Zahvaljujem.
Poštovani predsedniče Narodne skupštine, dragi narodni predstavnici, poštovani narodni poslanici, drage kolege iz ministarstva, pred nama su nekoliko, zaista jako važnih zakona. Napravio sam jednu pripremu koju bi mogao da pročitam sada vama, ali, nekako smatram da je mnogo efikasnije da vam ovako izložim svojim rečima, naravno, uz asistenciju ljudi, ukoliko bude bilo neophodno iz mog Ministarstva.
Prvo bih želeo da se osvrnem na Zakon o metrou. Ne sećam se da sam ni na jednom projektu radio tako predano kao što je to Zakon o metrou. Zaista bih želeo da se zahvalim ljudima koji sede ovde pored mene. Dan, noć smo prethodnih dana i nedelja radili na tome i to je samo kulminacija aktivnosti koje su preduzete u prethodnom periodu.
Znate, pre nego što sam postao ministar i pre nego što sam ušao u politiku neke stvari sam potpuno drugačije zamišljao. Zamišljao sam da ću ja u Ministarstvu sa svojim političkim saveznicima morati realnost koju mi gradimo svakodnevno da bojim, da se trudim da je ulepšam, da prikažem i vama, naravno, pre svega kao narodnim poslanicima, a onda i javnosti, kako je sve to što radimo lepše od onoga što zaista jeste.
U realnosti me je sačekalo nešto potpuno drugo. Sačekao me je jedan investicioni talas, kakav nije viđen, ako kažem vekovima, opet će me mnogi napasti da preterujem, ali sasvim sigurno u prethodnih sedamdeset godina investicioni talas koji mi sprovodimo sada nema sa čime da se uporedi.
Metro je, možda, pravi primer projekta koji se od 1971. godine, od kada se otvorio kao tema do današnjih dana stalno provlači, stalno ponavlja, ne postoji nijedna politička garnitura koja je bila na vlasti ili koja je upravljala ovom državom da nije obećavala da će preduzeti neke korake u pravcu izgradnje „Beogradskog metroa“ i do dana današnjeg, odnosno do pre godinu ili dve dana nije preduzeto apsolutno ništa, ali apsolutno ništa.
Mi smo napisali ovaj zakon zato što postojeći zakon koji reguliše šinske sisteme jednostavno nije bio dovoljan. Ako i nismo uradili stvari kako treba, tu ste vi da nas donekle ispravite. Imajte na umu da smo se vodili najboljom uporednom praksom u Evropi. Ovo je opet nešto što prvi put sada donosimo kod nas, prvi put metro ćemo graditi kod nas.
Pre ovoga je potpisan Memorandum o razumevanju sa francuskim kompanijama „Ežis“ i kineskom kompanijom „Pauer Čajna“. Zašto je to urađeno? Francuzi su najbolji u šinskim sistemima, jednostavno, oni imaju tu najviše znanja, najviše iskustva, najviše uspeha i ovaj metro će se graditi po modelu pariskog metroa, poslednje linije, linije 14, potpuno automatizovan.
Ako mi dozvolite, pokazao bih vam pet kompozicija koje će biti uzorni modeli. Građani Beograda će, naravno, u posebnoj praksi, koju će organizovati gradska uprava, izabrati kako žele da izgledaju šinske kompozicije metroa.
Mi, kao što je slučaj i mosta u Novom Sadu, koji će se nastavljati na Bulevar Evrope, mi kao republička Vlada nismo želeli da dođemo u situaciju da mi biramo Novosađanima kako će izgledati taj most. Postavili smo gradskoj upravi, gradonačelniku Novog Sada i ljudima koji vode Novi Sad da oni izaberu. Tako želimo da građani Beograda izaberu kako žele da izgledaju te kompozicije, kako žele da budu brendirane.
Ono što je nama važno jeste da oni budu, kao što smo rekli, najsavremenije, da budu racionalno investirane i zato smo uveli i kineske partnere koji mogu da nam građevinske radove isporuče najjeftinije, najracionalnije.
Kada gradimo ovaj metro, mi želimo da imamo jedan racionalan pristup. Znači, želimo da tehnologija bude najsavremenija, da to budu francuske kompanije koje su lideri u ovome, ali ne želimo da taj metro pršti od luksuza, jer Srbija, ma koliko da je porastao njen ekonomski standard poslednjih godina, mi nismo u situaciji, kao što je na primer Saudijska Arabija, da investiramo ogromne količine novca u luksuz samog metroa. Naravno, ne želimo da dozvolimo sebi da naš metro bude po uzoru na neke indijske države, koji je zaista skroman. Mi želimo da ovo bude jedan moderan, brz, racionalan i efikasan metro, koji će služiti Beograđanima, koji će omogućiti potpuno novu perspektivu grada Beograda.
Svi šeruju sada na društvenim mrežama kolone automobila. U perspektivi gužve će biti još veće. Ekonomski standard se praktično duplirao u prethodnih šest, sedam godina. Ono što je važno i što sam možda trebao prvo da kažem da mogućnost da gradimo metro i temelj na kojem mi gradimo metro i sve infrastrukturne projekte je baziran na fiskalnoj konsolidaciji, koja je omogućila rast ekonomskog standarda, kako države, tako i građana.
Mi, ako ne izgradimo ovaj metro u narednih sedam, osam godina, mi ćemo zaista imati još većih problema, jer će ljudi imati još više automobila. To su činjenice.
Metro, ako mi dozvolite samo, ovo bih pročitao, da biste znali pre ovog zakona koje su aktivnosti preduzete samo da bi došli do najboljeg rešenja i najoptimalnijeg rešenja za građane Beograda. Naravno, popis stanovništva, koji je sproveden, brojanje putnika u javnom prevozu i anketa korisnika u javnom prevozu 2015. godine, izrada mreže linija javnog gradskog transporta putnika i definisanja potrebnih kapaciteta u Beogradu, ažuriranje transportnog modela Beograda sa saobraćajnim istraživanjima karakteristika kretanja, mreže linije i definisanje potrebnih kapaciteta za prigradski i lokalni prevoz u Beogradu, master plan saobraćajne infrastrukture Beograda, prethodna studija opravdanosti sa generalnim projektom, plan generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metroa sistema geodetske podloge, elaborat zaštite životne sredine za koridor planirane dve linije metroa, prethodna studija opravdanosti sa generalnim projektom hidrotehničkog rešenja Makiškog polja, plan detaljne regulacije dela Makiškog polja gradske opštine Čukarica.
Zašto vam ovo kažem? Hoću da kažem da pre ovoga zakona je preduzet jedan ogroman broj radnji, zajedno sa našim stranim partnerima, pre svega francuskim partnerima, koji su, kao što sam rekao, lideri u ovome na svetskom nivou, da bismo mi dobili kvalitetan zakon, da bismo sutra mogli da uđemo u kvalitetnu izradu.
Svi ljudi koji pričaju da linije nisu dobre, da nisu izmerene, treba da imaju u vidu koliko je akata i koje su aktivnosti preduzete da bi se došlo do ovog optimalnog rešenja koje će sutra biti linije metroa, odnosno na trasi čega će biti izgrađene stanice budućeg metroa.
Dozvolite da vam kažem i šta će biti prva linija „Beogradskog metroa“, koji će kretati od Železnika, preko Makiša, Žarkova, Belih Voda, Požeške, pa parka na Banovom Brdu, Ade Ciganlije, Sajma, Mostarske petlje, na Savskom trgu, gde će se ukrštati sa drugom linijom, Trg Republike, Skadarlija, Dunav stanica, Pančevački most, železnička stanica Karaburma, Višnjička, Mirijevski bulevar, Sedma gimnazija i poslednja stanica je Mirjevo. Ovo je prva linija metroa koju mi krećemo da gradimo od sledeće godine na proleće.
Druga linija metroa kreće od železničke stanice u Zemunu, preko novosadskog puta, stadion u Zemunu, Senjskog trga, Aleksandra Dubčeka, opštine Novi Beograd, Merkator, Arene, gde će se ukrštati sa trećom linijom metroa, za koju sada radimo idejno rešenje, Sava centar, pa će se ukrštati sa Savskim trgom, kao što sam rekao, na prvoj liniji metroa, Manjež, Makenzijeva ili Maršala Tolbuhina, kako je ja znam, pošto živim na Vračaru i za mene je jako značajna i, ako me razumete, najznačajnija buduća stanica, Maksima Gorkog, Šumatovačka, Vojislava Ilića, Ustanička i u Mirjevu će se ukrštati i, naravno, biće poslednja stanica i linije jedan i linije dva.
Mi radimo trenutno na idejnom rešenju i treće linije, koja će kretati od Kvantaške pijace, preko Bežanije, Surčina, Bloka 61, Gandijeve, Bloka 42, Arene, Ušća, Pristaništa, Trga Republike, Narodne Skupštine, Višegradske, Prokopa, Autokomande, Vitanovačke, tržnog centra Stadion, Braće Jerković, Stepe Stepanović, Trošarina, Banjice.
Jednostavno, ljudi, ovo je zaista jedno pitanje koje je od prvorazrednog značaja ne samo za saobraćajnu infrastrukturu Beograda, već za imovinu svih građana Beograda, što privatnih subjekata, što privrednih subjekata.
Mi ako ovo ne izgradimo, mi trajno limitiramo razvoj našeg grada.
Ova Vlada Republike Srbije, Radna grupa koja čini Radnu grupu koja vodi projekat „Metro“ ima tu snagu. Sastavljena je od: predsednik Radne grupe je Siniša Mali, potpredsednik sam ja, članovi Radne grupe su predstavnici grada Beograda. Mi imamo snage da ovo završimo na isti način kako je u prethodnim godinama, na primer, završen autoput Beograd – Čačak.
Još jedan eklatantan primer projekta o kojem se pričalo 50 godina, a na kojem je malo urađeno, na isti način kao što sada radimo Moravski koridor, povezujemo Kruševac i Čačak, a između ostalog, i Varvarin, Ćićevac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo. Na isti način kao što pričamo o Fruškogorskom koridoru.
Ako mi dozvolite, ovde bih voleo da napravim jednu paralelu. Čitao sam na jednom portalu dok sam dolazio ovde, ljudi pričaju, nije im jasna cena kilometara autoputeva koji se grade u Srbiji. Mogu da se složim u toj rečenici, ali polazim od drugačijih pretpostavki. Gledajte, ni meni nije jasno kako jedan Fruškogorski koridor, koji ide od Novog Sada do Rume, koji ima najduži tunel u Srbiji, koji ima najveći most u Novom Sadu, je jeftiniji od jednog beogradskog Mosta na Adi.
Ljudi kad kažu da im nije jasna cena kilometara autoputa, ni meni nije jasna. Kako je moguće da jedan koridor, koji će spojiti praktično pola Vojvodine, opet ponavljam, najveći tunel od 3,5 kilometara kroz Frušku Goru, koji će rešiti jedno ključno pitanje i otvoriti Frušku Goru za građane, ekološki je otvoriti, da može da diše, je jeftiniji od Mosta na Adi. To su činjenice.
Pokušavaju da nas vrate u neka vremena. Zaista neke stvari podsećaju na vreme kao tada. Opet se neko nekome izvinio.
Juče se jedan predsednik jedne zemlje, NATO zemlje, uvažene zemlje, slovenske zemlje, nama prijateljske zemlje, izvinio. To zaista podseća na neko vreme od pre 15 godina, samo u obrnutim ulogama, kada smo se mi izvinjavali predstavnicima država u regionu za stvari koje nismo razumeli ni tada, ni sada. Zašto smo se izvinjavali? Što su oni proterali građane svojih država, a naše nacionalnosti u našu zemlju, i to ne jednom, ne dva puta, to je bio jedan festival izvinjenja kojima smo mi tada prisustvovali, kojima su predstavnici naših oružanih snaga prisustvovali i na koji smo svi mi, na neki način, već bili oguglali. To je nama postalo dobar dan.
Danas smo, kao i tada, tj. danas kao i tada prisustvujemo izvinjenjima, samo su oni na potpuno drugačijim osnovama. Sada se predstavnik jedne NATO zemlje izvinjava zašto je jedna alijansa, koja je najmoćnija u tom trenutku na svetu, u istoriji, bombarduje i napada jednu malu državu, ali hrabru državu, koja pod tim bombama je naterala tu alijansu da na kraju sedne za sto i potpiše jedan ugovor koji nama nije baš tako ni loš kako se čini.
Zašto ovo pričam? Uvodim vas u 2. tačku dnevnog reda. U stvari je to deo po objedinjenoj 1. tački dnevnog reda i ona čini Zakon o izgradnji stanova za pripadnike službi bezbednosti.
Iskreno da vam kažem, to je jedan zakon na koji sam ja najviše ponosan. Srce sam dao da bih maksimalno ubrzao radove na ovim stanovima. Znate, ja sam, kao i pretpostavljam većina od vas ovde a možda i svi vi, naročito to mislim za pripadnike SNS, živeo i bio u ovoj zemlji 1999. godine kada smo bili izloženi tim napadima za koje smo juče dobili jedno izvinjenje koje jako godi, ne samo meni kao predstavniku Vlade, nego kao pripadniku ovog naroda, članu ove države, kao živog svedoka kako se naša vojska tada branila herojski, hrabro, ne odstupajući ni jedan jedini metar pred napadima agresora, braneći temeljne principe naše istorije, državnosti, ali i multietničnosti naše države. Mi ni u ono vreme, najteže, devedesetih, nismo želeli da pođemo putem kojim je išla Bosna i Hercegovina i neke druge države, nego smo želeli u teškim okolnostima da ostanemo i multietnička država i uspeli smo da se odbranimo.
Danas smo na talasu ovih ekonomskih reformi koje su sprovedene i fiskalne konsolidacije, kada je Aleksandar Vučić preuzeo da vodi ovu zemlju, došli u priliku da se tim ljudima koji su tada ginuli i rizikovali svoje živote i trajno povređivani da im se odužimo i ne samo njima, nego i svim pripadnicima koji su došli posle da pošaljemo jasan signal da ova država poštuje pripadnike svoje Vojske, poštuje pripadnike svoje policije, poštuje pripadnike svojih bezbednosnih službi, poštuje i pripadnike koji čuvaju zatvore.
Samo oni imaju priliku da konkurišu po povoljnijim uslovima za rešavanje stambenog pitanja, jer mi znamo gde živimo. Mi znamo da Srbija nije Portugal, da možemo da se zakunemo u narednih 300 godina mira. Mi očekujemo da nas neko sutra brani, a u miru želimo da hranimo našu vojsku, hraniti vojsku danas znači omogućiti im krov nad glavom.
Zakon je donet pre nekoliko godina. Ovo je inicijativa predsednika Republike, naravno da su neke stvari sazrele da se promene. Mi sada gradimo 7.000 stanova. Ako mi dozvolite samo, to isto moram da pročitam. Pre mesec dana, možda i manje, podeljeno je već 548 ključeva u Novom Sadu. Gradimo još 1.400 stanova u Novom Sadu. U Vranju je završeno 200 stanova. U Kraljevu i Kragujevcu će u narednih mesec dana biti useljeno oko 400 ljudi. Do kraja godine treba da se završi u Sremskoj Mitrovici 190 stanova, u Nišu još 190 stanova. Sledeće godine moramo da završimo u Vranju 300 stanova, u Kraljevu 747, u Kragujevcu još 756, u Novom Sadu 1.424, u Beogradu još 1.000 stanova, 7.000 stanova samo za pripadnike službi bezbednosti koji su tu i od kojih očekujemo da brane ovu zemlju od svih potencijalnih agresora koje mi, naravno, u ovom trenutku ne možemo ni da pretpostavimo, ali istorija nas je naučila da te okolnosti mogu da se zaista iskomplikuju.
Izvinjavam se, biću još jako kratak, ne želim da uzurpiram vaše vreme, niti da sebi dajem kao ministru u ovom velikom Domu previše ovlašćenja. Vi ste sve nacrte zakona dobili, imali ste priliku da ih prostudirate. Samo bih još kratko želeo da se osvrnem na još dva zakona, takođe jako važna, ali izvinjavam se što nisu zauzela adekvatno vreme u mom izlaganju, pošto su ova dva zakona izuzetne važnosti za grad Beograd, Republiku Srbiju i njene bezbednosne i oružane snage.
Ako mi dozvolite još jednu paralelu da napravim, ako se vratimo pre 15 godina, pitanje je bilo da li smo mi imali 10 ljudi koji su obučeni da upravljaju tenkovima, a mi danas radimo na 7.000 stanova koji će biti sigurni domovi za naše vojnike i policajce. Mi danas ili hajde da kažem sutra možemo da budemo uvereni da možemo mirno da spavamo, jer naša vojska će mirno spavati, znaće da je njena porodica sigurna, zbrinuta.
Svi pripadnici koji su danas u Vojsci i koji sutra žele da se odazovu tom uzvišenom i časnom zanimanju imaju jasan signal da ova država vodi računa o njima, da vodi računa o svojoj vojsci i policiji, da štiti temeljne vrednosti ovog društva, države, temeljne vrednosti na kojoj počiva istorija ovog naroda, jer mi zaista nikada nećemo biti, niti dozvoliti da bude pregaženi, kao što nismo dozvolili 1999. godine i zato moramo da budemo spremni na sve ove okolnosti.
Dajte mi samo još par minuta da se osvrnem i na zakon o izmenama i dopunama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama. Nastavljamo naše usaglašavanje sa EU, rešavamo sve pravne situacije koje nam otvara ovo pitanje. Dunav je glavni autoput Evrope. Podsetio bih vas da su velike investicije sprovedene u infrastrukturu, u vodnu infrastrukturu.
Mi smo pre neki dan posetili luku Bogojevo. Sledeće godine krećemo da radimo na velikoj luci u Beogradu. Krećemo da radimo na luci u Sremskoj Mitrovici, Prahovu. Jednostavno, vodna privreda je nekako zapostavljena u svim ovim neverovatnim infrastrukturnim projektima koji prate investiciju puteva i železnice.
Mi sledeće godine i ove godine planiramo sa našim koncesionim partnerima da investiramo 500 miliona evra u projekte vodne infrastrukture. Kao što znate, prošle godine je DP World, treći najveći lučki operater, ušao u Luku Novi Sad. On tamo sprovodi neverovatne investicije i već se mogu videti investicije na pristaništu. Pozivam vas da glasate za ovaj zakon koji nas približava EU i regulativi EU, po pitanju vodnog saobraćaja.
Takođe, jako važan Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o međunarodnom povremenom prevozu putnika autobusima. To je Zajednički odbor osnovanog Interbus Sporazumom o međunarodnom povremenom prevozu putnika autobusima. Ovim Predlogom zakona se unapređuje razvoj međunarodnog prevoza i olakšava njegova organizacija i obavljanje, saradnja u turizmu i ostvaruje dodatna liberalizacija prevoza.
Ako mi dozvolite samo da pročitam, dobio sam i ovlašćenje da zastupam i zakon o izmenama i dopunama Zakona o elektronskom dokumentovanju i elektronskoj identifikaciji usluga od poverenja u elektronskom poslovanju. To je zakon iz nadležnosti trgovine i turizma.
Voleo bih samo kratko da pročitam i da vas pozovem da glasate. U pitanju su zakonska rešenja u oblasti usluga od poverenja u potpunosti usaglašena sa evropskom regulativom i u određenom procentu primenjena, u smislu postojanja tržišta, odnosno pružalaca usluga od poverenja i šema identifikacije. Utvrđeno je da je stepen korišćenja kvalifikovanih usluga od poverenja potrebno povećati, imajući u vidu sve pogodnosti koje elektronsko poslovanje donosi društvu.
Izmene koje su predviđene Predlogom zakona su uspostavljanje čvora koji omogućava prekograničnu interoperabilnost registrovanih šema elektronske identifikacije, kao i prekograničnu autentikaciju lica, čime se obezbeđuje da se infrastruktura elektronske identifikacije jedne države poveže sa infrastrukturom elektronske identifikacije druge države. Takođe, priznavanje šema elektronske identifikacije, liste koja u skladu sa članom 9. Uredbe IDAS objavljuje Evropska komisija.
Provera identiteta korisnika kvalifikovane usluge od poverenja putem identifikacije na daljinu prilikom izdavanja kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Sertifikacije kvalifikovanih sredstava za kreiranje elektronskog potpisa, odnosno pečata od strane ministarstva kao prelazno rešenje do uspostavljanja tela za ocenu usaglašenosti. Terminološke izmene sa ciljem preciziranja pojedinih postojećih odredbi zakona.
Izmene zakona koje se tiču upotrebe kvalifikovanih usluga od poverenja se odnose na građane, privredu i javnu upravu, budući da je namera da svi budu u što većoj meri korisnici kvalifikovanih elektronskih sertifikata i šema identifikacije, ali i drugih kvalifikovanih usluga od poverenja.
Hvala vam i još jednom vas pozivam da glasate za sve ove zakone.