ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 13.07.2004.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE

7. dan rada

13.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:50 do 18:00

OBRAĆANJA

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, mislim da je član 34. u najmanju ruku nejasan i nerazumljiv. Prvi deo ovog člana odnosi se na poljoprivrednike koji imaju pravo na naknadu po osnovu PDV, ako isporuče nešto od svojih ili šumskih proizvoda koje prikupe.

PDV naknada, kako se to ovde naziva, priznaje se poljoprivrednicima koji izvrše promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda, odnosno poljoprivrednih usluga poreskim obveznicima. Ta naknada iznosi 5% od vrednosti usluge, odnosno proizvoda koji se isporuči. To je ono što nije sporno, što je dobro u ovom zakonu.

Međutim, drugi deo ovog člana, odnosno stav 5. je sporan. U stavu 5. stoji da poljoprivrednik može na početku kalendarske godine da se opredeli za obavezu plaćanja PDV podnošenjem evidencione prijave, propisane ovim zakonom, nadležnom poreskom organu, najkasnije do 15. januara tekuće godine, pod uslovom da je u prethodnih 12 meseci ostvario ukupan promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda, odnosno poljoprivrednih usluga u iznosu većem od milion dinara.

Pokušao sam da ovo protumačim i shvatim. Ovde je predlagač želeo da na određen način stimuliše poljoprivredne proizvođače da više proizvode i da se opredele za ovaj vid plaćanja PDV, da bi na neki način nadomestili deo sredstava koje daju za nabavku stočne hrane, repromaterijala, mehanizacije, po osnovu ovog poreza.

Međutim, na jednom prostom primeru, tova junadi, pokušao sam da to iskalkulišem i došao sam do računice koja ne govori tako afirmativno, već govori nasuprot – da poljoprivrednik ima gubitak.

Ako poljoprivrednik tovi june i na jednom komadu za prirast od 400 kilograma, od teleta do juneta od 500 kilograma, utroši dve tone koncentrata, on će morati da za te dve tone koncentrata plati po osnovu PDV 3.600 dinara, kroz nabavku te stočne hrane. Kada proda june, recimo, po 100 dinara, dobiće 5.500 dinara i platiće po osnovu PDV 8%, a to je 4.400 dinara. Razlika je 800 dinara.

On će povratiti onih 3.600 koje je uložio za nabavku stočne hrane, ali će morati da plati 4.400 zato što je proizveo 500 kilograma mesa, tako da je u gubitku 800 dinara po jednom komadu. Radi se o poljoprivrednicima koji imaju promet od milion dinara, a to je 20 komada grla koja tove, po 800 dinara, to je 16.000 dinara gubitka.

Voleo bih da me demantujete, da je ovo nešto drugačije, da će seljaci imati motiv da se prijave. Stvar je u motivaciji, kako ih motivisati da se prijave. Zašto se pravi razlika? Zašto je neophodno milion dinara da bi bio obveznik PDV, ako mu taj PDV donosi neki stimulans i neku dobit?

Zašto to nije ostavljeno i onima koji ne ostvare promet od milion dinara? Zašto onaj ko utovi osamnaest umesto dvadeset grla nema taj stimulans nego tek onaj koji je utovio 20 komada? Voleo bih da neko ovo razjasni. Možda mi ne razumemo dovoljno. Možda ste vi u pravu. Ako ste u pravu, mi ćemo to prihvatiti i pozdraviti, međutim voleo bih da se to razjasni nama, ali i javnosti, znači onima koji su direktno zainteresovani, poljoprivrednim proizvođačima, koji će i imati određene koristi i beneficije od svega ovoga ili će sve ovo biti na njihovu štetu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvolite, reč ima gospodin ministar, Mlađan Dinkić.

Mlađan Dinkić

Pa, evo, da razjasnimo ovo pitanje. Što se tiče PDV nadoknade za poljoprivredne proizvođače, nije obaveza već je pravo, mogućnost da poljoprivrednik, ako prodaje svoju robu nekom ko jeste obveznik poreza na dodatu vrednost, može da traži naknadu od 5% od vrednosti robe koju je prodao. Dakle, nije obaveza.
Ako hoće da proda na pijaci ili nekome ko to prodaje u radnji, ne mora da traži nadoknadu, ali ako prodaje nekome ko će to kasnije u radnji da proda, svakako da ovaj ko putuje i hoće u supermarketu da prodaje jaja, njemu je u interesu da 5% odbije sebi od poreske osnovice. A, poljoprivredni proizvođač sam bira da li to hoće ili neće. Nikoga ne tera.
Takođe i ovo - poljoprivredni proizvođači nisu, po ovom zakonu, obveznici poreza na dodatu vrednost. Oni mogu, ako žele, ako preračunaju da im se to isplati, da zatraže da postanu obveznici ukoliko imaju promet preko milion dinara. Izjednačavaju se sa svima onima koji vrše drugu delatnost i imaju preko milion dinara prometa.
Dakle, nije obaveza za poljoprivredne proizvođače da budu u režimu PDV-a, i zbog toga je i propisana ova posebna naknada od 5%.
Možete da budete poljoprivredni proizvođač, a da niste u režimu poreza na dodatu vrednost, a ako hoćete da dobijete naknadu od 5% tako što prodate robu nekome ko jeste u režimu, nekom trgovcu, onda prodate preko računa i on vam plati 5% na cenu vaše robe. Zatim, taj trgovac odbija od svog poreza tih 5%.
Još jednom ponavljam - nisu u obavezi, mogu sami da odluče da li hoće ili neće. Poljoprivrednici imaju pogodnost ovim članom.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović, replika, izvolite.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, niste razjasnili ono što sam tražio. To što ste vi rekli meni je jasno i verovatno svima u ovoj sali.
Ovaj zakon dozvoljava poljoprivredniku, koji isporuči svoj proizvod poreskom obvezniku, da ima 5% naknade. Vi kažete - ako on to želi. Valjda je normalno da želi, jer to ostaje njemu i prosto to dobija.
Znači, logično je da on to želi. Nije u pitanju to da li on to želi ili ne želi. On to želi i on će to uzeti. Ali, uzeće od poreskog obveznika.
Znači, ako proda svom komšiji, koji nije obveznik, ne može to uzeti. Tek kod obveznika može uzeti.
Druga stvar ovde nije jasna - da li poljoprivrednik, koji je poreski obveznik, koji se prijavio da plaća PDV, može da koristi tih 5% naknade PDV-a. (Ministar - ne može.) Pa, ne može, ali to ovde nije jasno naznačeno.
Ne može tako - vi to sad saznajete u konsultaciji sa svojim saradnicima, a to u zakonu nigde ne stoji. Niste mi objasnili računicu koju sam izveo, mene to zanima. Da nju pobijete, a ne da mi objašnjavate ono što je meni već jasno, te načelne stvari. Znači, računica po kojoj će biti stimulisan da se prijavi da plaća PDV.
I interesuje me - zašto onaj ko nema promet milion dinara godišnje, zašto on ne može, on je uskraćen, on uopšte nema pravo da se prijavi.
Pravo ima tek onaj ko je ostvario promet preko milion dinara. Ima pravo koje ne mora da koristi.
Ali, onaj ko nije ostvario promet od milion dinara, on uopšte to pravo nema. A zašto on nema pravo - to me interesuje.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 34. amandman je podneo narodni poslanik Vladimir Jovanović.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 42. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, ovaj amandman koji je podneo narodni poslanik Sreto Perić trebalo bi da prihvatite.
On samo znači jednu tehniku pravljenja računa. Reguliše, osim svih ovih zakonom o porezu na dodatu vrednost predviđenih stavki, koje moraju biti naznačene u računu (naziv, adresa i PIB obveznika – izdavalac računa, mesto i datum izdavanja, redni broj, naziv, adresu i PIB obveznika - primaoca računa, vrstu i količinu isporučene robe, vrstu i obim usluga, datum prometa dobara i usluga i visinu avansnih plaćanja, iznos osnovice, poresku stopu, iznos PDV-a, napomenu o poreskom oslobođenju) da se obavezno upiše - datum kada račun dospeva za naplatu.
A sve to radi usklađivanja sa nekim odredbama Zakona o završnom računu, koji je sada u proceduri, zbog nekih stavki.
Izgleda mi da je cilj predlagača ovog zakona da jedino ono što je u interesu države bude u ovom zakonu. Ono što je u interesu građana, privrednih subjekata - ne mora.
Posledica kod svih zemalja u tranziciji – a pokušavam da odbranim Srbiju, zemlju u tranziciji, samo ne znam da li ide napred ili nazad – koje su slepo prihvatile porez na dodatu vrednost kao okosnicu moderne fiskalne reforme, da je došlo do povećanja maloprodajnih cena, do ekonomskog zaduživanja privrede, do pada kupovne moći, do rasta troškova, do smanjenja prodaje koja ne može da pokrije troškove, do rasta troškova života i do dvostrukog povećanja dohotka države.
Do toga dolazi zbog toga što je suženo oslobođenje od poreza, što je redukovano nulto poresko oslobođenje, a to su upravo ova poreska oslobođenja o kojima su narodni poslanici SRS podnosili amandmane - na prehrambene proizvode, što je broj proizvoda sa tzv. poreskom osnovicom znatno sužen itd.
Međutim, stara je istina da država koja zahvata previše od vrednosti nacionalne proizvodnje može da dovede do sloma privrede, u kojoj će smanjenje proizvodnje neminovno redukovati poresku osnovicu, u koju se ugrađuje visoka poreska stopa. Zato je cena poreskih reformi veoma visoka.
Jedino efikasna poreska kontrola može da najrigoroznije uteruje poreske dugove i da redukuje izbegavanje plaćanja poreza, sa nadom da će i preduzeće lakše i brže naplaćivati svoja potraživanja, poput države, u ovom slučaju Srbije, koja jedina brine za naplatu svojih dohodaka.
A, da je sve ovo tačno možete proveriti u izvršnim odeljenjima trgovinskih sudova. Videćete da tamo stoji veoma veliki broj predmeta, koji su u izvršnom postupku, stari po nekoliko godina. Zato smo tražili da se ovim amandmanom uvede i odredba da je zakonom obavezno naznačivanje datuma kada račun dospeva za naplatu, imajući u vidu i zakonske predloge koji su na ovoj sednici u proceduri, pa ćemo o tome malo više kada ti zakonski predlozi budu došli na dnevni red.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 52. amandman je podneo i povukao narodni poslanik Veroljub Stevanović.
Isto tako i na član 59.
Na član 60. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 60. amandman je podneo narodni poslanik Zlatan Jovanović.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Samo kratko povodom ovog člana 60. Mi smo podneli dva amandmana: prvi da se briše član 60, a drugi da se ovi iznosi, koji su predviđeni, umanje.
Ovaj drugi amandman je alternativa. Znači, ako se ne prihvati prvi da se prihvati drugi, a trebalo bi prihvatiti prvi iz razloga što su ove kaznene odredbe već sadržane u Zakonu o poreskom postupku i poreskom administraciji.
Znači, već postoje kaznene odredbe za prekršaje po ovim osnovama i bilo bi dobro da se prihvati taj prvi amandman narodnog poslanika Petra Jojića, a ukoliko se on ne prihvati, mi idemo na ovu alternativu da se ove kazne umanje, obzirom da su iznosi od 100 do miliona dinara izuzetno visoke, barem za ove uslove u kojima se Srbija danas nalazi.
Smatramo da bi bilo primereno da to bude nešto niže. Mi smo predložili ovim amandmanom da to bude od 10.000 do 500.000 dinara, da budu kazne po ovom osnovu, za prekršaje koji su navedeni u članu 60.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.