Petnaesto vanredno zasedanje , 24.07.2019.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Petnaesto vanredno zasedanje

03 Broj 06-2/190-19

3. dan rada

24.07.2019

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 06:35

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Marijan Rističević.
...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, svi bi mi voleli više da naplatimo, nego da platimo, ali je problem što ima nepravde. Dakle, imate da se namiruje obaveza nad nekim ko nije naplatio svoja potraživanja. Na selu je to problem.

Zamislite životku iz nekog sela kod Niša koja je čekala godinama da naplati 50 hiljada dinara od države, a da pri tome dobije neki račun koji ne može da izmiri i da je taj račun, recimo, dve hiljade dinara. Zamislite poljoprivrednike koji su lak plen varalica, varalica koje prilikom otkupa više preuzimaju poljoprivredne proizvode, nego što ih otkupljuju. Znači, mogu da ih plate, ali ne moraju. Nema nikakvog polaganja određenih sredstava na račun da bi se bavili otkupom. Može da otkupljuje ko koliko hoće. Sada zamislite nekog ko nije naplatio 30 tona šljiva, koji nije naplatio svoje poljoprivredne proizvode i koje ne može svoje obaveze da izmiri na vreme i sad zamislite kada mu dođe izvršitelj, koji dolazi sasvim opravdano, da izmiri obavezu onih koji ništa ne duguju tom poljoprivredniku, ali on ne može da naplati od onih drugih.

Sudovi sve da presude. Obično ta društva sa ograničenom odgovornošću odu u stečaj praznih računa. Znači, ta potraživanja se nikada ne naplate. Treba razlikovati naplatu potraživanja u gradu, velikim gradovima sa računa koji su uglavnom puni. U gradu obično potraživanja da plate svoje obaveze izbegavaju bogati. Ljudi, poput Đilasa, Šolaka itd, gledaju da ostanu dužni. Na selu često obaveze ne izmiruju oni koji su bili žrtve prethodne prevare ili nemogućnosti da naplate svoje proizvode.

Takođe, dešava se, zbog slabije naseljenosti, da račune ne dobiju ili da budu zadenuti negde za kapiju, ogradu, pa nehotice to ne plate. Recimo, račun od 800 dinara vas izađe 20 hiljada dinara. To su primeri koji su u praksi.

Uglavnom ovde provejava poverenje u sud. Voleo bih da mogu da delim to poverenje sa određenim kolegama poslanicima, poverenje u sudove. Međutim, sudovi ne dele samo pravdu. Sudovi često dele nepravdu. Sud mora da stane na stranu jedne od stranaka ili da stane protiv obe stranke, i to se dešava. To neko posle mora da plati.

Za razliku od izvršitelja koji svakako nisu idealna osoba koja treba da vam se pojavi na kapiji, sudski izvršitelji odgovaraju za svoje odluke, odgovaraju imovinom. Sudovi i sudije ne odgovaraju ničemu. Dakle, ne treba se toliko bojati izvršitelja koliko se treba bojati nepravde koju sudovi, posebno zbog neke čudne reforme iz 2009, 2010. godine mogu da proizvedu po pitanju imovine određenih dužnika.

Dakle, sud je taj koji kaže da se te obaveze moraju namiriti, a izvršitelj to izvršava. Sudija ne odgovara za odluku koju donese. Izvršitelj, ukoliko je ta odluka nezakonita, odgovara čak i svojom imovinom. Dakle, moramo u ovom slučaju biti objektivni, a sa posebnom pažnjom treba preispitati primenu ovog i svih sličnih zakona na selu s obzirom na sva dešavanja koja sam opisivao. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 8. amandman je podneo Aleksandar Šešelj.

...
Srpska radikalna stranka

Aleksandar Šešelj

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Hvala.

Pre svega voleo bih da razjasnimo jedno pitanje tj. jednu tezu koja se pojavila u javnosti – kako od sada ovim izmenama ćemo štititi više građane Srbije zato što neće moći zbog duga do 5.000 evra da se zapleni nekretnina. O tome su pisale sve novine, u svim informativnim emisijama i televizijama je to bilo kako je to sada novo humano, socijalno rešenje koje će da vodi računa o tome da svaki građanin ne može da ostane bez nekretnine zbog duga od 5.000 evra.

Moramo samo da napomenemo da je to isključivo dugovanje za komunalna potraživanja, samo za struju, za vodu, za gas itd. Ne sva dugovanja, ne ona najveća dugovanja bankama, već samo za komunalna dugovanja.

Moram da priznam da ste veoma opširno i temeljno govorili o tome, gospođo Gojković, pre dva dana i tu očigledno problem postoji, samo treba staviti do znanja svima da pre svega dužnici vrlo retko dođu u situaciju da duguju te iznose za komunalne usluge, pošto se komunalne usluge posle nekog vremena neplaćanja, mesec, dva, tri, četiri meseca, isključuju tj. onemogućava se korišćenje struje, vode itd. nekome ko nije platio, a o tome se kod nas u javnosti ne govori. Treba staviti akcenat na to i treba reći da je to samo jedna kozmetička promena koja nema socijalni karakter i ne radi ništa na zaštiti dužnika od divljanja javnih izvršitelja.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 8. amandman je podneo Filip Stojanović.

Filip Stojanović

Zahvaljujem gospođo predsednice.

Dame i gospodo narodni poslanici i poštovani ministre sa saradnicima, podneo sam amandman na član 8. koji se odnosi na stav 2. člana 24. postojećeg Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o izvršenju i obezbeđenju.

Ovim mojim amandmanom sam tražio da se tekst – ili javnog izvršitelja briše. Stav SRS je da se sprovođenje izvršenja preko javnog izvršitelja mora podhitno ukinuti. Svedoci smo da se u ovoj oblasti javio ogroman broj zloupotreba, od kojih država nije imala nikakvu korist. Korist je imao samo uski krug ljudi koji su interesno povezani.

Sa druge strane, nije to najveća negativna posledica promene ovog zakona. Ogroman broj srpskih porodica pretrpeo je nenadoknadivu štetu, što je neretko dovodilo i do najtragičnijih posledica. Koliko puta sa ovog mesta poslanici SRS treba da vam ponove da ovakav zakon nosi ogromnu štetu našoj zemlji. Potpisi koje smo sakupili treba da vas obavezuju na to.

Dakle, apelujem na vas da prihvatite ovaj moj amandman jer je to u interesu svih građana Srbije, izuzev onog uskog kruga koji se bogati na tuđoj muci. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 8. amandman je podneo Neđo Jovanović.
...
Socijalistička partija Srbije

Neđo Jovanović

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije
Zahvaljujem se predsednice.

Uvažena ministarko, očigledno je da ovaj amandman nije prihvaćen i zamolio bih samo za jednu razmenu mišljenja – da li sam dobro protumačio ili možda čak i nisam kada je u pitanju prigovor, jer u predloženom tekstu stoji da se prigovor može izjaviti protiv rešenja prvostepenog suda i javnog izvršitelja samo kada je to propisano ovim zakonom i kao prigovor trećeg lica.

Kada bi se prigovor tumačio u širem smislu reči nemamo problem jer nesporno je da se prigovor izjavljuje protiv rešenja prvostepenog suda i javnog izvršitelja, a isto tako je nesporno i da se prigovor trećeg lica može pojaviti u konkretnom slučaju. Ovde imamo samo razliku između pravne prirode. Pravna priroda prigovora u konkretnom slučaju kada je u pitanju prvostepeno rešenje i rešenje javnog izvršitelja nesumnjivo jeste pravni lek, ali je prigovor trećeg lica nešto drugo. Nije pravni lek nego pravno sredstvo, a to pravno sredstvo treće lice koristi u situaciji kada ima neko pravo na sredstvo izvršenja i traži da se spreči to izvršenje, odnosno da se proglasi nedopustivost izvršenja.

Prema tome, ako sam ja dobro protumačio, onda bi ovaj amandman možda mogao da se prihvati. Ako pak nisam, onda dolazimo u situaciju da vi imate stav koji ću ja možda i podeliti sa vama da se pod prigovorom u širem smislu reči podrazumeva i prigovor kao pravni lek i prigovor kao pravno sredstvo trećeg lica.

Prema tome, trebalo bi samo malo razjasniti zbog sudova i javnih izvršitelja u smislu da imaju jednu preciznu normu kako bi se izbegla eventualno različita sudska praksa da ne dođe do odbačaja prigovora pa da se drugačije tumači. Jednostavno, mislim da je ovo isključivo u nekom praktičnom smislu reči zanimljivo da li je potrebno precizirati ili ostaviti ovakvo normiranje kako ste vi predložili.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar.

Nela Kuburović

Zahvaljujem.
Upravo zbog sudske prakse i reagovanja sudova i javnih izvršitelja smatrali smo da treba precizirati – načelna je odredba člana 24. gde se govori o pravnim lekovima, gde je žalba naravno primarno sredstvo, prigovor i prigovor trećeg lica smatramo da jeste vrsta pravnog leka s obzirom da možete da obustavite postupak i samim tim tako delujete na postupak izvršenja.
Opet kažem, to je načelna odredba, a u kasnijim odredbama, gde se govori isključivo o prigovoru trećeg lica, izričito je navedeno u kojim situacijama i kada on može da se podnese.