Zahvaljujem, poštovani predsedavajući.
Poštovana premijerka, poštovani ministri, govoriću iz malo drugačije perspektive, kao roditelj četiri đaka i kao neko ko dolazi iz prosvete.
Nije ovo tema koja bi smela da se na bilo koji politikanski način tretira, nije ovo tema na kojoj bi iko od nas smeo da grabi političke poene, niti da na bilo koji način profitira. Ovo je tema koja bi morala sve nas zajedno da dobro zamisli i da se pre ostaloga upitamo jesmo li ljudi, jesmo li roditelji i gde smo pogrešili, kao pojedinci, kao izabrani predstavnici, kao sistem, kao narod.
Ono što sam mnogo puta na ovu temu dosta govorio, ponoviću i sada. Ovo nije rezultat samo ove Vlade ili ove vlasti, ovo je nasleđe prethodnih decenija, od devedesetih godina na ovamo, nažalost, pogubili smo konce u prosvetnome sistemu. Devalvirali smo prosvetni sistem, a od devedesetih godina na ovamo prosto nema nijedne političke partije koja danas traži protest i odgovornost, da nije bila na vlasti i da ne snosi deo odgovornosti za ovo što se dogodilo.
Svakako da su sve ove mere jako kvalitetne, jako važne i jako dobre. Međutim, mi moramo biti svesni da su ovo problemi koji su nasleđe više decenija i svih onih procesa tranzicije na našem prostoru od devedesetih iz perioda komunizma, pa, evo do danas.
Ono što je po meni najvažnije gde bi se trebalo mnogo više posvetiti računa i o tome smo mnogo puta govorili, i ja se tu slažem sa predsednikom Odbora za obrazovanje, prof. dr Atlagićem da moramo mnogo više posvetiti pažnje pedagoškoj dimenziji u školama.
Šta to znači? To znači da se ove bezbednosne mere jako važne, jako potrebne, ali da one ne mogu dugoročno rešiti problem, da ukoliko školama temeljito kroz sistem ne vratimo odgojnu ili vaspitnu dimenziju ne možemo rešiti sve ovo što se dogodilo i što se događa. To znači da moramo vratiti pedagogiju u škole. To znači da moramo mnogo više raditi na svesti naše dece. To znači da nije odgovoran samo sistem školstva, nije odgovoran samo ministar ili školska uprava, ili škola, ili svi oni silni timovi unutar škole, jer u svakoj školi to zaboravljamo, imamo razne timove koji se bave bezbednosti dece i svim devijantnim situacijama.
Odgovorni smo i mi, kao roditelji i kao pojedinci, tu dolazim do druge tačke, a to je ono kućno vaspitanje, to je ono što mi kao roditelji te dece usađujemo u njih i u toj korelaciji sa odgajateljima, sa vaspitačima, sa profesorima, trebamo oblikovati kako bismo dobili zdravo društvo.
Poštovana premijerka, izgubili smo autoritet kod dece. Izgubili smo autoritet profesora, učitelja, nastavnika i to je nasleđe sa kojim se moramo obračunati. Mi moramo vratiti taj autoritet ukoliko želimo zaista temeljito da se pozabavimo ovim problemom.
Šta to znači? To znači da ukoliko učitelj, nastavnik, profesor, pedagog nije autoritet tom detetu, onda mi nismo položili ispite. Ukoliko mi kao roditelji, a ovo sada govorim i kao roditelj, devalviramo taj autoritet profesora i nastavnika, onda smo i mi svi odgovorni. A kako? Pa, prosto jednostavno, ukoliko od njih zahtevamo ono što je nemoguće, ukoliko od njih zahtevamo da budu blagonakloni prema propustima i šupljinama u znanju i odgoju prema našoj deci, a nažalost, to se dešava, onda urušavamo i njihov i vlastiti autoritet i od te dece pravimo ono nažalost, što kusamo.
Jedna ili dve, veoma važne mere koje sam mnogo puta isticao i koje mislim da bi trebalo zaista posebno uvažiti, jeste da apropo vraćanja autoriteta u obrazovne institucije, pored roditelja i nastavnog osoblja, u našem društvu postoji još nešto što je veoma veliki i važan autoritet, a to je autoritet vere. Mi trebamo i moramo, recimo, predmetu Veronauke, dati onaj status koji on zaslužuje. On je trenutno fakultativni predmet u rangu ostalih izbornih predmeta poput predmeta Ruke u testu i tako dalje, a ako smo se na popisu inače, kao ljudi izjasnili i izjašnjavamo kao verujuće društvo, mislim da bi nam u ovom problemu mnogo pomogla i ta duhovna dimenzija, to jeste da dimenzija veroučitelja i njihovog autoriteta bude zastupljenija.
Isto tako, imamo propusta i u medijskom sektoru. Jedan od predloga bi bio, ako imam prostora za to, da sve televizije sa nacionalnom frekvencijom imaju obrazovni program. Mi nažalost danas imamo samo na RTS-u, nekada smo imali školski program. Naše generacije su odgajale uz fantastičan školski program, mnogo smo iz toga saznavali. Nažalost, te televizije danas osim RTS-a nemaju obrazovne i školske redakcije. Mislim da svako onaj koji potražuje frekvenciju na nacionalnom nivou, mora imati i obrazovni program u određenom trajanju koji će se forsirati i preko koga ćemo svi usmeravati decu.
Zašto to? Zato što se slažem sa svim onim predlozima da se mora prilično voditi računa o tome šta naša deca rade 24 časa na internetu, da li su im uzori roditelji, profesori, učitelji, veroučitelji ili razni jutjuberi, od kojih ne možemo da ih odvojimo. Naravno, ono na čemu mislim da moramo strategijski puno raditi, a to govorim i kao roditelj, opet ponavljam, četiri đaka, na kulturi čitanja. Znate, ako danas pogledate u knjižarama šta je to biblioteka koja se nudi tinejdžerima, videćete jednu strašnu scenu, da su to uglavnom neke knjige koje su poprilično riskantne za taj uzrast. Naše generacije su odgajale uz Toma Sojera, uz Magareće godine, Družinu Pere Kvržice, Hajduke i tako dalje. Molim sve vas, da pogledate, recimo rafove knjižara šta se to nudi kao tinejdžerska literatura našoj deci koja ipak pomalo čitaju, ali nažalost većina njih ne čita.
Zato mislim da bi trebali imati jednu dalekosežnu strategiju upravo na ovim dimenzijama, jer verujte, mi možemo uraditi sve što se tiče bezbednosti i imati po deset policajaca u školama, ali ako ne izgradimo svest kod te dece o tom načinu promišljanja, iako ona ne budu imala uzore kakvi dolikuju, mislim da ne možemo rešiti problem.
Zato što to nismo radili u prethodnom periodu zapravo i kusamo sve ove stvari.
Kao narodni poslanik svakako da ću podržati sve ove mere, ali ih smatram tek početkom onoga što moramo kao društvo poduzeti dalekosežno kako bismo sprečili da se ikada više dogode ovakve scene u našoj državi.
Hvala.