranje. Jednostavno nema odgovornosti. Čim nema odgovornosti, onda to ne može dobro ni da funkcioniše.
Ja želim da iskomentarišem i, recimo, rad, ne rad poreske uprave, nego podeljenost lokalne uprave. Mi imamo dve poreske uprave, paralelne. Mislim da one mnogo više koštaju, nego jedna poreska uprava, a da lokalna poreska administracija bude jedno odeljenje republičke poreske uprave. Mislim da pravimo duple troškove.
Opština u kojoj sam radio je ispod crte i želim da tu prokomentarišem nešto što, čini mi se, treba opštinama, a to je komunalna inspekcija. To nedostaje jednostavno u funkcionisanju opština, jednostavno nedostaje komunalna inspekcija i mislim da bi tu trebalo brzo tražiti rešenja da i opštine dobiju komunalnu inspekciju.
Mislim da je ovaj zakon o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru smislen i da na taj način rešava problematiku i ja ću ga zajedno sa svojom poslaničkom grupom podržati. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Matiću.
Reč ima potpredsednik Vlade, dr Kori Udovički. Izvolite gospođo Udovički.

Kori Udovički

Hvala poslaniku Matiću na komentarima.
Ja bih samo da razjasnim da slučajno ne bude pogrešno protumačeno šta sam ja rekla. Ne mislim ja da mi treba sve više da propisujemo kako lokalne samouprave treba tačno da zapošljavaju i sve dublje da ulazimo u to, naprotiv. Mislila sam, više kao odgovor, mada sam to rekla pre nego što je poslanik Jovanović govorio, u ove tri godine, ako mi sada u dijalozima otkrijemo da i ova merila koja imamo tu, moramo da podesimo jer, recimo, da Užice ima neke jake razloge da ima mnogo više zaposlenih nego Loznica i Sremska Mitrovica, hajde da razradimo. U svakom slučaju, hoćemo da pružimo to kao instrument svim lokalnim samoupravama, da počnemo da razvijamo neke standarde u indikativnom smislu.
Pravi cilj reforme je da se kroz tri godine, zato je ovaj zakon oročen, ovakve stvari određuju na osnovu obične finansijske discipline. Nećete vi zapošljavati tamo gde nisu ljudi potrebni i bacati novac, ako možete zapravo ta sredstva bolje da ulažete u razvijanje novih radnih mesta, u unapređivanje rada cele lokalne samouprave, investicije, itd. No, nije još ceo sistem odgovornosti dobro postavljen.
Pozdravljam ovo razmišljanje gospodina Matića o tome da vidimo koje to nadležnosti treba skroz da prebacimo na lokal, a koje to nadležnosti treba skroz da prebacimo na centar, a ovo kako je sada samo nam stvara nedostatak odgovornosti. Tu se 100% slažemo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik mr Miloš Tošanić.
...
Srpska napredna stranka

Miloš Tošanić

Srpska napredna stranka
Poštovanje predsedavajući, potpredsednice, ministre, dame i gospodo iz ministarstava, dame i gospodo narodni poslanici, u ovom setu koji je pred nama od devet zakona osvrnuću se najviše na izmene i dopune Zakona o javnim nabavkama.
U ovom Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama se odmah može videti da se težilo uprošćenju samog zakona kao i promenama određenih stavova. To u velikoj meri pospešuje primenu samog zakona, olakšava, odnosno smanjuje procedure koje su potrebne, a propisane trenutno važećim Zakonom o javnim nabavkama.
Kao prva prednost novog zakona je ta da se iz pojedinih članova brišu određene tačke, odnosno stavovi koji su realno gledano suvišni, što samo komplikuje primenu zakona, kao i to da se pojedini stavovi mogu tumačiti na više načina, što nikako ne sme biti slučaj, jer svaki stav, odnosno svaki član u bilo kom zakonu, pa i u ovom treba biti jasan svima i nedvosmislen u svakom slučaju.
Kao drugu prednost bih istakao promenu, odnosno dopuna pojedinih stavova u članovima, i to je jako bitno, jer promenom samo par reči u samom stavu nekog člana menja se njegova suština, domen primene, kao i ograničenje koje on postavlja, a što se tiče Zakona o javnim nabavkama mislim da to ima poseban značaj i posebnu težinu.
Navešću ovog puta jedan primer. U tački dva tačka tri se briše, gde se takođe briše da, citiram, Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija u Upravi za javne nabavke na početku budžetske godine utvrđuje spisak naručilaca, završen citat, a kaže se da, citiram, Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansije i Uprave za javne nabavke utvrđuje spisak naručilaca iz stava 1. tačka 1) ovog zakona, završen citat.
Želim napomenuti da je ova nova novina zaista potpuno opravdana i maksimalno svrsishodna sa svih aspekata i eliminiše ograničenje da se spisak naručilaca mora utvrditi na početku budžetske godine. To u velikoj meri olakšava rad velikih preduzeća, jer je jako teško planirati nabavke za celu godinu, pa i mogućnost otvaranja nove javne nabavke ukoliko je ona potrebna zbog povećanja obima posla preduzeća.
To u određenoj meri koči i sam napredak kako preduzeća tako i privrede uopšte, jer zbog jednog neprikladnog stava preduzeće mora da čeka novu budžetsku godinu, a to je dug period u današnjem vremenu pogotovo kada znamo da svaki učinjeni korak danas u ovom trenutku mora da bude za tri koraka ispred zbog svega učinjenog iza.
Svaka od promena novog zakona ima više konkretnih ciljeva. Na primer, tu su pojednostavljene same procedure javnih nabavki što direktno utiče na sniženje ukupnih troškova, kao i potrebnog vremena da se nabavka realizuje.
Sledeći činilac je usaglašenost sa evropskim zakonom, tačnije Direktivom 24. iz 2014. godine, što je jako bitno za Srbiju jer smo na putu za ulazak u EU, što bi trebalo da omogući i lakši pristup EU. Takođe, uzete su u obzir i primedbe ponuđača na pojedine propuste sadašnjeg zakona što dokazuje da je potrebno uvažiti sve predloge koji će pomoći da se donesu odgovarajuće izmene, a sve u cilju postizanja što veće efikasnosti, ekonomičnosti i efektivnosti samih preduzeća kao i privrede uopšte.
Sledeća bitna stavka je uvođenje proaktivnog postupka u predlozima za izmenu zakona što jasno podrazumeva pogled u budućnost, odnosno način razmišljanja na duge staze. To podrazumeva da treba predvideti koliko će neke oblasti biti prosperitetne i na osnovu toga pripremiti zakon koji neće ograničavati taj prosperitet za koju godinu, već u suprotnom ponovo će biti situacija za koju će zakon stvarati nepotrebne probleme i naravno troškove. Zbog toga ovaj Predlog zakona je jako koristan, jer sve promene koje on navodi su od velikog značaja, kako za trenutne prilike tako i za naredni period.
Još jedna od bitnih stvari koje treba pomenuti i ne smemo izostaviti, a ovaj Predlog zakona ih reguliše kao vrlo bitan segment, jeste pitanje korupcije. Novi Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama pored transparentnosti koji je imao u prethodnom sadržaju, to sada podiže na još viši nivo kao i mehanizme za jači nadzor svih postupaka, što bi trebalo da dovede, a siguran sam i da hoće, do još većeg smanjenja korupcije. U ovom Predlogu zakona jasno su postavljene odredbe kojima se reguliše taj deo zakona što će u velikoj meri zaštiti poručioca i ponuđača i dovešće do stvaranja realne konkurencije, čime će se u velikoj meri izbeći situacija da se na obavljenim konkursima ne javi nijedan ponuđač, što opet za sobom povlači potpuno otvaranje konkursa, ponovnu potrošnju, zastoj u pro-izvodnji ukoliko se radi o nabavci repromaterijala ili sirovina potrebno za rad itd.
Za kraj, još jedna velika prednost ovog Predloga zakona je ta što se on implementira u gotovo sve oblasti pa je samim tim efikasnost kojoj on teži jako velika. Napomenuću, naravno, da ništa nije savršeno i večito. Ali, usavršavanjem ovog Zakona o javnim nabavkama kao i usvajanje ostalih u celom ovom setu koji su danas na dnevnom redu treba usvojiti i to baš iz razloga što je ovo jedan korak ka boljem, savršenijem i plodotvornijem sutra.
Potpredsednici Vlade, ministru, gospodi iz ministarstva, Vladi želim puno uspeha u radu, a svima ostalima se zahvaljujem na pažnji.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se gospodine Tošanić.
Reč ima narodni poslanik Zoran Bojanić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Bojanić

Srpska napredna stranka
Gospođo ministarko, gospodine ministre, članovi ministarstava, koleginice i kolege, stvarno neću dužiti s obzirom da su kolege pre mene, počev od Aleksandre, preko Gorana i Tošanića dosta toga rekle o svim zakonima. Na kraju krajeva i obrazloženje koje su oba ministra dala bila su krajnje korektna.
Reći ću samo da su ovo afirmativni zakoni i da svih devet zakona govori upravo ono šta i radi Vlada Republike Srbije, da pokušava da ustanovi državu i da najzad Srbija bude jedna uređena država.
Na kraju krajeva, to govori pre svega i ova dva predloga zakona u načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru, gde je najzad došao trenutak da vidimo koliko je to stvarno potrebno ljudi koji će raditi u javnom sektoru, kao i Predlog zakona o registru zaposlenih izabranih, imenovinih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava. To je nešto sasvim normalno i ne bih se složio sa nekim od prethodnih diskutanata koji su rekli da već takve evidencije postoje u gradovima. Postoje. Da, ali nisu ni dobre, nisu ni celovite, a posebno kada su u pitanju, a ovde se i ne dotiču ovim predlogom zakona javne ustanove gde imaju i oni određena svoja primanja, odnosno zarađuju određena sredstva, pa iz tih sredstava finansiraju, pre svega, primanja svojih zaposlenih.
Ono što bih pomenuo od ovih ostalih sedam zakonskih predloga je pre svega zakon koji se tiče prodaje, odnosno otuđenja određenih nepokretnosti u svojini RS. Danas smo slušali i čudi me da pojedini predstavnici opozicionih stranaka, odnosno opozicioni poslanici nisu ni čitali Predlog zakona. Pričali su o nepokretnostima u vlasništvu RS. Ovde je samo jedan mali delić nepokretnosti i to je ministar na početku svog izlaganja rekao i istakao – to su samo nepokretnosti koje su nasleđene od stare države, od SFRJ i ostale su ovde u vlasništvu, a nisu privedene nameni, znači, ne koriste ih nijedno ministarstvo, ni bilo koja javna ustanova, niti javno preduzeća. Tu se pre svega radi o stanovima i određenom broju lokala.
Mislim da je ovaj zakonski predlog krajnje korektan, da su sva ova predložena rešenja, počev od procene, sasvim je normalno da procenu vrši Poreska uprava, kao i do onog dela koji propisuje da do 25% od uloženih investicija u određene nepokretnosti će biti priznate onom zakupoprimcu koji uživa to u poslednjih 15 i 20 godina.
Mi mislimo da je to jedno krajnje pravično rešenje. Kako sam i na početku rekao, neću više dužiti s obzirom da su kolege sve rekle. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospodine Bojaniću.
Reč ima narodna poslanica Dušica Stojković.