ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 04.11.2004.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

04.11.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:00 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovo je nov institut koji se predlaže u ovom predlogu zakona. Ovo je nešto što razbija harmoniju i jedinstvo u materijalnom pravu, gledano sa aspekta parničnog postupka. Predlagač uvodi nova rešenja koja u sudskoj praksi kod nas uopšte nisu poznata. Šta će se u praksi dešavati? Opet kažem, idemo na ruku sudiji, da sudija lako odlučuje hoće li i dalje da vodi postupak ili će da završi postupak tako što će doneti presudu zbog propuštanja.
U članu 338. stav 2. tačka 4. propisuje se: "Ako ne postoje opštepoznat okolnosti ...", koje su to opštepoznat okolnosti, "... iz kojih proizilazi da su tuženog sprečili opravdani razlozi da odgovori na tužbu". Otkud to sudija unapred zna? Unosi se konfuzija, razbija harmonija i narušava jedinstvo ovog zakona. Uvodi se nešto što otvara brojne mogućnosti da ćemo imati ponavljanje postupaka, da će građani ponovo podnositi tužbe, da će ponovo plaćati takse, da će se naći pred sudom, a omogućiti sudijama da olako udaraju recke, da donose presude na osnovu izostanka, na osnovu priznanja, na osnovu propuštanja.
Ovim se onemogućava građanima da raspravljaju pred sudom suštinsko pitanje. Osnovno načelo usmenosti, utvrđivanja materijalne istine i načelo jedinstva u parničnom postupku. Ovo razbija ceo dosadašnji pravni sistem, gledano sa aspekta našeg civilnog prava. Nije mi jasno da se predlagač usudio da ovo predloži.
Drugo, reći ću vam da su neki, koji su učestvovali na savetovanju u Interkontinentalu kada je rađen nacrt ovoga zakona i kada su videli koja je namera nekih iz nevladinih organizacija, a ovaj predlog nisu pisali eksperti našeg civilnog prava.
Protiv ovakvog zakona su: Udruženje pravnika Srbije; Udruženje pravnika, pre svega, Beograda; profesori Pravnog fakulteta, koji nisu učestvovali, ni iz Kragujevca, ni iz Novog Sada, ni iz Beograda, ugledni, kao što je Veroljub Rajović, pred kojima smo mi mnogi polagali ispite iz ove oblasti; Besarić Jovan, sa grupom uglednih advokata Beograda; brojni profesori; veliki broj sudija Vrhovnog i okružnih sudova, kojima ovaj tekst predloga zakona uopšte nije ni dostavljen, nego u nekoj prvoj prethodnoj verziji. Jedan od učesnika, koji je učestvovao na savetovanju, rekao je "ovo vam je, gospodo, egzotični predlog zakona".

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Šteta što nema ministra, ali ovo je stvarno važna tema. Ako smo u prethodna dva člana imali presude na osnovu priznanja i na osnovu odricanja, koje su za osnovu imale izjavu stranaka koje učestvuju u nekom postupku, kod ovog trećeg instituta tzv. posebne presude, nije to ona opšta presuda, to je presuda zbog propuštanja, koja se zasniva na čitavom sistemu prezumpcija. Problem zakonskih pretpostavki se zasniva na tome što, ako vam je polazište pogrešno, onda čitav sistem prezumpcija može da dovede do minusa ili plusa, kao nečega što je sasvim izvesno da postoji. To ne sme u zakonu da postoji.
Da bih ukazao na to koliko su ovi eksperti, koji su prepisivali, pogrešili, pročitaću kako glasi taj član zakona te strane države. On kaže – presuda zbog propuštanja: "Kad tuženi, kome je uredno dostavljena tužba u kojoj je tužilac predložio donošenje presude zbog propuštanja ...", što znači da je tužilac u tužbi predložio da se donese takva presuda, "... ne dostavi pismeni odgovor na tužbu u zakonskom roku, sud će doneti presudu kojom se usvaja tužbeni zahtev, osim ako je tužbeni zahtev očigledno neosnovan''. ''Tužbeni zahtev je očigledno neosnovan", pa su navedeni razlozi i kaže se: "presuda zbog propuštanja neće se doneti o zahtevima i delovima zahteva kojima stranke ne mogu raspolagati".
Sledeći član: "Protiv presude zbog propuštanja nije dozvoljena žalba, ali tuženi može podneti predlog za povraćaj u pređašnje stanje, u skladu sa odredbama ovog zakona".
Namerno nisam naveo razloge i uslove koji treba da budu ispunjeni za donošenje ove presude, kako je to navedeno u zakonu ove inostrane države, ali pročitajte šta piše kod nas u članu 338. Piše: "Ako tuženi ne podnese odgovor na tužbu u određenom roku, sud donosi presudu kojom se usvaja tužbeni zahtev, ako su ispunjeni sledeći uslovi", pa navodi. Znači, nema da je tužilac predložio takvu mogućnost.
Pogledajte šta piše u trećem stavu: "Ako iz činjeničnih navoda u tužbi ne proizilazi osnovanost tužbenog zahteva, sud će zakazati pripremno ročište, a ako tužba na ročištu nije preinačena, sud će doneti presudu kojom se tužbeni zahtev odbija". Molim vas, presuda kojom se tužbeni zahtev odbija, u istom članu gde se govori o presudi zbog propuštanja. To je konfuzija, to je nemoguće, to ne sme da stoji u zakonu.
Da je to izvučeno kao poseban član – neće se doneti presuda zbog propuštanja, pa će se doneti presuda kojom se odbija tužbeni zahtev itd. to je druga situacija.
Mi i dalje imamo sudije koji pišu naziv presude. Mi smo sada izbacili iz zakona presudu zbog izostanka. Praktično, ona je izbačena, a ovo je novi institut koji je došao, ali je pogrešan institut. Čitajte dalje, od četvrtog stava na ovamo, gde piše: "Donošenje presude zbog propuštanja odložiće se ako je potrebno da se ..." itd. Gde je tu efikasnost? Presuda zbog izostanka je bila efikasnije sredstvo.
Svi ćete da se složite sa tim. Ovde je neuspeli pokušaj da se odgovor na tužbu podigne na nivo obaveznog podneska, da mu se da obavezna formalna snaga, pa se iz toga izvlači sistem prezumpcija i jedna od tih prezumpcija je odredba člana 338, koja je u jednoj polovini nešto, a u drugoj polovini nešto potpuno dijametralno suprotno, drugačije.
To ne može da bude u zakonu, tako ne sme da stoji. Znači, ako predlagač zakona smatra da mu je potreban institut zbog propuštanja, onda neka prepiše ono što je prepisivao, ali neka ga prepiše tamo kako je napisano. Ako smatra da treba da ostane presuda zbog izostanka, neka navede presudu zbog izostanka, ali ako pravi ovakav miks, ja vam tvrdim da nijedan sudija neće da shvati šta je hteo zakonodavac ovim članom da uradi. Nema efikasnosti, ima samo konfuzije.
Mi ovim amandmanom gde tražimo brisanje, u stvari tražimo, skrećemo pažnju predlagaču da nešto nije u redu sa ovim članom i neka ga preformuliše na drugačiji način, ali ne ovako.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Prvo Boško Ristić, izvolite.
...
Demokratska stranka

Boško Ristić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani predsedniče, dame i gospodo poslanici, meni je ponovo žao što ministar pravde nije tu da čuje nekoliko životnih primera koji pokazuju da ovaj zakon u većini odredbi besmislen. Drago mi je da je ministar došao.
Ja podržavam ovaj amandman da se briše član 338. koji se odnosi na presudu zbog propuštanja, zato što je nedosledan, konfuzan, nejasan i neprimenljiv. Ovde se kaže u zadnjem stavu da će se presuda zbog propuštanja doneti bez izjašnjenja stranaka. Može se doneti, ali to znači da se po pravilu donosi nakon izjašnjenja stranaka, a upravo je to smisao presude zbog propuštanja, zato što se stranka nije izjasnila po tužbi, po proteklom roku. To govori o konfuziji i besmislenosti ove odredbe.
Što se tiče razloga za donošenje presude zbog propuštanja, u životu, a ovaj zakon uređuje život, uređuje proceduru, način rešavanja sporova građana pred sudom, moguće je da tužilac podnese tužbu i ona će biti uredna, dostavljena u dovoljnom broju primeraka, zasnovana na činjenicama, na dokazima, a suprotna strana, ako propusti da da odgovor na tužbu i sud donese presudu zbog propuštanja, koja će zbog nejasnoće tužbenog zahteva biti nesprovodljiva.
Šta to znači? Evo jednog primera, komšija tuži komšiju da mu je izvršio zauzeće. Podneo dokaz, poseduje list za svoju parcelu, podneo dokaz da poseduje list za susednu parcelu. Podneo je skicu plana gde se vidi da je komšija svoju pomoćnu zgradu napravio delom na njegovom zemljištu, predložio dokaz da izađe veštak, geometar koji će utvrditi tačno površinu, meri granice izuzeća sa tačnim detaljnim tačkama na granicama međe. U zahtevu je tražio da se utvrdi zauzeće u merama i granicama za površinu koju će utvrditi veštak. Tužena strana ne ospori, ne pojavi se na ročištu, sud donosi presudu. Takva presuda neće biti izvršena. Sa takvom presudom kada se pokrene izvršni postupak, neće biti moguće sprovesti takav postupak.
Prema tome, to govori da je ovakav jedan član zakona nejasan, konfuzan, a posebno u delu gde se kaže da sud može doneti presudu ali bez izjašnjenja stranaka. U slučajevima kada se traži izjašnjenje stranaka, to je u koliziji sa obavezom stranke da dostavi odgovor na tužbu.
Dakle, podržavam predlog amandmana koji predlaže da se ovaj član zakona briše.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Još neko po amandmanu? Ministar, pa Nataša Jovanović.

Zoran Stojković

Samo informativno, znate dobro da je predviđeno šta tužba mora da sadrži, pa između ostalog, ako se radi o tužbi koju je podneo advokat, a ona ima zahtev koji je nerazumljiv ili neizvršiv, biće odbačena, samo da znate, nećete dobiti priliku da je ispravljate, neće ni doći do ove presude, ali da ne bi ostali u zabludi, neće doći do presude zbog propuštanja, nego će sud odbaciti tužbu kao neurednu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Oprostite gospođice Jovanović, replika, gospodine Ristiću, sačekajte i hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ministar nije bio tu kada je predlagač amandmana kolega Zlatan Jovanović obrazložio zbog čega je potrebno da se ovaj novoustanovljeni član presude, zbog propuštanja briše, kao i kolega Krasić, ali ja ću samo da se osvrnem na jedan stav ovog člana koji je kontradiktoran i koji je zaista neprimeren u svim zemljama na koje se vi pozivate i koje imaju, možda na neki drugi način uređenu oblast pravosuđa.
Potpuno je nelogično, a tu su prisutne kolege advokati, a prosto je ovo neprihvatljivo za bilo kog građanina koji može da bude izložen bilo kojoj tužbi. Ceo član je neprimenljiv i neprilagođen i našim uslovima, i onome čemu čovek može da bude izložen zbog neznanja, u slučaju da da bude tužen i da propusti da odgovori. Hipotetički može da se desi da neko bude tužen 10, 20 ili 30 puta u toku godine u parničnom postupku i da samo treba da odgovara sudovima na tu tužbu, a onda će sudija zbog propuštanja da donese presudu.
Ali vi kažete, donošenje presude zbog propuštanja može se odložiti kada nema dokaza da je tuženom uredno dostavljena tužba, gde to postoji, a nesumnjivo je da mu je tužba upućena, a u tom slučaju, sud će odrediti rok koji ne može biti duži od 30 dana za dostavljanje u zemlji, odnosno duži od roka potrebnog za dostavljanje u smislu člana 130 stav 2. ovog zakona dok se izvidi da li je tuženom uredno dostavljena tužba. U prvoj rečenici kažete da donošenje presude zbog propuštanja može da se odloži kada nema dokaza da je tuženom uredno dostavljena tužba. Recite mi, u kojoj to zemlji u svetu bez dokaza o tome da je neko primio tužbu, može nešto ovako da se primeni?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Replika, gospodin Boško Ristić.