Poštovani predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, u dvodnevnoj raspravi o Predlogu ovog zakona, raspravi koja je protekla neuobičajeno za ovaj skupštinski dom, u relativno mirnoj atmosferi, bez replika, a rekla bih da nije bila nijedna replika u toku rasprave, što govori o jednom solidnom duhu koji vlada u ovom parlamentu, ali više od toga rekla bih da je ilustracija za potpuno odvojene doživljaje i shvatanja koja su vezana za ovaj zakon.
Dakle, dva koncepta viđenja i razumevanja teme braka, vanbračne zajednice, bračnih odnosa, porodice, porodičnih odnosa, tekla su potpuno paralelno, tako da, praktično, nije bilo potrebe za nekim ukrštanjem mišljenja. Sada je samo pitanje koji će koncept preovladati.
Jedno od shvatanja koja smo imali prilike da slušamo tokom rasprave jeste tradicionalno, u mnogim elementima čak i retrogradno, i u tom konceptu, u tom viđenju dominira strah, i to strah od viška prava. Dakle, najčešća kritika koja je izricana u tom jednom konceptu jeste unapred pretpostavljena manipulacija, koja će tobože biti omogućena ukoliko ovaj višak prava, po njima, bude ostvaren. Naravno, taj višak prava pre svega se vezuje za ženu i za dete.
Dakle, po nekom pravilu, ako možemo da interpretiramo to viđenje, žena, odnosno dete, odnosno one socijalne grupe koje su po pravilu slabije, a samim tim i najčešće predmet, objekat zlostavljanja, jesu po prirodi stvari - manipulanti i neko ko će ono što mu je zakonom predviđeno kao boljitak i kao korak napred manipulisati zarad ne znam kakvih interesa.
Često se tu može prepoznati uobičajeni doživljaj i uobičajena osobina tih slabijih društvenih grupa, koje su opet predmet veličanja tradicionalne porodice, šta god pod tradicionalnom porodicom podrazumevali. Često se u veličanju tradicionalnih, patrijarhalnih vrednosti porodice i porodičnog života namerno ili slučajno zaboravlja praktično nabrojati koje su to osobenosti i vrednosti koje smatramo tradicionalnim i patrijarhalnim i za koje nisu potrebne bilo kakve izmene.
Mislim da se u tom jednom konceptu razumevanja ovog zakona i dalje ozbiljno zatvaraju oči pred našom realnošću da nasilje u porodici postoji, da ono ne može biti stvar bilo kog člana porodice, niti porodice u celini, da taj društveni problem jeste upravo to - društveni problem, da je društvo odgovorno za stepen tolerancije prema nasilju uopšte, a naročito nasilju u porodici, i da to nije lična, privatna ni porodična stvar, koja se ne tiče bilo koga izvan te tradicionalne patrijarhalne porodice odnosno bilo koga izvan zatvorenih vrata.
Dakle, jedan od najvećih pomaka koje nudi ovaj zakon jeste smanjenje stepena društvene tolerancije prema porodičnom nasilju. Ovde se, u tom jednom konceptu, u toku rasprave to često smatralo onim što je negativno u zakonu i unapred se osuđivalo, ili makar samo sumnjalo da su moguće manipulacije tim članovima.
Mislim da nam je trenutak da, umesto nekih mitova o "sokolskim gnezdima", o nekim vrednostima patrijarhalne porodice, razmišljamo o pojedincu koji je član svake porodice. To je praktično vodeći motiv u onom drugom konceptu koji je tekao paralelno u toku rasprave i koji praktično podržava i Demokratska stranka.
Dakle, mi smatramo da se sve vrednosti koje se vezuju za porodični život temelje na vrednostima i opusu sloboda i prava na izbor koje poseduje pojedinac.
Umesto nedefinisane i nedorečene patrijarhalne porodice mi praktično porodicu doživljavamo, i to joj omogućava ovaj zakon, kao jednu zdravu zajednicu slobodnih pojedinaca koji imaju pravo na izbor. To je ono što jeste temelj podrške ovom zakonu od strane Demokratske stranke.
Naravno, mi i dalje insistiramo da u toj slobodi na izbor idemo do kraja, jer ako je predlagač imao snage i hrabrosti da napravi taj iskorak u moderno i da porodicu i odnose unutar porodice tretira na savremen način, da apostrofira značaj pojedinca i njegovo pravo na izbor – pri tome naročito pohvaljujemo odredbe koje se tiču prava deteta i odredbe koje se tiču zaštite od porodičnog nasilja, jer je i to praktično društvena briga o pojedincu – mi apelujemo na predlagača da napravi još jedan važan korak napred i kada je u pitanju onaj član koji praktično suštinski kasnije proizvodi sve relacije u porodičnim odnosima, a tiče se prava na izbor o rođenju deteta.
U toku amandmanske rasprave ponudićemo još argumenata i zaista mislimo, ukoliko predefinišemo član 5. i na pravi način iskažemo pravo žene da slobodno odlučuje o rađanju, da će ta priča o slobodi izbora i slobodnom pojedincu u opusu porodičnih odnosa biti poprilično zaokružena.
Mislimo da je to izuzetno važan član u zakonu, jer je to pitanje oko kojeg ćemo se opredeliti da li će preovladati onaj prvi koncept o kojem sam govorila, pa ćemo ostati u velikoj meri u nekim zamagljenim odnosima, koje ćemo samo nazvati tradicionalnim, porodičnim, i time otškrinuti, ako ne sasvim otvoriti vrata mnogim manipulacijama o slobodi izbora na rađanje, što je prirodno pravo žene, ili ćemo pak podržati, za šta se Demokratska stranka zalaže, ovaj drugi koncept, koji tretira slobodnog pojedinca kao temelj prave, zdrave porodice, a time i zdravog društva. Hvala.