Prva sednica Drugog redovnog zasedanja, 06.10.2016.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/197-16

3. dan rada

06.10.2016

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 00:25

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Ljubica Mrdaković Todorović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala predsedavajući.  
Neću govoriti po amandmanu, nego imala bih jednu kratku repliku na izlaganje šefa poslaničke grupe bivšeg režima koji je pominjao Niš i pokazivao u mom pravcu.
Čisto se pitam da li taj čovek uopšte živi u Nišu i bilo bi fer i korektno ako analizira rad gradonačelnika SNS da analizira period od ….(Isključen mikrofon.) od 2008. do 2012. godine kada je njihov kadar bio na vlasti. Molim vas vratite mi reč.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Ako ćete da govorite o amandmanu.
(Ljubica Mrdaković Todorović, s mesta: Govorila sam o amandmanu.)
Ovo vam je treći mandat, pa pokušajte da budete zaista u temi. Zatražite ponovo reč.
...
Srpska napredna stranka

Ljubica Mrdaković Todorović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Samo jedna rečenica na kraju.
Radim u najvećoj ustanovi primarnog nivoa zdravstvene zaštite na Balkanu. U periodu od 2008. do 2012. godine njihov kadar je ostavio Dom zdravlja Niš, najveću ustanovu primarnog nivoa zdravstvene zaštite sa 158 miliona dinara duga. To smo nasledili. Toliko o njihovom domaćinskom poslovanju i brizi za građane.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Koristiću ono vreme, onih 15 minuta. Potrudiću se da to iskoristim iz dva dela, pošto postoje amandmani na dva člana.
Ovo je formalnopravno povodom amandmana Gorana Ćirića, ali pošto su skoro svi amandmani isti, mislim da i komentar SRS povodom tih amandmana može da obuhvati sve to. Ima nekoliko stvari koje su dobre u ovom predlogu zakona.
Prva stvar koja je dobra jeste što, otvarajući ovu temu pričom o nacrtu i pričom o predlogu, je izvršen odgovarajući uticaj na jedinice lokalne samouprave da malo drugačije pripremaju svoje budžete za 2017. godinu i to je dobro što se unapred njima kaže koja će pravila da važe za 2017. godinu, da mogu na vreme da se preorijentišu i da procene kako će to izgledati sa prihodima jedinica lokalne samouprave.
Što se tiče predloženog rešenja i predloženih amandmana, oni se svi kreću unutar postojećeg sistema finansiranja lokalne samouprave, a taj sistem mora da se kaže da nije izdržao test vremena. Zašto nije izdržao test vremena? Vidite i sami po ovim amandmanima i po ovim diskusijama, gotovo da su poništene razlike između političkih stranaka, svi su na neki način nezadovoljni, pa čak i oni što glume da su zadovoljni. Zašto? Zato što kod nas postoji jedna praksa, ako ove godine budžet bude niži to je loša osnovica za sledeću godinu i zato budžeti moraju da se naduvavaju, naduvavaju, da bi startne pozicije iz godine u godinu bile bolje. To je prirodna posledica i nečega, što se kaže zamena teza.
U vreme Mlađana Dinkića bila je priča da je prosperitet Srbije u velikoj potrošnji, pa smo onda trošili ono što nemamo, a da bi to koliko toliko bila potrošnja, onda smo morali da se zadužujemo. Sada imamo drugu varijantu, sada imamo varijantu štednje i sada štedimo, ali opet štedimo ono što nemamo. Kada pitate ove ljude iz Vlade – šta ste to uštedeli, oni kažu – toliko i toliko. Pa, pokažite nam te pare gde su. Pa kaže – nema tih para, ali za toliko smo se manje zadužili. Znači to je nešto virtuelno i to će da se nastavi dalje.
Za stanje u lokalnoj samoupravi, pored krivice koju nose oni koji su bili na vlasti u lokalnoj samoupravi, možda i veći krivac su svi oni koji su bili na republičkom nivou na vlasti, a evo i zašto. Praktično, od kada je donet Zakon o lokalnoj samoupravi i svi oni prateći zakoni koji se tiču lokalne samouprave, neke oblasti su ostale totalno neregulisane, ili pogrešno regulisane ili loše regulisane. Pravilo je kada se jedinicama lokalne samouprave poveravaju neki poslovi iz nadležnosti državne uprave da to ima svoju cenu i da se to plaća, ali kada se ide sa principom podeljene nadležnosti između lokalne samouprave i Republike, odnosno centralne vlasti, onda je tu poprilično šareno. Zašto kažem da je šareno? Zato što o kredama i o grejanju treba da vodi računa lokalna samouprava, a o platama Republika. Onda Republika bude darežljiva, pa kaže – vi možete malo i kadrovski da se uključite kada je u pitanju obrazovanje na lokalnom nivou, i razvije se jedan poseban sistem, a onda mi u stvari vidimo koliko oni koji vode državu ne znaju Ustav Republike Srbije.
Republika Srbija je u obavezi da obezbedi isti nivo zdravstvene zaštite na svakom kvadratnom santimetru Republike Srbije. Kako možete da delite nadležnost sa lokalnim samoupravama? Identična situacija je i kod obrazovanja, država garantuje obrazovanje, zdravstvo i da ne ređam još neke oblasti, a onda država, odnosno vlast elegantno kaže – decentralizacija. Vi pravite decentralizaciju tamo gde vam je zabranjeno. Nema decentralizacije u obrazovanju, nema decentralizacije u zdravstvu, nema decentralizacije u putnoj privredi, infrastrukturi, nema.
Da vam ne pričam kako je u onom Zakonu o železnicama, i pruge ste podelili. Lokalna samouprava može samo da se slika sa nekim prugama, još treba da organizuje i saobraćaj na nekoj teritorijalnoj pruzi. To je klasična podvala. Zašto je to prolazilo? Zato što su bili naši, pa naši na centralnom nivou stiskaju njihove na lokalnom nivou, ovi zbog fotelja prave to i to. Mi danas imamo situaciju da su se neki gradonačelnici promenili samo ako im se desi saobraćajna nesreća ili ih neko strelja. U svim režimima su dobri.
Uzmite Vidoja Petrovića iz Loznice, do pre nekoliko godina je bio URS, URS, URS, URS, a se nešto promeni, sad je nešto drugo, a on isti čovek. Njega interesuje njegov džep i baš ga briga ko će biti na vlasti. Da li će to centralna vlast da reši? Ma, to njih baš briga. Oni kažu – to je volja naroda, narod je to izabrao. Onda on kaže – dok je bio Mlađa, ja sam gurao investicije, sad je neko drugi, sad ja guram investicije, sad ja asfaltiram, hoću da budem grad, bićemo grad. Mene prosto čudi da neka sela niste proglasili za gradove. Zašto? Tražio Vršac. Zašto? Tražio Pirot, a ako hoćemo da budemo na vlasti, Piroćanci vole da budu grad, hajde mi njima da damo grad, pa ćemo da budemo na vlasti. Sve to može da prođe, ja ne sporim to. Ne sporim ni ovo što se neki, kako kažu, bivša vlast, koliko ja vidim ovde je sve bivša vlast, zalažu za neke procente, a svesni su toga da će to da rešavaju neki drugi. Ima ono podmuklo, tiho, svi su nezadovoljni, apsolutno su svi nezadovoljni.
Da li ćete ovim izmenama zakona da rešite problem? Nećete. Zašto? Problem je nerešiv. Opterećeni smo dugovima u lokalnoj samoupravi. Zaduživanje lokalne samouprave bio je odraz politike centralne države pre deset godina. Ne možemo, zadužujte se, pa je to otišlo toliko daleko da danas, molim vas, pa mi smo pre nekoliko godina preklinjali i molili da se poreska administracija ne vraća lokalnoj samoupravi u onom delu za lokalne prihode, da se ne vraća. Ne, sada imate i lokalne poreske organe i sada se kuka ovde kako nije popisana imovina, kako ide slabo naplata tih taksi itd.
Samo da vas podsetim šta smo imali u vezi ove komunalne policije. Molili, preklinjali, nemojte to da radite, nemojte to da radite. Da li neko u ovoj zemlji zna šta rade stambena preduzeća koja navodno održavaju zgrade? Kada su oni zadnji promenili nešto na ravnom krovu koji prokišnjava? Odete, a oni kažu – na podračunu za vašu zgradu nema dovoljno sredstava, a svakog meseca zaposleni u tom preduzeću primaju plate. Ili ovi moji u Rakovici, oni obožavaju karnevale, a nemaju nadležnog nikako ili u ovim drugim opštinama što organizuju pevaljke za njihove velike proslave – dan, Nova godina itd, a nema kuče za šta da ih ujede.
Pogledajte ovo selektivno što je radila DRI, šta je našla u tim lokalnim samoupravama, šta se sve dešava. Mi u klasičnom smislu reči nemamo uređenu lokalnu samoupravu, pa mi nemamo čak ni ministarstvo. Mi imamo Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu koje samo sa upravnih stvari posmatra lokalnu samoupravu – da li je dovoljno dobro smenjen predsednik opštine, da li je dobro bilo preletanje odbornika iz jedne u drugu odborničku grupu. Prvi put je odbornik postao vlasnik mandata, pa posle godinu dana poslanik. Svesno i namerno urušavanje sistema, a nema ga ministar finansija.
Zašto ga nema? Pa, šta je kriterijum za moć? Pare. Pare koje imaš u portfelju, sa kojima raspolažeš. Sa tim parama radiš sve. Pa, naše lokalne samouprave nemaju stavku za investiciono održavanje. Kad kažem lokalne samouprave, pričam u jednom širem smislu reči. Pre svega mislim na komunalna preduzeća i ono što održava dobro od opšteg interesa. I to je sistem drži vodu.
Slušao sam sada o mestima koje imaju vodu, koje nemaju vodu itd. Pa, ti problemi u tim mestima postoje 30 godina. Zašto? Zato što ne postoji investicioni dinar. Sve se to pojelo. Kao što u državi jedemo unapred, unapred smo pojeli 25 milijardi evra i ostavili dug pokolenjima, tako i u lokalnim samoupravama unapred su potrošene neke pare. Da li su one racionalne potrošene? Ja to ne znam, ali prema onome što govore državni organi koji vrše kontrolu, pogotovo kada padne neko sa vlasti, vidi se da od početka to nije bilo racionalno niti efikasno korišćeno.
Taj problem, to je suštinski problem naše lokalne samouprave, ne rešava ni izmenama ovog zakona, ni ovi amandmani koji su podneti. Zato to poprilično obesmišljava ovu diskusiju, ali je dobro da svaka debata traje i da se vodi, jer onda izlaze na videlo problemi. Vi koji ste formirali vlast, vi ste dobili ekskluzivno pravo i obavezu od građana da rešavate probleme. Vlast je dobila obavezu da rešava probleme voljom građana, a opozicija nije dobila to pravo i tu obavezu. Mi sada vidimo da kako vi želite da rešite taj problem. Vi taj problem ne želite da rešite. Vi želite samo matematički da usaglasite nešto, ali to što usaglašavate ne rešava naše probleme.
Dalje, imamo potpuno obesmišljen koncept okruga. Da li je nekome jasno u ovoj zemlji čemu služe ti okruzi? Da li su oni kohezioni faktor povezivanja? Mi nemamo trostepeni taj sistem lokalne samouprave. Nemamo i ne treba da imamo. Mi smo mala država. Mala država, mali narod teži ka centralizaciji. Za mali narod i malu državu decentralizacija je opasnost, velika opasnost. Mi nemamo jasne granice u finansiranju lokalne samouprave, da se vaša samouprava ostvari od toga što je minimum, do toga što je maksimum.
Mi imamo jednu paradoksalnu situaciju, gradonačelnici i predsednici opština trkaju se da, kako se to kaže, apliciraju nešto, da konkurišu za neka sredstva, pa ako imam dobre projekte ja ću da dobijem pare. Ma ljudi, bežite od toga! Apliciram za vodu? Ma nemam šta da apliciram za vodu, voda je obaveza, to mora da se obezbedi. Šta ako neko nije aplicirao, neće da ima vodu u tom mestu i država će mirno da gleda? Pa, to je nemoguće, ljudi. Kakve bre vaše aplikacije, kakve te konkurencije između opština? Kakva bre konkurencija između opština? Opština ima toliko i toliko stanovnika i svi naši stanovnici u svakoj opštini treba da imaju približno isti standard. To je obaveza.
Pričate o nekom regionalnom razvoju. Kakav bre crni regionalni razvoj? Delite tamo gde treba kapom i šakom. Onaj se pa hvali i kaže – nemam više zaposlenih, dobre su mi finansije, a i dalje sam nerazvijena opština. Pa to je sramota! Najbolji si i dalje si nerazvijen? Ne, drži status nerazvijenog da izvuče iz Republike neke pare i da bude dobar predsednik opštine, da mu aplaudiraju onih pet seljaka u svakom od njegovih sela. Da na 15 sela ostvari vlast i on opet sedi miran, sve je fino, puj pik ne važi se, sve idemo dalje.
Tako mislite sa tom logikom da rešimo naše probleme i našu situaciju? Pa to je nemoguće. Nama je potreban sistemski propis, sistemski zakon. Dotle sve ovo izgleda kao drži vodu dok majstori odu, pa kad dođu novi majstori oni kritikuju one prethodne.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Boško Obradović. Izvolite.
...
Srpski pokret Dveri

Boško Obradović

Poslanička grupa Dveri
Poštovani predsedavajući, evo da na još jedan način probamo da ocrtamo zašto smo kao opozicija, verujem svi, ovim različitim amandmanima želeli da ukažemo zapravo na besmislenost ovih vaših zakonskih intervencija. Zašto u ovom amandmanima imamo, recimo, da umesto što vi uzimate gradovima i opštinama npr. 77% od poreza na zarade, zašto ne bi bilo 76% ili 78%? To je poenta ovih amandmana. Zato što i vi ne znate što uzimate toliko. Zato što iz ovih zakonskih rešenja nema nikakve ideje, ima samo naloga MMF-a.
Šta je najveći, po meni, dokaz tome? Pet godina ste, gospodo naprednjaci, na vlasti. Kada ćete konačno da shvatite da niste više opozicija, da ne možete vite da pričate o bivšem režimo kao glavnoj temi kojom se vi bavite? Ja mogu da razumem jedno vreme da se priča o bivšem režimu koji je za sve kriv, ko što jeste, to nije sporno, ali valjda posle nekog vremena treba da se preuzme odgovornost da vidimo šta vi znate. Ako ste vi za pet godina vaše vlasti iznedrili izmenu ova dva člana Zakona o finansiranju lokalnih samouprava, to znači da vi nemate nikakvu ideju o lokalnim samoupravama, da vi ništa za pet godina niste smislili drugo, izuzev izmene ova dva člana, a i sa izmenama ova dva člana vi ne znate šta hoćete.
Dakle, to je problem cele ove priče ovde. Znači, vi jednostavno niste ni na Republici rešili određene probleme, a sada kao rešavate ili namećete lokalnoj samoupravi da ona rešava. Pa, što vi niste rešili sivu zonu? Što vi niste naplatili poreze koji nisu plaćeni recimo tajkunima? Što niste popunili budžet na neki drugi način, tako što ćete da dodatno oporezujete strane banke ili strane firme koje iznose profit nelegalno iz ove države? Dakle, imali ste vi načina da tu fiskalnu konsolidaciju uradite i na neki drugi način, ali vi te načine izbegavate. Nećete da se zamerite MMF-u, nećete da se zamerite tajkunima, nećete da se zamerite stranim bankama, nećete da se zamerite stranim investitorima. Pa, vi iz budžeta dajete naše milijarde stranim bogatim firmama da bi došle ovde i zaposlile naše radnike. One ništa ne ulažu. One naše pare ulažu u otvaranje firmi u našoj državi. Kakva je to ekonomija?
Dakle, vi mnogo veće pare trošite iz budžeta nego što ćete uštedeti sa ovih pet milijardi. Pa, nemojte nam onda uzimati na lokalu ni tih pet milijardi. Uštedite tako što nećete dati nekom „Tenisu“ tih pet milijardi, recimo, i eto vam pet milijardi. Nemojte dati „Tenisu“, on je najbogatiji Nemac, njemu to ne treba. Što bi mi iz našeg budžeta finansirali bogatog Nemca? Što ne napravite neku srpsku zadrugu, pa dajte njoj pet milijardi, pa da vidite da li umeju srpski zadrugari nešto da naprave.
Dakle, tu se sada mi ovde razlikujemo sa vama, ako niste do sada razumeli. Ne vidimo nikakvu ideju o funkcionisanju lokalne samouprave iz ovih vaših zakonskih rešenja. Sami ste priznali - naterao nas MMF. Priterani smo uza zid, ističe nam rok, moramo po hitnom postupku da izvršimo fiskalnu konsolidaciju, naredio MMF. Nemamo nikakvu ideju šta radimo sa ovim, nego MMF naredio. To je ono što se mi ovde sporimo već tri dana.
Iz svega ovoga što gospođa ministarka nije odgovorila ni na jednu kritiku Dveri za ova tri dana, sasvim sigurno je da nema argument, da nema šta da kaže, da su jednostavno naši argumenti neoborivi. Posebno je, da tako kažem, pomalo i smešno kada recimo kritikujete neki tamo ne znam Dinkićev zakona, recimo. Pa, vi ste Dinkića uzeli u Vladu. Dinkić je još uvek neka vrsta savetnika Vučićevog za saradnju sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Pa, vi onda kažete s pravom, ja se tu slažem s vama, da je taj zakon iz 2011. godine korišćen zapravo u predizborne svrhe. Da, slažem se. Pa, Dinkić je čitavu politiku napravio na tome što sada Vučić na neki način ponavlja – ja držim kasu, a ti onda dođeš kod mene pa me moliš za pare, a ja ti kažem hajde učlani se u URS i vodi kampanju na lokalu za URS, pa ću da ti dam pare iz republičkog budžeta. Šta sada treba svi mi da radimo po lokalnim samoupravama u Srbiji? Da dođemo kod Vučića, pa da nam on kaže – hajde učlani se u SNS, pa ćeš da dobiješ bilo kakve pare?
Dakle, svi ti Dinkićevci na lokalu koje vi kritikujete za nenamensko trošenje sredstava i za sve ovo što su oni upropastili, pa pola njih su vam sada lideri SNS-a na lokalu. Koliko Dinkićevaca je kolektivno prešlo sa lokala u SNS i danas su gradonačelnici i predsednici opština u vaše ime? Nemate prava da ih kritikujete. To su sada vaši kadrovi, kao što je i Dinkić vaš kadar, kao što i vi nastavljate Dinkićevu ekonomsku politiku.
Recite mi neku razliku između vas i Dinkića. Ja je ne vidim. Ne vidim u ekonomiji, ne vidim u odnosu prema lokalnim samoupravama, ne vidim u kadrovima. Uostalom, već sam vam rekao, Dinkićev šef kabineta, sada je šef kabineta Aleksandra Vučića. Hoćete još neki dokaz. Uzimate njihove ideje, uzimate njihove kadrove, uzimate njihove preletače na lokalnom nivou. Dakle, vi ste dinkićevci, to je SNS, u ekonomskom i političkom smislu. Zaboravili ste ono robijaško odelo što je Aleksandar Vučić oblačio Dinkiću ovde u istoj zgradi. Šta bi sa tim?
Dakle, ako hoćete, gospođo ministarka puni budžet i fiskalnu konsolidaciju, oporezujte ekstra-profitere, nemojte uzimati lokalnim samoupravama, tajkune, strane firme, strane banke. Nešto na njih ne smete da udarite. Ne sećam se da je MMF tražio da se oporezuju banke koje imaju najveće kamatne stope u Evropi i koje iznose milijarde evra ekstra profita iz ove države na grbači ovog siromašnog naroda. To MMF neće nikada tražiti, i MMF se neće nikada interesovati za standard građana Srbije. MMF jedino interesuje da mu se vrate dugovi i da zaštiti strani kapital ovde, i da nama nameće nešto što nije naš interes.
Mnogo veći naš interes da mi uložimo naše pare u našu domaću proizvodnju i naše domaće banke, nego fiskalna konsolidacija koju nam nameće MMF, nego stabilan dinar, nego ne znam šta drugo. Nama je najvažnije da se pokrene domaća proizvodnja, to mi treba da uradimo.
To šta MMF interesuje, to najčešće nije naš interes. Nije domaći ekonomski interes, to je MMF-ov interes. Ne mogu tu nikada da se složim sa vama, da su interesi MMF jednaki interesima države Srbije i našem domaćem ekonomskom interesu. Međunarodni monetarni fond sprovodi nečije tuđe interese, radi za neke druge interese, ne radi za interese građana Srbije. Nije MMF niti strana firma niti strana banka došla ovde da radi ljudi za nas, ona je došla da uzme pare i da ih iznese u inostranstvo i da ne plati porez ako može, što im omogućavate. Dakle, to je razlika i poenta čitave ove priče.
Koja je, evo gospođo ministarka, ako možete vi da ponovite u jednoj rečenici, koja je ideja ovih vaših zakonskih interesa? Nema ideje. Rekao MMF i vi slušate taj nalog. Inače, da ima ideje, možda ne vi, vi ste dva meseca, to razumem, to je u redu, to nije sporno, ne možete vi sada odjednom da rešite ono što SNS nije rešila pet godina. Pazite, pet godina, koliko je SNS na vlasti ona nema predlog izmena i dopuna ovog zakona. Ako nije valjao zakon iz 2011. što ga menjamo 2016. godine. Gde smo bili pet godina? Nije bilo ideja, nije bilo kreativnosti, bavili ste se nečim drugim, nemate stručne kadrove. Šta je problem?
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodine Obradoviću, privodite kraju.
...
Srpski pokret Dveri

Boško Obradović

Poslanička grupa Dveri
Hvala gospodine predsedavajući uračunali ste mi vreme poslaničke grupe, hvala vam na tome i sa tim da završim.
Dakle, niste nas ubedili da iza ove izmene zakonskih rešenja stoji bilo kakva vaša ideja da napravite boljim funkcionisanje lokalnih samouprava. Da, uzećete naše pare, da, popunićete budžet, ispunićete nalog MMF i to je smisao ovog zakonskog rešenja.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Marko Parezanović.