ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 13.07.2004.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE

7. dan rada

13.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:50 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
 Gospodo poslanici, iznenađuju me kolege koje kažu da su porez na dodatu vrednost i preneti porez slične kategorije, jer u osnovi, preneti porez je porez na promet robe ili gotovih proizvoda.
Porez na dodatu vrednost je porez na dobra. Znači, na sirovinu i poreska osnovica nastaje sama stvaranjem određenog dobra.
Na član 24. u ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman i tražio sam da se proširi lista proizvoda i dobara koji su oslobođeni poreza na dodatu vrednost. Tražio sam da se u članu 24. u stavu 1. posle tačke 16) doda nova tačka, da se porez na dodatu vrednost ne plaća na "17) vodu za domaćinstva" (znači, za vodu iz česme za koju građani sada plaćaju porez na promet).
Zatim, na "flaširanu vodu za piće domaćeg porekla", jer me je jednom ministar napao, i celu poslaničku grupu SRS, da mi želimo da oslobodimo uvozne sokove akciza, i na taj način ugrožavamo domaću poljoprivrednu proizvodnju, pa smo ovim amandmanom hteli da kažemo, da zaštitimo nešto što nam niko u svetu ne može osporiti, taj kvalitet, a to je flaširana voda, i da zaštitimo industriju koja se tim poslom bavi.
Dalje, "električnu energiju za domaćinstva, toplotnu energiju za domaćinstva, gas za domaćinstva, ogrev za domaćinstva, hleb, mleko, brašno, šećer, jestiva ulja, jestive masnoće biljnog i životinjskog porekla, sveže i rashlađeno voće domaćeg porekla, povrće domaćeg porekla, meso domaćeg porekla, ribe domaćeg porekla, jaja domaćeg porekla..."
Znači, da se pozitivnom poreskom politikom, tj. kada uvodimo novi porez zaštitimo domaću industriju, domaću privredu, koja i sa ovim uslovima poreza na promet robe i proizvoda kako-tako uspeva da se nosi sa uvozničkim lobijem, koji uvozi robu i koji zbog niskih carinskih stopa pravi nelojalnu konkurenciju.
Uvođenjem poreza na dodatu vrednost, čak i tamo gde imate oslobođenje u slučaju izvoza, troškovi koji su prouzrokovani proizvodom na dodatu vrednost ostaju ukalkulisani u cenu proizvoda, bez obzira da li je na domaćem tržištu, da li se izvozi.
Dalje, na lekove koji su navedeni u listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava za zdravstveno osiguranje, u skladu sa propisima o zdravstvenom osiguranju. Za ovaj poslednji deo, izvinjavam se svojim kolegama poslanicima lekarima, jer nisam znao da postoje lekovi koji služe za lečenje jedne iste bolesti, neki se nalaze na listi, a neki ne, a ja sam mislio da su na negativnoj listi aspirini, dijetalni lekovi, lekovi protiv, odnosno za odvikavanje od pušenja i tako dalje.
Međutim, nisam znao da postoji takav lobi ovde u državi, i da se on bavi time koji će proizvođač ili uvoznik da bude, i njihovi proizvodi, na listi lekova socijalnog osiguranja.
Dalje, ortotička i protetička sredstva, kao i medicinska sredstva. Videvši one prethodne diskusije, vidi se i besmislenost, gospodine ministre, člana 23. stav 4, gde ste tražili da vi određujete koja će to biti medicinska i protetička sredstva.
Ministre, vama se lično obraćam. Proizvodi koji se hirurški ugrađuju u organizam, materijal za dijalizu, đubriva, sredstva za zaštitu bilja, semena za reprodukciju, sadni materijal, priplodna stoka, sredstva za prehranjivanje odojčadi, dečje pelene, igračke za decu, pomagala za bebe, udžbenike, nastavna sredstva i komunalne usluge – to sam tražio da se ovim amandmanom, koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS, oslobodi poreza na dodatu vrednost. Preko 90% ovih proizvoda su danas oslobođeni poreza na promet. Ne vidim kako će to, ministre, ovome sadašnjem budžetu, koji je i sada previše raskošan i sada previše opterećuje građane i privredu, da naškodi.
Prihvatanjem ovog amandmana sprečili biste nešto što je u svakom slučaju jedina prednost poreza na dodatu vrednost, krije se u njegovom samom imenu, koje vešto prikriva neminovno nastajanje inflacije, a taj porast cena se kreće u prvom periodu od 5 do 22%, sa nekim periodom od 16 do 18%...
(Predsedavajući: Prekoračili ste vreme.)
... nastupaju druge negativne posledice jednog ovakvog vida oporezivanja.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Mirčić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Izvolite, narodni poslanik Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Zahvaljujem. Taman sam mislio, dame i gospodo narodni poslanici, da će ovaj zakon o porezu na dodatu vrednost oporezovati baš sve, i pribojavao sam se otkud će G17 plus obezbediti sredstva za narednu predizbornu kampanju, kad se u članu 26. kaže - "PDV se ne plaća za uvoz dobara: 2) koja se, u okviru carinskog postupka, privremeno uvoze i ponovo izvoze, kao i stavljaju u carinski postupak aktivnog oplemenjivanja sa sistemom odlaganja; 3) koje se, u okviru carinskog postupka, privremeno izvoze i u nepromenjenom stanju ponovo uvoze; 4) za koje je, u okviru carinskog postupka, odobren postupak prerade pod carinskom kontrolom; i 6) za koja je, u okviru carinskog postupka, odobren postupak carinskog skladištenja."
Od oktobra 2000. godine pa naovamo, mnogo je igranki bilo sa OECD-om, sa carinskim papirima, da je roba ulazila u Srbiju, da se ovde prodavala, a da su papiri odlazili do granice Republike Srpske, ili hrvatske granice, ili bugarske granice, i vraćali se overeni.
Narodni poslanik Milorad Mirčić traži da se upravo ove tačke koje sam nabrojao, 2), 3), 4) i 6), brišu i da se poreska oslobađanja za ovaj deo koji Predlog zakona predviđa ne prihvate.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Da.)
Izvolite, narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, ovaj amandman na član 26. treba prihvatiti, jer u svakom slučaju njegovim prihvatanjem ne može neka velika šteta nekom da se nanese, a neprihvatanjem postoji opasnost da se odredbe ovog člana 26. zloupotrebe, što je bio čest slučaj ovde, pogotovo kada je  u pitanju šverc cigareta, nafte i naftnih derivata.
Roba je ulazila u Srbiju, negde je skladištena pod navodno carinskim nadzorom i fiktivno je izlazila, a završavala je najvećim delom na domaćem tržištu. To je taj primer koji jedan kolega ovde reče za prerađevine duvana, kada je u pitanju niška industrija, kada ste na tržištu imali da kupite isključivo proizvode domaće duvanske industrije, sa akciznim markicama koje su bile namenjene izvozu. Roba je fiktivno napuštala teritoriju Srbije, oslobođena je i završavala na crnom tržištu na teritorije Republike Srbije.
Ovakvim zakonskim predlogom, gde se ne uplaćuje nikakav depozit na robu koja je pod nekakvim carinskim nadzorom, a taj carinski nadzor je vrlo sumnjiv, jer imao sam prilike da vidim carinske fakture, da su recimo, farmerke bile ocarinjene sa 1,2 evra, da je ulazna vrednost tih pantalona bila 1,2 evra, ili rukavice da su koštale oko 70 para. Tako vidite koliko možete da imate poverenja u carinsku službu.
Bilo je primera da su čak i carinski inspektori (gospodine ministre, imate svog pomoćnika pa pričajte s njim u kabinetu, ovde ste u Skupštini) pokušali da izvrše naknadnu kontrolu carinskog postupka, da robe nije bilo, a da pravni subjekat, odnosno pravno ili fizičko lice koje je uvezlo robu, za koje postoji rešenje za rad, postoji matični broj, postoji poreski identifikacioni broj, uopšte ne može da se pronađe. Verujem da će biti takvih slučajeva i sa ovom robom koja je u članu 26. i uslovima koji su pobrojani po tačkama 2), 3), 4) i 6).
Ono što isto iznenađuje, a to je vaš deo posla, da niste, pošto vaši carinski inspektori nisu mogli da izvrše naknadnu kontrolu, o tome obavestili MUP da pronađe vlasnike i osnivače tih pravnih lica i da se taj posao završi.
Zato smatram da biste ovaj amandman trebalo da prihvatite. Ovo je jedan od retkih amandmana koje podnosi SRS, a traži da vaš predlog zakona bude stroži.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 28. amandman je podneo i povukao narodni poslanik Veroljub Stevanović.
Na član 29. amandman je podneo i povukao narodni poslanik Veroljub Stevanović.
Na član 29-29a amandman je podneo i povukao narodni poslanik Veroljub Stevanović.
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Igor Mirović.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Milajić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Želi.)
Narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, predlagač je u ovom članu odredio da poreski obveznici koji smatraju da neće ispuniti uslov od 2 miliona dinara prometa, na početku kalendarske godine, a u kasnijem poslovanju smatraju da mogu da ostvare i veći u nekom zakonskom roku, treba to da prijave nadležnom poreskom organu i da počnu da obračunavaju PDV na osnovu ovog zakona.
Međutim, ono što je sporno u ovom delu jeste to da ta kasnija obaveza poreskog obveznika traje najmanje dve godine od trenutka obračunavanja i vođenja evidencije o PDV. Smatramo da je to previše dugačak rok i predložili smo ovim amandmanom da to bude rok od godinu dana, jer je to sasvim primeren rok.
Situacija na tržištu je takva da je teško predvideti koliki promet će imati određeni poreski obveznik, ako se ima u vidu da još uvek nismo u stanju da sagledamo posledice koje će imati PDV kada počne da se primenjuje u privredi, koliko će biti prometa, koliko će biti pad prometa u određenim delatnostima, pogotovo kada su u pitanju mala i srednja preduzeća, i pogotovo kada su u pitanju zanatske radnje, i pogotovo kada su u pitanju samostalni individualni proizvođači, čija vrednost dobara često zavisi od vremenskih prilika, a ne samo od uslova koje im stvori država i trenutnih uslova ponude i potražnje njihovih proizvoda.
Smatram da bi ovaj amandman predlagač trebalo da prihvati. To je jedna mala tehnička korekcija njegovog zakona. Ne može se imati nikakva šteta prihvatanjem njegovog amandmana. A neprihvatanjem ćemo da uslovimo određene privredne subjekte da dve godine vode evidenciju i plaćaju jedan relativno skup porez ili, ako to nisu u stanju, da zatvaraju svoja preduzeća, svoje zanatske radnje, i samim tim, em što neko ostaje bez egzistencije, em država ostaje bez svojih obveznika.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 34. amandman je podneo narodni poslanik Darko Glišić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, amandman koji je podneo narodni poslanik Darko Glišić, u ime poslaničke grupe SRS, traži da se član 34. briše. Tražimo da se briše, jer ovo je nastavak ovih amandmana koje je SRS podnosila do sada, a tiču se poljoprivrede.
Do sada je u amandmanima na Predlog zakona na dodatu vrednost traženo da se više od 90% reproduktivnog materijala i poljoprivrednih proizvoda oslobodi plaćanja PDV. Treba imati u vidu da je naša poljoprivredna proizvodnja izuzetno smanjena, da su troškovi ulaganja i sada već previše veliki, da je do sada reproduktivni materijal, kao što je sadni materijal, veštačko đubrivo, sredstva za prehranjivanje i zaštitu bilja, priplodna stoka, bio oslobođen plaćanja bilo kakvog poreza na promet robe.
A sada uvodimo porez na promet dobara, pod izgovorom da će poljoprivredni proizvođač, zato što se većina dobara koje on koristi oporezuje po nekoj većoj stopi, a on ih prodaje po stopi od 5%, da ima neku refundaciju, odnosno povraćaj od države.
To što neko smatra da je to neka prednost, u principu je to jedna velika greška, jer reč je o poljoprivrednim proizvođačima koji imaju prihoda taman toliko da obezbede određen kapital za ponovno investiranje u poljoprivrednu proizvodnju. Prisiljavati ih da posluju, kako vi to rekoste, preko tekućeg računa, kao zanatske radnje ili ne znam koju ste definiciju tu upotrebili, to znači da će morati da vode knjigovodstvo.
Zamislite da jedan poljoprivredni proizvođač mora da vodi poreske knjige, poresku dokumentaciju, za koju najčešće nije kvalifikovan, a onda će morati da unajmi i da plaća knjigovođu, koji će morati to da uradi umesto njega, da piše republičkoj i područnoj poreskoj upravi da mu izvrši povraćaj sredstava, da podnosi određene račune, bilans uspeha, poreski bilans itd. Očekivati to od poljoprivrednog proizvođača u ovom trenutku je iluzija, pogotovo što je reč, u najvećem broju slučajeva, o ljudima koji su kvalifikovani samo da rade poljoprivredu, nemaju pojma o knjigovodstvu, nemaju pojma o poreskoj politici.
Terati ih da posluju kao preduzeća i kao preduzetnici, da posluju preko tekućeg računa koji povlači i neke druge troškove. Jer malopre ste se, gospodine ministre, hvalili kako ste za vrlo kratak vremenski period prebacili platni promet iz Narodne banke u poslovne banke, a niste rekli da ste troškove platnog prometa uvećali za oko 5-7 puta. To je trošak na koji svako ko reši da posluje kao preduzetnik, kao zanatlija ili kao pravno lice, mora da računa.
Zato smatramo da ovaj amandman i Vlada i poslanička većina treba da prihvate, da bismo smanjili troškove ulaganja u poljoprivrednu proizvodnju, da bismo poboljšali standard i poljoprivrednika, a sa poboljšanjem njihovog standarda, neminovno dolazi do poboljšanja standarda građana Srbije.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović.