Peto vanredno zasedanje, 19.02.2016.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodine Martinoviću, morate da se vratite na amandman.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Srpska napredna stranka
Evo, vraćam se na amandman.

Pa pričali smo o tim finim i učtivim ljudima, pa je taj fin i učtiv gospodin Igor Reba, poklonio stan gospodinu Momčilu Miloviću, ali zato nema objekta za smeštaj dece ometene u razvoju u Novom Bečeju.

I sve su to uradili neki fini i učtivi ljudi, vrlo kulturni, vrlo obrazovani, koji se sa svojim političkim protivnicima nisu obračunavali teškim rečima, koji nisu dizali ton ni na koga, ali su zato imali običaj da bez mnogo griže savesti, uzimaju nešto što nije njihovo.

Tako da, ako želite ja vam mogu ponuditi konkretne dokaze o tome i kako su firme Olivera Dulića bili ekskluzivni dobavljači dobara i usluga za potrebe državnih organa, da je tih firmi bilo negde preko 20, da je ogroman novac išao u krug.

I na kraju, kada se podvuče crta, da li je sve to doprinelo da imamo bolju životnu sredinu u Republici Srbiji? Nije. I sve su to radili neki fini i pristojni ljudi.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodine Martinoviću, morate da se vratite na amandman.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Srpska napredna stranka
Ja se slažem gospodine Bečiću da su to fini i pristojni ljudi, samo ja ne bih voleo, pre svega zbog moje dece i zbog mnogo dece u Srbiji da ti fini i pristojni ljudi ikada više dođu na vlast jer svi znamo šta su radili.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.

Po amandmanu Aleksandar Marković. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Marković

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem gospodine predsedavajući, po amandmanu, da.

Dame i gospodo narodni poslanici, naravno da predlažem da se ne prihvati ovaj amandman. Dakle, apsolutno je neprihvatljivo brisanje člana 22. koji predviđa osnivanje fonda, koji predviđa uspostavljanje transparentnog sistema finansiranja životne sredine, kako je to i navedeno u obrazloženju i mislim da ovaj amandman nije zaslužio ovakvu, da kažem, dugu raspravu iz prostog razloga što je svakome jasno da je neprihvatljivo tako nešto, ali DS u oba agregatna stanja voli da priča o fondovima, voli da briše fondove, ali voli i da briše sredstva iz fondova.

Podsetiću vas, predsedavajući, da je tema ovog amandmana osnivanje fonda. Ja u tom smislu želim u par napomena da kažem kako su se odnosili oni prema Fondu za zaštitu životne sredine kroz problematične projekte na teritoriji AP Vojvodine i gospodin Babić kao šef poslaničke grupe je u načelnoj raspravi isticao neke primere, ali evo možemo da pogledamo primer grada Subotice.

Dakle, postavljanje podzemnih kontejnera za separaciju otpada, raskid i povraćaj u iznosu od pet miliona i 400 hiljada, oni su tražili pare da kupe podzemne kontejnere. Pare su dobili, dodeljena su im sredstva u iznosu od 18 miliona dinara, a onda su se javili da kažu da nemaju kamione kojima bi praznili podzemne kontejnere.

To je jedan primer kako su se odnosili prema Fondu.

Rekultivacija devastiranih i ozelenjavanje nekultivisanih površina na teritoriji grada, isplaćeno je 49 i po miliona. Komisija nije usvojila izveštaj zato što je primetila mnoge manjkavosti, sumnjivi su datumi prijave projekta i izrade ugovora, menjane aktivnosti, nije bilo javne nabavke, itd.

Ja sada postavljam pitanje, da li su angažovane firme Ivana i Modesta Dulića „DG kompani“?

Ima tu još primera, neki nisu tako veliki kao ovaj subotički primer, ali opština Irig, ugovor iz 2010. godine sa bivšim fondom, čiji je predmet hitna sanacija deponije, na osnovu koga im je isplaćen celokupan iznos od 12 miliona 348 hiljada. Više Javno tužilaštvo iz Sremske Mitrovice se u januaru 2015. godine, odnosno u januaru 2015. godine je tražilo da ih Ministarstvo izvesti da li je vršena kontrola izvođenja radova i da li je na osnovu ugovora nastupila imovinska šteta za Ministarstvo.

Komisija ministarstva je utvrdila da se navedeni predmet u bivšem fondu vodio kao realizovan i da su sredstva namenski utrošena, a na osnovu zahteva policijske uprave iz Iriga, ministarstvo je odgovorilo da kontrola predmeta nije vršena na terenu i da je izveštaj usvojen na osnovu dokumentacije koja je dostavljena bivšem fondu. Komisija je ustanovila sledeće manjkavosti: nema ugovora sa izvođačem radova, nema dokumentacije, nema ničega, nema ni para. Opustošeni fondovi.

Malopre jedan kolega kaže – hoćemo da obrišemo član 22, hoćemo isto stanje o fondovima. Nećemo isto stanje u fondovima. Hoćemo efikasan i transparentan sistem finansiranja zaštite životne sredine kroz osnivanje fonda, ali nećemo da rukovodimo tim fondom i da se ophodimo prema tom fondu na način na koji sam imao prilike malopre da istaknem, kako je DS upravljala tim fondovima. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Markoviću.

Na član 23. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Živković i Vladimir Pavićević.

Zahvaljujem.

Na član 23. amandman sa ispravkom zajedno su podneli narodni poslanici poslaničke grupe Boris Tadić.

Da li neko želi reč? (Da)

Reč ima dr Miroslav Marinković. Izvolite.

Miroslav Marinković

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Uvaženi predsedavajući, poštovana gospođo ministarko sa saradnicima, dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 23. je predstavljao u stvari usklađivanje sa prethodnim amandmanima koji su podneti. Mi predviđamo da ovim, posle člana 90, dodaju se nazivi člana 90a, 90g, u nazivu člana 90a, u članu 90b stavu 1, 2, 6. i 7, kao i u članu 90v u stavu 1. i stavu 4.: „Zelenog fonda Republike Srbije“ zamenjuju se rečima: „Fonda za zaštitu životne sredine“.

Ja bih se vrlo kratko nadovezao na ovu elaboraciju o tome šta je Fond za zaštitu životne sredine i šta je budžetski fond, Zeleni fond Republike Srbije. Nepotrebna rasprava je samo donela, ja mislim, kod građana veću nedoumicu ko više dobrog želi narodu, ko više dobrog želi i ko više želi da građani ove zemlje žive u zdravoj sredini kako bi sačuvali svoje zdravlje, a ne da budemo prvi ili drugi na listi obolelih od kancera, da ne pričam, kancera, raznih vrsta kancera.

Ono što našem rešenju daje za pravo, da u svim zemljama to tako postoji, to mora da bude nezavisna organizacija, taj fond mora da raspolaže sredstvima samo za to. Kada to uđe u Zeleni fond koji je budžetski fond, kako se naziva Zeleni fond Republike Srbije, mi onda imamo situaciju koju smo već upoznali, a to je da, recimo, prihodi od taksi, odnosno određenih usluga koje pružaju, pa recimo, na primer, veterinarska usluga, koje su bile sopstveni prihodi određenog dela ministarstva, se prebacuju u budžet, tj. u trezor i onda se koriste kako ko hoće. Tako će biti i sa ovim. Znači, kao što ste regrese i premije predvideli, 23 milijarde, pa ste dali manje, jer vam je falilo devet milijardi, onda ste odlučili da ove godine date koliko vi mislite da treba da date, a ne koliko je potrebno.

Bojim se da će se to desiti. To je razlog zašto insistiramo da fond bude nezavistan. Onda će sredstva koja dođu na račun tog fonda, uz saglasnost ministarstva, uz kontrolu države, ništa manje transparentnije biti korišćena samo za to, nizašta drugo. Ovako se daje diskreciono pravo Vladi da odlučuje o tome da ta sredstva utroši za šta hoće, pa recimo i za prebacivanje na druge pozicije, kojim se prikazuje realno ili nerealno činjenično stanje. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.

Reči ima gospođa ministar. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Bogosavljević-Bošković

Zahvaljujem.

Uvaženi narodni poslanici, mi smo imali u jednom periodu fond. Imali smo posebno ministarstvo zaštite životne sredine. Imali smo sredstva u tom fondu, mi kao država, kao Republika Srbija, ali mi kao Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine nismo imali nijedan papir koji bi se odnosio na projektno-tehničku dokumentaciju prečišćavanja otpadnih voda u velikim gradovima, Novom Sadu, Kragujevcu, Nišu, itd.

Dakle, sredstva fonda su se koristila na promocije, kao što smo čuli i na neke druge akcije koje ćemo mi, koje smo mi u prethodne dve godine realizovali u saradnji sa nevladinim organizacijama, sa civilnim sektorom. Ovaj fond koji se formira ovim zakonom je adekvatan fond za rešavanje pitanja u životnoj sredini. Iz ovog fonda mi ćemo obezbediti sredstva za sufinansiranje velikih projekata u oblasti upravljanja otpadom, u oblasti upravljanja otpadnim vodama.

Dakle, to su sredstva u iznosu otprilike 15% do 30% u odnosu na vrednost investicije. Ostala sredstva obezbeđujemo iz strukturnih fondova EU. I mi smo, kroz niz praktičnih primera u prethodne manje od dve godine pokazali kako to radimo. Prema tome, ova sredstva će biti korišćenja u tu namenu za velike infrastrukturne projekte, za reciklažnu industriju, za zelenu ekonomiju, za nova zapošljavanja, i mi nemamo problem da ta sredstva kontrolišu i drugi organi vlasti Republike Srbije. Pri tome, još jednom kažem, ovaj fond je formiran u skladu sa važećom zakonskom regulativom, sa Zakonom o budžetskom sistemu Republike Srbije.

Što se tiče kontrole trošenja novca, ovog puta će biti sasvim izvesno mnogo veća, mnogo rigoroznija kontrola, sigurnije trošenje novca i mi od toga ne bežimo. Mi se sa tim saglašavamo, jer mi znamo šta nije urađeno, a šta moramo da uradimo. Evo, samo jedan kratak primer. Recimo, kada se radi o prečišćavanju otpadnih voda…

Whoops, looks like something went wrong.