DVANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.05.2004.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DVANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

27.05.2004

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:30 do 00:00

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč po ovom amandmanu? (Ne.)

Na član 34. amandman, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici Anita Beretić i Aleksandar Radosavljević.

Odbor za prosvetu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč?

Narodni poslanik Marković.
...
Demokratska stranka

Milovan Marković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedavajući, poštovane kolege narodni poslanici, amandman na član 34. gosode narodnih poslanika Aleksandra Radosavljevića i Anite Beretić odnosi se na izmenu u prvom stavu člana 98, gde stoji da se reči "u trećem ciklusu" zamenjuju rečima "u poslednja dva razreda", što proizilazi iz koncepcijske razlike Predloga zakona koji je uputilo Ministarstvo na usvajanje i zakona koji se amandmanima popravlja, odnosno Predloga zakona i svih amandmana koje je podnela poslanička grupa DS - Boris Tadić.
I ovo je primer na koji način se iskazuju slabosti sistema osnovnog obrazovanja, svedenog na osam godina, kada se kroz zakonsku formulaciju naznačena novina, kao što je učenički parlament, uvodi u poslednja dva razreda osnovnog obrazovanja.
Dakle, ne prepoznaju se različiti ciklusi da bi mogao da se objedinjeno posmatra jedan ciklus obrazovanja, kao što se to očigledno vidi kroz ciklus tri plus tri plus tri. Onda jasno proizilazi da se učenički parlament uvodi u poslednjem - trećem ciklusu devetogodišnjeg osnovnog obrazovanja i u srednjoj školi, tako da još jednom podvlačimo da se radi o koncepcijskoj razlici između ova dva predložena zakona, zakona koji se predlaže Skupštini na usvajanje i postojećeg Zakona o obrazovanju i vaspitanju.
Bili bismo zaista zadovoljni ako se i u nekom naknadnom vremenu shvati da je ovo bio korak nazad, da ovo nije bio pokušaj usklađivanja trenutnih mogućnosti i jedan iskorak unapred kada je u pitanju Zakon o obrazovanju i vaspitanju, nego upravo opredeljenje da se poništi ono što je urađeno u zakonu koji je 2003. godine usvojen i, opet podvlačim, nedostatak hrabrosti da se odlučnije uđe u reformu obrazovanja kroz jedan reformski zakon.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)

Na član 34. amandman je podneo narodni poslanik Mileta Poskurica.

Odbor za prosvetu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč?
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Srpska radikalna stranka
Vidite, mi smo ovo predali sa jednim kratkim i jasnim obrazloženjem - demagogija. Vraćeno nam je sa mnogo dužim obrazloženjem, u kome piše da će se uskratiti učešće učenika u radu škole, pa se prosto pitamo šta sada to znači, da li je rad učeničkih parlamenata jedini rad škole, jedini značajan rad škole, jedini bitan rad škole. Ipak su učenici u toku obrazovanja subjekti koji primaju znanje.
Šta se predlogom nudi? Nudi se ono što je i bilo ranije. Prema tome, mi sada kritikujemo ministra zbog doslednosti. Obično kritikuju nedoslednost, a mi kritikujemo doslednost. Jedan od dokaza da se i ova vlada i ovaj ministar nije mnogo udaljio od stava koje je zastupala prethodna vlada, prethodni ministar i zato onaj prefiks - DOS u našoj odluci da ovaj predlog kritikujemo.
Šta zapravo nudi ovaj član? Nudi saradnju učenika, odnosno odlučivanje učenika u završnim razredima, sedmom i osmom razredu, verovatno po analogiji onoga što sada ima u srednjim školama i na fakultetima.
U vezi sa DOS-om, mi znamo da je to na fakultetima bilo vrlo profitabilno 5. oktobra 2000. godine pa nadalje, ti studenti iz reda Otpora i drugih nevladinih organizacija, dobro organizovanih, koji su odigrali revolucionarne promene. Ne znam koliko su to uspeli da prenesu na srednje škole.
Ono što je meni poznato, u nekim gimnazijama su oni na nivou komunikacije sa organima koji treba da uče o pravilima lepog ponašanja itd. Zamislite, predlažu roditeljima, direktoru, nastavnicima lepo ponašanje. Da li su baš ta naša deca do te mere postigla sve kriterijume i obrazovanja i vaspitanja i dobrog ponašanja, da uče svoje nastavnike? Ko će da zaštiti nastavnike i roditelje od dečije kritike?
Dakle, ako prenesemo i na osnovnu školu, ono što već imamo kao, manje - više, nevažno i neuspešno u srednjoj, ne znam da li je to na fakultetima i zaživelo do kraja, ne znam šta ćemo dobiti ako deci usadimo u glavu potrebu da moraju, da mogu i da imaju pravo da ravnopravno učestvuju sa nastavnicima u ozbiljnim odlučivanjima.
Šta ako u stavu 3. predlože deca da, recimo, neće maturu? Zakon je doneo da mature mora biti. Šta ako se ne slože deca i nastavničko veće ili savet roditelja? Ko tu presuđuje? Deca traže, savet ne da, direktor se ne slaže itd. Mislim da je demagoški da deci tamo malog uzrasta, mladoj deci, deci u razvoju, ulivamo uverenje da će moći presudno da utiču u stvarima u kojima moguće da ne bi ni trebalo da se mnogo mešaju.
Oni ipak u nekom smislu jesu pasivni učesnici. Oni primaju znanja, primaju informacije.
Svoju punu zrelost, moguće, na fakultetu doživljavaju i tamo gde plaćaju svoje studiranje moguće da bi trebalo da se pitaju, ali to bi trebalo institucija gde plaćaju školovanje ugovorom da reši, odnos univerziteta ili fakulteta sa studentom koji koristi znanja. Ovo je ipak osnovna škola. Nemojmo im stavljati do znanja da umišljaju da stvaraju među sobom, među odeljenjima, različite konfrontacije.
Šta ako je to paran broj odeljenja, pa se podele, pa onda sumarni zbir uticaja tih njihovih učeničkih parlamenata bude tako podeljen da jedni žele, recimo, maturu ili žele, ne daj bože kampove. Šta ako požele u kampove, pa tamo počnu da se svlače, pa počnu ludorije, pa narkomanija itd. Mislim da je to previše liberalno, previše slobode.
Znamo mi odakle vetar duva. Verovatno je i ovo trebalo po nalogu da se sprovode. Pokušajmo da zaštitimo našu decu time što ćemo im, uslovno rečeno, limitirati prava da veruju da mogu da urade ono što u osnovi ne mogu. Gimnazijalcima se baš direktori ne raduju mnogo kad izađu sa zahtevima. Ipak nastavničko veće i direktor presudi ono što je od interesa. Nikada nismo sigurni gde će biti kraj zahteva ovih učeničkih parlamenata.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč?

Narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Članom 98. Zakona uređena je oblast koja ima naslov - učenički parlament, a da ne komentarišemo šta znači taj naslov. To stoji od prošle godine u ovom zakonu. Razlika između predlagača ovog zakona i onog prethodnog predlagača je samo u starosnom dobu koji je obuhvaćen ovom institucijom. Problem ovog člana u izvornom tekstu i u predlogu za izmenu nalazi se u tome što deca koja pohađaju sedmi i osmi razred treba da sačinjavaju učenički parlament, radi se o deci koja imaju od 14 do 15 godina.
Sa gledišta prava, to su maloletnici koje još uvek zastupaju roditelji kao zakonski zastupnici, i ta deca treba da budu jedan organ, rekao bih čak i institucija u jednoj školi koja treba da da mišljenje o nekim vrlo važnim pitanjima. Verovatno je predlagač zaboravio jednu stvar, ma koliko mi pričali da su deca ukras sveta i da je batina izašla iz raja, i da ima dve strane, sa batinom treba biti oprezan, ali treba biti oprezan i sa ovim pokušajem da se napravi institucija i da se pruži šansa i prilika da različita mašta dođe do izražaja.
Ovako se podgrejavaju očekivanja, nade nekih koji su pravno posmatrano neodgovorna lica. Dete koje je starije 10 godina se pita kada se razdvajaju roditelji gde bi htelo da ide, deca sa 16 godina stiču pravo da pod nekim uslovima zaključe i brak, ali to su sve deca. Deca imaju svoj pogled na školu. Nema deteta koje voli školu, njima je škola teret.
Naša realnost je danas da u nekim školama deca u sedmom i osmom razredu na času piju kafu. Današnja praksa je da je dete nevaspitano prema nastavniku u školi i ko će smiriti tu decu koja noću obijaju učionice, prepravljaju dnevnike, a postoji i odeljenska zajednica i postoje drugi instrumenti da naslednici čuje šta misle deca o školi i o programu.
Nemojte decu da gurate u neke institucije, pustite decu da budu deca, kako bi u školi naučili za red i disciplinu i stekli neka znanja. Nemojte da im dajete lažne nade da mogu da utiču na nešto, jer ako bi oni uticali, kako je ovo neko ovde predložio, teško toj školi.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima gospodin Knežević, narodni poslanik.
...
Građanski savez Srbije

Gašo Knežević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Ideja đačkog parlamenta nema nikakve veze sa političkim opredeljenjima, to su maloletnici, naravno, slažem se sa gospodinom Krasićem, i u velikoj meri i neodgovorni.
Ideja parlamenta bi otvorila mogućnost deci da se uče argumentaciji, toleranciji, međusobnom razumevanju, da bi jednog dana kada budu punoletni i kada zauzmu i ove klupe u kojima sada sedimo to sve izgledalo bolje nego što sada izgleda. To je jedina ideja. Zbog toga je to uneto u zakon i to je jedini cilj koji smo hteli da postignemo.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)

Na član 35. amandman je podneo narodni poslanik Dragoljub Živković .

Odbor za prosvetu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Reč ima gospodin Živković.
...
Demokratska stranka

Dragoljub Živković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani potpredsedniče, poštovana gospođo ministre, dame i gospodo narodni poslanici, amandmanom na član 35. Predloga zakona predložio sam da se ovaj član briše. Amandman je posledičnog tipa, deo je čitavog niza amandmana i predstavlja zajedno sa njima jedan sistem. Ne bih ga posebno objašnjavao, članom 35. Predloga  zakona predviđeno je da se u članu 99. reči "opštim osnovama školskog programa" brišu. Predlažemo da ostane staro rešenje da se opterećenje učenika i trajanje školskog časa uređuju osnovama školskog programa i posebnim zakonom.. Hvala.